K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-01-2012, 18:01   #1
Babyrex
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Lokation: Helsingør
Alder: 34
Indlæg: 24
Styrke: 14
Babyrex er ny på vejen
Elev og sygedagpenge

Hejsa...
Jeg har brug for et råd...

Kort sagt er jeg psykisk syg og har haft diagnose i 2½ år. OCD + angst.

I april startede jeg på uddannelsen som sosu-hjælper da det er min drøm, men måtte erkende at jeg ikke kunne. Jeg fik mig dog nogen fine udtagelser og en masse selvtillid.

Jeg har siden oktober været sygemeldt denne uddannelse - og den er så ophørt 11 januar, da jeg ikke kunne nå at komme tilbage og gennemføre. Stadig som sygemeldt.

Min uddannelses vejlede mener at jeg vil overgå til sygedagpenge - men ved i om det passer?

Jeg vil jo bare gerne være sikker, og da jeg kun er 22 er sygedagpenge den bedste indtægtskilde for mig fremfor kontanthjælp.
Babyrex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 18:11   #2
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Babyrex Se meddelelser
Hejsa...
Jeg har brug for et råd...

Kort sagt er jeg psykisk syg og har haft diagnose i 2½ år. OCD + angst.

I april startede jeg på uddannelsen som sosu-hjælper da det er min drøm, men måtte erkende at jeg ikke kunne. Jeg fik mig dog nogen fine udtagelser og en masse selvtillid.

Jeg har siden oktober været sygemeldt denne uddannelse - og den er så ophørt 11 januar, da jeg ikke kunne nå at komme tilbage og gennemføre. Stadig som sygemeldt.

Min uddannelses vejlede mener at jeg vil overgå til sygedagpenge - men ved i om det passer?

Jeg vil jo bare gerne være sikker, og da jeg kun er 22 er sygedagpenge den bedste indtægtskilde for mig fremfor kontanthjælp.
Det afhænger af om du er medlem af en a - kasse.

Er du medlem af en a - kasse kan du få sygedagpenge ellers hedder det kontanthjælp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 18:17   #3
Babyrex
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Lokation: Helsingør
Alder: 34
Indlæg: 24
Styrke: 14
Babyrex er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af supersus Se meddelelser
Det afhænger af om du er medlem af en a - kasse.

Er du medlem af en a - kasse kan du få sygedagpenge ellers hedder det kontanthjælp.

Ved at man kan få sygedagpenge uden at være medlem af a-kasse. Det har min kæreste nemlig fået..
Babyrex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 18:30   #4
Andepigen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2010
Lokation: København
Indlæg: 157
Styrke: 14
Andepigen er ny på vejen
Jeg forstår ikke, hvad din alder har med noget som helst at gøre?

Sygedagpenge vil jo altid være bedre (= flere kroner) end kontanthjælp for alle, alder uagtet.
Men jeg har lige godt aldrig hørt om, at man kan få sygedagpenge uden at være
medlem af en A-kasse.
Andepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 18:39   #5
Babyrex
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Lokation: Helsingør
Alder: 34
Indlæg: 24
Styrke: 14
Babyrex er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andepigen Se meddelelser
Jeg forstår ikke, hvad din alder har med noget som helst at gøre?

Sygedagpenge vil jo altid være bedre (= flere kroner) end kontanthjælp for alle, alder uagtet.
Men jeg har lige godt aldrig hørt om, at man kan få sygedagpenge uden at være
medlem af en A-kasse.
Når man fylder 25 er ydelsen på KH højere. Som 22-årig får man unge ydelsen på lige godt 5500 udbetalt, hvilket ikke er meget når man ikke har mulighed for at bo hjemme, og bliver mere syg af at være indlagt eller på institution..

Man kan dog "sagtens" være på sygedagpenge selvom man ikke har en a-kasse. Man skal "bare" være syg imens man arbejder.
Babyrex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 18:46   #6
Lotus1
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 198
Styrke: 14
Lotus1 er ny på vejen
Det lyder godt nok mærkeligt, for da jeg var på sygedagpenge fik jeg engang imellem et brev fra sygedagpenge kontoret i min kommune som jeg skulle ud og vise i min a-kasse og de skulle så stemple det så kommunen kunne se at jeg var medlem af a-kassen ellers kunne jeg ikke få sygedagpenge.
Lotus1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 18:49   #7
Babyrex
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Lokation: Helsingør
Alder: 34
Indlæg: 24
Styrke: 14
Babyrex er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lotus1 Se meddelelser
Det lyder godt nok mærkeligt, for da jeg var på sygedagpenge fik jeg engang imellem et brev fra sygedagpenge kontoret i min kommune som jeg skulle ud og vise i min a-kasse og de skulle så stemple det så kommunen kunne se at jeg var medlem af a-kassen ellers kunne jeg ikke få sygedagpenge.
Er det lang tid siden? For måske er reglerne lavet om
Babyrex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 18:57   #8
Lotus1
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 198
Styrke: 14
Lotus1 er ny på vejen
Nej jeg var på sygedagpenge indtil 1 september sidste år. Jeg har været på sygedagpenge af 2 omgange og har prøvet flere gange at jeg har skulle vise kommunen at jeg var medlem af a-kassen så undre mig hvis man kan få sygedagpenge uden at være medlem.
Lotus1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 19:02   #9
Babyrex
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Lokation: Helsingør
Alder: 34
Indlæg: 24
Styrke: 14
Babyrex er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lotus1 Se meddelelser
Nej jeg var på sygedagpenge indtil 1 september sidste år. Jeg har været på sygedagpenge af 2 omgange og har prøvet flere gange at jeg har skulle vise kommunen at jeg var medlem af a-kassen så undre mig hvis man kan få sygedagpenge uden at være medlem.
Det lyder da også mærkeligt. Min kæreste arbejde i Netto. han var syg men blev så fyret imens - og fortsatte så med at være så da han (sjovt nokk) ikke ville tilbage.
Derefter overgik han så til sygedagpenge, men fravalgte det efter en måned og kom på KH, da han jo sagtens kunne og ikke havde brug for at skulle lære at arbejde igen efter sygdom..

Han havde bare fået et hold i ryggen, og da der var væk, havde han det jo fint
Babyrex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 19:06   #10
Lotus1
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 198
Styrke: 14
Lotus1 er ny på vejen
Det lyder mere som om at de ikke har tjekket op på om han var i a-kasse også er han kommet på sygedagpenge.
Lotus1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge, raskmeldt - sygedagpenge igen? lomus Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 20-02-2012 01:05
Jeg var elev på HKI ekseleven Dit og Dat 0 27-05-2010 12:26
Kan man være elev i et fleksjob? tantemølle Spørgsmål ang fleksjob 0 01-12-2008 11:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension