K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-03-2013, 22:45   #1
Blueeyez
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2013
Indlæg: 23
Styrke: 12
Blueeyez er ny på vejen
Forhøjet kontanthjælp

Er der nogen der kan fortælle / henvise / citere herinde hvad lovgivningen er for at få forhøjet kontanthjælp? Har søgt og søgt både der hvor det burde stå og via google, men kan slet ikke finde det..
Blueeyez er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2013, 23:29   #2
nanunanida
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2011
Indlæg: 11
Styrke: 13
nanunanida er ny på vejen
Den højeste ydelse gives til forsørger over 25 år, er det den du tænker på ? Eller er det den for personer under 25 år og med en psykisk lidelse?
__________________
Socialrådgiver med bred erfaring indenfor beskæftigelsesområdet - er sat i verden for at hjælpe andre og ønsker derfor at kunne bidrage med min viden hvor den kan bruges.
nanunanida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2013, 23:37   #3
Blueeyez
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2013
Indlæg: 23
Styrke: 12
Blueeyez er ny på vejen
Det er den med psykisk lidelse :-)
Blueeyez er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2013, 23:42   #4
nanunanida
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2011
Indlæg: 11
Styrke: 13
nanunanida er ny på vejen
Aktivlovens § 25 stk. 2 nr. 2 og 3

Stk. 2. En person under 25 år får
1)...

2) 11.625 kr., når den pågældende har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedstruktur af borderlinetype, og har forsørgelsespligt over for ikkehjemmeboende børn, og

3) 8.749 kr., når den pågældende, der ikke bor hos en eller begge forældre, har en dokumenteret psykisk lidelse som anført i nr. 2
__________________
Socialrådgiver med bred erfaring indenfor beskæftigelsesområdet - er sat i verden for at hjælpe andre og ønsker derfor at kunne bidrage med min viden hvor den kan bruges.

Sidst redigeret af nanunanida; 28-03-2013 kl. 23:45.
nanunanida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 00:57   #5
Blueeyez
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2013
Indlæg: 23
Styrke: 12
Blueeyez er ny på vejen
Mange tak :-)

Jeg forsøger at sætte en debat kickstarter sammen om at folk med psykisk lidelse kan få forhøjet kontanthjælp, men hvis man har et fysisk handicap så skal man ikke regne med samme behandling.. Har sat følgende sammen:

Kære politikker.
If. Aktivlovens § 25 stk. 2 nr. 2 og 3 så kan en person med en psykisk lidelse få forhøjet sin kontanthjælp, men hvis en person har et fysisk handicap, så må personen ikke få forhøjet sin kontanthjælp. Selv hvis personen er ramt så hårdt af det fysiske handicap at personen ikke kan håndtere at arbejde i xx antal timer ugentligt, så skal personen ikke regne med forhøjet kontanthjælp før det offentlige har skadet personen psykisk... Hvordan kan dette være en soledarisk behandling af fysisk handicappede danske statsborgere? Og burde fysisk handicappede ikke få samme behandling som personer med en psykisk lidelse? (At blive førtidspensioneret kan tage mange år, i den tid lever man på kontanthjælp).
Blueeyez er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 06:44   #6
Snurrberget
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-11 2012
Indlæg: 33
Styrke: 12
Snurrberget er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Blueeyez Se meddelelser
Er der nogen der kan fortælle / henvise / citere herinde hvad lovgivningen er for at få forhøjet kontanthjælp? Har søgt og søgt både der hvor det burde stå og via google, men kan slet ikke finde det..
Det eneste jeg kan komme på er pf. 34, hvis du har en så høj husleje at dit rådighedsbeløb ryger under grænsen for "fattig".

- cep
Snurrberget er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 07:17   #7
Snurrberget
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-11 2012
Indlæg: 33
Styrke: 12
Snurrberget er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Blueeyez Se meddelelser
Mange tak :-)

Jeg forsøger at sætte en debat kickstarter sammen om at folk med psykisk lidelse kan få forhøjet kontanthjælp, men hvis man har et fysisk handicap så skal man ikke regne med samme behandling.. Har sat følgende sammen:

Overførselsindkomst er jo ikke en buffet. Det du skriver er jo nærmest opfordring til at presse penge ud af systemet uanset om man er trængende eller ej.

Ret mig endelig hvis jeg har misforstået dit indlæg.

- cep
Snurrberget er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 08:14   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Problemet er at kontanthjælpssatsen er beregnet til at man skal kunne leve af den midlertidigt...

Når man så strander på den og har andre problemer end ikke at kunne finde et arbejde, og ikke er i stand til at starte uddannelse, så bliver det en kilde til stress i løbet af nogle år, og er med til at give eller forværre psykiske lidelser.

Og de psykiske lidelser der kan give forhøjet sats er meget få, der er mange andre psykiske lidelser eller psykiske handikap der også strander, som de med fysiske handikap. Særligt nu hvor det bliver svært at få tildelt førtidspension.

Antallet af længerevarende kontanthjælpsmodtagere vil stige de kommende år.

Når satsen er så lav for unge, er det for at holde den på SU-niveau, så det kan svare sig at tage en uddannelse.

Så er der bare de unge der ikke kan tage en uddannelse på grund af f.eks psykiske handikap.. og der er blevet skåret helt til benet med hensyn til støtte, så der ville være mulighed for at de kunne klare en ordinær uddannelse.

Hvis der så blev oprettet uddannelsespladser til de unge mennesker ville det være fint, men det gør der ikke.. så de strander efter specialskolerne på en lav kontanthjælpssats og med udsigt til billige aktiveringskurser eller uddannelseskurser de ikke kan klare og får det ene nederlag efter det andet plus kampen på en lav ydelse oven i deres handikap.

For man kan ikke bare sammenligne med su på den måde man gør..

Su er kun nogle år mens man uddanner sig.

Mange på su tager lån eller arbejder ved siden af og har dermed en større indtægt.

Det er de færreste på su der i mange år lever på den lave sats.. da jeg var på su havde jeg arbejde ved siden af.. eller optog lån i de perioder jeg ikke arbejdede.

Det kan man ikke på den lave kontanthjælpssats.

Desuden var der billige kollegieværelser at få.. det kan man heller ikke søge på den lave kontanthjælpssats.

Er man på den lave kontanthjælpssats og har en enlig forældre på lav indkomst, bliver det ekstra svært, for når børnene bliver 18 mister man en masse tilskud, og står der med en dyr husleje uden boligsikring og et barn over 18 hvis indtægt tæller med i husstandsindkomsten.

Det ville jo også være fint hvis de så kunne bidrage, men det er jo begrænset med den lave ydelse for hjemmeboende, og mange af de børn fra specialskoler eller med andre handikap, er ikke i stand til at klare sig i egen bolig den dag de fylder 18, og er ikke i stand til bare at klare en uddannelse på egen hånd.

Så står man der med en lille familie, der ikke har råd til at betale husleje mere, og må flytte i en lille lejlighed med den ene sovende i stuen og en stram økonomi, samtidig med at man skal kæmpe for at et ungt menneske med psykisk eller fysisk handikap får en god start og på sigt vil kunne klare sig selv... og sådan ser det så ud til de bliver 30 fremover....

Der bliver bare skabt en ny generation der bliver tabt på gulvet... ofret simpelthen.

Sidst redigeret af Pip; 29-03-2013 kl. 08:18.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 09:39   #9
Blueeyez
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2013
Indlæg: 23
Styrke: 12
Blueeyez er ny på vejen
#7 jeg ved godt det ikke er en buffet, har nu levet på kontanthjælp i lidt over 3 år og er igang med og søge førtidspension, men det er ikke nemt, jeg sover det meste af hver dag væk for overhovedet at kunne fungere den næste dag og jeg arbejder kun 2 dage i ugen hver på 2 timer alligevel så trækker kommunen tiden ud og derfor prøver jeg at presse penge ud af systemet nu som skal gavne mange som ligesom jeg er låst fast i systemet fordi systemet arbejder ikke for alle borgere kun dem der kan leve uden at give dem arbejde.. Jeg er heller ikke stolt af at være nød til det, men det offentlige har lært mig at de tænker på at spare penge og undgå at hjælpe folk.. Selvom de eksistere for borgernes skyld..

#8 nemlig, rart at andre ser problemstillingen :-)
Blueeyez er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 13:37   #10
Jamie36
Glad for at være medlem
 
Jamie36s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Lokation: København
Indlæg: 83
Blog Indlæg: 26
Styrke: 12
Jamie36 er ny på vejen
Gælder forhøjet kontanthjælp kun for dem under 25 år med psykiske lidelser?
Jamie36 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forhøjet kh med tilbagevirkende kraft? Jaffa Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 13-07-2012 20:54
Bivirkninger ved forhøjet dosis? TinaB Alt det andet 5 13-05-2011 09:05
Forhøjet kontanthjælp SoLost Alt det andet 24 30-08-2010 23:14
Forhøjet kontanthjælp som flekser lomo Spørgsmål ang fleksjob 9 12-08-2009 21:15
forhøjet bolig tilskud lilleper Alt det andet 3 16-06-2009 12:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension