K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-12-2013, 17:38   #41
LINGLING
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2012
Indlæg: 126
Styrke: 12
LINGLING er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Som gr.2 patient er det vigtigt at være opmærksom på en række ting.
Var man ikke opmærksom da man valgte at skifte til gr.2, har man heldigvis muligheden for at "returnere" til gr.1 efter et år.

Hos den praktiserende læge foregår der mere end man lige tror der gør, når man sidder foran lægen.

Skal man have taget blodprøver så betales pr X der er sat på rekvissisionen, der er nogen der koster 7kr, andre 350kr, og så koster stikket, samt forsendelse.
Når der kommer svar på prøverne skal lægen bruge tid på at se dem igennem og arkivere og give patienten besked om resultatet.
Sådan en omgang løber snildt op i 750-1000kr, hvilket man ikke nøjagtigt ved på forhånd.
Skulle man så sammen med lægen sidde og "plukke" i hvilke blodprøver man ønskede, udfra et økonomisk perspektiv, kunne det dels tage lang tid, og dels blive nogle halve løsninger i forhold til korrekte udredninger.

Et andet eksempel er at man har været til speciallæge eller hospital... der kommer en epikrise til egen læge, for at overholde loven skal lægen læse materialet igennem for at se om der er noget vedkommende skal gøre, inden det blot arkiveres.
Hvem betaler for det... som patient kunne jeg forestille mig at man fandt det besynderligt at få tilsendt et girokort for noget man ikke vidste kom til lægen, men som lægen skulle tage stilling til.

Det er bar 2 eksempler på "skjulte konsultationer", hvor man ligepludselig kan stå med en regning der måske ikke rigtig er taget med i overvejelserne om skift til gr.2
Nøgne Tæer. Nu har jeg været grp. 2 pt. længe nok, til at vide lidt mere om det,hvad angår betaling, refusion mv. end hvad du lige kan sidde og at gruble dig frem til. Læn dig mageligt tilbage, nyd at du er grp. 1 pt. og afvent din faste månedlige pension. Tak.
Ps. I øvrigt får jeg refunderet de fleste regninger, så alle de der hovedregninger er ganske overflødige OG mit indlæg drejede sig slet ikke om økonomi.Hvis du ønsker en debat om hvad det koster en grp. 2 pt. at gå til lægen, så start din egen tråd.

Sidst redigeret af LINGLING; 29-12-2013 kl. 17:47.
LINGLING er ikke logget ind  
Gammel 29-12-2013, 19:10   #42
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LINGLING Se meddelelser
Står i den situation at jeg har sygemeldt mig selv for en måned siden. Af psykiske årsager.

Min praktiserende læge ser helst at han ikke bliver involveret. Han kender mig ikke og jeg går meget sjældent til læge iøvrigt.

Har haft en psykiater der er umulig at få fat i, så det er droppet ( et halvt år om at svare jobcenteret mhp. revalidering+ 3 mndr. hvor jeg var efterladt uden penge, da a-kassen ville have en attest fra vedkommende, om at jeg stod til rådighed.

Har forsøgt at kontakte andre psykiatere men der er flere måneders ventetid.

Udover det her er ret stressende, hvad bliver konsekvensen så af at jeg ikke på nuværende tidspunkt modtager behandling eller har en læge ifht. sygedagpenge?
Har først set din råd nu, og læser at du er i sygesikringsgruppe 2.

På den måde er du jo heldigt stillet, for så har du jo ikke 'bare' en praktiserende læge, men har adgang til alle praktiserende læger i hele DK, og behøver ikke henvisning til de fleste speciallæger, kun med få undtagelser.

Forstår ikke hvorfor du møder flere måneders ventetid hos psykiatere - gruppe 2 forsikrede, vælger jo netop gruppe 2, for at undgå ventelisterne!
Jeg har også altid været i gruppe 2, og skiftede først da jeg blev førtidspensionist og ikke længere havde brug for at hoppe køerne over.

Husker du at oplyse du er i gruppe 2? (har selv glemt det ved flere lejligheder og røg om bag køen), indtil jeg ringede op igen og sagde jeg var i gruppe 2, og derfor kunne komme til relativt hurtigt.

Desværre står man rigtig dårligt hvis man bare sygemelder sig selv - specielt når det drejer sig om 4 uger - det kan man kun gøre hvis det drejer sig om få dage med almen utilpashed der ikke kræver lægeerklæring.

Jeg har ikke rigtig forstand på sygedagpenge og hvis der er sanktioner i forbindelse med at du bare har sygemeldt dig.

Kan du ikke ringe rundt og spørger andre læger, om de ikke lige kan hjælpe dig med hensyn til din nuværende situation?
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 29-12-2013, 19:48   #43
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja vi er mange i gruppe 2 og betaler også for det. Lad endelig være med at tale ned til personer, der søger hjælpe dig. Det er da ikke helt rimeligt. En del refunderes ganske rigtig af medlemsskab i Danmark, men kontingentet er også væsentlig højere.

Sidst redigeret af stampe; 29-12-2013 kl. 19:51.
stampe er ikke logget ind  
Gammel 29-12-2013, 20:22   #44
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af LINGLING Se meddelelser
Nøgne Tæer. Nu har jeg været grp. 2 pt. længe nok, til at vide lidt mere om det,hvad angår betaling, refusion mv. end hvad du lige kan sidde og at gruble dig frem til. Læn dig mageligt tilbage, nyd at du er grp. 1 pt. og afvent din faste månedlige pension. Tak.
Da jeg overvejede at skifte til gruppe 2, grublede jeg med lovgivningen i hånd, over hvad der var og vinde og da jeg kom frem til de ting jeg beskriver takkede jeg pænt nej... min kommentar er dermed ikke grebet ud af den blå lufts grublerier.
Det er meget sørgerligt at du endnu engang i denne tråd skal henlede opmærksomheden på min status som pensionist, det er en besynderlig retorik, at bemærke dette i nedladende tone.
Nøgne tær er ikke logget ind  
Gammel 29-12-2013, 20:58   #45
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kommunen er alså lige glad med hvilken gruppe man er i.
de skal bare have en erklæring på man er syg og det skal være fra en læge
hvis ydelsen eller økonomi er lige meget, ja så kan man jo udmærket melde sig syg


men det må da være i ens egen interesse og blive rask eller få en erklæring på man har en varig sygdom uden behandlingsmuligheder.
det kan udmærket tage flere år, før man kommer der til
så det er bare med at komme i gang med at finde de læger, som kan hjælpe en

vi er ikke læger her på k10, men ved bare at uden en læge i ryggen kommer man ingen steder, hvis man ønsker en afklaring over for kommunen
MTVRV1 er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension