K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-05-2012, 14:32   #11
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af YingYang Se meddelelser
Der er helt klart rigtig mange aspekter i dette.
Det hele handler om holdning og moral hos den enkelte.. Og selvfølgelig den fysiske/psykiske formåen.

Mange som har psykiske lidelser, lever mange gange også ret usundt. Her ville jeg ønske, at der var mange flere muligheder for, at folk kunne komme igang, med at bruge deres krop og måske finde glæde og samvær, ved at fokusere mere, på en sundere livsstil.

Der skulle laves haller i alle større byer, som var dedikeret til at få folk igang, som havde svært ved... At komme i gang. Ikke som tvang, men som en mulighed.
jeg bor på bosted, så kender en del psykisk syge og ja motion er noget der hjælper. helt sikkert og der bliver også gjort rigtig meget for at få folk i gang med motion. Så der er faktisk rigtig meget hjælp for at komme i gang med motion
samt rigtig mange laver motion, men det er netop ikke tvang
når man så er flere, giver det også ekstra motivation
men det ikke et jobcenter som skal hjælpe med det, da de ingen kompetencer har for at kunne arbejde med psykisk syge.
men det er socialpsykiatrien i kommunen som arbejder med det

der hvor kæde nok hopper af, er at en del bo for sig selv og har meget sparesomt kontakt med socialpsykiatrien

så i min kommune bliver der gjort rigtig meget og det fungere rigtig godt
og netop fordi det ikke er påtvunget af nogen
for det giver stress og derved vil det løbe ud i ingen ting

og ja hallerne i kommunen bliver benyttet rigtig meget
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 17:11   #12
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
jeg bor på bosted, så kender en del psykisk syge og ja motion er noget der hjælper. helt sikkert og der bliver også gjort rigtig meget for at få folk i gang med motion. Så der er faktisk rigtig meget hjælp for at komme i gang med motion
samt rigtig mange laver motion, men det er netop ikke tvang
når man så er flere, giver det også ekstra motivation
men det ikke et jobcenter som skal hjælpe med det, da de ingen kompetencer har for at kunne arbejde med psykisk syge.
men det er socialpsykiatrien i kommunen som arbejder med det

der hvor kæde nok hopper af, er at en del bo for sig selv og har meget sparesomt kontakt med socialpsykiatrien

så i min kommune bliver der gjort rigtig meget og det fungere rigtig godt
og netop fordi det ikke er påtvunget af nogen
for det giver stress og derved vil det løbe ud i ingen ting

og ja hallerne i kommunen bliver benyttet rigtig meget
Ja, nu hvor du bor på et bosted, så er der ganske givet flere muligheder, men realiteten er bare, at der er meget begrænset kapacitet og der er rigtig mange med psykiske lidelser og depressioner, der behandles i almen praksis eller speciallægepraksis, og der er ikke mange tilbud. Jeg mener heller ikke, det skal være kommunen, der skal varetage det, men det kan være kommunen der kan henvise eller komme med et tilbud.

Citat:
Oprindeligt indsendt af YingYang Se meddelelser
Der er helt klart rigtig mange aspekter i dette.
Det hele handler om holdning og moral hos den enkelte.. Og selvfølgelig den fysiske/psykiske formåen.

Mange som har psykiske lidelser, lever mange gange også ret usundt. Her ville jeg ønske, at der var mange flere muligheder for, at folk kunne komme igang, med at bruge deres krop og måske finde glæde og samvær, ved at fokusere mere, på en sundere livsstil.

Der skulle laves haller i alle større byer, som var dedikeret til at få folk igang, som havde svært ved... At komme i gang. Ikke som tvang, men som en mulighed.
Ja, det er jeg 100% enig i.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 19:21   #13
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Thomas75 det passer alså ikke og man skal passe på med bare sige en kommune ikke må det og det
der er både støttecenter og andre tiltag som kommunen laver for alle med psykisk eller fysiske problemer.

Men som alt andet i livet skal man selv opsøge muligheder og derfor har mange psykisk syge også fået tildelt en kontanktperson når de bor for sig selv

så det kan godt være min kommune er længere fremme end andre, men lige på dette punkt kan jeg alså ikke se der er noget og klage over.
samt disse tiltag vil være langt dyre hvis det skulle være en del af behandlingsystemet med psykiater og psykologer
samt de fleste vil nok også foretrækker ikke lægefaglig person til denne opgave, men kan kun tale for mig selv

jobcenter og social service er 2 forskellige verdener i min kommune og er det sikkert i de fleste.
netop fordi det er delt 100 procent op

Sidst redigeret af MTVRV1; 05-05-2012 kl. 19:30.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 03:38   #14
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Ja, men problemet er bare, at når man feks har en depression, så mangler man det initiativ til selv at opsøge noget. Selvfølgelig kan man også altid selv melde sig til motion, men hvis man er syg, så er det netop det med at få det gjort, der er problemet.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 09:52   #15
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Thomas!
helt enig.

Og netop de tungste psykisk syge, tør ikke gå ud for en dør.
Ergo er det helt galematias, at stille krav eller tilbud om dette, hvis IKKE der er støtte til det.

vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 10:12   #16
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Thomas!
helt enig.

Og netop de tungste psykisk syge, tør ikke gå ud for en dør.
Ergo er det helt galematias, at stille krav eller tilbud om dette, hvis IKKE der er støtte til det.

vh popiae
Netop, og det er jo en kendt sag at psykiatrien mangler ressourcer - endda i ekstrem grad, så at alle med en psykisk diagnose skulle have adgang til den støtte, har jeg svært ved at tro på.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 11:40   #17
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nu er det jo ikke kun de der er på overførselsindkomst der koster penge..

Der kunne lige så godt stilles krav til alle der lever usundt - og skal sanktionen så være at hvis man ryger eller ikke dyrker motion, så skal man selv betale for læge samt sygehusbehandling...

Og bør der lige som ved boligsikring, stilles krav til m2 når der gives fradrag for renter når man har hus.. således at fradraget afhænger af indtægt, og kun gives til et bestemt antal m2...

Skal der f.eks tildeles et bestemt antal kwh i forhold til husstandens størrelse, så der ikke er nogle der blot bruger løs af en begrænset ressource..

Der er skam rigtigt mange steder man kunne tage fat, uden at det skal gå ud over de svageste..

Desuden er det ofte fordi man er mast af diagnoser eller systemet at man havner i en fastlåst situation.

Massivt stress giver dårlige madvaner, idet det giver trang til sukker og fedt.

Diagnoser hæmmer ofte den fysiske udfoldelse..

Sanktioner i form af at der skæres i hjælpen, vil blot øge de problemer.

Hvis de skal afhjælpes kræver det ressourcer til betalt psykolog - idet man ikke selv vil kunne få råd til det på en kontanthjælp.

Det kræver ressourcer til fri idræt, samt fysioterapeuter der kan lave de skåneprogrammer der er brug for..

Alt i alt noget der koster.

Så hvis man ønsker at forbedre sundheden hos de svageste, så vil det være virkeligt godt.. men man skal bare være klar over at det vil koste penge.

Man kan ikke sanktionere det frem hos de der i forvejen ligger ned.

Sanktioner virker kun hos de stærkeste.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 13:23   #18
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af YingYang Se meddelelser
.. Til mennesker på kontanthjælp, flexjob og førtidspension?

Hvis man var (som forsørgelsesmodtager) er såkaldt meget usund. Man ryger, er meget overvægtig og ikke gør nogen indsats, for at blive stærkere/sundere.
Skulle samfundet kunne blande sig i dette?

Skulle det offentlige kunne kræve, at (ved en grundig individuel vurdering) den enkelte borger gør noget, for at forbedre sin sundhed og hvis IKKE denne borger VIL (ikke kan), kunne en given kommune sætte ind, med forskellige sanktioner?

Jeg har mødt flere mennesker på "bunden", af den sociale rangstige, som levede et meget usundt liv og ville kunne (måske med god hjælp fra "systemet") opnå et meget bedre livsgrundlag og måske få en chance for job/flexjob, samt at kunne klare sig selv bedre, i dagligdagen.

Der er i dag desværre ikke resurser nok, til at lave den individuelle sagsbehandling, som ville være optimalt, både for den enkelte borger og for samfundet i almindelighed. For slet ikke tale om den mangel på viden/uddannelse, fra sagsbehandlernes side, rundt i kommunerne.

Det største problem er, at vi er for mange "svage" forsørgelseskrævende mennesker og at der ikke er penge nok.

Så ville det være fair, hvis "systemet" blandede sig i, hvor fundamentalt sund, en person er, på offentlig forsørgelse?

Det kunne være:

- rygestop krav/hjælp til rygerne?
- Antabus til dem der drikker for meget?
- Henvisning til fitness center, hvis man var fed?
- Psykolog

Hvad synes du?
Jamen det ER jo allerede sådan, så jeg ved ikke om jeg bare misforstår dit indlæg.....

Vi har da haft flere sager herinde, hvor overvægtige er tvunget på kur og/eller til motion, og hvor det er vurderet, at der kan komme en bedring af arbejds - og funktionsevnen, hvis bare overvægten blev reduceret.....og div livsstilssygdomme kunne blive minimeret kraftigt, som fx overbelastning af knæ, ryg, hjerte-kar sygdomme mm.

Det samme gælder for alkoholikere - har selv fået tilbudet i sin tid, samt psykolog. Jeg SKULLE op på psykiatrisk ambulatorium på Bispebjerg 2 gange om ugen og tage antabus. Ellers ville de ikke hjælpe mig.
For mig var det som fint nok. En periode.

Så jeg synes da at det praktiseres allerede.......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 17:55   #19
panti
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 153
Styrke: 13
panti er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Thomas75 det passer alså ikke og man skal passe på med bare sige en kommune ikke må det og det
der er både støttecenter og andre tiltag som kommunen laver for alle med psykisk eller fysiske problemer.

Men som alt andet i livet skal man selv opsøge muligheder og derfor har mange psykisk syge også fået tildelt en kontanktperson når de bor for sig selv

så det kan godt være min kommune er længere fremme end andre, men lige på dette punkt kan jeg alså ikke se der er noget og klage over.
samt disse tiltag vil være langt dyre hvis det skulle være en del af behandlingsystemet med psykiater og psykologer
samt de fleste vil nok også foretrækker ikke lægefaglig person til denne opgave, men kan kun tale for mig selv

jobcenter og social service er 2 forskellige verdener i min kommune og er det sikkert i de fleste.
netop fordi det er delt 100 procent op
Den diskussion har vi jo haft før. Bare fordi du er heldig at få hjælp i din kommune, er vi rigtig mange for hvem voksen-handicap og/eller fam.afd er ligeså slemme som jobcentret - i min kommune er jobcentret absolut bedre end de andre afd jeg har været i kontakt med.

Og lad være med at indikere at der er noget galt med folk bare fordi du er så heldig at få hjælp - det er ufatteligt at du bliver ved....
panti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 18:49   #20
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
ergo du mener du overhovedet ikke er nogen hjælp og hente nogen som helt steder

den tror jeg så heller ikke på, hvis man gerne vil have hjælp findes den også
både i psykiatrien og kommunen

alle er dumme og de gider ikke og hjælp dig
lige som alt andet i livet skal man gøre en indsats selv, ellers kommer man netop ikke nogen steder hen. uanset om man er psykisk eller fysisk syg

prøv og tage hen til et støttecenter i din kommune, så kunne det måske være du kunne se lidt anderledes på det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor meget Sparer samfundet egentlig ved alle Reformer og nedskæringer ? FibroMcs Politik og Samfund 41 08-07-2013 17:28
Hvor mange?? BFF Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 09-09-2011 10:07
ved I hvor mange vi er ! østerbro Politik og Samfund 11 10-04-2011 09:28
Hvor mange får afslag på føp? Flower Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 14-07-2010 09:31
Hvor mange timer, hvor stort tilskud?? veiergang Spørgsmål ang fleksjob 2 01-07-2008 17:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension