K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-08-2011, 10:40   #21
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Også herfra en stor tak for dit engagement, det vil give håb for mange.

Jeg har for lidt siden været på Danmarks statistik og set på udviklingen i de sociale ydelser i Danmark fra 1995 og til 2007.

Der er en klar tildens at flere og flere danskere bliver syge og ender på varig forsørgelse, og de medfølgende ydelser er derfor vokset rigtig meget.

Og på den ene side forstår jeg regeringens "panik", da der er sket en himmelflugt i udgifterne på det sociale område. Regeringen mener dog at det er fordi det er for let at få sociale ydelser, og derfor har der jo været alle disse både officielle og uofficielle tiltag. Med endeløse aktiveringer og arbejdsprøvninger, speciallægeundersøgelser og psykiatriske udredninger af ikke alene psykisk syge men alle over en kam. Og det at holde borgeren hen og trække tiden i langdrag koster jo også kassen. Jeg ved f.eks. at de to speciallægeundersøgelser jeg blev sendt til af kommunen, hver især har kostet ca. 16.000 kr. Undersøgelser der hvis man stolede på borgerens egen læge, og de lægeundersøgelser der er foretaget i sundhedssystemet, ville være komplet unødvendige.

Men mit spørgsmål er også, hvorfor bliver flere og flere syge, langtidssyge, varigt syge? Er det nogen mekanismer i samfundet, der er med til at udløse dette?

Er loftet over sygedagpengeperioden medvirkende?, hvis syge kunne få sygedagpenge indtil de blev erklæret raske, eller kom på førtidspension, uden samtidig at blive jaget rundt i manegen som skræmte dyr i Cirkus Systemet, ville flere måske med tiden få det bedre af sig selv, og af sig selv finde tilbage på arbejdsmarkedet.

Det er gammel lægeviden at ro og fred er det man har behov for når man har været gennem alvorlig sygdom, eller er midt i den. Der var i tidligere tider flere sanatorier rundt om i Danmark, hvor man kunne komme hen efter længere tids sygdom, både ved psykisk, men også ved fysisk sygdom, steder hvor man fik ro og fred, der mest af alt mindede om en form for hoteller. Min mor tilbragte selv et halvt år på et sådant sanetorie, hvor der var plejepersonale, m.m. Her forsøgte man at skabe hjemlige forhold, alle spiste sammen i en spisesal, og man gik ture i parken, og kunne deltage i flere beroligende aktiviteter, men vigtigts af alt, man var fjernet fra hverdagen, og fra den stress som hverdagen byder på. Man blev henvist dertil, i alt fra en uge til et halvt år. Disse eksisterer ikke mere.

Hvis syge borgere skal blive raske og have muligheden for at komme tilbage til et 100% normalt liv, så er det ro og fred de har brug for. Og i den sidste ende tror jeg at færre ville ende på varig forsørgelse, også selvom det måske tager flere år for nogen at komme så langt. Jeg tror at mange søger førtidspension, simpelthen fordi deres sygedagpengeperiode udløber, og de kan se at deres privatøkonomi vil ramle sammen. At de vil komme til at miste hus og hjem, derfor må der ikke være nogen begrænsning i hvor længe man kan få sygedagpenge, og det skal igen være egen læge der indstiller til førtidspension. Jeg tror at der er mange der ender på varig forsørgelse i form af førtidspension, som hvis de havde fået fred og ro og tid, ville af sig selv finde tilbage til et normalt liv.

Empatien i samfundet skal genfindes, og der skal tages kærlig hånd om de syge, pisken skal knækkes og brændes, kun sådan vil syge kunne komme sig igen.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 06-08-2011 kl. 10:45.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2011, 11:12   #22
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
...
At de vil komme til at miste hus og hjem...
Det er præcis det som regeringen ønskede sig at gøre. Frarøve folk alt det som man har knoklet sig til hele livet igennem.
Det er junglelov som hersker i DK, er der nogen som er i tvivl?
Jeg selv er et livende eksempel på det udspekuleret spil.

Og så må vi huske ham der...
http://avisen.dk/regeringen-send-de-...jde_12029.aspx

Sidst redigeret af Karo; 06-08-2011 kl. 11:24.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2011, 11:25   #23
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Det er præcis det som regeringen ønskede sig at gøre. Frarøve folk alt det som man har knoklet sig til hele livet igennem.
Det er junglelov som hersker i DK, er der nogen som er i tvivl?
Jeg selv er et livende eksempel på det udspekuleret spil.

Og så må vi huske ham der...
http://avisen.dk/regeringen-send-de-...jde_12029.aspx
Ja, jeg står selv overfor tvangsauktion af vores hjem, som vi har investeret alt i, både økonomi og hjerte.

Knus Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2011, 11:59   #24
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Der er en klar tildens at flere og flere danskere bliver syge og ender på varig forsørgelse, og de medfølgende ydelser er derfor vokset rigtig meget.
Den var vi også inde over i vores snak

Vi var meget enige om, at problemet er mangel på forebyggelse - kommunerne skal jo "kun" tænke 4 år frem ad gangen. Dertil problemet med, at rigtig mange borgere bliver mere syge af afklaringsperioden - systemets mishandling

Julie Skovsby fortalte - og håber jeg får det gengivet korrekt - at sygehusene fakturere kommunerne hver gang en borger behandles på sygehus, uanset det skyldes sygdom, graviditet, ulykke eller andet.

Vi talte om at det er jo helt hen i hegnet - også at kommunerne selv skal fastsætte deres "serviceniveau" - for jo mindre hjælp en kommune yder til samme funktionsnedsættelse, jo mindre attraktivt er det for borgeren at bo der, underforstået at kommunerne ved at sætte lavt serviceniveau kan presse borgeren til en flytning. Vi taler ikke om uhørt høj service, men alene niveauet for den hjælp en borger har brug for, for at kunne klare hverdagen.

Min holdning er - og det fik jeg også sagt - at førtidspension osv ikke bør belaste kommunerne, men bør udbetales på statsniveau.
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2011, 13:10   #25
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Ja, jeg står selv overfor tvangsauktion af vores hjem, som vi har investeret alt i, både økonomi og hjerte.
Det er nok vores "bidrag" til disse nye tider i DK...
http://www.youtube.com/watch?v=-X-sLk8hch4&NR=1

kram
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2011, 21:57   #26
Fibbie
Elsker at være her på K10
 
Fibbies avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2011
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 79
Styrke: 13
Fibbie er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Det er nok vores "bidrag" til disse nye tider i DK...
http://www.youtube.com/watch?v=-X-sLk8hch4&NR=1

kram
Utroligt at vores statsminister kan se sig selv i øjnene samtidig med, at han udtaler ordet velfærd. Man må spørge sig selv, velfærd for hvem? De raske og rige?????
Fibbie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2011, 22:37   #27
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Ragdoll.. du har fuldstændig ret i det med de mange sanatorier der en gang var rundt om i DK..

Og da jeg var barn var der også noget der hed husmoderafløser..
ex. min mor blev indlagt på sygehuset (min mor var hjemmegående husmor)... min far arbejdede de der 45-47 timer der nu var normen i DK.. og hvem skulle så passe min lillebror og mig..

Min far kontaktede kommunen og de sendte straks en dame ud... en husmoderafløser.. Hun klarede at give os morgenmad, ordne madpakker.... sende os i skole.. handle ind - lave aftensmad.. - læse lektier med os og var der indtil min far kom hjem fra arbejde..
Det var en gratis ydelse!! - og det var velfærd så det gjorde noget!!

Jeg vil ikke sige at vi skal tilbage til de "gamle dage", men vi skal frem til at alle skal behandles med respekt .. det er ikke lovgivningen - sagsbehandler der skal bestemme om "kunden" har smerter....

Regeringen glemmer vist totalt at vi er mange der er på overførs. indkomster + der er mange som er uden indkomst .. men burde ha en indkomst ... den ene eller den anden slags...

Vi kunne simpelthen tvinge den siddende regering til at makke ret.. og også alle kommuner i DK.. ihvertfald hvis vi stod sammen og blev ved med at stå sammen..
Fordi vi får penge fra det off. er vi jo ikke andenrangs mennesker.. vi er ligeså meget værd ...om ikke mere ... ikke som lille Lars og tågesirenen og alle de andre...

Odenseaneren .. smadder godt gået.. jeg glæder mig til at se det møde i TV senere denne mdr...

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2011, 23:08   #28
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Jeg spørger bare, hvor blev alle pengene af ?
Det som jeg venter på er, at snart man vil komme i flæsket på alle de unyttige spiseæder som har ravet til sig siden 2001.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2011, 00:13   #29
kastor
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2011
Indlæg: 27
Styrke: 13
kastor er ny på vejen
Til mødet med Julie S.

Det er jo alletiders chance!
For at få strammet op på forespørgsler til sundhedsminister og fru Støjberg i forbindelse med samrådet, vil jeg mindeligt bede dig om at medbringe kopi af Sundhedsstyrelsens hjemmestrikkede fortolkning af autorisationsloven, som jeg tidligere har skrevet om her på K10, så Juliene S. kan studere på det inden samrådet.o
Det er muligt hun allerede har set det på Christiansborg, min makker og jeg har jo sendt det til sundhedsudvalget - men så går det måske op for både ministrene og udvalget, at der nu er adskillige patienter, bl.a. jer her på K10, der er informeret om lovovertrædelserne og - overtrædelse af ministeransvarsloven.
Husk det er ulovligt at de administrative læger arbejder uden om autorisationsloven - altså også lægekonsulenterne. Vi skal/vil have en redegørelse omkring ansættelsesforhold af papirlægerne (husk på, vi som skatteborgere betaler deres løn)

Held og lykke med mødet.
Stor hilsen fra Kastor
kastor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2011, 08:52   #30
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Godt gået Odenseaneren

Det kan godt være jeg er lidt langsomt opfattende : men hvad er næste step i det her ? Jeg sendte min historie som du ved - men har ikke hørt yderligere end at den er modtaget. Kommer der en eller anden tilbagemelding - eller ????

Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp dig selv - hjælp! Webmaster Politik og Samfund 13 17-01-2013 09:09
har brug for hjælp - kan jeg selv gøre mere Dikal80 At søge førtidspension 9 23-10-2012 10:30
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Hjælp. Det at søge selv efter § 17 AnnetteH Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 29-01-2008 02:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension