K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-12-2016, 14:01   #11
ydur32
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2012
Indlæg: 45
Styrke: 12
ydur32 er ny på vejen
Tak for svar Nørd.
Som sagt har jeg været igennem hele turen for år tilbage med 10 md fuldtidsygemelding og et par år deltids.
Så ja, min krop har sagt stop igen og det er virkelig skræmmende. Fordelen er at jeg kender symptomerne mv. Så jeg måske selv er stoppet op i tide trods alt.
Men det er svært at erkende at man har det skidt igen.

Mener du at det kan være nemmere med Flex når man er i
Job i forvejen? Hvordan det?
ydur32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2016, 14:48   #12
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Det er svært at vide om det er lettere at få flex når man har et job, men fastholdelsesflexjob er en speciel tildeling af flexjob der henvender sig netop til personer som allerede er i arbejde men ikke længere kan klare det på normale vilkår og risikerer at miste jobbet.
Som jeg har forstået det skal du ikke leve op til helt de samme regler for flex som andre der skal afprøves i hoved og bagdel, formålet er at fastholde dig på den arbejdsplads du allerede er ansat på.
Hvis du i dag får fastholdelsesflex og senere bliver afskediget så er jeg ikke sikker at du er "almindelig flexer" og at du uden videre overgår til ledighedsydelse og kan søge nyt flexjob uden en decideret visitation, det må du lige undersøge hvis du går den vej.

Før i tiden var det vist lettere at blive bevilget fastholdelsesflexjob end almindeligt flexjob, måske er det stadigt sådan hvis ellers virksomheden har dokumenteret de tiltag de har gjort for at beholde medarbejderen i ordinær beskæftigelse.

I forbindelse med reformen blev der dog lavet stramninger også i forbindelse med fastholdelsesflexjob.
Jeg kender ingen som er blevet fastholdt, jeg har heller ikke læst nogen her på siden som har skrevet at de har været igennem fastholdelsesflex forløb, men det forlyder at det efter reformen er blevet mere end svært.
Når man ikke har hørt om personer som har fået det tildelt er det svært at vide om der faktisk findes personer som efter reformen bliver tildelt fastholdelsesflex.

På den anden side er det jo også gjort mere end svært at få flex på normal vis, så hvis min arbejdsgiver havde været med på den havde jeg med sikkerhed forsøgt mig den vej, da jeg tror at det er en lettere måde at få flexjob, mit jobcenter var i hvert fald meget interesseret i at fastholde mig i jobbet.
Samtidigt behøver man jo ikke at søge job efterfølgende og skal ikke sætte sig ind i nye arbejdsopgaver på samme måde hvis man kan blive i det oprindelige firma.

Du kan også læse mere om fastholdelsesflexjob i disse to link:
http://www.ftf.dk/beskaeftigelse/art...elsesfleksjob/
https://www.detfagligehus.dk/faa-hja...elsesfleksjob/

Sidst redigeret af Nørd; 04-12-2016 kl. 15:37. Årsag: stavefejl
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2016, 15:34   #13
ydur32
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2012
Indlæg: 45
Styrke: 12
ydur32 er ny på vejen
Endnu en gang tak for svar. Det er helt sikkert noget jeg vil kigge nærmere på. Men første skridt må være sygemelding og få arbejdsgiver og fagforening indover.
ydur32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2016, 19:04   #14
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
i ens fagforening sidder der social rådgiver og jurister der kan hjælpe dig, at slås med kommunen kan være en hård kamp, hvor enhver hjælp er en hjælp, tit er dem der har en fagforening i ryggen meget beder stillet end folk fra kh som ingen har
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2016, 14:01   #15
ydur32
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2012
Indlæg: 45
Styrke: 12
ydur32 er ny på vejen
Hej igen,

Har forsøgt at finde lidt oplysninger.
Men prøver lige med endnu spørgsmål.

Hvad ligger til grund når der bliver bevilliget fleksjob.
Altså hvilke parametre kigges på når arbejdsevnen skal vurderes og hvor højt vægtes de?

Jeg tænker selv sygejournal mv. fra egen læge samt sygehus,psykiatri - deriblandt også mr scanninger mv.?

Skånehensyn?
Sygdomshistorik-nuværende job?
Stationær lidelse - hvornår er man psykisk stationær?

Er der nogen venlige sjæle som vil kommentere på dette og evt. Komme med indspark? Tak ☺️

God dag
ydur32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2016, 15:23   #16
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
for at få fleks skal ens arbejdes evne være under 50%.

læge papir vægtes højt,men sjælendt ens egen læge, har man synlige skal der på papir, disko polaps ol.

skånehensyn ved de først når man er afprøvet.

lidelsen skal heslst være stationær, hvilket vil sige at medecin og alt andet er afprøvet
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2016, 16:29   #17
ydur32
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2012
Indlæg: 45
Styrke: 12
ydur32 er ny på vejen
Hejsa,
Jeg er med på arbejdsevne under 50%
Dog tænker jeg at der må være en masse parametre som skal dokumenteres og retfærdiggøre den nedsatte arbejdsevne. Jeg tænker at ellers kunne man vel bare gøre sig bevidst svagere under arbejdsprøvning for at komme under grænsen hvis det er ønsket.

Men det kan godt være det er der misforstår noget.?
ydur32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2016, 16:58   #18
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Nu har jeg jo endnu ikke været igennem møllen men har da læst en del om det de sidste par år.
I tidligere nævnte principafgørelse fra ankestyrelsen kan man faktisk også læse sig til info. om hvad det kræver.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155034
Citat:
Resume:
Det var en forudsætning for fleksjob, at begrænsningen af arbejdsevnen var varig og væsentlig.

Ved vurdering af arbejdsevnen indgik både antallet af arbejdstimer og arbejdspræstationen, og vurderingen skulle ses i lyset af, at løntilskuddet ikke kunne udgøre mindre end halvdelen.
Forudsætning at arbejdsevnen er varig og væsentlig.
Løntilskudet må ikke udgøre mindre end halvdelen.

Det siger jo alt, lægeerklæringer og arbejdsprøvningerne skal vise at dit helbred er nedsat så meget at du enten kun kan arbejde op til ca. 18,5 time om ugen, hvilket jo svarer til 50%, eller du skal have nedsat ydeevne, evt. hastighed.
Det skal være bevist at helbredet er stationært/varigt, hvilket vil sige at det er bevist at du ikke vil kunne forbedre din arbejdsevne med tiden.

Hvis du har sådanne papirer som scanninger osv. som kan bidrage til din flexjob visitation er det måske en fordel at kopiere dem og gå ned til kommunen og aflevere dem hos kommunen mod kvittering og anmode om at de skal tilføjes i din sagsmappe.

Du skal bare være obs. på at kommunerne elsker nye lægepapirer og nye arbejdsprøvninger og de skal efter signende ikke være særligt gamle før kommunerne ønsker at der skal laves nye udtalelser.
Alligevel er jeg sikker på at det vil kunne hjælpe til at belyse sagen om du fik dine scanninger og udtalelser med ind i sagen.

Med hensyn til at gøre sig svagere, så har jeg ikke selv været i arbejdsprøvning endnu, men mon ikke man skal være en god skuespiller for at kunne narre i afprøvningen?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2016, 18:00   #19
ydur32
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2012
Indlæg: 45
Styrke: 12
ydur32 er ny på vejen
Hej Nørd.
Det er perfekt. Lige hvad søgte.
Jo måske god skuespiller. Tænker bare at hvis man ligger på grænsen så er det jo få timer der kan være afgørende og så var det måske fristende at snige ekstra sygedage ind. Aner ikke hvordan prøvningen det foregår.

Det står ikke i panden hvad jeg fejler så man skal kende mig godt for at se hvordan jeg har det ☺️

Sidst redigeret af ydur32; 09-12-2016 kl. 18:09.
ydur32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2016, 21:39   #20
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Det er jo problemet for rigtigt mange af os, især os med usynlige sygdomme. Hvis du har mistet et ben eller et øje er det jo åbenlyst for alle, men når vi udefra ser raske ud er det meget sværere at overbevise omgivelserne, især kommunens medarbejdere, som tænker mere på kommunens økonomi end på vores fremtid.

Problemet er jo også at de nogenlunde kan se hvordan vi har det i selve arbejdsprøvningssituationen, men hvordan har vi det når vi kommer hjem, det ses jo ikke.
Hvis man forestiller sig at du virkelig har knoklet dig selv ud over kanten under arbejdet og falder "død om" på sofaen et par timer når du kommer hjem, eller som det første skynder dig ud på toilettet for at kaste op pga. smerter når du kommer ind af døren, det ses heller ikke.
I weekenden hvis du ligger udmattet uden overskud, ses det heller ikke.
At du ikke har overskud til at lave mad, gøre rent, se venner og familie eller at gå i bad det ses heller ikke.

Derfor har kloge hoveder her fra siden længe anbefalet at du skriver dagbog, som beskriver din dagligdag samt dine smerter.
Se tråden http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog som eksempel, oftest skal man naturligvis tilpasse smerteskalaen efter eget behov.
I denne dagbog bør det også fremgå når du må tage mere medicin end du plejer for at kæmpe dig igennem arbejdsprøvningen.

Dagbogen skal så printes ud og afleveres en gang om ugen mod kvittering naturligvis, så sagsbehandleren kan læse sig frem til de ting som de normalt ikke kan se i arbejdsprøvningen.

De kloge siger desuden at uanset hvor dårligt du har det skal du kæmpe dig ud af døren og over på arbejdet hver eneste dag hvis det på nogen måde er muligt, så de på arbejdsstedet bedre kan se at du ligner l... når du så har kæmpet dig frem skal du kontante chefen og melde dig syg og kæmpe dig hjem igen.
Ligeledes hvis du efter nogen tid eller nogle timer får det dårligt, så skal chefen have mulighed for at se dig når du sygemelder dig inden du går hjem, så h*n med egne øjne ser hvor elendig du ser ud.
Hvis man har for mange sygedage, så er der stor risiko for at kommunen vil have en ny arbejdsprøvning da arbejdsevnen ikke er belyst ordentligt, altså hvis man bare ringer og melder sig syg hjemmefra.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension