K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-11-2014, 01:35   #1
Løvemor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2014
Indlæg: 2
Styrke: 0
Løvemor er ny på vejen
Question Ressourceydelse og optjente feriepenge

Hej Alle

Er ny her og har meget forvirring i mit hoved og svært ved at holde sammen på det hele, så håber en her kan hjælpe.

Jeg er pr. 1/4-14 bevilget ressourceforløb i 2 år. Før det har jeg været på sygedagpenge. Jeg blev opsagt fra mit job med udgangen af marts 2013. Jeg har været på barsel i perioden juni 2011 - juni 2012. I perioden juni 2012 til fyring i 2013 var jeg sygemeldt med fuld løn. Fra 1/4-2013 har jeg været sygemeldt gennem kommunen, da jeg ikke har kunne varetage et job. Jeg fik højeste sygedagpengesats, pga. min indtægt inden jeg blev syg.

Mens jeg var på sygedagpenge kunne jeg få de feriepenge udbetale som jeg havde optjent via mit job, uden træk i sygedagpengene, da jeg havde været forhindret i at afholde ferie pga. sygdom.

Hvordan er det når man er i ressourceforløb ?? Jeg har nemlig fået udbetalt feriepenge efter ressorceforløbsstart (var på daværende stadig på den høje sygedagpengesats), men med træk i ydelsen. Det vil sige udbetalingsmedarbejderen har stoppet min ydelse i det antal dage jeg har fået feriepenge for. Er det sådan det er på ressourceydelse i forhold til sygedagpenge ?? Jeg er jo stadig syg og har været sygemeldt og på sygedagpenge i den periode hvor ferien skulle have været afholdt.

Håber en kan hjælpe og i øvrigt forstår hvad jeg mener. Undskyld hvis det er rodet. Hovedet virker ikke helt som det skal, og det er sent.
Løvemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2014, 02:24   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg går ud fra at det er korrekt at de trække de antal dage som du har holdt ferie i din ydelse...da det er en kontanthjælps ydelse...og sådan gør man hos dem på kontanthjælp..

Man trækker ikke beløbsstørrelsen men de antal dage man afholder ferie...når man har feriepenge til gode fra andre steder...

Når du har været i ressourceforløb i 12 måneder...ja så vil du have ret til ferie....stadig på ressourceforløbsydelse...

Der står ikke meget og jeg har ikke kunne finde meget om det....

Men jeg lægger det jeg har kunne finde her til aften

Citat:
Stk. 4. En person, der modtager ressourceforløbsydelse, har ret til ferie, i det omfang kontanthjælpsmodtagere har ret til ferie, jf. § 13, stk. 8 og 9. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 2, mens ferien afholdes.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144932 (det står ca halvt nede på denne side)

Ud over det...som ikke var den store hjælp....ja så har jeg fundet ud af at man skal have været i ressourceforløb i sammenhængende 12 måneder før man har optjent ferie og man må afholde denne på samme måde som dem på kontanthjælp....men man må dog godt tage til udlandet...

Her er de links jeg har fundet

http://www.slagelse.dk/borger/arbejd...ssourceforloeb

http://jobcenter.hedensted.dk/media/...oebOgFerie.pdf

De er taget vilkårligt da jeg ikke ved hvor henne i landet du bor...men reglerne er jo ens...så de kan bruges...

Bemærk at alt ferie SKAL aftales med kommunen inden man afholder den...

Ved ikke hvor meget det har hjulpet dig....men det var hvad jeg lige kunne finde her en sen nat...

Wow sidder lige og kigger på det jeg har skrevet....og det er virkelig rodet skrevet....håber du kan finde rundt i det...

Måske der kommer andre som bedre kan forklare det..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2014, 09:02   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Selvom du stadig fik udbetalt sygedagpenge, men var i ressourceforløb, vil jeg mene, at du IKKE skal modregnes da sygedagpengene først stopper, ved udgangen af forlængelsen.

Man bliver ikke modregnet i sygedagpenge, når man stadig er syg, hvorfor du heller ikke burde, når du stadig er omfattet, selvom du er startet i ressourceforløb.

Klag over det, hvis de ikke retter ind, evt brug din fagforening.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2014, 17:13   #4
Løvemor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2014
Indlæg: 2
Styrke: 0
Løvemor er ny på vejen
Tak for jeres svar.
Jeg kan se I er ligeså meget i tvivl som jeg selv.

Jeg hælder nemlig til begge sider når jeg læser vejledninger, love og §§. Jeg synes det på ressourceforløbsområdet er meget sparsom og samtidig tvetydigt hvordan reglerne er.

Jeg forsøger at kontakte min fagforening - jeg skal alligevel have undersøgt om de kan være mig behjælpelig med at gennemgå hele min sag, da kommunen ikke sætter mig i gang med nogen brugbare tiltag, ej heller gør noget ved den praktikplads jeg tilbage i april i år, havde fundet. Mentor, til hjælp til legatsøgning, kontakt til diverse sygehuse vedr. min datter, bank for aftale om mere lempelig aftale omkring restgæld på underskud på salg af bolig m.m. er heller ikke startet op - for som min sagsbehandler sagde. Mentor ved jeg ikke hvornår du får. Det findes, men findes alligevel ikke ????

Jeg bor i Lolland kommune, nærmere i Nakskov området.

Nu vil de have mig i projekt rette kurs - Øhhh. Jeg flyttede hjemmefra i en tidlig alder og har indtil 2013 klaret mig selv og haft en ret ok løn og job. Jeg er mor til datter på 3 år og fylder 40 år til januar. Så vidt jeg kan læse mig til, er projektet for unge mellem 17-29, der skal have hjælp med ALT, hvad der hører sig til når man er på vej til at blive voksen og bo for sig selv - indkøb, betaling af regninger, personlig pleje, stå op om morgenen, møde på job-skole-praktik m.v.

Jeg laver en opfølgning, hvis jeg finder de helt klare regler og hvad det ender ud i.

Tak for jeres tid
Løvemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2014, 20:14   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du må rigtig gerne lave en opfølgning hvis du finder ud af noget @Løvemor...

@popiae....man får ikke udbetalt sygedagpenge når man er på ressourceforløb...

Man får udbetalt ressourceforløbsydelse på sygedagpengeniveau...ihvertfald indtil man ikke længere ville kunne have fået sygedagpenge...

De bruger reglerne for ressourceforløb og ikke reglerne for sygedagpenge...når man er i ressourceforløb....også selv om man får på et højere niveau...

Tror at det er det som udgør forskellen....

De har ikke trukket i sygedagpengene....de har trukket i ressourceforløbsydelsen...

Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det....

Men ser frem til den opfølgning om hvad der er rigtigt eller forkert..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2014, 09:43   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Man er jo på ressourceforløb, selvom man stadig får sygedagpenge, som stopper når forlængelsen udløber, hvorefter man fortsætter med at få ressource ydelse.

Da sygedagpenge netop omtales som fortsættes indtil forlængelse, BURDE regler om udbetaling af feriepenge, følge reglerne om sygedagpenge, ligesom hun netop er vurderet uden mulighed for at indtræde på ordinære vilkår, lige nu.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2014, 10:08   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja det er bestemt ikke sådan jeg har forstået det...

Det hedder ikke sygedagpenge mere i det øjeblik når man er kommet i ressourceforløb....det hedder ressourceforløbsydelse...niveauet er bare det samme som sygedagpengene er indtil man ikke ville være berettiget mere..

Fandt lige følgende som beskriver det helt nøjagtigt

Citat:
Under ressourceforløbet modtager den enkelte ressourceforløbsydelse. Ydelsen er som udgangspunkt på kontanthjælpsniveau, men i modsætning til kontanthjælpen er ressourceforløbsydelsen ikke afhængig af hverken formue eller ægtefælles/samlevers indtægt.

For personer, der inden visitationen til et ressourceforløb, modtog sygedagpenge, udgør ressourceforløbsydelsen et månedligt beløb svarende til den hidtidige ydelse. Ydelsen på sygedagpengeniveau ophører dog på det tidspunkt, hvor personen ikke længere ville være berettiget til sygedagpenge. Derefter er ressourceforløbsydelsen på kontanthjælpsniveau.
Kilde: http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...ebsydelse.aspx
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2014, 11:05   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Prøv evt at tjekke Aktivloven https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=165684

Følg henvisningen i § 68a, stk. 4, hvor der er fastsat en særlig beregning af fradrag for feriegodtgørelse.

Som web skriver uafhængig af ydelsens størrelse. Når der er tale om ressourceforløbsydelse, er det kontanthjælpsreglerne, der gælder. Særlig beregning fordi det ikke er krone for krone, men dag for dag.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2015, 12:16   #9
Birgitte1966
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
Birgitte1966 er ny på vejen
jeg fik forlænget mine sygedagpenge lige før jeg overgik til ressourceforløb men de stoppede da forløbet startede og jeg overgik til ressourceydelse
Birgitte1966 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2015, 14:33   #10
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Birgitte1966 Se meddelelser
jeg fik forlænget mine sygedagpenge lige før jeg overgik til ressourceforløb men de stoppede da forløbet startede og jeg overgik til ressourceydelse
Du fik forhåbentlig ressourceforløbydelse på niveau med sygedagpenge indtil din forlængelse udløb.

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...bsydelse.aspx:
Citat:
For personer, der inden visitationen til et ressourceforløb, modtog sygedagpenge, udgør ressourceforløbsydelsen et månedligt beløb svarende til den hidtidige ydelse. Ydelsen på sygedagpengeniveau ophører dog på det tidspunkt, hvor personen ikke længere ville være berettiget til sygedagpenge.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension