K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-05-2008, 17:49   #1
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 17
lindemac er ny på vejen
Så kunne jeg ikke mere...

...Har søgt om førtidspension...

Hej alle sammen, og tak for dette fantastiske forum.

Jeg er i øjeblikket i gang med en uudholdelig arbejdsprøvning med henblik på førtidspension. Jeg er der ca. 1,5 time om dagen, og må derefter gå hjem pga. smerter og kramper. jeg har været der i 3 uger nu.

Jeg har diagnosen hereditær motorisk sensorisk neuropati (hmsn) og har udtalelser fra special læger om at jeg har "betydeligt nedsat funktionsniveau, og at sygdommen er progredierende og at man ikke kan forvente nogen umiddelbar bedring."

Der er lavet en ressourceprofil hvori der står at der ikke ud fra de lægelige oplysninger kan fastsættet et funktionsniveau, og at min arbejdsevne endnu ikke kan klarlægges.

Derfor går jeg ud fra at jeg er i arbejdsprøvning ikke... eller?

Men hvis ovenstående diagnoser er stillet m.m., er det så ikke nok eller?

Nå... men jeg ved at Neurofysiologisk undersøgelse helt klart og tydeligt vil påvise sværhedsgraden af de lidelser jeg har. Er det noget jeg bør iværksætte på nuværende tidspunkt eller? og kan jeg overhovedet det?

Håber én har et brugbart svar

Lindemac
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2008, 18:25   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Hmm, jo, det lyder som en arbejdsprøvning, hvilket de allerfleste skal igennem, inden de bliver visiteret til noget som helst.
Undtaget er, hvis arbejdsprøvningen er åbenlyst unødvendigt eller forværrer sygdommen.
Det bedste du kan gøre er, at gøre som du gør, gå hjem når du ikke kan mere, uanset hvor kort tid, du har været der.
Og skriv dagbog. Bare et par linjer hver dag, om hvordan du har det, og om, hvordan arbejdsprøvningen påvirker dit liv.

Held og lykke
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2008, 19:14   #3
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 17
lindemac er ny på vejen
Thumbs up

Okay tak ,

noget andet er at de har tænkt sig at sætte anden aktør i gang. Er der noget ved det der er usædvanligt eller?
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 07:05   #4
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Hvad skal den private aktør bruges til?

Det er vist meget almindeligt, at der bruges de private aktører efterhånden, men du må kunne få at vide, hvad det går ud på?
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 11:50   #5
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 17
lindemac er ny på vejen
evalueringsmøde

Hej igen,

Jeg har været til evalueringsmøde i dag vedr. arbejdsprøvning, hvor de sagde de godt kunne se hvor det her bar hen. Derfor ville de forsøge at skubbe processen frem, så jeg ikke skulle være i arbejdsprøvning i 12 uger som man åbenbart normalt skal. Derfor vil de forsøge at ændre i dagene de næste 14 dage, så jeg arbejde mere koncentreret nogle dage og holdt fri de andre. Så spurge jeg til den private aktør, og de sagde at det var normalt, og at jeg også dér skulle igennem en form for arbejdsprøvning?

Nå, men jeg har fået et brev fra min socialrådgiver, hvori der står at det er vedrører opfølgning på sagen om sygedagpenge som overskrift. Så er der punkter under ofølgningsplan / anden aktør, hvor der står at de løbende skal ajour føre min ressourceprofil i samarbejde med mig, og løbende skal de vurdere om jeg har behov for støtte og tiltag i forbindelse med min tilbagevenden til arbejdsmarkedet samt løbende at de skal foretage rettidig opfølgning i min sag ved at have telefonisk kontakt med mig samt at indkalde mig til personlige samtaler.

Jeg kan stadigvæk bare ikke helt forstå hvorfor jeg skal til den hersens anden aktør, når nu de har deres egen "aktør", altså kommunen?

mvh

Lindemac
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 15:55   #6
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Det må være fordi, de ikke selv har tid til at opfylde de lovmæssige forpligtelser omkring opfølgning, så henviser de til privat aktør. Det er blevet meget moderne
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 18:11   #7
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 17
lindemac er ny på vejen
Nå.. jamen okay

Tak for hjælpen
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 20:08   #8
Sommer
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sommers avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2008
Indlæg: 195
Styrke: 17
Sommer er ny på vejen
Hej.

Jeg kan altså heller ikke finde rundt i alle deres regler, lægepapirer flere undersøgelser, arbejdsprøvninger..

Du skriver "...Har søgt om førtidspension..." og "arbejdsprøvning med henblik på førtidspension".

Hvordan har du søgt førtidspension? Er det efter § 17 eller § 18?

Kan man sendes i arbejdsprøvning når man har søgt pension?

Du er i en "uudholdelig arbejdsprøvning". Ja det kan jeg godt forstå. Jeg undre stadig på, hvordan man viser at der ikke er arbejdsevne tilbage. Det lyder underligt, men der er godt nok også meget jeg ikke forstår på det her område.
Du har flere diagnoser, jamen hvor mange skal man have. - Og kan de da ikke nøjes med dem der er stillet.

Det er godt nok svært at være syg

Mvh. Sommer
Sommer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 21:25   #9
lindemac
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2008
Indlæg: 23
Styrke: 17
lindemac er ny på vejen
Hej Sommer,

Tak for dit svar,

Jeg tror jeg har fattet den med arbejdsprøvningen. For med mindre man er terminal patient, og ligger nærmest "lammet", så skal alle igennem en sådan. Det jeg bare ikke helt har forstået, er hvorfor der både skal en privat aktør og kommunens egen arbejdsprøvning ind over. Så er der det med §17 og §18. §17 er vist dér hvor man søger selv, og dokumenterer med lægeerklæringer m.m., men det frarådede min socialrådgiver mig, fordi det vil forringe min mulighed for pension.
Men om det er det rigtige, aner jeg ikke

Måske der er en ekspert herinde der kan be/afkræfte det.

hilsen

Lindemac
lindemac er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2008, 23:54   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Lindemac....

Der er heller ingen logik i det, du skriver med både kommune og privat aktør.
Det er sikkert kommunens egen fortolkning - og måske syltning af din sag for at spare penge. Mig bekendt er der INGEN lovgivning om det.

Jeg vil foreslå, at du læser nedenstående rapport.

Der får du måske svar på bl.a. det med 17 og 18.

Hvis din kommune har været lang tid om din sag - har syltet den - så burde det IKKE være sværere at få pension på 17 eller 18.

Så har der jo været rigelig tid til at udvikle, beskrive og afprøve din arbejdsevne, ikke?

Der burde heller ikke mangle lægepapirer, vel?

Men mange sagsbehandlere siger det åbenbart som en standardbemærkning, at man ikke får pension på 17. Men det er altså IKKE sagsbehandleren, der træffer den afgørelse. Og HVIS din sag har været der i lang tid, så siger sagsbehandleren samtidig, at arbejdet IKKE er gjort godt nok, ikke?

Der står både noget om, hvor mange der får pension af hver type, men også noget om en masse andre nyttige ting.

http://cms.ast.dk/Page_Pic/pdf/Stati...2008_10_24.pdf

Men prøv at læse rapporten, og så spørger du bare igen, hvis du har flere spørgsmål.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
skulle jeg ikke kunne få en ftp martinja41 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 23-12-2012 15:33
Kunne man ikke !!! brian36 Politik og Samfund 4 04-09-2012 09:49
40 år som kronisk smertepatient, orker snart ikke mere.Gode råd er mere end velkomne. Roedspaetten Alt det andet 50 02-12-2011 08:07
Mon kontrollen ikke bliver mere og mere hverdag.... Zastrow Politik og Samfund 13 22-03-2011 17:52
Jeg kan ikke mere.. magter ikke mere.. frhansen Dit og Dat 18 23-11-2008 14:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension