K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-06-2017, 18:32   #1
elton
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 13
Styrke: 11
elton er ny på vejen
Unhappy åh nu prøver de med en beskyldning mere

lidt om mig selv. jeg har fået et ressourceforløb på 3 år, der er nu kun ca 3 måneder til de skal komme med en afklaring.
først er jeg blevet meldt til betaling og kontrol fordi de ikke tror på at min adresse i kbh, er min rigtige folkeregister adresse.

nu skal jeg til møde om 1 1/2 uger, fordi de mener jeg nok ikke har været berettigt til mit ressourceforløb.
da de har fundet nogle billeder, hvor jeg er til hundeudstilling. jeg har hunde der bliver udstilt. men sjældent af mig selv. jeg har efter anbefalinger fra psykolog ( ved ikke om det er på skrift ) blevet rådet til at komme ud, blandt andre mennesker, så meget som muligt. da jeg ud af flere lidelser blandt andet har angst.
det har jeg prøvet omkring 4-5 gange sidste år. det er der billederne er fra. jeg har de 3 af gangene prøvet at gå med i ringen.
jeg får rigtig meget hjælp til det, af både min kæreste og mine hundes avler. hun er en rigtig god hjælp og prøver at presse mig noget mere ud.

jeg har blandt andet fået konstateret fibromyalgi, slidgigt i hænder og fødder. ængstlig evasiv personlighedsstruktur, Periodisk depression, og agorafobi, den sidste kan jeg slet ikke forstå. jeg går godt nok ikke nogle steder hen, uden af have en med. men jeg kan godt forlade hjemmet hvis som sagt, der bare er en jeg kender godt, med mig og det har der været til de få udstillinger, jeg har været på.

der ud over har jeg af en anden psykiater fået diganosen bipolar tilstand (maniodrepassiv) men den ved de ikke om er rigtig, da psykiateren fra socialmedicinsk enhed ikke kunne finde ud af, hvornår jeg havde de maniske perioder.
mit spørgsmål er har jeg slet ikke måtte prøve at presse mig selv lidt, ved at tag på de 4-5 udstillinger sidste år. ja jeg ser glad ud på billederne der er 3-4 stk. men jeg elsker jo også mine hunde og var super glad for at jeg selv turde stille op med den ene, de dage.
kan de virkelig tag mit ressourceforløb fra mig og kræve ressource ydelsen tilbagebetalt for de 3 år, på det grundlag?
jeg er dybt rystet hvor meget de pludselig hiver frem. jeg har sågar selv nævnt, til mødet med psykiater fra socialmedicinsk enhed, at jeg havde prøvet at flytte grænser ved at tag med på et par udstillinger. så det er ikke noget jeg har holdt skjult.
må man slet ikke lave noget når man er på ressourceforløb?
de har, som jeg har skrevet i et andet indlæg, sagt at jeg skal tage kopier af min nemkonto for 3 år, med til mødet. forstår slet ikke hvad det er de vil med dem.
jeg har søgt om aktindsigt og forventer at få dem inden mødet.
men jeg er snart kørt ned til sokkeholderne.
elton er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2017, 19:14   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
de vil se din nem konto for at se om du har tjent noget ved siden af, men 3 år er godt laang tid.

kan ikke se problemet med dine hunde udstilling med minder der er hver uge og det tvivler jeg på, at du forsøger at komme ud blandt mennesker burde ikke være et minus.

men sidder du på jobcenteret og intet kan ved arbejdes prøvning og derefter kan tage på udstilling kan de godt sætte spørssmåls tegn på det.

det eneste jeg kan sige er tag ikke alene afsted og så vil jeg nok undersøge om de kan kræve de konto udtogt så lang tilbage, tror det koster at få dem i banken
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2017, 20:38   #3
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Det der gør dem mistænkelige er jo nok at der kommer flere og flere opmærksomhedspunkter omkring dine personlige forhold, som ikke stemmer med hvad de har registreret.

Havde du på forhåndt meddelt at du ville afprøve dig selv, ville det måske ikke komme bag på kommunen at du lavede lidt ind imellem. Men har kommunen et indtryk af at du intet kan, kan det let se forkert ud hvis du render rundt på en hundeudstilling.

Grunden til at kommunen indkalder dig, er vel at de savner en forklaring, og den er jo let at give, ud fra det du skriver her.
Men det er dit ansvar at få fortalt hvordan det hænger sammen... kommunen sidder med den lange ende, indtil du har forklaret sammenhængen.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2017, 22:25   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg tænker at en advokat måske kunne være en god ide..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2017, 23:07   #5
Hut
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2017
Indlæg: 89
Styrke: 8
Hut er ny på vejen
Er det noget de har skrevet til dig eller blot sagt til dig?
Jeg ville bede om deres begrundelser på skrift og med hvilket lovhjemmel de benytter.
Hvis de vil se din konto 3 år tilbage, så må de jo begrunde hvorfor de mener at de har ret til det. At du har været afsted til noget hunde-halløj 4-5 gange sidste år tvivler jeg meget på at de kan gøre noget ved med mindre det er noget der kræver mere af dig end du overfor kommunen siger du kan. De kan jo ikke sige du ikke må have et liv ud over arbejde og de kan slet ikke sige noget til at du gør det som en del af et psykologforløb. Hvis ikke du kan få psykolog til at dokumentere dette, så falder dette argument dog lidt til jorden.
Hut er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2017, 23:20   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære elton.

Vend tilbage til din oprindelige tråd og ikke starte flere tråde op. Det er i din egen interesse.

Følg de råd du allerede har modtaget ellers løber du sur i din sag og får ingen afklaring.

God arbejdslyst.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2017, 07:23   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Elton

Svarer dig igen i denne tråd, da andre herinde jo har kørt den af sporet i din forrige tråd med hele 9 indlæg, som handler om "kuglepenne".

Din første tråd om samme emne her her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=35336

Godt du har bedt om aktindsigt. Det var det ene af de punkter jeg foreslog du straks skulle gøre.

Et andet meget vigtigt punkt, jeg skrev og gav råd om var:

1. Gå til Borgerrådgiveren i går. Nu vil jeg igen foreslå du går derhen IDAG kl. 10.00, når de åbner. Også selvom du ikke har fået tilsendt dine sagsakter endnu

Borgerrådgiveren
Vester Voldgade 2A
1552 København V

Tlf.: 33 66 14 00

Mød under ingen omstændigheder op alene til mødet ang. denne sag!

Bed om skriftligt partshøring! Henvis til Ombudsmanden.

Citat:
Reglerne i tvangsindgrebslovens § 10
Efter denne bestemmelse har en borger ikke pligt til at udtale sig om sin sag, hvis der i sagen er konkret mistanke om, at borgeren har begået en strafbar lovovertrædelse. Myndighederne skal udtrykkeligt vejlede borgeren om dette.

Reglerne om partshøring
Myndighederne har pligt til at høre en borger, inden de træffer afgørelse i vedkommendes sag, hvis der i sagen indgår væsentlige faktiske oplysninger, der taler til ugunst for borgeren, og som borgeren ikke kan antages at være bekendt med. Efter omstændighederne bør en sådan partshøring foregå skriftligt.
http://www.ombudsmanden.dk/find/nyhe...cialbedrageri/

Mine fremhævninger.

Det er helt i orden, hvis du ikke konkret vil citere, hvad kommunen skriver i det fremsendte brev om denne sag, men det ville nu være nemmere at rådgive dig, hvis du kunne gengive de steder, hvor de skriver hvorfor de mener du uberettiget har modtaget ressourceforløbsydelse, selvom jeg tænker det handler om dels bopæl (dvs. hvem der er handlekommune) og dels hundeudstillingsdeltagelse. Hvis der står henvisning til lovgivning i deres begrundelse, så er disse også yderst relevant.

MEN det vil være bedst du får juridisk bistand i så alvorlig en sag, som denne. Så igen gå til Borgerrådgiveren, som har jurister kan der få hold på sagen og ikke mindst hjælpe dig.


Copy pastet fra mit første svar til dig:

Citat:
2. Henvend dig på tirs. hos Kbh.s Borgerrådgiver og tal m. en jurist:
Du tager på tirs. hen til Borgrådgiveren og beder om at tale med en jurist pga. Kbh. kommune uretmæssigt nu vil starte en sag om socialt bedrageri. Du har brevet med fra Københavns kommune og andre sagsakter, som kan have relevans. Hvis du er i tvivl, så tag alle dine sagsakter med.

Har du endnu ikke et kopi af din sag, så søg aktindsigt, men tag alligevel ind til Borgerrådgiveren, som åbner kl. 10.00 for personlig henvendelse. Bed evt. Borgerrådgiveren om at søge aktindsigt i din sag, så vil kommune meget hurtigt forstå, at du har henvendt dig til Borgerrådgiver og denne følger sagen. Bemkr. du skal give Borgerrådgiveren fuldmagt til dette inden du går derfra.

Link: http://www.kk.dk/artikel/om-borgerr%C3%A5dgiveren

Husk at meddelle evt. praktiksted el. andet, hvor du har mødepligt, at du ikke kommer pga. møde med Borgerrådgiveren ang. Kbh. kommune.

Bare for at få det på det rene: man kan ikke "melde" nogen til afsnit under Kbh.kommune, som arbejder med undersøgelse og afklaring omkr. bl.a. uretmæssigt modtaget sociale ydelser.

Du bør være opmærksom på, at kommunen og mange af deres instanser desværre anvender standard breve el. dele af sådanne, hvor de kun udskifter navn, adr. ect.

Du har desværre ikke copy pastet den el. de sætninger ind, hvor der konkret står, hvad de mener du har gjort forkert el. hvilken lov og paragraf de henviser til. Men du skriver dog, at det drejer sig om flg.:

Citat:
..undersøge om jeg rigtig har en bopæl i kbh.
Og:
Citat:
.. jeg opholder mig i mit sommerhus så meget jeg nu kan.
og
Citat:
..jeg bor hos min far.
Dvs. at du har folkeregisteradr. hos din far. Hvorfor jeg tror, at denne sag handler om (ud over den emsig person, der pludselig tager initiativ til denne sag, som tidl. har været oplyst og må betragtes som indgået aftale mel. dig og Lærkevej) hvem der er såkaldt "handlekommune", dvs. om hvilken kommune man reelt tilhører og som skal betale den ydelse man er tildelt.

Når der rejses en sådan sag, skal der iflg. lovgivning foretages en særskilt bedømmelse af om din folkeregisteradr. er korrekt tilmeldt. Jeg går ud fra det er en sådan sag, de vil undersøge. Du bør i denne sammenhæng være opmkr. på ordet "midlertidig" ophold, dvs. man har ikke sin base der ej heller har man det meste af sit inbo ect. på et midlertidig sted.

Desværre bliver det ret "langhåret" i forhold til netop denne konkrete afvejning af i sociale sager, hvorfor jeg netop anbefaler dig på TIRS., at tage ind i Borgerrådgivningen og tale med en jurist og bede dem om umiddelbar hjælp. F.eks. at de allerede nu sender et brev til Kbh.s kontrol og betalingsenhed, hvor de beder dem forklare deres initiativ til denne undersøgelse og aktindsigt på dine vegne i hele din sag på Lærkekevej.

Vejledning omkr. cpr. og bopæl foreskriver dog generelt dette:

Citat:
Bopælen, jf. CPR-lovens § 6, stk. 1, er det sted (bolig), hvor man regelmæssigt sover, når man ikke er midlertidigt fraværende på grund af ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor man har sine ejendele, dvs. der hvor man har sit hjem. Om stedet efter almindelig sprogbrug kan kaldes en bolig, eller om stedet er registreret i Bygnings- og Boligregistret (BBR), er uden betydning, hvis en person benytter stedet som sit hjem. Sommerhuse, erhvervslejemål, hotelværelser og kolonihavehuse, der anvendes som et hjem, kan således danne grundlag for bopælsregistrering efter lovens § 6, stk. 1.
Citat:
Ved vurderingen af, om et fravær fra bopælen er midlertidigt, eller om man er flyttet, må der ske en vurdering af, om der er hensigt til tilbagevenden til bopælen, f.eks. om der er taget skridt til at afvikle den tidligere bolig. Herudover er længden af fraværet af betydning. Et fravær fra bopælen, mens man er i sommerhus, betragtes efter fast praksis som et midlertidigt fravær, og der skal aldrig ske tilmelding til sommerhuset i sommerperioden. I øvrigt kan der ikke gives nogen fast tidsgrænse for, hvor langt fraværet fra bopælen kan være, når den pågældende opholder sig her i landet.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152201

Du bør dog stadig være opmærksom på, som jeg tidl. har nævnt:

Citat:
Inden for en lang række lovområder (skattelovgivning, sociallovgivning m.v.) skal der foretages en særskilt bedømmelse om bopælsspørgsmål i sagerne uafhængig af registreringen i CPR. På det sociale område foretages således f.eks. en vurdering af, hvilken kommune der er handlekommune og dermed har pligt til at yde en borger hjælp efter den sociale lovgivning. I denne bedømmelse indgår andre kriterier end selve folkeregistreringen. Registreringen i CPR er dog ved disse afgørelser normalt tillagt stor betydning. Det er derfor vigtigt at understrege, at bopælsregistreringen altid alene skal ske ud fra folkeregistreringsreglerne. De retningslinier, som er optaget i nærværende vejledning, er ikke udtømmende. Andre forhold end dem, som er omtalt i vejledningen, kan således i en konkret sag tillægges betydning ved registreringen af en persons bopælsadresse i CPR.
Samme link/kilde og alle mine fremhævninger.
Ang. psykolog hos HKI, som nu er stoppet:

2. Bed også om fuld aktindsigt hos HKI, nævn specielt psykolognotater, da psykologer også har notatpligt.

Send en mail idag, og bed om dett.

Hans Knudsen Instituttet
Hovednr.: 3916 2130
Fax: 3916 2139
Mail: [email protected]

3. ang. NEMkonto 3 år tilbage, som de har bedt om:

Ombudsmanden har også berørt dette emne, ud over jeg mener, de skal have meget vægtige grunde til at kunne få disse oplysninger 3 år bagud:

Citat:
Udgifter til oplysning af sagen
Ombudsmanden mener ikke, at myndighederne uden et sikkert grundlag (en sikker hjemmel) kan pålægge en borger at betale for at skaffe oplysninger til brug for en sag, som er rejst på myndighedernes initiativ. Myndighederne kan således som udgangspunkt ikke kræve, at borgeren betaler et gebyr for at fremskaffe f.eks. bankudskrifter.
http://beretning2012.ombudsmanden.dk...retssikkerhed/

Mine fremhævninger.

Det er meget vigtigt du læser ovenstående nøje og får hjælp til denne sag, så det netop ikke ender med du skal betale tidl. modtaget ydelse tilbage og du evt. får en sag om socialt bedrageri på halsen uden grund.

Kontakt derfor Borgerådgiverens jurister, så du kan få hjælp. Hvis du skulle møde en der er lidt uerfaren, så skriv mit skriv ud og tag med til Borgerrådgiveren.

Ang. dine tild. samtaler hos Socialmedicinsk Enhed, går jeg ud fra der er tale om Bispebjerg afd., hvorfor jeg også vil anbefale dig, at få fuld aktindsigt også der, da du også der skriver, at du har talt med dem om ting, som har berøring med dit nuværende problem. Deres mail er:

[email protected]

MEN du kan risikere, at du hverken får aktindsigt fra Lærkevej, HKI el. Socialmed.enhed INDEN du er sat i møde med kommunen ang. denne sag, så derfor GÅ TIL BORGERRÅDGIVEREN I DAG, og få deres hjælp, evt. vil de også kunne hjælpe med, at der ikke bliver afholdt noget møde før du har alle sagsakter. Ligeså kan det evt. sætte skub i en hurtigere aktindsigt, hvis den kommer fra Borgerrådgiveren.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2017, 12:52   #8
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
mht. dine fritidsinteresser, så står der jo lodret på beskæftigelsesministeriets side om ressourceforløb at, fritidsaktiviteter kan indgå i et ressourceforløb, se selv her

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...ceforloeb.aspx

dette kan du jo evt. henvise til , når du skal til møde.

har du sørget for at der står i din sag at du har denne fritidsinteresse med hundeudstillinger? for hvis der står det , kan du jo bare henvise til at de jo bare kan se i din sag, at du har denne interesse, .

men hvis der står i din sag at du ingen fritidsinteresser har, fordi du ikke magter at komme ud af døren, så kan det jo se lidt mærkeligt ud at du går på hundeudstilling, håber du forstår hvad jeg mener.

så min pointe er, at hvis man har en fritidsinteresse, så sørg for at det er noteret i ens sag, så er der intet for kommunen at komme efter.

i min sag , der først ledte til fleksvisitation, siden førtidspension ,sørgede jeg for at der stod i min sag at min største fritidsinteresse er smykkefremstilling ( ikke så forenligt med min dårlige nakke, men sådan er det) , men jeg sørgede også for at det stod nedskrevet hvad denne interesse gjore ved mig, hvor længe kunne jeg praktisere den ad gangen, hvor mange smerter fik jeg under og efter, og hvad kostede det mig resten af dagen, at praktisere den.

derfor sørg for at du til mødet er velforberedt, fortæl dem hvad det koster dig (helbredsmæssigt) at have interessen med hundeudstiling, hvor hyppigt sker det, hvad gør det ved dig , hvordan har du det før , under og efter en hundeudstilling. hvor meget støtte får du af dit netværk for at du kan udøve interessen?

få evt. dit netværk som er involveret i interessen, til at nedfælde et par ord om hvor meget de hjælper dig, og hav det med til mødet.

på den måde vil det være velbeskrevet, veldokumenteret at du har denne interesse, og måske kan det blive en aktiv del af dit ressourceforløb, at du har denne interesse, hvem ve.d

held og lykke til dig
mange hilsner
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension