K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-05-2014, 18:06   #1
loevinden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
loevinden er ny på vejen
svarfrist

Hej alle

Jeg har søgt herinde omkring svarfrister men er stadig ikke sikker, så jeg vil høre om der er nogle der ude der har et godt råd angående manglende afgørelse.

Jeg var til møde i rehab.team. i november 2013 og fik en indstilling til tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende.

Idag maj 2014 har jeg stadig ikke fået et svar. På mødet i rehab.team. fik jeg lovning på, at der ville gå max. 14 dage, men 22.dec. fik jeg email fra min sagsbh. om at beslutningsforum ikke mente at sagen var tilstrækkeligt belyst.

I januar blev jeg lovet svar "hurtigst muligt". Der er stadig ikke kommet svar. Jeg har været deltidssygemeldt siden april 2012, og sygedp ophørte i februar 2014. Jeg har eget firma og har en meget begrænset indtægt derfra pt. og vil gerne snart videre i teksten.

Odense Kommune har et link til svarfrister på deres hjemmeside men paragraffen som jeg hører under (70g) er udeladt. Jeg spørger og spørger, men får ikke svar ud over den sædvanlige "beklagelse".

Er det normalt at det godt kan tage ½ år at afgøre en sag efter positiv indstilling i rehab.team?

Hilsen løvinden
loevinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2014, 18:32   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Retssikkerhedslovens §3 stk.2...

Kære Loevinden og alle andre skal du forstå og sætte dig ind i.

Men, .....

Da kommunernes embedsmænd/kvinder, direktører, forvaltningschefter og socialrådgivere kan begå ulovligheder uden konsekvens, har vi borgere et stort problem.

Din kommunalbestyrelse skulle, da de seneste reformer blev vedtaget, have vedtaget og offentliggjort en sagsbehandlingsfrist iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 og offentliggjort denne på kommunens hjemmeside.

Mig bekendt har kun een kommune bragt dette i orden.
http://www.horsenskom.dk/~/media/ESD...sudvalget.ashx scroll ned til sidste:

"Sager behandlet på rehabiliteringsteam"

Læs og forstå følgende link #507
http://www.k10.dk/showthread.php?t=5664&page=51

Du går ind på din kommunes hjemmeside og undersøger om din kommune overholder den fra 1998 gamle Retssikkerhedslov §3 stk.2 om offentliggjorte politisk vedtagne sociale sagsbehandlingsfrister.

Mange kommuner ønsker ikke at overholde denne vigtige lov, som er besværligt for embedsmænd/kvinder:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

En dokumentation som anstændigvis burde skabe røde ører hos både politikere og socialrådgivere.

Hvis ikke din kommunes kommunalbestyrelse har revideret deres sagsbehandlingsfrister, kan du skriftligt spørge din SB om hvilken sagsbehandlingsfrist der er vedtaget og om hvorfor du ikke skriftligt har modtaget besked om en ny frist, som loven også kræver.

En lov som ikke er lovbunden, men som skal behandles som om den var lovbunden.

Nu vil du modtage en sludder for en sladder og eneste mulighed du har er at klage til Statsforvaltningernes Tilsyn, som holder tilsyn med om kommunerne overholder lovgivningen.

Hvis du klager til Tilsynet kan du forvente svar om et år eller 2. Fordi hverken Tilsynet eller Ankestyrelsen har sagsbehandlingsfrister men udelukkende servicefrister, som de selv fastsætter, alt efter hvor travlt de har.

Det er dine betingelser desværre. Men har du kræfter dertil, så får du et indblik i min personlige kamp gennem 10 år.
http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616

Så uanset hvilken vej vinden blæser, vender din numse bagud.

Du kunne foranledige et møde med formanden for Socialudvalget, som er den øverste politiske chef som kan tage problemstillingen op i kommunalbestyrelsen og ved din skriftlige henvendelse til denne, med kopi til borgmesteren og en politiker du har tillid til i kommunalbestyrelsen.
Men hvis "ånden" i kommunalbestyrelsen er at dit problem er mindre, så opnår du intet.

Sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 Odense kommune:
http://www.odense.dk/topmenu/indflyd...handlingstider

Odense kommune overvejer stadig om de skal ansætte en Borgerrådgiver, en lokal Ombudsmand som skal hjælpe borgerne bla med retssikkerhed:
http://www.odense.dk/topmenu/indflyd...am/projekt%204

Så når du stemmer næste gang kan du gøre din lille indflydelse gældende og ikke stemme som du plejer. Demokrati, kaldes det.

Håber du kan bruge denne svada til at forstå problemstillingen med social sagsbehandlingsfrister/svarfrister?

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 04-05-2014 kl. 18:48.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-05-2014, 10:29   #3
loevinden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
loevinden er ny på vejen
Hej Peter

Tusind tak for dit svar. Det lader til at du kæmper en vigtig kamp i denne sammenhæng - stor respekt for det!

Jeg var slet ikke klar over, at det var så omfattende et problem, så det er skræmmende læsning. Hovedrystende. Jeg har flere gange spurgt min sagsbehandler hvor lang tid der går før jeg får svar, og det kan hun ikke oplyse. I februar var jeg på et møde i jobcenteret og her sagde de at " du får helt sikkert svar inden jul - vi kan bare ikke sige hvilket år" hvilket de morede sig så meget over, at de gentog det flere gange. Så hvad der var ment som en joke er jo faktisk et alvorligt brud på lovgivningen. Og der var oven i købet en jurist til stede.

Der er en oversigt over sagsbehandlingsfrister i kommunen, men min "paragraf" er ikke nævnt. I det tilfælde står der højt, klart og tydeligt, at jeg indenfor en måned skal have oplysninger om hvornår sagen forventes afgjort.

Er det så Statsforvaltningens Tilsyn jeg henvender mig til? Min sagsbehandler sagde at jeg bare kunne skrive til rådmanden hvis jeg var utilfreds med noget. (For hun ser sig tilsyneladende ikke ansat til at hjælpe..)
loevinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2014, 10:57   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja lad være med at skyde gråsourve med kanoner.
Det kan tage sin tid inden du kan få svar,men det er du jo, som loven foreskriver, orienteret om. Desværre er du jo ikke den eneste sag i kurven. Absolut surt. Godt du spørger ind til, hvornår du kan forvente svar. Men skriv endelig til rådmanden, så måske der kan tilføres flere til området.
Tilsynet tager kun de sager op, som de synes er relevante.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2014, 12:29   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, præcis..

Kære Loevinden.

Hvis, du klager til dine lokal politikere eller embedsmænd så opnår du intet.

Sludder for en sladder.

Men, hvis du klager til Tilsynet, så er du med i kampen om retssikkerhed for de svageste, som Folketinget har besluttet skal vurderes højt.

Tilsynet tager naturligvis sagen op, som drejer sig om lovbrud. Hvilket Tilsynet er sat i verden til at overvåge, ellers skal Tilsynet vel nedlægges?

Stampe, mener at det er at skyde gråspurve med kanonkugler, hvilket beviser dels manglende viden om lovgivningen samt konsekvensen af disse lovbrud.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-05-2014, 16:14   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Til løvinden.

Der er nu ikke svarfrist på alt og alle. I din historie kan jeg godt se, der er sket noget mærkeligt, for jeg synes da, at tingene burde være på plads allerede til rehab. mødet. Jeg synes næsten, du skal skrive en kort klage til centerchefen (man kan blot skrive det som att.: centerchefen) og som overskrift: Klage over sagsbehandlingen. Reagerer denne centerchef ikke på det, så er det borgmesteren i kommunen, du kan skrive til.

Jeg tror nu, det skyldes, at de ikke har helt styr på tingene, at tiden trækker noget ud. Hvad er det for en afgørelse egentlig du mangler at få svar på? Du skriver kun "positiv indstilling"...

Loven om rehablitering er forholdsvis ny, men det er selvfølgelig ikke nogen god undskyldning til at lade en sag trække ud.

Jeg håber da, du har fået en skriftlig afgørelse på sygedagpenge ophør? For du har jo muligheden for at klage over stop af sygedagpenge. Kræv en skriftlig, hvis de kun har oplyst dig det mundtligt, at dine sygedagpenge ville stoppe.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2014, 22:24   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Curls & Stampe

I al fordragelighed, er I begge med til at devaluerer sociale sagsbehandlingsfrister, med Jeres udtalelser:

"Der er nu ikke svarfrist på alt og alle"

"Ja lad være med at skyde gråspurve med kanoner.
Det kan tage sin tid inden du kan få svar,men det er du jo, som loven foreskriver, orienteret om
."

I Loevinden`s indlæg og spørgsmål er det jo dokumenteret at kommunens politikere og embedsmænd ikke overholder den lovgivning, som er gældende.

Det mærker Loevinden nu og i andre sager mange andre, at kommunale embedsfolk bevidst ikke overholde de politisk vedtagne sociale sagsbehandlingsfrister.

Når I begge udtaler Jer på den måde, får spørgerne om sagsbehandlingsfrister jo netop indtrykket af at sådan er det bare.

Lovgivningen er ellers ganske tydelig, men det unormale er blevet normalt.

Når borgeren ansøger om en given hjælp, skal borgeren på forhånd have mulighed for at kende sin sagsbehandlingsfrist, hvor SB skal afslutte til en afgørelse.

UNDTAGELSESVIS, kan SB udsætte en afgørelse, hvis der at uplanlagte årsager ikke kan træffes en afgørelse, imod at borgeren skriftligt modtager en ny sagsbehandlingsfrist.

Der skal vedtages og offentliggøres sociale sagsbehandlingsfrister inden for ALLE områder, hvor der falder en afgørelse. Selv hvis en sagsbehandlingsfrist er ganske kort skal den vedtages og offentliggøres.

Fristerne er ikke nødvendigvis de samme fra kommune til kommune.

Sagsbehandlingsfrister er ikke lovbundne men skal behandles som sådan.

Når SB ikke følger disse klare regler, overtræder de lovgivningen.

Når politikerne ikke har vedtaget og offentliggjort frister inden for alle områder, overholder de ikke lovgivningen.

Det er den FØRSTE lov§ der bliver overtrådt i en social sag og hvis ikke borgeren gør indsigelser her, er det det samme som at al fremtidige love kan SB selv bestemme, alt efter hvor travlt SB har eller hvilket humør denne er i.

Derfor gør jeg indsigelser imod jeres bemærkninger til Retssikkerhedslovens §3 stk.2 som I begge tydeligvis ikke forstår til fulde.

Retssikkerhedsloven er også vedtaget især for medborgere der måske ikke har noget sprog eller kan af egen drift skrive en mail.

Derfor vedtog Folketinget denne grundpille, Retssikkerhedsloven, for at beskytte de svageste.

Bedste hilsner

Peter

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...d-genvurdering

"Hvis kommunen overskrider genvurderingsfristen, kan du rette henvendelse til Ombudsmanden eller Statsforvaltningen (Tilsynet), som begge fører tilsyn med, at kommunerne overholder lovgivningen, men da sagsbehandlingstiden ved begge instanser er lang, er der reelt ingen sanktionsmuligheder."

Det samme gælder for sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2

Hvis der vedtages en ny lov, som i dette tilfælde med de nye Rehabiliteringsteam, så er lovgivningen også klar.

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...-ny-lovgivning

"Hvad er rimelig sagsbehandlingstid ved indførsel af ny lovgivning?"

Så det unormale er blevet normalt, fordi man ikke kender lovgivningen og gør som vi plejer.

Sidst redigeret af phhmw; 06-05-2014 kl. 00:32.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-05-2014, 10:15   #8
loevinden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
loevinden er ny på vejen
Tak for svar til jer alle :-)

Til Curls: Jeg har fået en indstilling til 'tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende'. Jeg har fået en skriftlig afgørelse på sygedagpenge, og har sendt en klage, som nu er sendt til ankestyrelsen.

Der er ingen tvivl om, at de finder min sag yderst kompliceret. Har været sygemeldt på deltid i 2 år nu, og har hele tiden fået at vide "at vi jo ikke har den store erfaring med selvstændige."

Jobcenterets jurist sagde på et møde, at det er problematisk når de ikke har nogle principafgørelser fra Ankestyrelsen at læne sig op af. Så det kan være, at min skal være den første

Uanset om man synes det er en stor eller lille lovovertrædelse, så er jeg utryg ved, at kommunerne ikke overholder lovgivningen. Jeg har ikke fået en tidsfrist af min sagsbehandler, og en udmelding om at en sag tager lang tid er ikke tilfredsstillende. Så jeg vil helt sikkert klage, og sende besked til Tilsynet, for af principielle årsager er jeg nødt til at gøre opmærksom på at det ikke er godt nok. Ikke så meget for min egen skyld, men også dem der kommer efter mig.
loevinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2014, 11:22   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Man skal passe på med at bare være en "følger"....en der bare glider med alle de andre....specielt hvis disse mennesker er af den mening at det er da helt okay at myndighederne bare kan bryde en ellers ret klar lov...

Har man overskuddet ja så skal man selvfølgelig selv være med til at rette op på disse lovbrud....

Det eneste man får ud af at bare lade myndighederne bryde diverse love ja det er nemlig at det hele bliver vendt på hovedet....

Som Peter skriver....det unormale bliver normalt og omvendt...

Så har du overskuddet til det ja så kontakt tilsynet som Peter skriver og ikke en eller anden blyantsholder på kommunen...hvis du vil være med til at rette op på den fejl...

Lad os sige det klart....lovbrud er IKKE okay og det bliver det aldrig...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2014, 11:23   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Handicappedes retssikkerhed er truet

http://www.altinget.dk/artikel/organ...ign=altingetdk

"Lange sagsbehandlingstider, manglende individuelle vurderinger og sågar trusler om at få frataget hjælpen. Det er nogle af de ting, som handicappede risikerer at opleve, når de ansøger om støtte fra kommunerne."

Den vigtigste § af alle, er den § som kommunen, socialrådgiveren som det FØRSTE i en given sag ikke overholder, er netop §3 stk.2 fordi det plejer vi da ikke at tage alvorligt.

Al erfaring viser, at hvis borgeren som det FØRSTE kræver en sagsbehandlingsfrist, således at ens SB bliver klar over at her er en borger der kender sine rettigheder, så glider det videre forløb lettere.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension