K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-09-2010, 15:39   #1
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Ulykkesforsikring, med FP?

Hejsa,

måske er det et dumt spørgsmål. Jeg har HK, og en heltids ulykkesforsikring. Men når man er førtidspensionist, kan man så stadig have den? Dækker sådan en ikke kun tabt arbejdsevne? Jeg kan ikke finde noget information om det?

Håber I ved noget om det .
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 16:52   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg søgte lige lidt på det.

Din forsikring må være en HK+Heltidsulykke.
En ulykkesforsikring dækker generelt ved ulykker (alt efter de specifikke regler for den enkelt forsikring kan der være en vis selvrisiko på x antal kroner). Altså hænger det ikke sammen med tabt arbejdsfortjeneste. Din forsikring dækker hele døgnet, og ikke kun i arbejdtiden. Det er virkelig, virkelig vigtigt at du fremover sætter dig ind i sådan noget, så du er ordentligt dækket.

Eksempler på hvad en ulykkesforsikring dækker:

Du falder på cyklen og smadrer dine tænder så du skal have dyr tandlægebehandling. Forsikringen betaler en vis del af behandlingen.

Der sker et eller andet så du taber hørelsen på det ene øre. Du får en erstatning fra dit forsikringsselskab efter glædende regler.

I og med at du nu er førtidspensionist ser jeg ingen grund til at du skal være medlem af en fagforening, altså HK. Og når du skal opsige dit medlemsskab af HK, vil din ulykkesforsikring automatisk udløbe med udgangen af måneden.

Derfor skal du finde ud af hvilket forsikringsselskab du vil være kunde hos, og sørge for at du er dækket senest fra den dag din forsikring hos HK ophører.

Du skal som minimum have en ulykkesforsikring og en indboforsikring (i tilfælde af at der er vandskade, indbrud osv.).

Man kan sammenligne priser på http://www.forsikringsguiden.dk/Sider/default.aspx

Kan du overskue det? Ellers må du skrive hvad dine forhold er (bolig, familie, bil osv.).
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 18:00   #3
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 19
Hammershus er ny på vejen
Jeg havde en ulykkesforsikring i Codan, da jeg blev førtidspensionist.
Pludselig blev jeg en dårligt liv og præmien steg med 800kr årligt. Heldigvis forlangte de ikke nye helbredsoplysninger.
De vil nu bare ikke dække, hvis min sygdom bliver værre i forbindelse med en ulykke.

Hvis du derimod skal tegne en NY ulykkesforsikring i et eller andet selskab, efter du er blevet førtidspensionist, kan du være sikker på, at du skal aflevere nye helbredsoplysninger. Og så kan du risikere, at forsikringsselskabet synes, du er så dårligt et liv, at de ikke vil forsikre dig.
Eller også bliver præmien du skal betale så stor, at det bliver uoverskueligt.

Da jeg arbejdede, var jeg medlem af HK og havde derigennem en ulykkesforsikring i ALKA. Da jeg blev førtidspensionist kunne jeg for 50kr om måneden fortsætte i HK som såkaldt seniormedlem og beholde min forsikring i ALKA til 36kr om måneden.
Altså er jeg fortsat dækket til kun ialt 86kr om måneden.
Det kan da vidst ikke gøres billigere.
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 18:16   #4
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Hvis man qua sit handicap er medlem af en forening, der samarbejder med HANDI Forsikringsservice[1] om forsikringsdækning af særlige behov, kan man også derigennem tegne en hændelsesforsikring (=ulykesforsikring).

[1] http://www.handiforsikringsservice.dk/

Under menupunktet: Om HANDI, kan man se hvilke foreninger der aktuelt er tilknyttet ordningen.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 21:43   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Som Hammershus er inde på, så synes jeg at du skal spørge på HK om der er mulighed for at fortsætte den forsikring du har.

Eller bedre endnu kan du kontakte forsikringsselskabet selv. Du må have noget papir på den forsikring, og derpå er der sandsynligvis nogle kontaktoplysninger.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2010, 12:09   #6
Loppen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2009
Indlæg: 69
Styrke: 16
Loppen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hammershus Se meddelelser
Jeg havde en ulykkesforsikring i Codan, da jeg blev førtidspensionist.
Pludselig blev jeg en dårligt liv og præmien steg med 800kr årligt. Heldigvis forlangte de ikke nye helbredsoplysninger.

De vil nu bare ikke dække, hvis min sygdom bliver værre i forbindelse med en ulykke.
Må de virkelig godt dét? Troede, at man forsikrede sig ud fra det "helbredsgrundlag", der var i det øjeblik man tegnede forsikringen.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hammershus Se meddelelser
Hvis du derimod skal tegne en NY ulykkesforsikring i et eller andet selskab, efter du er blevet førtidspensionist, kan du være sikker på, at du skal aflevere nye helbredsoplysninger. Og så kan du risikere, at forsikringsselskabet synes, du er så dårligt et liv, at de ikke vil forsikre dig.
Der er nogle forsikringsselskaber, der ikke kræver helbredsoplysninger ved oprettelse af en ulykkesforsikring. Har selv prøvet at undersøge lidt rundt omkring, og for eksempel IF kræver det ikke. Men det kan godt være, at de så har forbeholdt sig ret til ikke at dække ved forværring af allerede eksisterende sygdom.
Loppen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2010, 12:58   #7
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
I mit tilfælde opsagde Codan min ulykkesforsikring som jeg har haft i mange år
da jeg blev fp
Jeg kunne ikke længere have en ulykkesforsikring hos dem når jeg havde en kritisk sygdom.

Jeg har nu i HGF - Handicappedes Gruppeforsikring
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 16:48   #8
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Mange tak for gode svar! Jeg spørger HK, om jeg kan fortsætte under pensionist medlem, men det ser sådan ud.
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 23:45   #9
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
Hej Zania,
Du kan godt fortsætte din forsikring i HK, det gjorde jeg, man betaler så bare et meget lille beløb for at have den.
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ulykkesforsikring med dødsfaldsdækning? jenspinddk Alt det andet 25 28-07-2013 08:46
Ulykkesforsikring - har I sådan én? -Henrik- Alt det andet 31 14-06-2013 14:18
Ulykkesforsikring millidk Nyttigt at vide for Førtidspensionister 20 11-04-2012 15:07
ulykkesforsikring/ny helbredsoplysninger jomfruen Nyttigt at vide for Førtidspensionister 5 15-05-2009 12:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension