K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-05-2010, 12:16   #1
Sivtop
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2009
Indlæg: 21
Styrke: 16
Sivtop er ny på vejen
Hvordan kommer jeg videre?? :(

Jeg har fået stillet diagnosen HMS hos reumatolog Piotr Gatarz i Vejle. Han var ikke i tvivl, og i min journal står der beskrevet at det er en stationær tilstand og at der skal tages skånehensyn til mig på en arbejdsplads. Min egen læge støtter op om dette.
Pt. arbejder jeg i en vuggestue, kun 20 timer efter mit eget valg....da det er så fysisk hårdt belastende, så jeg simpelthen ikke kan holde ud at have flere timer.
Jeg har arbejdet sådan ret længe, med et par lange sygemeldinger ind i mellem pga. min tilstand.

Jeg har så besluttet pga. især vores økonomiske situation at jeg vil ansøge om fleksjob...og så have mine tyve timer så længe jeg nu kan klare det.
Mailer til min sagsbehandler omkring det hele, hun skriver så at det ikke er en mulighed for mig... idet at man ved fleks-vurdering ser på tidligere ansættelser, og at min vil være på de tyve timer jo, og at min arbejdsevne så skal være mindsket med 50% for at kan komme i betragtning.... kan det virkelig være rigtigt??
Skrev at min egen læge vil kunne dokumentere at grunden til at jeg har arbejdet tyve timer ER mine problemer med mit HMS, og at det da ikke kan være rigtigt at man straffes for at have valgt ikke at modtage hjælp i en periode..... det danske system er bare så indviklet og uretfærdigt skruet sammen nogle gange

Aner ikke hvordan jeg kommer videre eller hvad jeg skal gøre. Alle har da ret til at blive vurderet til fleks.... eller hvad??
Sivtop er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 12:29   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nej det passer ikke hvad din sagsbehandler siger (siger hun det ellers skriver hun det ) hvis du kan dokumentere at du har arbejdet på nedsat tid fordi du helbredsmæssigt ikke kunne klare at arbejde på fuld tid så står der følgende i loven ...

Citat:
Fleksjob på fuldtid eller deltid

Jobcentret skal give tilbud om fleksjob på fuldtid, medmindre personen foretrækker en deltidsansættelse. Jobcentret skal ligeledes give tilbud om fleksjob på deltid, hvis personen i den seneste ordinære beskæftigelse var ansat på deltid, og de seneste sammenlagte 12 måneders ordinær beskæftigelse, forud for visitationen til fleksjob, var deltidsbeskæftiget. Her gives tilbud om fleksjob på deltid i højst det antal timer, som personen havde i deltidsjobbet. Dette gælder dog ikke, hvis årsagen til deltidsansættelsen også er årsag til bevilling af fleksjobbet – der kræves sundhedsfaglig dokumentation herfor.

Personer, der er tildelt et fleksjob på deltid, har ret til senere at få et fleskjob på fuldtid, hvis personens ægtefælle dør, eller der sker en anden social begivenhed, som personen ikke selv har indflydelse på. Det er altså ikke muligt som følge af fx fødsel, ægteskab mm.
Ergo hvis du og din læge kan dokumentere at du arbejder deltid pga helbreddet er det muligt at tilbyde fleks for fuldtid , derudover står der ingen steder at din arbejdsevne skal være reduceret til 50 % i en deltid for det vil så sige at du ikke ville kunne få fleks tilkendt før end du var på 10 timer og det er jo ikke lige job der er til at finde... det du skal opfylde i følge loven er dette...

Citat:
Hvem kan få fleksjob?


Følgende kriterier skal opfyldes for, at en person kan godkendes til et fleksjob:

* personen skal være under folkepensionsalderen
* personen må ikke kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, herunder via de sociale kapitler, hvor det er muligt at aftale løn og arbejdsvilkår, der fraviger de almindelige krav i overenskomsten

Det vil sige at du kan få tilkendt fleksjob (hvis alle kriterier er til stede ) hvis ikke du kan klare at arbejde og fastholde job på normale vilkår og det kan du ikke hvis ikke du kan søge og bestride et 37 timers job

* personen skal have en varig og en væsentlig begrænsning i arbejdsevnen som følge af fysiske, psykiske eller sociale årsager. Begrænsningen i arbejdsevnen skal ses i forhold til ethvert erhverv


Dette gør at du skal have startet en sag op for du skal muligvis ud i nogle arbejdsprøvninger du kan ikke regne med at de bare opretter et fleksjob til dig i den stilling du er i nu

* muligheden for revalidering, aktivering og andre foranstaltninger (fx omplacering på arbejdspladsen), der kan fastholde/bringe personen tilbage til beskæftigelse på normale vilkår, skal være afprøvet – der kan dog være visse åbenlyse undtagelser
Hvis jeg var dig så ville jeg sætte mig ned og stykke et brev sammen til sagsbehandler med disse oplysninger og med meddeles om at din læge kan dokumentere at du arbejder på nedsat tid af helbreds grunde.... og så forlange at få alle svar på skrift da du ikke kan bruge mundtlige udtaler til noget
  Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 16:08   #3
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hejdien har ganske ret!
Få din læge til at dokumentere, at det er grundet helbred, at du har arbejdet 20 timer.
Og fleksjob skal ganske rigtigt måles ud fra 50 % nedsættelse, men det er altså ift. fuld tid!

Hvad der så kan være er, at det at arbejde i en vuggestue er pænt fysisk krævende, så det kan være du skal arbejdsprøves et andet sted, som er knapt så fysisk krævende (SFO f.eks.).
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 18:59   #4
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Hej, jeg har lige været i SFO i et år og det kan være ganske hårdt fysisk når man har HMS, det har jeg nemlig også.
Der er en del gå/stå stille arbejde og skille børn ad i div. situationer, værksteds arbejde med fin og grov motorik, hos os kunne der også være hele eftermiddage hvor man sad samme sted bla. i det rum hvor man har PC, Wii og lign.
Så alt efter hvor man har smerter i forb. med sin HMS kan det være rigtig hårdt i en SFO.
Ikke for at sige man ikke kan være i en SFO, men for min HMS var det ikke godt.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 22:49   #5
Sivtop
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2009
Indlæg: 21
Styrke: 16
Sivtop er ny på vejen
Hejdien.... tusind tak for dit svar. Det er jeg bare SÅ glad for at læse.

Jeg har kun skrevet med min sagsbehandler om det, og hun skrev at hun var bange for der ikke var noget at gøre... det er meget nemt at spise mig af på den måde jo

Men med dit konkrete svar, kan jeg se at det jo bestemt er en mulighed for mig... Så jeg vil helt sikkert få skrevet en ny mail til hende, med brug af dine facts

Vuggestue-tjansen ér hård for mig ja... men kan faktisk via en del hjælpemidler undgå løft osv. mere end man lige skulle tro.... men ved osse godt at det ikke holder i længden...det kan jeg jo allerede mærke nu. Ved ikke om SFO er noget for mig, men som arbejdsprøvning eller lign. så kunne det selvfølgelig sagtens være.... og så ku jeg jo se om det var noget.

Tusind tak for jeres svar.... nu vil jeg prøve at få stykket en mail sammen
Sivtop er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvordan kommer jeg videre? mitte87 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 04-09-2012 12:12
Hvordan kommer jeg videre, når arbejdsprøvning ikke er en mulighed pt.??? Gekko Alt det andet 7 23-08-2011 15:38
Hvordan kan syge raskmeldes uden videre ?? Enteneller Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 33 05-08-2011 22:15
Hvordan kommer man ud af et flexjob? carlos Spørgsmål ang fleksjob 17 18-06-2010 22:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension