K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-11-2016, 15:22   #1
morse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
morse er ny på vejen
Unhappy "Kreativ" kommunal fortolkning af fleksjobregler?

Jeg er så heldig at have et rigtigt godt fleksjob på 20 timer, og nu vil min arbejdsgiver gerne have at jeg går op på 25.
Det vil jeg også gerne, selv om jeg er opmærksom på at jeg betaler en pris i form af nedsat energi på hjemmefronten. Men jeg elsker mit job, og har ikke længere mindre børn, der er afhængige af mig.

Jeg bad min sagsbehandler om en beregning på hvad de 5 ekstra timer ville betyde rent økonomisk, og fik et ret overraskende svar: Kommunen anser mig som selvforsørgende, hvis jeg kan arbejde i 25 timer, og jeg vil derfor falde ud af fleksjobordningen.
Det til trods for at min løn ikke er i nærheden af de 38.000 kr, hvor fleksjob-tilskuddet bortfalder.

Sagsbehandleren forklarede at i min kommune ser man udelukkende på det timetal, den enkelte er i stand til at arbejde, og de mener altså at 25 timer er nok til at klare sig selv.

Må de det?
morse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2016, 16:37   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
kommer vel an på om du arbejder 100% eller minde,
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2016, 16:56   #3
morse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
morse er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
kommer vel an på om du arbejder 100% eller minde,
Jeg arbejder 100 % - undskyld, det glemte jeg at nævne!

Men jeg kan da stadig ikke leve af 25 timers arbejde. I hvert fald ikke med den løn, jeg får. Uden fleksløntilskuddet vil det være 9000 kr. mindre om måneden.
Jeg har altid haft håbet om at arbejde mig ud af ordningen, men jeg troede det skulle foregå gradvist, ikke ved pludselig at få tæppet trukket væk under mig ved et halvdagsjob.

Jeg leder bare efter det sted i loven om fleksjob, hvor der står at kommunen gerne må ignorere indtægtsgrænsen.
morse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2016, 17:12   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det eneste de kigger på er timetal...og de regner det ud fra de gamle tilskudsordninger til fleksjob..

I den gamle ordning var der to slags tilskud....halvdelen eller to trediedel tilskud...

Så for at være berettiget til fleksjob...ja så regner de ud fra 50 % tilskud...og ja det giver ingen mening da vi har fået en ny ordning....men men det er sådan de gør...det er slået fast i en afgørelse fra Ankestyrelsen...har desværre ikke linket lige her..

Så hvis man kommer over de 50 % i effektiv tid.... ja så kan de faktisk tage ens fleksjobsvisitation fra en...

Bemærk at de 50 % skal være de effektive timer...

Så en der arbejder 37 timer pr uge men kun på 25 %..--ja så er denne inden for skiven af fleksjob...og vil kunne beholde sit fleksjob...

Det er derfor at man ikke kan snakke om timer....uden at snakke om effektive timer...da det er dem man regner ud fra..

Det er så en helt anden debat....hvorfor fanden de regner ting ud fra nogle tilskud der ikke findes mere...men det gør de...fordi Ankestyrelsen har sagt at det er sådan det skal gøres..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2016, 17:19   #5
morse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
morse er ny på vejen
Mange tak for hjælpen! Så har jeg godt nok fået noget at tænke over...
morse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2016, 21:39   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Denne principafgørelse er den gyldige:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=161750
Citat:
Det var en forudsætning for fleksjob, at begrænsningen af arbejdsevnen var varig og væsentlig.

Ved vurdering af arbejdsevnen indgik både antallet af arbejdstimer og arbejdspræstationen, og vurderingen skulle ses i lyset af, at løntilskuddet ikke kunne udgøre mindre end halvdelen.
Citat:
Ankestyrelsen fandt, at tilbud om fleksjob forudsatte, at begrænsningen af arbejdsevnen var varig og væsentlig.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at der tidligere var mulighed for at yde løntilskud med 1/3, men at der i gældende lov alene var mulighed for at yde løntilskud med halvdelen eller 2/3.

Ved ophævelse af muligheden for at yde tilskud med 1/3 blev det anført i lovbemærkningerne, at det med forslaget blev præciseret, at ordningen var rettet mod personer med væsentlig nedsættelse af arbejdsevnen, og at alle muligheder for at opnå eller fastholde ordinær beskæftigelse skulle være undersøgt, herunder ansættelse efter overenskomsternes sociale kapitler.

Vurderingen af arbejdsevnen måtte efter Ankestyrelsens opfattelse ses i lyset af, at kommunens tilskud mindst var halvdelen af lønnen. Der henvistes til § 71, stk. 2 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter tilskuddet er halvdelen eller totredjedele af lønnen, afhængigt af graden af den nedsatte arbejdsevne.

Arbejdsevnen kunne ikke alene vurderes på grundlag af antallet af arbejdstimer, som ansøgeren kunne klare, men skulle også vurderes i forhold til beskæftigelsesniveauet. Der henvistes herved til, at den nedsatte arbejdsevne kunne vise sig både ved, at den pågældende ikke kunne arbejde fuldt effektivt på fuld tid og ved, at den pågældende kunne arbejde fuldt effektivt, men da kun på nedsat tid.

Ankestyrelsen fandt ud fra en samlet vurdering ikke grundlag for at tilsidesætte nævnets afgørelse om kommunens pligt til at tilbyde fleksjob.

Ankestyrelsen fandt, at der ikke alene kunne lægges vægt på ansøgerens samlede arbejdstid, men desuden måtte lægges vægt på de øvrige oplysninger, herunder om smerter efter amputation af det ene ben, lænderygsbesvær og bevægeindskrænkning samt neuropsykologisk undersøgelse, hvorefter arbejdshastigheden var stærkt nedsat, og revalidering blev frarådet.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2016, 23:49   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Nu ved jeg ikke hvor meget det kan vægte/bruges men:

"Beskæftigelsesminister, Mette Frederiksen, lovede Folketinget i forbindelse med vedtagelsen af fleksjob- og førtidspensionsreformen, at det ikke ville blive sværere at få tilkendt fleksjob. Reformen skulle være med til at sikre, at personer med en nedsat arbejdsevne, men som stadig er i stand til at arbejde op til 25 timer ugentligt, også kan tilkendes fleksjob."

http://elmer-adv.dk/nyheder/ankestyr...-lovgivningen/
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 00:06   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det der tæller..--det er det som står i lovgivningen og i de afgørelser som Ankestyrelsen kommer med..

At en politikere lover eller udtaler sig om noget...der tæller desværre ikke...

Det er ene og alene fordi Ankestyrelsen har lavet den afgørelse om måden at regne det ud på at arbejdsevnen skal være nedsat med halvdelen at kommunerne laver deres afgørelser...

Men man kan jo heller ikke sige at Mette Frederiksen har sagt noget forkert når hun siger at man skal kunne få fleksjob med de 25 timer....

Hun siger jo intet om at det er med nedsat effektive timetal...

Som jeg skrev tidligere ja så kan man få et fleksjob på 37 timer....hvis ens effektive timer bare ikke overstiger de 25 timer

Før dette kan blive lavet om ja så skal Ankestyrelsen finde en ny måde at regne det ud på og droppe udregningen ud fra tilskud der ikke findes mere.....dette skal de så proppe i en ny afgørelse...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 10:08   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Så hvis man kommer over de 50 % i effektiv tid.... ja så kan de faktisk tage ens fleksjobsvisitation fra en...
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Som jeg skrev tidligere ja så kan man få et fleksjob på 37 timer....hvis ens effektive timer bare ikke overstiger de 25 timer
Bare lige for at undgå evt. misforståelser.

Hvis man arbejder 25 effektive timer, så er man over 50% af 37 timer, så man skal vel under de 20 timer hvis man ikke vil risikere, at få taget sin fleksjobsvisitation?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 14:52   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det der tæller..--det er det som står i lovgivningen og i de afgørelser som Ankestyrelsen kommer med..

At en politikere lover eller udtaler sig om noget...der tæller desværre ikke...

Det er ene og alene fordi Ankestyrelsen har lavet den afgørelse om måden at regne det ud på at arbejdsevnen skal være nedsat med halvdelen at kommunerne laver deres afgørelser...

Men man kan jo heller ikke sige at Mette Frederiksen har sagt noget forkert når hun siger at man skal kunne få fleksjob med de 25 timer....

Hun siger jo intet om at det er med nedsat effektive timetal...

Som jeg skrev tidligere ja så kan man få et fleksjob på 37 timer....hvis ens effektive timer bare ikke overstiger de 25 timer

Før dette kan blive lavet om ja så skal Ankestyrelsen finde en ny måde at regne det ud på og droppe udregningen ud fra tilskud der ikke findes mere.....dette skal de så proppe i en ny afgørelse...
Men den afgørelse blev netop ændret, og i bunden af den står der nu:

" Note 1

Ved en fejl stod følgende sætning under afsnittet "Begrundelsen for afgørelsen" ved offentliggørelsen af principafgørelsen:

"Det følger af Ankestyrelsens praksis, at arbejdsevnen skal være nedsat med mindst halvdelen, for at man kan være berettiget til fleksjob."

Tilsvarende stod ved en fejl følgende sætning under afsnittet ”Bemærkninger til klagen” ved offentliggørelsen af principafgørelsen:

”Som kommunen også henviser til i brev til dig af 8. juli 2013, kan vi oplyse, at betingelsen om, at arbejdsevnen skal være nedsat med mindst halvdelen, fremgår af praksis. ”

Sætningerne er fjernet fra principafgørelsen, da afgørelsen ikke er udtryk for en skærpelse af praksis for tilkendelse af fleksjob. Ankestyrelsens praksis for tilkendelse af fleksjob fremgår af tidligere principafgørelser, blandt andet N-11-06, og denne praksis gælder stadig."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=183686

Det er bare ikke alle kommuner, der lige (gider) fatter den rettelse.

Men enig, det ville være rart med noget mere konkret, der kan bruge ift de nye regler.
F.eks. "maks effektivitetsprocent 85% hvis 25+ timer" eller lignende.
For hvis man arbejder 37 timer om ugen, men 80% effektivt, så er det 29,6 effektive timer. Men hvilken arbejdsgiver vil ansætte en, der kun er 80% effektiv?
Så det synes jeg også er meget relevant ift antal effektive timer
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension