K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2011, 08:31   #1
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Medicinbivirkninger: Venlafaxin

Er der nogen her, der har erfaring med Venlafaxin?

Jeg har taget det mod angst en 8 måneders tid, tror jeg, og kan snart ikke holde bivirkningerne ud mere

Jeg har fuldstændig sindssyge drømme om natten. Af den slags, som ingen ende vil tage. Som stadig sidder i kroppen, lang tid efter man er vågen. Nogle gange hele dagen, eller flere dage efter
Min sidste drøm handlede om en seriemorder, der havde valgt mig som sit seneste offer

Udover dårlig søvn, og at jeg vågner midt om natten, hvor selv sengetøjet er fuldstændig gennemblødt af sved, er det værste at jeg oftere og oftere oplever at drøm og virkelighed begynder at smelte sammen. Om dagen kan jeg pludselig befinde mig i drømmen, og være i tvivl om, hvad der er virkelighed.
Jeg hører nogle gange lyde, der ikke er der

Det er ikke så meget mareridtet i sig selv, der er problemet om dagen, men det, at jeg ikke kan finde ud af, hvad der er virkelighed. Nogle gange tror jeg, jeg er ved at miste forstanden. Det er meget, meget ubehageligt

Er der andre, der har prøvet dette?

I samråd med psykiater skar jeg i december medicin ned fra 225mg til 150 mg. Jeg havde voldsomme bivirkninger i en lille uges tid med bla kvalme og abnorm træthed. Derefter havde jeg 'fri' i en lille uges tid. Og så startede hele molevitten igen
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 09:39   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Tassi,

Jeg tager også Venlafaxine og har også drømt så det basker, men dog ikke så ubehagelige drømme som dig. Nogen gange er det så mere end andre, men det er op og ned. Hvis jeg har trænet drømmer jeg ikke så meget så sover jeg bare.

Sved, kender jeg også en hel del til, dog nogle gange mere end andre. Jeg har dog været ok med medicinen og tør pt. ikke ekperimentere med noget andet.

Jeg tager 300 mg. dagligt.

Måske skulle du i samråd med din psykiater, prøve noget andet ?

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 10:28   #3
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Er der nogen her, der har erfaring med Venlafaxin?

Jeg har taget det mod angst en 8 måneders tid, tror jeg, og kan snart ikke holde bivirkningerne ud mere

Jeg har fuldstændig sindssyge drømme om natten. Af den slags, som ingen ende vil tage. Som stadig sidder i kroppen, lang tid efter man er vågen. Nogle gange hele dagen, eller flere dage efter
Min sidste drøm handlede om en seriemorder, der havde valgt mig som sit seneste offer

Udover dårlig søvn, og at jeg vågner midt om natten, hvor selv sengetøjet er fuldstændig gennemblødt af sved, er det værste at jeg oftere og oftere oplever at drøm og virkelighed begynder at smelte sammen. Om dagen kan jeg pludselig befinde mig i drømmen, og være i tvivl om, hvad der er virkelighed.
Jeg hører nogle gange lyde, der ikke er der

Det er ikke så meget mareridtet i sig selv, der er problemet om dagen, men det, at jeg ikke kan finde ud af, hvad der er virkelighed. Nogle gange tror jeg, jeg er ved at miste forstanden. Det er meget, meget ubehageligt

Er der andre, der har prøvet dette?

I samråd med psykiater skar jeg i december medicin ned fra 225mg til 150 mg. Jeg havde voldsomme bivirkninger i en lille uges tid med bla kvalme og abnorm træthed. Derefter havde jeg 'fri' i en lille uges tid. Og så startede hele molevitten igen
Hej
Jeg googlede lige Venlafaxin bivirkninger og fandt flere hits, at det er det aktive stof i EFEXOR er "venlafaxin"

Prøv selv eller benyt link
http://www.google.com/search?q=Venla...rchBox&ie=&oe=

Efexor fik jeg i 6-9 mdr., og jeg blev meget aggrasiv og yderst kort lunte. Det var først da jeg havde bidt hovedet at min søde mor verbalt, over en helt banal ny ting (væggeur) at det gik om for mig, at det stod riv rav rustende galt til med mig og det var helt sikkert medicinens bivirkninger, for jeg var oprindeligt den stille type.
Jeg havde bl.a. også kvalme, svedeture som bivirkninger.

Jeg trappede ud af Efexor straks, og den værste agrasitivitet forsvandt.

Men da det efter 1 år som clean, stadig var depresiv, forlangte prakticerende læge jeg prøvede Paroxetin, for jeg skulle prøve alle de forskellige familie typer lykkepiller, for ellers var mulighederne for behandlinger med medicin ikke udtømt.

Paroxetinén lagde hurtigt et låg på tankevirksomheden, og blev helt zombi agtig. Det var først da jeg kom i arbejdsprøvning, at jeg indså at jeg var helt gået i stå og ikke kunne trækkes igang eller have overblik over små opgaver mere.
1 mdr. efter jeg var begyndt udtrapningen af medicinen, lettede lidt af låget/hukommelseproblemerne, men ikke nok til firmaet mente "nogen" kunne bruge mig

Kvalme havde jeg nogle gange i starten af forløbet med paroxetin, men jeg gav det en chance, for jeg har engang ladet mig fortælle fra en afd. leder på psykiatrisk afd., at det var normalt med ubehag den første 1½ mdr.

Paroxetinén brændte hjernen af og jeg kan bestemt ikke anbefale dig til at tage det.

Er glad for arbejdsprøvningen viste mig hvilken ødelæggende effekt det havde, og jeg fik det stoppet inden jeg blev helt en grønsag.


En god veninde jeg havde kendt i 8-10 år, fik også Efexor til sidst i vores venskab, og hun blev også meget opfarende og jeg tror medicinens bivirkninger ødelagde vores venskab, for hun blev bidsk fremfor den søde veninde hun altid havde været.

Udfra dine symtomer, der er sammenliglige med mine, kan jeg kun anbefale dig at tage en kraftig snak med din psykiater og kræve du må trappe helt ud af Efexor og skifte til anden medicin eller forblive helt clean.

Modstrider psykiater udtrapningen, kan du gøre som jeg.
Jeg fortiede langsom udtrapning over 1 mdr. (fra min dosis. Måske længere for andre), og efter 3 mdr. kunne psykiater ved selvsyn bemærke, jeg havde det bedre uden medicin.

Det er jo dit liv og dit ansvar hvor meget du selv tør ekspementere med dig selv. Det gør vi jo alle hver dag, som f.eks. at vælge madvarer.


I dag har jeg været clean for medicin i 1 års tid, psykiater har skrevet i sin udtagelse til SB, at medicinske behandlingsmuligheder er udtømte

Kig også på disse tråde som findes ved søgefunktionen her på K10 med følgende linkhttp://www.k10.dk/search.php?searchid=894896
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 10:54   #4
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hejsa!

Da jeg begyndte på venlafaxinpræparat havde jeg mange bivirkninger:

Ekstreme mareridt.

Nattesved på hele kroppen (fra tåspidserne til hovedbunden) i en sådan grad at jeg ofte måtte skifte sengetøj i løbet af natten.

Hedeture om dagen.

Hovedpine.

Vandladningsbesvær - måtte sidde længe på toilettet før jeg kunne tisse.

Kvalme og nedsat appetit - tabte fire kilo den første måneds tid.

Nedsat sexlyst - og tørhed i skeden samt mistet evne til orgasme når lysten endelig kom for en kort bemærkning.

Kriblen i kroppen - som om der var myrer under huden.

Svimmelhed.

Bivirkningerne fortog sig gradvist i løbet af et par måneder.
Jeg fik 150 mg. i et par år, derefter 225 mg.

I forbindelse med ny psykiater trappede jeg i 2010 helt ud af venlafaxin, da hun mistænkte det antidepressive præparat for at øge mine stemningssvingninger. Jeg fik i stedet et præparat mod stemningssvingninger (Lamotrigin).
Jeg har fået det bedre af det, og er ked af at mine tidligere behandlere ikke har ændret det.

Det var MEGET hårdt at trappe ud af Venlafaxin. Jeg havde mange seponeringssymptomer selvom jeg trappede meget langsomt ud.
Ved hver nedtrapning fik jeg svære depressive symptomer i 3-7 dage og jo længere ned jeg kom i dosis des sværere selvmordstanker havde jeg i forbindelse med seponeringssymptomerne.
Overvejede flere gange at blive indlagt.

Jeg trappede ned fra 225 mg. med 37,5 mg. med 2-3 uger mellemrum.
Da jeg gik fra 75 mg. 37,5 mg. var det virkelig slemt. Der tog jeg 75 mg en dag, 37,5 en dag osv. et par uger, før jeg gik over til kun at tage 37,5 mg.
Da jeg skulle fra fra 37,5 til 0 mg. skulle jeg åbne kapslerne og først tage en trediedel af pulveret en uges tid eller to, så halvdelen et stykketid og så en trediedel af det resterende, og først derefter stoppe helt.

Når du har haft så svære bivirkninger i så lang tid vil jeg i allerhøjeste grad opfordre dig til at tale med psykiateren om at trappe ud og komme på et andet præparat.

Mit stemningsleje blev stabiliseret meget efter jeg trappede ud af venlafaxin (er bipolar), men da mit stemningsleje stabiliseredes på lidt nedsænket niveau er jeg nu begyndt på et andet antidepressivt præparat, Sertralin, og oplever overhovedet ikke bivirkninger i forbindelse med opstarten på det - på nær hovedpine i et par dage.

(Bemærk: Siger ikke at det er det andre skal på i stedet for venlafaxin - bare at det har været bedre for mig).
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 13:31   #5
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej Tassi!

Jeg er lidt rystet over, hvad du fortæller om bivirkninger af venlafaxin. Det lyder som om du ikke kan tåle venlafaxin - det skal tages alvorligt.

Jeg har læst i vejledning fra Odense Universitetshospital, at det er vigtigt at kontakte psykiater - og få ændret behandling - hvis man ikke kan tåle venlafaxin - p.g.a bivirkninger - som du beskriver.

På Odense universitetshospitals hjemmeside med vejledning om opmærksomhed på medicins virkning og bivirkning står bl.a. om venlafaxin:

"LÆGEMIDDELSTOF: Venlafaxin

ANVENDELSE:

Til behandling af moderat til svær depression, samt ved angst og angsttilfælde i
forbindelse med sociale relationer (socialfobi).

BIVIRKNINGER:
Der kan forekomme kraftesløshed, træthed, blodtryksforhøjelse, svimmelhed,
rødmen eller hedestigninger.
Desuden kan der opstå hjertebanken, synsforstyrrelser, kvalme, mundtørhed,
forstoppelse, hovedpine, nervøsitet, søvnløshed, gaben, øget svedtendens,
menstruationsforstyrrelser, vandladningsbesvær (ofte i starten af behandlingen)
og seksuelle forstyrrelser.
Endvidere kan opstå forhøjelse af blodets indhold af kolesterol, abnorme drømme
med mareridt, angst, konfusion og en tilstand præget af aktivitet med rastløs uro.
Der kan også komme rysten/skælven, feber, nedsat appetit, vægtændring,
opkastning, mavesmerter og diaré.
Der kan endvidere, specielt i starten af behandlingen samt ved dosisændring,
opstå risiko for øget tendens til selvmordsforsøg, selvmordstanker og fjendtlighed.

Bivirkninger optræder ofte. Kontakt lægen, hvis du har mistanke om, at du
ikke kan tåle medicinen."


Læs mere her:

http://www.ouh.dk/wm270259

Sidst redigeret af Katharina; 05-01-2011 kl. 13:34.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 15:09   #6
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Tusind tak for jeres svar

Venlafaxin er mit 3. eller 4. præparat (kan ikke huske)
Jeg har altid mange bivirkninger, uanset hvilken medicin, jeg tager, så jeg accepterede derfor også bivirkningerne ved Venalfaxinen. Men jeg er godt nok kørt træt nu

Jeg har taget 10 kg på (og ser ikke ud til at stoppe), gaber ofte, har i den grad sexuelle forstyrrelser, hjertebanken og rastløshed - for blot at nævne nogle af bivirkningerne
Rysten/skælven og konfusion ved jeg ikke om er bivirkninger, da det også er stressreaktioner, jeg havde før jeg kom på medicin

Men alle disse bivirkninger kan man overkomme. Det er det rod, der sker i mit hoved, som jeg ikke kan klare mere. Det er frygteligt at opleve at have besvær med at skelne, hvad der er virkeligt, og hvad ikke

Jeg skal heldigvis til psykiater på mandag, og så vil jeg bede om at blive trappet ud. Han fortalte mig godt nok da jeg blev sat ned i dosis at der ingen bivirkninger var ved det, men det skal jeg love for, der var. Jeg kunne ikke andet end ligge på min sofa med tæppet trukket over mit hoved i omkring 5 dage. Kunne ingenting. Absolut ingenting. Havde det rædselsfuldt
Det er godt at høre, andre også har oplevet dette ved at trappe ned/ud - så ved jeg, hvad jeg skal være forberedt på

Jeg oplever nu at være mere angst end før jeg trappede ned. Jeg har mere hjertebanken, bider kæber mere sammen og er mere svimmel. Jeg er bange for om jeg holder helt op med at fungere, hvis jeg trapper helt ud

Er der nogen, der ved om der er nogen, der tåler medicin mindre end andre gør? Jeg undrer mig bare over, hvorfor jeg altid oplever alverdens bivirkninger - både de almindeligt og de sjældent forekommende
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2011, 03:57   #7
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Er der nogen, der ved om der er nogen, der tåler medicin mindre end andre gør? Jeg undrer mig bare over, hvorfor jeg altid oplever alverdens bivirkninger - både de almindeligt og de sjældent forekommende
Dosis (eller rettere: plasmakoncentration) og bivirkninger kan hænge sammen.

Det er sådan at tolerancen over for medicin er forskellig - der en række faktorer (bla. genetik), der har indflydelse på, hvor meget og hvordan en person tåler en given medicin.

Du kan fx være én af de personer, der omsætter visse typer medicin mere langsomt end andre - og det skal din dosis så indrettes efter.

Specielt med din grunddiagnose, er en tommelfingerregel, at man skal skrue op og ned for medicin i et noget langsommer tempo end det man generelt plejer.


Men jeg kan ikke rigtig lide, at du nu har svært ved at finde ud af, hvad der er drøm og virkelighed. Så som andre herinde har nævnt, vil det være en rigtig god idé, at få din behandler ind over den udvikling.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2011, 11:14   #8
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Bivirkninger

Jeg spiste Efexor depot i syv år og har været helt oppe på 475 mg. Jeg havde ingen bivirkninger, men var aldrig glad og havde ingen energi. Ydremere havde jeg to depressioner på dem.

Så fik jeg cymbalta, så fik jeg totalt knald i låget og blev indlagt.

Derefter fik jeg Noritren og efter tre uger begyndte der at lette en tåge i mit hoved. Og efter seks uger fik jeg en masse energi, der ellers var ukendt for mig. Efter 8 uger havde jeg langsomt med sikkert fået ryddet op og gjort rent.

For mig har det været mirakel-medicin. Min søn kommer oftere og oftere. Jeg laver varm mad om aftenen og alt andet "almindeligt".

Noritren er en del af "de gamle" antidepressiva - tricykliske antidepressiva. De blev opfundet i 50-erne. Man siger der ikke er opfundet noget epokegørende på den front siden.

De har mange bivirkninger, derfor blev der lanceret en dyne af antidepressivar med henblik på at gøre bivirkningerne mindre.

Jeg har kun haft meget få bivirkninger i starten ellers er det kun positivt. Man plejer at ty til dem, når alt andet er afprøvet uden tilfredsstillede resultat. Jeg ville gerne have haft dem får mange år siden.

Hanna
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2011, 15:38   #9
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Kære Tassi.

Jeg er forarget over, at din læge sagde, at der ikke kunne opstå bivirkninger i forbindelse med at du mindsker dosis af venlafaxin.

Det er som du har erfaret overhovedet ikke sandt.

Jo længere ned i dosis du kommer, des værre vil seponeringssymptomerne formodentlig blive, da de opstår i forbindelse med at den procentvise koncentration i blodet mindskes.

Jeg vil påstå, at det er stærkt kritisabelt at din læge trappede dig direkte ned fra 225 mg. til 150 mg.

Derfor er jeg tilbøjelig til at sige, at du kraftigt bør overveje at tale med din læge om at blive indlagt gennem nedtrapningsforløbet når du allerede på nuværende tidspunkt har det så dårligt som du har det.

Jeg vil også råde dig til at tale med lægen om det min psykiater bad mig gøre da jeg nåede ned til at skulle trappe fra 37,5 mg til 0; nemlig at åbne kapslerne og tage først 2/3, derpå halvdelen og derpå 1/3 af det fulde indhold.

Måske det er en mulighed at gøre det tidligere i forløbet, således at du i stedet for at trappe ned med 37,5 mg pr. gang trapperne ned med halvdelen af indholdet i disse kapsler.

Den gode nyhed er, at du nok kan se frem til at få det bedre når først du er ude af venlafaxinen.

Desuden skal I saft suseme være opmærksomme på de symptomer der for mig (har IKKE uddannelse indenfor feltet) lyder lettere psykotiske; at du har svært ved at skelne mellem virkelighed og drømme.

Jeg beskrev tidligere i denne tråd om mit nedtrapningsforløb.
Bemærk at jeg fik svære selvmordstanker i forbindelse med nedtrapningen.

Læs om seponeringssymptomer her:
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fak...ssymptomer.htm

Sidst redigeret af annagw; 08-01-2011 kl. 15:40.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2011, 01:47   #10
KatrineB
Afhængigheds tegn af K10
 
KatrineBs avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Lokation: Mariagerfjord
Alder: 42
Indlæg: 363
Blog Indlæg: 9
Styrke: 18
KatrineB er ny på vejen
Kære Tassi det lyder sørme ikke godt,jeg har nu selv fået velnafaxin 1 år for 150 mg dagligt,jeg døjer meget med drømme nogle gange mareridt det sker så heldigvis ikke så tit det jeg drømmer er tit noget være rod,jeg oplever trætheds fornemmelser og meget svært ved at stå op om morgenen er tit uoplagt om morgenen,min psykriater sagde os til mig at der ingen bivirkninger var ved velnafaxin mææn det passer nu ikke helt.

mvh katrine
KatrineB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension