K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-10-2010, 16:02   #1
NKF
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
NKF er ny på vejen
Flexsjob

Hej, jeg mangler hjælp!!!

Efter en arbejdsskade er jeg deltids sygemeld, hvor jeg arbejder 25 timer om ugen. Jeg har været deltidssygemeldt fra januar. Efter 8 måneder på 25 timer kommer jeg frem, at det er for mange timer, at jeg er nødt til at reducere timer antal til 20 arbejdstimer om ugen. Jeg har fået at vide, at kommunen har vurderet, at min arbejdsevne er varig nedsat og jeg vil være berettiget til fleksjob, men før visitationen vil de afprøve mig på en helt anden arbejdsplads end jeg er i arbejde. De forlanger, at jeg melder mig syg på fuld tid for at kunne deltage i deres "afprøvninger" og "fleksjob klub" for at søge efter en arbejdsplads, som vil gerne have mig til et job afprøvning.

Ifølge LBK Nr. 1428 af 14/12/2009, kapitel 13 § 70, stk.2.

Stk. 2. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen.

Hvilke "tilfælde er det åbenbart formålsløs at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen".

Findes der en mere detaljeret beskrivelse at denne paragraf i andre bekendtgørelser m.v. og cirkulærer m.v. til denne lovbekendtgørelsebekendgørelse

M.V.H.

NKF

Sidst redigeret af NKF; 11-10-2010 kl. 16:33. Årsag: vil gerne skrive mere om årsagen, hvorfor søger jeg hjælp i lovgivning
NKF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2010, 17:47   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af NKF Se meddelelser
Hej, jeg mangler hjælp!!!

Efter en arbejdsskade er jeg deltids sygemeld, hvor jeg arbejder 25 timer om ugen. Jeg har været deltidssygemeldt fra januar. Efter 8 måneder på 25 timer kommer jeg frem, at det er for mange timer, at jeg er nødt til at reducere timer antal til 20 arbejdstimer om ugen. Jeg har fået at vide, at kommunen har vurderet, at min arbejdsevne er varig nedsat og jeg vil være berettiget til fleksjob, men før visitationen vil de afprøve mig på en helt anden arbejdsplads end jeg er i arbejde. De forlanger, at jeg melder mig syg på fuld tid for at kunne deltage i deres "afprøvninger" og "fleksjob klub" for at søge efter en arbejdsplads, som vil gerne have mig til et job afprøvning.

Ifølge LBK Nr. 1428 af 14/12/2009, kapitel 13 § 70, stk.2.

Stk. 2. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen.

Hvilke "tilfælde er det åbenbart formålsløs at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen".

Findes der en mere detaljeret beskrivelse at denne paragraf i andre bekendtgørelser m.v. og cirkulærer m.v. til denne lovbekendtgørelsebekendgørelse

M.V.H.

NKF
Alle andre muligheder skal være afprøvet = Det svarer til f.eks. job på alm. vilkår, dvs. at man godt kan arbejde 37 timer. Det kan være revalidering, hvor man f.eks. kan omskoles til et andet fag via en ny uddannelse.

Kriterier for at få et fleksjob kan læses her:
http://www.clh.dk/?id=1474#c4002

Desuden fortæller paragraffen selv, at andre afprøvninger fra samme lov (dvs. de forskellige tilbud, der kan få folk tilbage til arbejdsmarkedet) skal være afprøvet.

Jeg vil synes, det er en god idé at sygemelde dig på fuldtid, da man så kan vise, at man ikke kan varetage et job på fuld tid. Men er du i fagforening? Tag lige en snak med dem om det. Man kan dog også være deltids-fleksjobber. Det kan man også læse her (pjece om fleksjob) fra side 8 under emnet Job på fuldtid?: http://www.clh.dk/fileadmin/template...fleksjob19.pdf

Håber det hjælper lidt på dine spørgsmål. Pjecen er også god at læse igennem.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2010, 21:27   #3
NKF
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
NKF er ny på vejen
Hej, tak for dit svar...

Jeg har læst denne pjece mange gang. Du henviser til "Kriterier for godkendelse til fleksjob", hvor paragraffen fortæller at "...Muligheden for revalidering, aktivering og andre foranstaltninger (fx omplacering på arbejdspladsen), der kan fastholde/bringe personen tilbage til beskæftigelse på normale vilkår, skal være afprøvet..." men det samme paragraf forsætter "...der findes dog tilfælde, hvor det vil være åbenlyst formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen til fleksjob". Derfor vil jeg gerne finde en mere detaljeret beskrivelse af disse tilfælder.
.
Jeg har været i arbejde på 37 timer. Efter arbejdsskaden prøvede jeg i 3 måneder at arbejde 37 timer, kunne ikke klare; gik ned til 32 timer, og til sidst pga., konstante smerter reducerede arbejdstiden til 25 timer. Har fået varige men i nakke område på 15 % og i lænden/ryggen på 8 %. Mit problem er, at jeg ikke vil meldes syg på fuld tid, jeg kan ikke holde ud at have smerter, gå hjemme og har ondt af mig selv; det fungerer ikke for mig.

Kommunen mener, at min arbejdsevne er varigt nedsat og jeg er berettiget til fleksjob, men vil ikke visitere til fleksjob, før jeg har været på en anden arbejdsplads til afprøvning.

Min arbejdsplads tager hensyn til min nedsatte arbejdsevne, så godt som de kan. De er villige at give mig muligheder for at blive job prøvet, men kommunen forlanger, at jeg skal sygemeldes, så de kan sende mig til job prøvning til en anden arbejdsplads, som jeg skal selv finde.

Revaliderings muligheder via omskoling er afklaret, jeg kan ikke tage kandidat eller master. Det vil kræve fuldtids indsats, og jeg har behov for hvile pauser mellem arbejds-/skoledagene.

Jeg mener, at det er helt "hak i …" at trække mig væk fra et arbejdsplads, hvor jeg fungerer, for at jeg skal søge efter en anden arbejdsplads, hvor jeg kan job prøves...

Det vigtigt for mig, at finde en definition på i hvilken "tilfælde er det åbenbart formålsløs at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen". Jeg vil gerne finde ud, om min situation kunne ikke være "denne tilfælde".

M.V.H.
NKF

Sidst redigeret af NKF; 11-10-2010 kl. 21:44. Årsag: flere informationer
NKF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2010, 22:20   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg tror desværre ikke der er noget mere specifikt omkring det formålsløse , det er lidt noget skøns og elastik noget som ved mange af de regler og love der er for sygemeldte ...

men du skriver at din arbejdsplads er meget fleksible så jeg ville da prøve at argumentere mig ud af den selv hvis det var mig ...

Nu ved jeg ikke hvad du laver men hvis det feks er noget fysisk arbejde så kan man være næsten 110 % sikker på at de vil have dig på kontor eller noget (det mener de nemmelig at vi alle kan klare ) og her kunne det være en mulighed at argumentere for at sådan en arbejdsprøvning kan klares på din egen arbejdsplads ...

Jeg ville helt sikker hvis jeg var dig skrive til kommunen og gøre dem opmærksom på faren ved at sygemelde sig på fuld tid (kan jo være du så bliver fyret bliver visiteret til fleks og derefter bliver ledig og de mister tilskuddet efter 18 mdr ) jeg ville bede dem om at gentage at det er et krav fra deres side at du fuldtidssygemelder dig inden de vil tage stilling til et fleksjob , selv om de selv har skrevet nedsat arbejdsevne uden muligheder og jeg ville bede dem om at oplyse hvad det er de agter at prøve for at finde noget andet ...

Derudover hvis de selv har skrevet at der ikke er muligheder på det ordinære marked så er der jo det at du kan forlange at de søger den fleks til dig så du efterfølgende kan anke den ...

men må godt nok indrømme at det er noget af en klemme du er havnet i og jeg kan sagtens følge dig med at du ikke vil sygemeldes og gå hjemme .

På den anden side er kommunen med garanti bange for at ryge i det hul der hedder at de bare bevilliger fleks til folk der skal have nedsat tid på deres gamle arbejde ...

Så prøv at skrive noget til dem med nogen argumentationer for hvorfor det er godnat det de har gang i ...
  Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 11:06   #5
NKF
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
NKF er ny på vejen
Hej, tak for inspirationen.

Det er lidt mere indviklet situation som sådan. Jeg har været på den samme arbejdsplads snart i 2 år, men ikke fast ansat, men som vikar. Vikariater bliver forlænget. Mit arbejdsplads er åbne for at ansætte mig med fleksjobs ordning, men ikke i fast stilling, i begyndelsen er der også kun vikariater. Jeg arbejder på hospital, så det er meget ramt område, alt skal spares, det er mange udækkede vagter, men ikke nogen ledige faste stillinger.

Derfor er det også et problem, hvis jeg bliver væk fra afdeling/sygemeldt, så mister jeg kontakt med arbejdspladsen. Jeg kan ikke være sikre på, når jeg efter 3 -6 måneder kommer tilbage med fleksjobs ordning, om de ikke har glemt mig og mine problemer. Jeg kom til skade i arbejdstiden, så det er lidt "menneskelige forpligtelser" over for min situation. Men så snart lukker jeg døren, så kan jeg ikke vide, hvad der skeer.

Mit arbejde er ikke fysisk krævende, jeg bliver heller ikke stresset med flere patienter af gangen. Jeg har altid et forløb af gangen, bliver ikke send til akut modtagelse, bliver ikke kaldt akut på arbejde, kan holde mange små pauser undervejs, skiftende arbejdsstillinger, ingen løft osv. Jeg har lidt svært at forestille, at kommunen kan finde job med bedre arbejdsvilkår. Det er også kæmpe plus, at jeg elsker mit job.

Det føles som en kamp. Min læge er på min side, han mener også, at det vil være uansvarligt, at flytte mig fra min arbejdsplads. Jeg har også en psykisk diagnose, er i medicinsk behandling. Har aldrig været sygemeldt med denne diagnose. Men så snart er der meget uro omkring mig, så mærker jeg det på min krop. Det er også en grund, at jeg ikke vil går hjemme ledig.

Sikker et lor... situation. Jeg er i gang med at finde en jurist, som kan give mig vejledning, men det kræver masse energi...

Tak, for dine tanker, det er altid god, når der bliver kigget på situationen med flere øjnene.

M.V.H.
NKF
NKF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 14:44   #6
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej NKF

Du skriver:

"Mit arbejde er ikke fysisk krævende, jeg bliver heller ikke stresset med flere patienter af gangen. Jeg har altid et forløb af gangen, bliver ikke send til akut modtagelse, bliver ikke kaldt akut på arbejde, kan holde mange små pauser undervejs, skiftende arbejdsstillinger, ingen løft osv. Jeg har lidt svært at forestille, at kommunen kan finde job med bedre arbejdsvilkår. Det er også kæmpe plus, at jeg elsker mit job.

Det føles som en kamp. Min læge er på min side, han mener også, at det vil være uansvarligt, at flytte mig fra min arbejdsplads. Jeg har også en psykisk diagnose, er i medicinsk behandling. Har aldrig været sygemeldt med denne diagnose. Men så snart er der meget uro omkring mig, så mærker jeg det på min krop. Det er også en grund, at jeg ikke vil går hjemme ledig."

Det må være situationer som din, der er tænkt på med "tilfælde, hvor det åbenbart er formålsløs at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen" jf. LBK Nr. 1428 af 14/12/2009, kapitel 13 § 70, stk.2:

"Stk. 2. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen."

Hvem vil kunne hjælpe med at dokumentere tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at arbejdsprøve og omplacere med henblik på bedst mulig funktionsniveau i erhverv? Det kan praktiserende læge - og det kan i særdeleshed speciallæge.

Kontakt praktiserende læge og helst også speciallæge og bed om deres vurderinger af evt. indikationer for / indikationer imod din egnethed til ekstern arbejdsprøvning ud fra din sygdoms baggrund og status, diagnoser, prognose, funktionsniveau, med en lægefaglig begrundet vurdering af bedst mulig tilgodeseelse af skånebehov: ved intern arbejdsprøvning eller ved ekstern arbejdsprøvning.

Bed om udskrift af journal ud fra dine samtaler med praktiserende læge og speciallæge herom og tag med til sdp-kontor og bed om at få disse udskrifter af journaler vedlagt ressourceprofil, så skal de indarbejdes i ressourceprofil, og tages med i samlet lægefaglig og socialfaglig vurdering af videre tiltag omkring overgang til fleksjob sidst i din ressourceprofil.

Der stilles meget høje krav til sdp-kontors dokumentation lægefagligt og socialfagligt. Hjælp sdp-kontor med udbygning af dokumentation for lægefaglig åbenbart vurderet formålsløst og kontraindiceret at arbejdsprøve eksternt fremfor at arbejdsprøve internt på nuværende arbejdsplads - med glidende overgang - fremfor abrupt overgang - til fleksjob, som du er indstillet til.

Dette tilgodeser lovens ånd, at der findes åbenbare tilfælde, hvor ekstern arbejdsprøvning er kontraindicerede og formålsløse både lægefagligt og socialfagligt!

Med ønske om al mulig held og lykke

Katharina

Sidst redigeret af Katharina; 12-10-2010 kl. 14:53.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 09:13   #7
NKF
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
NKF er ny på vejen
Hej Katharina,

Jeg er meget taknemlig for din vejledning. Jeg er så glad, at jeg har meldt mig til dette forum...

Jeg begynder at se, måske er ikke alt bare sort, at der er en udvej... Jeg er meget god til at gå i panik, lukke alt rund omkring mig og blive helt passiv... I stedet for at sige noget, så begynder jeg at tude og verden begynder at gå under...

Jeg har fået en anden tilbud fra kommunen, som jeg var i gang til at acceptere; hvis jeg ikke vil melde mig fuldtids syg og job prøves på anden arbejdsplads, så kunne jeg melde mig bare rask og klare mig selv med de timer, som jeg kan arbejde. Jeres tanker og råd holder mig fra at tage sådan en beslutning.

M.V.H.
NKF
NKF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 09:23   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
NKF er da glad for at siden kan hjælpe dig fra at tage sådan en beslutning for det er mere end farligt , kender en der var visiteret til fleks og ikke kunne få arbejde og til sidst i ren og skær desperation tog natarbejde (hvor der er jo er stille ) på et plejehjem hver anden uge så kunne hun lige holde skindet på næsen men det var jo et job hvor hun kun var der hver anden unge og hvor der var mulighed for at hvile ...

Det gjorde at hun mistede sin fleks bevilling for hun viste jo at hun kunne klare sig selv ... så man skal altså tænke ud i fremtiden også...

Håber det løser sig for dig også at du ikke træffer u -overilet beslutninger .
  Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 09:49   #9
NKF
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
NKF er ny på vejen
Ja, du har ret, at det ville være den dummeste beslutning... Men jeg kan ikke klare, når en eller enden madam med lov i hånden begynder at vise sin magt over mig og vil bestemme over mit liv... Jeg er skadet nok i forvejen; hver dag kæmper med smerte og prøver at leve et normalt liv, som jeg kan. Jeg ligger ikke "på sofa og forlanger mit ret". Jeg går på arbejde og holder mig i gang. Jeg ved, hvad det skeer, hvis jeg begynder at gå hjemme hele dagen alene... Men hvis en anden person tro, at hun ved bedre, hvad det er godt for mig og med vold og magt vil bestemme, så nogle gange er det bare bedre at trække sig ud, i stedet for at falde i "sort hul". Jeg har været to gange i den "sorte hul" og ved, at jeg ikke kan klare en gang til.

Vi mennesker er meget forskellige, nogle kan ikke gå på arbejde pga. smerterne, andre er nødt til at arbejde for at holde smerterne ud...

Jeg vil ikke give op lige nu, men jeg har heller ikke for mange resurser til at gå i krig med "madammer som kæmpe med lov i hånden mod dem, som de skal hjælpe". Jeg har lige bestilt tid til min egen læge. Vil gerne drøfte med ham mine muligheder og evn. henvisning til en spec. læge eller psykolog.
M.V.H.
NKF
NKF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 17:21   #10
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej NKF

Tak for din venlige respons! Og tak for tilbagemelding på indlæg på K10! Jeg værdsætter, at du resolut handler på din indsigt.

Jeg tror heltids- og deltidssygemeldte skal være meget proaktive og have et bagland af proaktive støtter - familie, kolleger, venner, læger! Det behøves både i sampil med sygedagpengekontor og i samspil i behandlingssystem. Hold fast i denne kurs, så skal du nok opnå fleksjob i dit nuværende job, selvom ingen har lovet, det ville blive let!

Held og lykke ønskes af

Katharina

Sidst redigeret af Katharina; 13-10-2010 kl. 18:39.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jeg er i flexsjob...hvad er konsekvensen hvis jeg hæver min efterløn Lonelnr Spørgsmål ang fleksjob 2 11-07-2012 20:13
alle jer i flexsjob med piskesmæld!!!!! Nessa12 Spørgsmål ang fleksjob 0 03-03-2011 21:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension