K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-01-2018, 22:08   #1
Itvivlom
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2018
Indlæg: 11
Styrke: 7
Itvivlom er ny på vejen
Kontooversigt ved ansøgning af kontanthjælp

Jeg har ikke prøvet at været på kontanthjælp før. Det er noget med at de skal have en konto oversigt, altså en oversigt over hvilke kontoer jeg har. Jeg kan se at kommunen ind i mellem beder om kontoudtog 3 måneder tilbage? Sagen er den at jeg i november har brugt en del penge i supermarkeder. Kan det have indflydelse på min kontanthjælp?

Et andet spørgsmål er om en budget konto ligger uden for regelen om 10.000 kr. Formue? Jeg får børnecheck hver 3. Måned lige som alle andre forældre og de penge kommer jo oveni mine andre penge jeg spare op til at betale regninger på et senere tidspunkt. Er de en del af formue reglen?
Itvivlom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2018, 02:18   #2
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
De 3 måneders udtog er for alle dine konti. De kigger efter om du har flyttet store summer, været uansvarlig eller lign.

Ja dine børnepenge er en del af formuereglen.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2018, 04:36   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du skal medbringe kontooversigt 3 mdr tilbage for alle konti, og de kan bede om 6 mdr hvis de mistænker økonomisk uansvarlighed.

Man må gerne have over 10.000 stående midlertidig på en budgetkonto eller alm. konto, da det er naturligt med udsving og f.eks børnepenge/børnebidrag der falder for flere måneder ad gangen. Det skal blot se sandsynligt ud, så det ikke bærer præg af opsparing.

Børnebidrag udbetales til dig, men hører faktisk til børnene, og beløbene optræder også som barnets indtægt på deres skattekort.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 03-01-2018 kl. 04:38.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2018, 10:42   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Husk, du kan (og bør) altid klage over en afgørelse der går dig imod.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2018, 13:56   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Økonomisk uansvarlighed er irrelevant.
Det er kun hvis du f.eks. lige har søgt kommunen om 1000 kr til et eller andet, og de kan se at du ugen før, har brugt 1500 kr på en ny mobil. Så ville de nok give afslag på de 1000 kr.

Og budgetkonto, der skal de se på hvad der er hvad. Hvad der skal gå til faste regninger, hvad der er børne-unge ydelse osv
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2018, 08:45   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Økonomisk uansvarlighed er irrelevant.
Det er kun hvis du f.eks. lige har søgt kommunen om 1000 kr til et eller andet, og de kan se at du ugen før, har brugt 1500 kr på en ny mobil. Så ville de nok give afslag på de 1000 kr.

Og budgetkonto, der skal de se på hvad der er hvad. Hvad der skal gå til faste regninger, hvad der er børne-unge ydelse osv
Hvis man har handlet økonomisk uansvarlig kan man få afslag på kontanthjælp, eller få den mod tilbagebetaling i den periode de mener modsvarer uansvarligheden.

Det kan f.eks være hvis man inden for de sidste tre mdr har betalt et lån på mere end 10.000 ud der ikke var forfaldent.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2018, 10:05   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hvis man har handlet økonomisk uansvarlig kan man få afslag på kontanthjælp, eller få den mod tilbagebetaling i den periode de mener modsvarer uansvarligheden.

Det kan f.eks være hvis man inden for de sidste tre mdr har betalt et lån på mere end 10.000 ud der ikke var forfaldent.
Ja, hvis man har brugt formue man skulle leve for, forkert.
Men om man har handlet i kvickly i stedet for fakta er irrelevant.
De skal også se på, om det bevidst var uansvarligt.
Hvis du f.eks. hver måned betaler 5.000 kr af på gæld, og du så pludselig bliver fyret, og opsigelsesvarsel er 1 uge fra arbejdsgivers side. Så kan kommunen jo ikke klandre en for det man gjorde før opsigelsen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2018, 10:40   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Ja, hvis man har brugt formue man skulle leve for, forkert.
Men om man har handlet i kvickly i stedet for fakta er irrelevant.
De skal også se på, om det bevidst var uansvarligt.
Hvis du f.eks. hver måned betaler 5.000 kr af på gæld, og du så pludselig bliver fyret, og opsigelsesvarsel er 1 uge fra arbejdsgivers side. Så kan kommunen jo ikke klandre en for det man gjorde før opsigelsen
Og dermed kan man ikke sige at det er helt irrelevant, det er nemlig noget kommunen går ind og vurderer, og netop en af grundene til at de vil se noget tid tilbage, og ikke blot en dagsdatostatus.

Om man har handlet i den ene eller anden dagligvarebutik er underordnet. Men hvis man normalt ville kunne forventes at have et forbrug på f.eks 5000,- og pludseligt en måned har handlet for 25.000,- så tænker jeg at de vil forlange mere dokumentation. For så kan det være at det er en der lige har brugt en opsparing til at købe nyt stort tv, pc osv. fordi de ved at de snart skal på kontanthjælp, og lige vil have brugt opsparingen. Og så risikerer man at det bliver mod tilbagebetaling de første par mdr.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 04-01-2018 kl. 10:45.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2018, 14:24   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Og dermed kan man ikke sige at det er helt irrelevant, det er nemlig noget kommunen går ind og vurderer, og netop en af grundene til at de vil se noget tid tilbage, og ikke blot en dagsdatostatus.

Om man har handlet i den ene eller anden dagligvarebutik er underordnet. Men hvis man normalt ville kunne forventes at have et forbrug på f.eks 5000,- og pludseligt en måned har handlet for 25.000,- så tænker jeg at de vil forlange mere dokumentation. For så kan det være at det er en der lige har brugt en opsparing til at købe nyt stort tv, pc osv. fordi de ved at de snart skal på kontanthjælp, og lige vil have brugt opsparingen. Og så risikerer man at det bliver mod tilbagebetaling de første par mdr.
Ja, jeg havde nok fået læst trådstarters oplæg lidt for hurtigt, for jeg havde vidst læst det som om, det var i forbindelse med stikprøvekontrol eller lignende

Men ja, når man søger kh, skal de netop foretage en individuel vurdering. Men de skal selvfølgelig også se på, om det var i god tro eller ond tro.
Så hvis man f.eks. har købt et tv og en computer til i alt 25.000 kr af sin opsparing, og så ugen efter bliver fyret. Så har det jo ikke været bevidst, da man på tidspunktet for købet, ikke vidste man ville blive arbejdsløs
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2018, 12:17   #10
Itvivlom
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2018
Indlæg: 11
Styrke: 7
Itvivlom er ny på vejen
Tak for svar alle sammen Det er ikke høje beløb der er brugt, det er mange små beløb. Har ikke købt fjernsyn og den slags.
Itvivlom er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension