K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-01-2012, 02:00   #1
Babyrex
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Lokation: Helsingør
Alder: 34
Indlæg: 24
Styrke: 14
Babyrex er ny på vejen
Total forvirring

Hejsa

Jeg er efterhånden godt og grundigt forvirret mht til sygedagpenge.

Der er sket en fejl i registreringen af min sygdom således at jeg pt ingen indtægt har, og deraf har måtte snakke med kommune, sagsbehandler og tidligere job.

Alle 3 steder har jeg sagt at jeg ikke var medlem af nogen a-kasse - men alle 3 instanser siger at det er ligegyldigt fordi jeg var i lønnet praktik FØR jeg blev syg, og at jeg derfor er berretiget til sygedagpenge.

Når jeg læser herinde er der ingen der kender til dette - og generelt siger folk at man SKAL være i en a-kasse før man kan få sygedagpenge.

Hvorfor har jeg så fået en anden besked?
Nede i borgerservice forleden spurgte jeg om fejlen var sket fordi jeg ikke havde en a-kasse - og fik klar besked på at det behøved jeg ikke.

Nu er fejlen så rettet i systemer - og jeg har modtaget et brev fra kommunen om sygedagpenge, som jeg har udfyldt og skal aflevere imorgen. - Og så får jeg mine penge indenfor nogen dage. Det er ihvertfald hvad kommune-damen sagde til mig


Men jeg forstår det nok ikke... Jeg synes det er død forvirrende område med alle de regler, og jeg beklager hvis jeg gentager mig selv.
Jeg forstår nok bare ikke helt hvorfor 3 forskellige mennesker indefor kommunen fortæller mig at jeg ER beretiget - hvis andre folk herinde oplever det modsatte..

Det skal lige siges at min kommune behandler mig godt, og jeg har i mit fler-årige forløb aldrig haft problemer. Jeg får mine penge til tiden (bortset fra nu, men fejl kan jo ske), og de hjælper mig med at kigge deres paragraffer igennem om evt tillæg jeg kan få. Et par gange har de også bøjgradet regler lidt for at hjælpe mig.


Får jeg hvad jeg har krav på eller er de bare ekstra søde ved mig?
Jeres syn på sagen tak

Knus fra mig
Babyrex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2012, 06:48   #2
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Du kan få sygedagpenge hvis du er medlem af en A - Kasse ELLER har været i job i 13 uger.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 16:53   #3
Babyrex
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Lokation: Helsingør
Alder: 34
Indlæg: 24
Styrke: 14
Babyrex er ny på vejen
I en anden tråd jeg lavet skrev du at man kun kunne hvis man var i a-kasse?
Babyrex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 17:50   #4
samp
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-12 2011
Indlæg: 86
Styrke: 13
samp er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Babyrex Se meddelelser
I en anden tråd jeg lavet skrev du at man kun kunne hvis man var i a-kasse?
Det må vel som udgangspunkt handle om hvorvidt man har været beskæftiget i min. 13 uger, sygedagpenge har jo ikke noget med ens a-kasse forsikring??

Tænkte bare at det vel er sådan
samp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 18:21   #5
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Babyrex Se meddelelser
I en anden tråd jeg lavet skrev du at man kun kunne hvis man var i a-kasse?
Jeg er blevet klogere efter at en linkede til §
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2012, 02:57   #6
Babyrex
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Lokation: Helsingør
Alder: 34
Indlæg: 24
Styrke: 14
Babyrex er ny på vejen
Årh okay..
Heldigvis var jeg beskærtiget i et halvt år

Supersus - Nåårh.. Jeg blev også lige forvirret for mente da nok jeg havde læst noget andet. Men vi bliver alle klogere hver daq på loven. Den er jo så pivsvær at finde ud af. Hehe.
Babyrex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2012, 06:48   #7
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Jeg fik i hvertfald syge dagpenge efter at have været ansat i praktik og ikke medlem af a kasse. Afhængig af hvad slags løn du fik i praktik kan du dog godt risikere at det er mindre end kontanthjælp. Jeg havde 1000 mindre end da jeg overgik til kontanthjælp.

Så vidt jeg har forstået kan man dog søge om et tilskud så man får samme som på kontanthjælp men jeg ved ikke så meget om det. Det var der ingen der fortalte mig dengang!
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2012, 09:22   #8
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Du kan uden problemer modtage sygedagpenge hvis du har været beskæftiget i 13 uger eller der over, uanset om du er i a-kasse eller ej. Hvis sygedagpengene er beskåret på grund af lavt timetal, så kan man søge om tillæg så sygedagpengene vil svare til det du kunne have fået på kontanthjælp...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2012, 15:08   #9
Babyrex
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Lokation: Helsingør
Alder: 34
Indlæg: 24
Styrke: 14
Babyrex er ny på vejen
Tak for jeres svar

Mine SDP er gået igennem. Puha.. Der var slet ingen problemer, bortset fra at indberetningen skete så sent at de ikke kunne køre normal "løn" på mig, så jeg har bare fået aconto beløb, som bliver regner fra næste gang.

I næste uge skal jeg så til et møde deroppe som jeg selv har bedt om så jeg kan finde ud af med ferie og arbejde.. Bare så jeg ved hvad jeg må
Ellers kommer jeg blot til at få de obligatoriske papire hver 3. måned (mener jeg), men ingen møder medmindre jeg selv ønsker det. Min bostøtte sørger så for at hjælpe mig igang. Så det er jo dejligt med en kommune som ikke presser mig igennem.

Mht til økonomien så er SDP det bedste for mig. Det er derfor jeg har brugt så meget tid på at sikre mig det var iorden. Jeg er 22, så hvis jeg skal have KH er det den lille sats på 5500 udbetalt, og i SDP vil jeg få omkring 8000. Det er en ret stor og altafgørende forskel, når jeg uden en bil mister sin selvstændighed og derfor er "nød" til at have en for at kunne komme til psykiater, og senere hen i praktik/arbejde, medmindre man vil hentes og bringes derhen af sin mor.

Jeg ved godt at en bil ikke er en menneskeret - men mig og min kæreste priotere bare meget højt at jeg kan klare mig selv, og ikke skal føle mig fanget i mit hjem, så vi kan leve et normalt parforhold.
Babyrex er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forvirring KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 6 26-04-2013 07:52
Total forvirrret baskemus Alt det andet 12 27-06-2012 19:16
Total blank. Bulder Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 28-04-2010 20:36
paragraf-forvirring... fillemusen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 15-03-2010 15:35
Forvirring ang. fleksjob snowwhite Spørgsmål ang fleksjob 7 23-07-2009 20:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension