K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-09-2011, 00:52   #1
henningv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2010
Lokation: hedensted
Indlæg: 176
Styrke: 0
henningv er ny på vejen
søvnløs !

er jeg den eneste der ikke kan sove om natten ?? .

men kan sove en halv dag hvis jeg gav mig selv lov,
og der gør jeg sjældent. så det bliver til mellem 3 til max 5 timer i døgnet
henningv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 02:17   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Alene er du ikke *gg*

Har du aldrig hørt om B-mennesker B-samfundet??

RIGTIG mange B-mennesker lider under A-samfundets mønster, mange ved at gøre som du, altså ved at kæmpe for at forsøge at følge A-rytmen, hvilket kun er til skade for dig selv at gøre.

En lidt morsom viden, du helt sikkert vil have glæde af at kende til

Siden tidernes morgen, har vi mennesker haft en 2-lurs natte rytme (3-lurs døgnrytme) af praktiske og ret indlysende årsager.
Så længe man har haft mulighed for at forske tilbage, dvs tilbage til da vi var rigtige bønner *gg* har man fundet ud af at man gik i seng ved 8-9 tiden, sammen med ungerne, men også fordi man dejsede om efter en lang arbejdsdag, så sov man til ved 23-24 - tiden, hvor man stod op passede ilden så til dyrene ol praktisk arbejde, og lavede børn (undersøgelser har vist at netop i dette tidsrum blev de fleste børn skabt, smart, mens resten af buglen sover) for så at gå i seng igen omkring kl 03.
Og så sov langt langt de fleste til middag, børn som voksende i en times tid.

At sove 8 timer i streg hver nat i en god seng og bla bla jeg skal komme efter dig, er en MEGET ny ting vor os mennesker, men samtidig er vores hjerner altså ikke blevet ældre end de var i stenalderen (hvor det også var temmelig praktisk ikke at sove 8-10 timer ud i et alle sammen på en gang, ellers vil bålet jo gå ud klart nok) Så at tro det er sundet at sove 8 timer i streg hver nat er HELT ude i hampen, det er IKKE spor sundt for vores hjerner, det er hjernerne slet ikke modne til at gøre.

Dog har kroppen jo brug for søvn, og samfundet er nu en gang indrettet så den der med at nuppe nogle timer her og nogle der fungere ikke, i den verden vi lever i er mindst 8 timer (i døgnet) vigtig, men nu vi ikke kan klat sove, så er vi jo nød til at sove når vi kan.

Så for din egen skyld, er det ikke vigtigt at du går op i hvornår du sover, men hvor meget du sover alt i alt, en 7-9 timer a 2-3 gange, og den er hjemme

Desværre kommer mange B-mennesker ind i en: når jeg endelig sover så SOVER jeg, virkelig helt vildt 12 16 timer i træk, det gør vi fordi kroppen simpelthen ikke har fået søvn nok, og efter som søvn er livsvigtigt (man kan dø af for lidt, dog "nøjes" de fleste med at blive små-skøre, altså psykiske problemer) så lukker kroppen automatisk helt af.
Lidt lige som hvis man mister en arm, så bløder man forbavsende lidt kroppen lukker af, for at overleve.

Så os der laver det nr med at sove timers af timer i træk, når vi endelig sover, får enlig bare besked om at vi sover MEGET usundt, og besked om at vi modarbejder kroppens naturlige rytme, samt at det er død usundt, det skal vi holde op med.

Jeg ved ALT om hvor svært det er at lade være med at sove dumt, man bliver presset af ens omgivelser fordi man er unormal (hvilket man så bare ikke er, det er dem der er unormale) presset af samfundets rytme, hvor mange steder kan man lige købe rundbørger kl 21?? og hvor mange arbejdspladser har lige en seng stående så folk kan sove til middag? men man presser også sig selv, for vi er jo blevet tudet ørene fulde af at vores søvnrytme er usund (hvilket siges fordi den ikke passer ind i samfundet)

Nogle hjerner har drejet sig til den moderne definition af søvnrytme, lige som med at læse og skrive er nogle hurtigere til at lære det end andre, så vores hjerner ER ved at dreje til de 8 timer i streg slut dut, men det gør det bare endnu mere vanskelig for os med forældede hjerner, der skal måske 5 generationer til før vi er med, en ting er sikkert hjernen bliver ikke moderne i samme tempo som samfundet udvikler sig, kroppen er faktisk temmelig langsom, har man så en smugle rotation kan man hurtigt regne ud at det vil give problemer.
Se 100 år tilbage, se hvor meget samfundet har udviklet sig i den tid, det er 2-3 hjerne (kroppe) generationer, det tog millioner af år for os at slippe af med vores hård på kroppen, bare for at sætte det i perspektiv.

Så slap af, hvil i dig selv, og fortæl din omverden at det er DEM der er unormale (når det kommer til din soverytme) og dig der er helt normal, vi skal ikke mere end 2-300 år tilbage før det ville være dem med de 8 timer i streg, som ville opleve kæmpe problemer

Jeg har mulighed for at sove mellem kl 03 og 7, og igen fra 9,30 til 13, der ud over er jeg plaget inden af samfundets rytme eller af min krop, og ingen af delene nytter det noget at bekæmpe, det kommer der intet godt ud af (det har jeg for længst erfaret) Så jeg forsøger i stedet at sove så sundt jeg nu kan inden for de rammer der er stillet op, andre muligheder har jeg ikke rigtigt (ikke før ungerne får en anden alder)
Nej det er ikke godt nok for det er ikke min naturlige rytme, men det er langt mere optimalt end kun at sove mellem 02 og 7.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 05:18   #3
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
søvnløs

Hej

Har det sådan at jeg bliver vågen kl 4,30-5,00 og kan der ikke sove mere

Har i mange år ikke sovet mere end 4-6 timer pr døgn

Jeg tror at vores søvnbehov er forskelligt, og at det godt kan ændre sig

Hilsen
NPH
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 16:26   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af henningv Se meddelelser
er jeg den eneste der ikke kan sove om natten ?? .

men kan sove en halv dag hvis jeg gav mig selv lov,
og der gør jeg sjældent. så det bliver til mellem 3 til max 5 timer i døgnet
Nu kan det godt være en dårlig rytme der gør at du sover som du gør...men...

Det kan også være at du fejler noget...feks..søvnapnø, insomnia osv...

Måske det ville være en god ide at blive undersøgt af en læge...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 16:41   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har det i perioder, altså at jeg ikke kan sove - og er inde i perioden lige i øjeblikket.

Jeg er simpelthen så træt, men alligevel kan jeg ikke fald i søvn, og når jeg falder i søvn, så kan jeg ikke sove igennem og vågner adskillige gange - enten fordi jeg vender mig, eller fordi jeg simpelthen bare sover for let.

Hvis jeg går tidligt i seng ved fx 21 tiden, så er jeg lys vågen lidt over midnat. Så den model er droppet. I stedet må jeg gå i seng ved 01-02 tiden, så jeg vågner når uret ringer ved 6.30 tiden. Men ofte falder jeg først i søvn lige inden uret ringer. Så det er også hårdt.

Nogen gange må jeg nappe en lur om middagen/eftermiddagen - og der falder jeg nemt i søvn og kan sove tungt?? Vågner dog med en mild form for tømmermænds-tilstand hvis jeg gør det, så luren kommer kun ind, når jeg nærmest er ved at dø af træthed.
- for det smadre om noget, endnu mere nattesøvnen (for mit vedkommende).

Aner ikke hvorfor jeg har det sådan, men ved at jeg er ved at blive vanvittig af det!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 17:54   #6
doggerbanke66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-08 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 49
Indlæg: 145
Styrke: 14
doggerbanke66 er ny på vejen
Kender jeg kun alt for godt !! Helenekr. sådan ser mit mønster også ud... Man bliver bare så drænet
doggerbanke66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 00:43   #7
henningv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2010
Lokation: hedensted
Indlæg: 176
Styrke: 0
henningv er ny på vejen
lige som jeg osse har det..
kunne ikke ha skrevet det mere tydeligt.
henningv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 09:07   #8
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Jeg døjer også meget med det. Har prøvet alverdens medicin og andet lægerne kunne foreslå. Jeg kan gå i seng kl 22-24... vågen 5 timer og så lige få en time igen om morgenen. Det er ulideligt. Min hjælp har været... min tlf. Har en android og et program der hedder relax and sleep. Der kan man vælge monotone lyde; jeg lydder fx til 4 tonder der bliver gentaget i det uendelige samt en hjerterytme. Der går et kvarter efter jeg har tændt for det og så sover jeg! Det program er tlf værd alene! Har prøvet de der lyd cd´er man kan få på apoteket uden held. Jeg skal ikke have noget hvor lyden ændrer sig for det hører jeg med det samme -også selvom jeg sover.

Jeg vågner stadig med dette program men falder bare i søvn meget hurtigere -man går sådan nærmest i trance! Kan varmt anbefales (evt find noget lignende).
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 09:42   #9
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Ja, kender det også.
Vi har jo forskellig brug for søvn.

Gå i seng på et fast tidspunkt. F.x kl.23.00
Det skal du gøre i mindst 14 dage.
Og stå op kl. F.x 7.00
Det burde være rigeligt søvn for de fleste.
Det skal også gøres i 14 dage.
Se hvordan du så har det. Måske skal du have mere eller mindre tid.

Tag en dejligt bad inden.
Lyt til beroligende musik.
Lav afspændningsøvelser.

Sørg for rummet er mørkt, udluftet og fri for forstyrrende ting.

En lur midt på dagen er nødvendig for mig selv i hvert fald, men skal passe på med at sove alt for længe.
Max 1-1.5 time og ikke for sent på dagen.

At lægge sig på sofaen med en god bog kan også være en god form for lur/hvile.

Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 10:03   #10
andersmadsen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-09 2010
Indlæg: 122
Styrke: 0
andersmadsen er ny på vejen
Grundet min sygdom må jeg sove med ørepropper og hvis der er støj bruger jeg simpelthen et program til at overdøve det, http://simplynoise.com/

”melatonin” kan også anbefales. Der er også et nyt drug der hedder ”Agomelatine” er virker på ca. samme måde (som jeg dog ikke har prøvet). Men jeg syntes du skal kontakte lægen, for en god søvn er altså alfa - omega.
andersmadsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension