K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-03-2014, 16:43   #1
Biri
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-09 2011
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 4
Styrke: 0
Biri er ny på vejen
Førtidspension

Hej.
Er der stadig flere måder at søge førtidspension på? Jeg mener der var noget med to paragraffer, hvor det ikke var godt at søge efter den ene.
Biri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2014, 16:54   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeps det er uændret...man kan søge en alm førtidspension efter 17 og så kan man søge en førtidspension på det foreliggende grundlag efter §17 stk 2...

Du kan se dem her https://www.retsinformation.dk/forms...id=158074#Kap3
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2014, 14:49   #3
madamflex
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2010
Indlæg: 46
Styrke: 14
madamflex er ny på vejen
Nu er kæden hoppet af her. Troede det hed paragraf 17 eller paragraf 18.
Vil det så sige at der er 3 måder at søge på?
madamflex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2014, 15:08   #4
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
førtidspension

Hej
Hvis man selv vil søge førtidspension , så er det efter §17.
Jeg selv har søgt efter §17 stk. 2, dvs at kommunen skal afgøre sagen udfra hvad der ligger i sagen af dokumentation, og der skal ikke indhentes yderligere lægepapirer, og andet. Det er den § der hedder at søge pension på det foreliggende grundlag.
som jeg har forstået det er §18 hvis kommunen indstiller en til pension.
som jeg forstår det er der også en anden under§ i § 17, som jeg dog ikke selv helt forstår, men deraf opstår der , som du selv siger , 3 måder at søge pension.

Håber det var til hjælp, og ikke yderligere forvirring. Jeg er sikker på der herinde er andre som nok kan forklare det enklere.
God weekend fra Sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2014, 16:46   #5
madamflex
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2010
Indlæg: 46
Styrke: 14
madamflex er ny på vejen
Jo, det med paragraf 18 er jeg med på. Men forstår så bare ikke forskellen på de to paragraf 17 og evt konsekvenser det kan medføre?

God weekend
madamflex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2014, 20:05   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af madamflex Se meddelelser
Jo, det med paragraf 18 er jeg med på. Men forstår så bare ikke forskellen på de to paragraf 17 og evt konsekvenser det kan medføre?

God weekend
Hvis man skriver til kommunen, at man ønsker at søge om fp i henhold til pensionslovens §17, så er det det lange seje træk hvor alt skal afprøves først, alt det kommunen normalt gør inden der overhovedet tales om fp, fleks ell.l.
Det vil altså sige, at man bliver arbejdsprøvet, der indhentes lægepapirer o.s.v. o.s.v. o.s.v.

Hvis man derimod søger om fp i henhold til §17 på det foreliggende dokumentationsgrundlag, så søger man på baggrund af det, der på ansøgningstidspunktet ligger i sagen, der indhentes intet nyt.

Men prøv selv, at læse §17 og §18 i pensionsloven, det er ikke så indviklet som man måske går rundt og tror.

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=158074
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2014, 20:43   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Man....hverken din selv eller kommunen bruger §18 til at søge pension...

§18 er den paragraf man bruger til at lade en sag overgår til reglerne om førtidspension...dette både når det er kommunen der søger eller dig selv...

Som Vovse skriver så kan du tydeligt se dette når du læser de to paragraffer...§17 og §18..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2014, 21:24   #8
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Man....hverken din selv eller kommunen bruger §18 til at søge pension...

§18 er den paragraf man bruger til at lade en sag overgår til reglerne om førtidspension...dette både når det er kommunen der søger eller dig selv...

Som Vovse skriver så kan du tydeligt se dette når du læser de to paragraffer...§17 og §18..
Så tillader jeg mig at spørge:

Hvad sker der, når kommunen selv indstiller til §18, midt i et forløb under §17 stk. 2?

Ændrer det noget?
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2014, 22:02   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
De indstiller IKKE efter §18.....de bruger §18 til at lade ens sag overgå til behandling efter reglerne om førtidspension....og når ens sag er overgået ja så har de tre måneder...

SÅ når du søger efter §17 stk to....ja så med de nye regler skal sagen til rehabteamet og lige efter det så skal kommunen bruge §18 til at lade din sag overgå til reglerne om førtidspension...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2014, 22:26   #10
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
§18 er den paragraf man bruger til at lade en sag overgår til reglerne om førtidspension...dette både når det er kommunen der søger eller dig selv...
Det er ikke altid, for i min tilkendelse af pension står der at min sag på en given dato, nemlig dagen hvor jeg var i rehabiliteringsteamet, er overgået til behandling efter reglerne om førtidspension i henhold til pensionslovens §17,2
Og senere står der at Socialcenter København har truffet afgørelse på den baggrund.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension