K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-05-2012, 20:01   #1
elana
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2012
Indlæg: 15
Styrke: 13
elana er ny på vejen
Hvornår bør man begynde at overveje FP?

Hej Allesammen

For at gøre en lang historie er jeg en ung kvinde som har været på kontanthjælp siden Januar 09, før jeg kom på kontanthjælp gik jeg 2½ år på gymnasiet, men uden mulighed for at gennemføre pga psykiske problemer og blev til sidst smidt ud..

Efterfølgende har vi forsøgt at starte mig op på uddannelse 2 gange, jeg har været i aktivering i et værksted for folk med mine problemer og seneste 2 x arbejdesprøvning som aldrig rigtig fungerede og som til sidst blev afbrudt af jobcentret fordi de til sidst kunne se jeg blev mere syg af det. Nu har jeg så fået lov til at gå hjemme i 3 måneder og skal til samtale på jobcentret her om nogen uger. Jeg er meget spændt på hvad de siger og hvad planen nu er..

Det skal siges at hver gang jeg har fået en ny sagsbehandler har den nye haft en anden plan end den anden, hende jeg har nu har jeg dog haft i 1½ år.

Men mit spørgsmål er nok i bund og grund, hvor mange forsøg af uddannelses/arbejdesprøvning som mislykkedes skal der til før man måske skal begynde at snakke fp? Som sagt er jeg ret ung, så jeg har INGEN ide om hvor længe det kan forsætte sådan her, jeg finder det bare enormt frustrerende at alt hvad vi prøver ender med nederlag..

Undskyld hvis det er forvirrende skrevet

mvh

Elana
elana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2012, 20:18   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
I kan begynde at tage om førtidspension, når din læge - og i særdeleshed din psykiater, har forsøgt alt hvad der står i deres magt for at forsøge at hjælpe dig medicinsk - og når de når til den konklusion, at dine sindslidelser er varige og at de ikke kan hjælpe dig på nogen måde, og at dine lidelser er så invaliderende, at du heller aldrig kommer til at arbejde inden for noget erhverv, uanset hvor mange skånebehov der ellers måtte blive dig tilbudt....så er det sagsbehandlerens tur til at dømme dig ude.

De er ligeglade med hvor mange nederlag du lider, eller hvor mange aktiveringer/arbejdsprøvninger du skal ud i. Det eneste det handler om, er at din læge (som ikke vægter tungt i en sag om førtidspension) og psykiater, helt og aldeles skal dømme dig ude. For altid.

Det er en lang proces der kan tage mange år, og de første du skal tale førtidspension med, er hele dit behandlende netværk. De kan hurtigt fortælle om de også ser dig som værende kandidat til en førtidspension.
Alt efter hvad de vurderer, tager du den derfra.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2012, 20:20   #3
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Uden at vide noget om dig eller hvad dine udfordringer består i - så vil jeg da mene du ikke skal i uddannelse pt. men nok mere noget terapi/behandling/psykiater (indsæt selv;o)), sådan at du har en reel chance for at gennemføre noget senere, måske.
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2012, 20:38   #4
elana
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2012
Indlæg: 15
Styrke: 13
elana er ny på vejen
Jeg har ikke længere et behandlings netværk, jeg er blevet afsluttet i psykiatrien, fordi de sagde jeg var for syg til de kunne hjælpe mig mere end de havde gjort.. Jeg har et stykke papir hvor på min gamle psykiater har udtalt at de har vurderet at det eneste de ville kunne gøre for mig i fremtiden var at holde mig i live og at de mener at de har opnået bedst mulig behandling, altså dem oppe i psykiatrien...

Derefter betalte kommunen for noget privat behandling, men det gik heller ikke så det stoppede. Og nu går jeg så til en psykolog ude for psykiatrien og er lige startet hos en psykiater via henvisning

Jeg har været i terapi i 6 år og medicinsk behandling i 3 inklusiv 2 års indlæggelse


Altså det gamle netværk talte førtidspension med mig, men ja de er der jo ikke mere og aldrig noget vi gik videre med pga jeg så fik tilbuddet om den private behandling...

Det er ikke så meget fordi jeg tænker at nu vil jeg søge FP, jeg er bare mere nysgerri for hvor mange muligheder de har for at blive ved med at afprøve når det gang på gang går galt, jeg regner nemlig ikke med jeg får lov at gå hjemme uden nogen form for aktivering til evig tid..



Men tak for jeres svar
elana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2012, 21:12   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen så tager du den lægeerklæring hvor din psykiater har erklæret, at han/hun ikke kan gøre andet for dig, end at holde dig i live - det papir giver du til sagsbehandleren.

Derefter får du aktindsigt i de papirer hvor du var indlagt i 2 år, disse papirer tager du også en kopi af, og aflevere til sagsbehandleren.

Og så søger du førtidspension, så kan sagsbehandleren selv indhente resten hos din psykolog og nuværende psykiater.

Og så fortæller du samtidig, at dine tidligere læger/psykiatere (eller hvem det nu er), har ytret, at du bør have førtidspension.

Resten kommer til at gå af sig selv.

De kan jo ikke sende dig i aktivering hvis du ikke kan! Man kan jo ikke plukke håret af en skaldet.
Og med de papirer du har, og de udtalelser du har fået, så burde det altså ikke være noget problem at blive sygemeldt for alt hvad der hedder aktivering, og søge pensionen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2012, 21:16   #6
elana
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2012
Indlæg: 15
Styrke: 13
elana er ny på vejen
Min sagsbehandler har skam udtalelsen, den blev skrevet til to afdelinger i kommunen

Min sagsbehandlers svar på når jeg har efterlyst en plan er at de har alt den tid der skal bruges, fordi jeg jo er så ung

Men jeg tror jeg til mødet næste gang vil spørger hendes hvad deres plan rent reelt er nu efter at arbejdesprøvningen gik helt og aldeles i kage, og hvis hun har en plan som jeg kan acceptere så prøve den og ellers gøre som du siger

Men jeg har tænkt mig også at tage papirene fra arbejdesprøvningen og psykiatrien med så hvis de stadig sløser eller bliver ved med at plukke håret af en skaldet mand så at vise dem papirene som du siger
elana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2012, 21:47   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis du vitterligt KAN prøve og prøve, så synes jeg det er fint. For så er sagsbehandleren også på rette spor når hun fortsat prøver dig.

Men der er jo en enorm forskel på at IKKE KUNNE under NOGEN omstændigheder, til at godt at ville prøve....

Sygdomme og lidelser har ingen alder. En på 18 kan være mere syg end en på 56, og det bør sagsbehandlere respektere.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2012, 00:36   #8
elana
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2012
Indlæg: 15
Styrke: 13
elana er ny på vejen
Af de ting de har sat mig igennem indtil videre er der intet af det jeg ville kunne, men jeg aner jo ikke hvad der findes af muligheder og er derfor åben for alternativer hvis der er nogen, det sidste man ønsker er jo en FP, i hvert fald for mig...

Det som bare er vigtigt for mig det er at vi er i dialog, hvor at fx arbejdesprøvningen har jeg lige fra starten sagt var alt for voldsom og uhåndterlig og jeg fik af vide at sådan var det bare, Så jeg prøver bare at være åben for at de måske har nogen alternativer i ærmet.. Men jeg aner det jo ikke
elana er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
skulle vi ikke overveje at lave en brochure om alt den nyttige viden vi har? Evaave Den nyttige viden vi alle har 13 14-05-2012 14:20
Hvornår er nok, nok? Bang Spørgsmål ang fleksjob 9 18-09-2010 10:39
Kan jeg ikke selv begynde på ressourceprofilen? Ninja At søge førtidspension 19 30-07-2008 13:21
Hvornår Bente Knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 18-04-2007 23:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension