K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-09-2010, 10:05   #11
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
Nu skal de involverede partier jo lige først have sat sig til forhandlingsbordet, og så se hvad de kan blive enige om.

Jeg kontaktede i starten af august måned arbejdsmarkedsudvalget, Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal angående reformen. det var mig magtpåliggende at gøre opærksom på, at det er forkert når journalister og politikere giver udtryk for, at det er "for nemt at få førtidspension". Så jeg skrev om mit forløb i det system, og hvilke konsekvenser det havde for mig. Jeg har efterfølgende fået svar fra SF, og det giver et indtryk af hvad de vil arbejde for under forhandlinger. Så derfor får i lige det svar jeg modtog her:

Citat:
Tak for din mail til Villy Søvndal, som han har bedt mig om at besvare, fordi han hver dag får langt flere mails, end han selv har mulighed for at besvare.

SF har hele tiden arbejdet for, at alle førtidspensionister skal have de samme forhold, og dermed også, at jer, der er på den 'gamle' ordning får de samme, bedre forhold som den nye ordning byder. Vi har desuden lavet en fælles økonomisk plan med Socialdemokraterne kaldet Fair Forandring, hvor folkepensionister og førtidspensionister på den gamle ordning får 5000 kr. mere om året.

Til efteråret skal der være forhandlinger om førtidspensionen, og et af de ønsker, vi har i SF, er, at man skaber en ny version af efterlønnen - hvad den præcis skal hedde, kan diskuteres, men indholdet skal være, at man kun tildeler den livsvarige førtidspension til dem, der rent faktisk ikke har udsigt til at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Det kunne være mennesker som dig, der fysisk er blevet skadet, og ikke har udsigt til at opnå en arbejdsevne.

Til gengæld skal mange af dem, der i dag får førtidspension, men som man med rimelighed kan forvente kan komme tilbage i arbejde, få den nye tidsbegrænsede ydelse. Der skal naturligvis være mulighed for forlængelse, hvis man fortsat er syg.

Mange med psykiske sygdomme kan efter behandling godt vende gradvist tilbage til et arbejde, så derfor giver det ikke mening, at de får en livsvarig ydelse, og så glemmer vi dem bare fra systemets side. Det er ikke fair overfor vedkommende, men heller ikke økonomisk fornuftigt for samfundet.

Så på den måde ser vi gerne på ændringer af førtidspensionen, men ikke med forringelser eller besparelser for øje.

Jeg kan i øvrigt fortælle dig, at vi får rigtig mange henvendelser fra borgere i øjeblikket om netop førtidspensionen, så vi får masser af indspark til de kommende debatter - og det er altid godt at høre fra dem, der bedst ved, hvad konsekvenserne af de politiske beslutninger, handler om.

Med venlig hilsen

Lars Brandstrup Nielsen
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 10:49   #12
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Agnes Marie Se meddelelser
Så vidt jeg ved er det kun pensioner efter 2003 som kan frakendes, dem før 2003 er "sikre".
Det lyder da endeligt skræmmende. Alle os på førtidspension efter 2003 er jo netop tilkendt pension fordi det ikke er skyggen af arbejdsevne tilbage, hvor i mod dem fra før 2003 muligvis har en rest arbejdsevne tilbage sådan som jeg har forstået det, hvilken jo var grunden til de 3 forskellige pensionen, lav, mellem og højeste.

Så derfor kan jeg ikke forstå hvis de vil overveje at kikke førtidspensionister efter 2003 efter i sømmene en gang til....

En helt anden ting, forestil jer lige at alle førtidspensioninster skal tjekke igennem endnu en gang, hvornår mon de så vil være færdig, år 2020 måske

På den anden side det ville skaffe en masse nye arbejdspladser en overgang...

En ting er sikkert, hvis vi alle skulle igennem vride maskinen engang til, så ville der også blive pres på sygehusene, lægerne og bare det at få en tid ved en psykolog ville blive svært.

Jeg tror desværre også at det vil være nogle som vil få det meget dårligere end de har det idag, omvendt så tror jeg også at der sidder førtidspensionister på den gammel ordning som godt ville kunne klare et flexjob i dag, så alt i alt er det en meget svær balance gang og jeg er glad for jeg ikke skal være den der skal hen og lovgive om det.

God søndag til jer alle.
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 11:36   #13
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af superkok Se meddelelser
kan være jeg har misforstået det hele men gik snak ikke på at de ville have lavet så det med fp blev lavet om til 3-5 år så kiggede de på dem igen sådan set også fint nok hvis vi snakker stress osv eller hvad folk får fp for men ville de ikke kigge alle fp efter i sømmene kan være jeg har misforstået det så ignore mig
Det kan man jo allerede få skrevet ind i sin tilkendelse, så det er jo helt nyttesløst det politikerne har gang i.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 11:40   #14
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af AnnetteH Se meddelelser
Det lyder da endeligt skræmmende. Alle os på førtidspension efter 2003 er jo netop tilkendt pension fordi det ikke er skyggen af arbejdsevne tilbage, hvor i mod dem fra før 2003 muligvis har en rest arbejdsevne tilbage sådan som jeg har forstået det, hvilken jo var grunden til de 3 forskellige pensionen, lav, mellem og højeste.

Så derfor kan jeg ikke forstå hvis de vil overveje at kikke førtidspensionister efter 2003 efter i sømmene en gang til....

En helt anden ting, forestil jer lige at alle førtidspensioninster skal tjekke igennem endnu en gang, hvornår mon de så vil være færdig, år 2020 måske

På den anden side det ville skaffe en masse nye arbejdspladser en overgang...

En ting er sikkert, hvis vi alle skulle igennem vride maskinen engang til, så ville der også blive pres på sygehusene, lægerne og bare det at få en tid ved en psykolog ville blive svært.

Jeg tror desværre også at det vil være nogle som vil få det meget dårligere end de har det idag, omvendt så tror jeg også at der sidder førtidspensionister på den gammel ordning som godt ville kunne klare et flexjob i dag, så alt i alt er det en meget svær balance gang og jeg er glad for jeg ikke skal være den der skal hen og lovgive om det.

God søndag til jer alle.
Jeg ved det og jeg er en af dem som ville bukke under for endnu en omgang at skulle have folk til at snage i mine private problemer (jeg er også på efter 2003).
Det er et mærkeligt system. Jeg er bare glad for at min pensionssag kun bliver taget op hvis jeg selv henvender mig til kommunen. I hvert fald som det er nu.

Lige pt. er jeg indlagt så jeg ved helt 100 at der ikke bliver pillet ved min pension lige foreløbelig.

Og god søndag til dig også. :-)
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 11:43   #15
paw thomsen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2009
Indlæg: 148
Styrke: 16
paw thomsen er ny på vejen
jeg tror desværre der er lagt op til en massakre på førtidspensionsområdet.

venstre har sat som mål at der skal spares 5 miliarder på fleksjob og førtidspension ydermere er målet at en reform skal sende minimum 6000 mennesker tilbage på arbejdsmarkedet.

konservative har konkret forslået at alle førtidspensionister over 40 år skal revurderes hvert 3 år af et uvildigt lægeteam. dette vil også gælde nuværende førtidspensionister, der har fået fp tilkendt efter 2003. de vil primært gå efter folk med psykiske dianogser.

Det hele er nu et spørgsmål om de kan få et flertal uden om forligspartierne(Det vil sige med dansk folkeparti eller liberal alliance) Så det ser ikke godt ud, da liberal alliance er reformliderlige og Dansk folkeparti er til salg for en 28 års regel eller andre stramninger på udlændingeområdet.

Om det hele kan lade sig gøre? Ja det kan det. Bare se på den hollandske model, hvor de slagtede 40% af alle landets førtidspensionister med et snuptag.
paw thomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 13:28   #16
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Ja hvis det Paw skriver er korrekt, så går jeg da helt i bræderne hvis jeg skal møllen igennem en gang til. Nu er mine problemer så "heldigvis" fysiske men alligevel !!!!

Hvordan tror de så lige at en psykisk person vil reagere hvis de begynder at pille ved deres pension, når jeg med fysisk skader går ned psyskisk bare ved tanken, hvordan vil en med psykisk problemer så ikke gøre.

Frygter en stigning i hospilal indlæggelser på de psykriatiske afdelinger, som iforvejen ligger med en belægningsprocent over 100.... og deraf en stigning i selvmord, det går da helt galt...

Nå nu må vi heller ikke se for sort på det på forhånd, men det gør mig sku lidt bange på egne og andres vegne........

Til agnes marie vil jeg da lige skynde mig og ønske dig god bedring.
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 22:48   #17
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes at svaret er dybt bekrymerne, fordi de tilsydenladende ikke aner en hylende fis af, hvilke skrappe kriterier, førtidspensionen idag tildels efter. Ej heller at man jo kan be om ny vurdering/ Og gøre den hvilene, hvis ens tilstand ændre sig.

ØV,ØV,ØV
Hvad gør vi for at råbe de dumme, dumme politikkere op?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 23:32   #18
S_Phoenix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 178
Styrke: 15
S_Phoenix er ny på vejen
#Popiae

Er HELT enig, det svar har kørt i hovedet på mig siden i eftermiddags da jeg så det, og vitterligt haft det dårligt over det, hvis det hvad fremtiden byder på så tror jeg godt vi kan forvente og se ret så voldsomme konsekvenser navnligt blandt psykisk syge.
Selvmord tror jeg ikke er uden for rækkevidde for relativt mange hvis det bliver sådan... Er det de realiteter de ønsker ? Er det den "oprydning" man ønsker ?

Min sag er end ikke tilendebragt, og efter det der så tænker jeg bare ehh jaah jeg ender måske som FTP, men for fanden jeg kan jo end ikke trække vejret alligevel og prøve og komme ned på jorden da de roder rundt med mit liv samtidigt, det vil INTET godt medføre hvis det bliver gennemtrumfet, som du inde på, de har jo ingen ide om hvor svært det ALLEREDE er lige nu og få det godkendt, hvad fanden har de tænkt sig... Jeg er vitterligt bange for fremtiden
S_Phoenix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2010, 04:58   #19
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Man må sku håbe de trods alt er lidt bange for næste valg og deres stemmer så det ikke blir en ren masakre for førtidspensionister... sporene skræmmer godt nok da vi så hvordan de med et snuptag gennemførte halvvering af dagpengeperioden...
Ingen kan vist føle sig helt rolige i øjeblikket desværre...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 13:33   #20
Hjerneskaden
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2009
Indlæg: 35
Styrke: 15
Hjerneskaden er ny på vejen
Jeg håber inderligt at der er nogle mennesker her i landet der vil kæmpe for os. Jeg vil ikke overleve en revurdering.

Jeg har printet den her side ud og kigger på den hverdag.

Sidst redigeret af Hjerneskaden; 15-09-2010 kl. 13:38.
Hjerneskaden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fra gammel førtidspensions ordning til ny førtidspensions ordning Webmaster Fremtiden for fleksjob og førtidspension 16 12-02-2013 15:46
Ny førtidspensions reform først fra 1/4 2013 viento Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 23-11-2012 22:20
Førtidspensions afslag Bylbyl Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 06-12-2010 11:40
Førtidspensions indflydelse på SU Danielsan Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 24-03-2010 23:23
førtidspensions formue kurtlar Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 21 08-03-2010 17:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension