K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-09-2011, 01:03   #1
Fibbie
Elsker at være her på K10
 
Fibbies avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2011
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 79
Styrke: 13
Fibbie er ny på vejen
Hvad sker der med fleksjob- og førtidspensionsordningen efter valget?

Valg 2011
Hvad sker der med fleksjob- og førtidspensionsordningen efter valget?
Mens valgkampen er trådt ind i sin sidste fase, er mange danskere i tvivl om, hvor de skal sætte deres kryds d. 15. september. Meget står på spil. Ikke mindst for folk med kroniske smerter, som ikke har mulighed for at fastholde et arbejde på det ordinære arbejdsmarked.
Dansk Fibromyalgi Forening har i et samarbejde med Lafs (Landsforeningen af Fleks- og Skånejobbere) talt med politikerne på Christiansborg for at få svar på, hvordan partierne forholder sig til fleksjob – og førtidspensionsordningen.


Hvad sker der med fleksjob- og førtidspensionsordningen efter valget?

Mens valgkampen er trådt ind i sin sidste fase, er mange danskere i tvivl om, hvor de skal sætte deres kryds d. 15. september. Meget står på spil. Ikke mindst for folk med kroniske smerter, som ikke har mulighed for at fastholde et arbejde på det ordinære arbejdsmarked.

I samarbejde med Landsforeningen for Fleks - og Skånejobbere, har vi i Dansk Fibromyalgi Forening talt med politikerne på Christiansborg for at få svar på, hvordan partierne forholder sig til fleksjob – og førtidspensionsordningen. Her er, hvad de sagde:

Hvad mener Dansk Folkeparti
Dansk Folkeparti synes grundlæggende, at fleksjobordningen er god, men ønsker alligevel ikke at bevare ordningen, som den er på nuværende tidspunkt. Man mener, at der er behov for justeringer, som bl.a. går ud på at kigge på tilskudsreglerne for fleksjobbere med det for øje at sænke tilskuddet for dem, der har en høj årsløn.

Samtidig mener partiet, at ideen med at gøre fleksjob midlertidige (5 år) er en god ide, så folk har mulighed for at komme videre på et tidspunkt, såfremt helbredet tillader det. For at den midlertidige ordning skal give mening, mener man dog i Dansk Folkeparti, at forløbet skal følges op med behandling.

Samme princip gør sig gældende for førtidspension, som man ønsker at gøre midlertidig med det formål at få så mange som muligt tilbage på arbejdsmarkedet. Partiet udtrykker bekymring over de mange danskere, der er på overførselsindkomst, og ønsker at tage hånd om dette problem.

Derfor støtter man op om det forslag, der hedder, at man skal være 40 år, før man kan blive tildelt en førtidspension. Herudover ønsker man at sætte ekstra fokus på behandling. Er et arbejde, trods behandling, helt uden for rækkevidde, skal det fortsat være muligt at få tildelt en førtidspension, selvom man er under 40 år.

Hvad mener Venstre

Venstre ønsker ikke at bevare fleksjob – og førtidspensionsordningen i sin nuværende form, men har i stedet planer om at gøre fleksjob midlertidige samt indføre en reform, som vil betyde, at man skal være fyldt 40 år, før man kan blive tildelt en førtidspension.

Eneste undtagelse vil være, hvis det er helt åbenlyst, at personen aldrig vil blive i stand til at varetage et job.

Overordnet set ønsker man i stedet, at unge skal indgå i et udviklingsforløb, som har til hensigt at støtte op undervejs.

Samtidig ønsker Venstre at ændre tilskudsordningen til fleksjob således, så tilskuddet bliver reguleret med størrelsen af lønnen. Det betyder, at de største tilskud fremover vil blive givet til personer med den laveste løn.


Hvad mener Socialdemokratiet

Socialdemokratiet ønsker ikke at bevare fleksjob- og førtidspensionen i sin nuværende form, men har dog ingen planer om at gøre de to ordninger midlertidige. Er man blevet visiteret til fleksjob, eller blevet tildelt en førtidspension, er det altså en permanent afgørelse.

Partiet har derimod planer om at ændre på tilskuddet, da man ikke mener, at der skal ydes tilskud til de fleksjobbere, som har en årsløn på 700.000 kroner.

Udgifterne til fleksjob bekymrer partiet, og de ønsker at holde disse under kontrol.

Derudover vil Socialdemokratiet nedbringe arbejdsløsheden blandt fleksjobbere, bl.a. ved at få denne gruppe tilknyttet en A-kasse, som skal være behjælpelig med at styrke de lediges jobmuligheder på det rummelige arbejdsmarked.

Partiet finder den store tilgang til førtidspension foruroligende og ønsker, navnlig i forhold til unge mennesker, at sætte ind med bl.a. medicinsk behandling, psykologhjælp samt socialfaglige tilbud, som skal træde i kraft i stedet for en førtidspension.

De borgere, for hvem førtidspension er den eneste reelle mulighed, skal dog tildeles en sådan så hurtigt, det lader sig gøre.


Hvad mener SF

SF ønsker i store træk at bevare fleksjob – og førtidspensionsordningen, som den ser ud i dag, og vil derfor ikke gøre disse ordninger midlertidige. Partiet ønsker dog at kigge på tilskudsreglerne for at sikre, at ingen fleksjobbere har en årsløn på 700.000 kroner.

Samtidig vil det blive prioriteret, at der etableres tilstrækkelige fleks - og skånejob, så der er arbejde at få på det rummelige arbejdsmarked.

SF ønsker ikke at indføre en 40 års regel i forhold til førtidspension, da det er hensigten, at dem der er for syge til at arbejde, skal have mulighed for at blive tildelt pension, uanset alder.

Partiet ønsker dog at yde en massiv indsats for at forhindre, at så mange mennesker ender på førtidspension. Derfor skal der afsættes flere ressourcer til behandlings- og uddannelsesforløb, som skal tilbydes til blandt andre unge sindslidende.

Ydermere ønsker SF at effektivisere disse udviklingsforløb for at undgå en ”syltning” af kontanthjælpssager. Målet er i stedet, at kontanthjælpsmodtagere skal have en ydelse, som de kan leve af.

Hvad mener Enhedslisten

Enhedslisten ønsker ligeledes at bevare fleksjob- og førtidspensionsordningen.

Partiet støtter ikke regeringens forslag om en reform, der har til hensigt at gøre fleksjob og førtidspensioner midlertidige.

Derudover bakker man heller ikke op om forslaget, der opsætter en aldersgrænse for, hvornår man eksempelvis skal kunne få tildelt en pension.

Enhedslisten ønsker, at der bliver skabt flere fleksjob, bl.a. i den offentlige sektor, som man mener, bør blive bedre til at oprette denne type job i egne rækker.

Samtidig skal det være mindre bureaukratisk at ansatte en fleksjobber, hvilket man mener gøres bedst ved at slække på kontrollen.

Ydermere ønsker partiet, at selve processen med at blive tildelt et fleksjob skal gøres mindre ydmygende, bl.a. skal jobcentrenes ansatte uddannes i at formidle kontakt mellem fleksjobbere og arbejdsgivere og på den måde hjælpe folk med handicaps, frem for at bruge for meget tid på kontrol og bureaukrati.

Partiet synes forslaget om et udviklingsforløb kan være en udmærket ide, såfremt der sættes nok penge af til et sådant projekt. Samtidig mener man, at uddannelsesforløbet skal være baseret på tilbud i stedet for tvang.

Derudover er målet at indføre et førtidspensionsbevis, som skal gives til dem, der har mod på at prøve kræfter med et arbejde.
Lykkedes det ikke, skal personen have mulighed for at komme tilbage til pensionen uden ny ansøgning, arbejdsprøvning m.v.

Enhedslisten vil hæve førtidspensionen, så den følger den almindelige løn - og prisudvikling.

Trods henvendelser er det ikke lykkedes at få svar fra det Konservative Folkeparti eller de Radikale. Liberal Alliance ønskede ikke at medvirke på grund af travlhed op til det kommende valg.


Copyright: Dansk Fibromyalgi-Forening

Jeg har ikke spurgt om lov til at kopiere dette fra fibforeningen, men mener det er vigtigt at få ud til så mange som muligt, så med fare for at have gjort noget forkert.....

Sidst redigeret af Fibbie; 12-09-2011 kl. 01:12.
Fibbie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 02:29   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jo, for nogle af patierne kan det være et problem at få defineret VARIG, kontra MIDLERTIDIG!

Vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 05:46   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Fibbie

Tak for denne yderst relevante oversigt, mærkværdigt at nogle partier ikke har en mening, som de vil tilkendegive. Måske fordi FP ikke tilhører deres vælgergruppe, og de dermed ikke regner med at kunne hente stemmer der!

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 09:46   #4
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Citat:
Samme princip gør sig gældende for førtidspension, som man ønsker at gøre midlertidig med det formål at få så mange som muligt tilbage på arbejdsmarkedet. Partiet udtrykker bekymring over de mange danskere, der er på overførselsindkomst, og ønsker at tage hånd om dette problem.
Gælder det kun nytilkomne eller ALLE?
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 14:55   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af logikeren Se meddelelser
Gælder det kun nytilkomne eller ALLE?
for nye der søger FP
mange får tilbudt et skånejob

problemer er bare rigtig mange som ikke er syge, kan ikke finde arbejde
så dem på fleks, får endnu sværere ved at finde et arbejde
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 19:52   #6
Chas
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chass avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2010
Lokation: egedal
Alder: 44
Indlæg: 197
Styrke: 14
Chas er ny på vejen
Super med sådan en oversigt. Ved da helt sikkert hvor krydset ikke lander ;-)
Chas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 20:12   #7
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Citat:
Trods henvendelser er det ikke lykkedes at få svar fra det Konservative Folkeparti eller de Radikale
Jeg snakkede med Morten Østergaard over telefonen i eftermiddags om netop førtidspension.

Han sagde, at nytilkomne ansøgere om førtidspension skal i et udviklingsforløb før de kan få tilkendt en pension, men at han netop havde aftalt med Inger Støjberg fra dag 1 at det kun skal handle om nye førtidspensionister og at der ikke skal ske ændringer for nuværende førtidspensionister fordi det giver utryghed.

Det er ikke været muligt for mig at få en kommentar fra Pia Kjærsgaard. Jeg har forsøgt at ringe hende op hele dagen, men hun var optaget.

Hvis vi kan få Morten, Pia og Helle til at melde ud at de ikke ønsker at forringe vilkårene for nuværende førtidspensionister så vil det give mig tryghed nok til at jeg kan fortsætte mit liv.

Ja, jeg er egoist, men jeg har ikke overskud til andet.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 20:50   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
problemet er bare mange har siddet i systemet i mange år i forvejen

skal de så ydeligere i et 5 år forløb?


Hvis vi kan få Morten, Pia og Helle til at melde ud at de ikke ønsker at forringe vilkårene for nuværende førtidspensionister så vil det give mig tryghed nok til at jeg kan fortsætte mit liv.

det kan jeg godt svare på, der sker intet med din pension
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2011, 20:55   #9
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1
skal de så ydeligere i et 5 år forløb?
Hvis de er oplagte tilfælde (læs: alle muligheder udtømte) skal de selvfølgelig være berettiget til førtidspension.

Men jeg er da stærk modstander af, at man skal høvle folk igennem et system der gør dem endnu mere syge. Så er det bedre at give dem fleksjob, og hvis/når de heller ikke kan klare det, skal de på førtidspension, inden deres restarbejdsevne forsvinder, så de kan udnytte deres restarbejdsevne på arbejdsmarkedet i et skånejob i lige så lang tid de selv synes de kan holde til det.

Jeg mener der bør være visse kriterier der bør tale stærk for førtidspensionering: At man bor i beskyttet bolig af en eller anden slags (bostøtte eller institution) eller diagnoserne i sig selv, og ikke de er småting der kan gøre, at kommunen kan vælge at lade hele udviklingsforløbet køre om igen og igen og igen. Det er ikke rimeligt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1
det kan jeg godt svare på, der sker intet med din pension
Hvordan kan du vide det?
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2011, 09:42   #10
Cirkel
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2010
Alder: 49
Indlæg: 52
Styrke: 15
Cirkel er ny på vejen
Tak for denne oversigt.
Cirkel er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad sker der efter 1/1-13 Mazino Fremtiden for fleksjob og førtidspension 22 20-10-2012 09:33
Hvad sker der med ens sag efter tilkendt ftp? SanneHansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 02-10-2012 10:00
Fleksjob og førtidspension: Mette Frederiksen før og efter valget Fiselback Politik og Samfund 6 02-07-2012 16:02
Hvad sker der efter afslag på fp.? mia1970 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 29-08-2011 22:48
Efter arbejdsprøvning - hvad sker der så? Anne Mette Alt det andet 4 28-04-2010 11:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension