K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-01-2016, 22:31   #1
Snøvs
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2012
Lokation: Rudersdal
Indlæg: 36
Styrke: 12
Snøvs er ny på vejen
Modregnes TAE i flekslønstilskud/ledighedsydelse?

Jeg skal til møde i rehabiliteringsteamet på tirsdag efter 1½ år i ressourceforløb.
Det rigtige for mig rent helbredsmæssigt er en førtidspension, men jeg har også en familie, hvor økonomien skal løbe rundt. Og derfor kan et lille fleksjob på 1-2 timer om ugen måske alligevel være det rigtige, specielt hvis vi undgår at skulle flytte. Men jeg har svært ved at få overblikket over, hvad der indgår i beregningen for flekslønstilskud.

Jeg får udbetaling for tab af arbejdsevne (TAE) fra min pension, ca. kr. 220.000,- årligt.

Ved førtidspension sker der modregning af TAE samt ægtefælles indkomst.

Ved flekslønstilskud modregnes indtægt fra fleksjobbet, men ikke ægtefælles indtægt. Jeg synes at have læst, at flekslønstilskuddet også modregnes "anden indtægt". I de beregnere til flekslønstilskud jeg har fundet, er det ikke muligt at indtaste "anden indtægt", og jeg er i tvivl om, hvad der modregnes.

Ved fleksjobtilkendelse er det muligt at gå på ledighedsydelse - hvorlænge? Og hvad sker der bagefter, hvis jeg ikke kan finde jobbet? Er det så kontanthjælp? Og hvis ja, reguleres den så til kr. 0,- pga. min udbetaling af TAE?

Håber, der er en eller flere, der har mulighed for at svare, så jeg kan blive endelig afklaret inden på tirsdag. Jeg ved at det er 11. eller 12. time jeg spørger, men jeg har været fokuseret på at lytte til kroppen og blive afklaret, og abstraheret fra økonomi. NU bliver jeg nødt til at tage den faktor ind i regnskabet også.

Mange hilsner og godt nytår.
Vibeke

Sidst redigeret af Snøvs; 02-01-2016 kl. 22:33. Årsag: Korrektur
Snøvs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2016, 17:24   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
da jeg ikke er helt sikker på hvad der modregner, vil jeg ikke gøre mig klog på det,

men du kan gå på ledigheds ydelse , så længe du vil/har behov for det , eller det vil sige til du er 60,5 år
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2016, 23:00   #3
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Ledighedsydelse stopper, når man er nået folkepensionsalderen.
Men, men man sættes ned til kontanthjælpsniveau, når man er 60½.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2016, 00:06   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Betaler du arbejdsmarkedsbidrag af den TAE du får udbetalt?
Hvilken rubrik på skatteskemaet står den i?

Jeg er selv på ledighedsydelse og får udbetalt en forsikring for tab af erhvervsevne fra en privat forsikring mod tab af erhvervsevne i Danica. Jeg betaler ikke arbejdsmarkedsbidrag af den.

Den modregnes ikke i ledighedsydelsen og vil heller ikke blive modregnet i fleksløntilskud den dag jeg får et fleksjob.

Har du læst bekendtgørelse om udbetaling og fradrag i Ledighedsydelse? https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=164058
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2016, 22:55   #5
Snøvs
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2012
Lokation: Rudersdal
Indlæg: 36
Styrke: 12
Snøvs er ny på vejen
Tak for svarene...

Jeg kunne desværre ikke komme ind på K10 3.-6. jan. Men jeg nåede at blive afklaret inden mit møde med rehabiliteringsteamet.

TAE modregnes IKKE ledighedsydelse og flekslønstillæg.

I lovgivningen står netop at udbetalinger, hvor der ikke afregnes arbejdsmarkedsbidrag, ikke modregnes. Jeg ville bare være helt sikker, da jeg ved ressourceforløbets start også var overbevist om, at TAE ikke ville blive modregnet. Det blev den, så hver måned i ressourceforløb har været rigtig dyr.

På Krifa.dk står det specifikt, at TAE ikke modregnes!

Selve mødet blev afholdt i en ubehagelig tone og mistro. Selv min bisidder, der har været til mange møder i andre kommuner var rystet over mangel på empati.

Allervigtigst: Jeg er færdig i ressourceforløb. Jeg er blevet tilkendt fleksjob, med udgangspunkt i 1 time/uge.

Når alle formalia er på plads, skal jeg til at være kreativ, så jeg ikke risikerer at skulle vurderes på arbejsevne igen efter 1-1½ år på ledighedsydelse. I mit tilfælde vil det være skønt hvis jeg kan samle timerne og fx kan arbejde 3 timer hver 3. uge eller lign.

Nu må jeg se... Lige nu skal jeg vist bare vænne mig med, at jeg slipper for at mine aktiviteter skal dokumenteres og vurderes. Nu kan jeg for alvor acceptere den drejning, mit liv har taget og fokusere på alt det gode, der trods alt også er en del af mit liv.
Snøvs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2016, 01:05   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Tillykke med indstillingen til fleksjob.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension