K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-09-2010, 23:15   #1
kalona
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2010
Lokation: odense
Alder: 65
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
kalona er ny på vejen
afslag på ftp.

afslag på påbegyndelse af sag om ftp.
Indsendt Idag kl. 13:01 af kalona

--------------------------------------------------------------------------------

kort resume.
maj 2008 alvorlig depression, efterfølgende udviklet psykisk lidelse, der bevirker at mit helbred er forværret gennem de senere år.

Min sagsbehandler gennem 1½ år, fandt mig ikke egnet til arbejdsprøvning, og indstillede mig til ftp.
inden da havde forsker og Proffesor speciallæge ipsykiatri med depression og følgevirkninger set mig 2 gange med 1 års emllemrum.
Konkl.var at min tilstan beskrives som permanent, behandlingsmuligheder er udtømte, og der er en ubetydelig erhvervsevne.Tilstanden anses for varig.
diagnose : belastningsreaktion.

Psykolog har jeg gået ved siden start på min sygdom.det har drejet sig om kognitiv terapi.
status fra psykolog konkl.at min tilstad er stagneret og han ikke ser mig i nogen former for erhversprøvning i den nærmeste fremtid.

psykolog har tidligere nævnt at han ikke kan komme længere med mig.

Jeg har og er meget selvmordstruet, hvorfor jeg efter et alvorligt selvmordsforsøg blev henvist til psykiatrisk klinik for selvmordstruede, hvor jeg for 3.gang får forlænget mine konsultationer, da tankerne omkrin at forlade denne verden tager til.

jeg får max dosis af psykofarmica og har fået det i 2 år.

For at forebygge jeg igen tager for meget medicin, har jeg min familie eller gode venner til at opbevare medicinen.

Kommunen har udover speciellægeerklæring fra psykiater, status fra psykolog også fået kopi af journal fra psykiatrisk klinik og egen læge.

kommunen kommer frem til at behandlingsmulighederne ikke er udtømt og det samme for udviklingspotentialet.

Det fremgår ikke hvad der nu skal ske, der er ingen plan.

jeg har bedt om aktindsigt, men har netop modtaget svar fra kommunen, at de højst sandsynligt ikke kan overholde 10 dages fristen.Det betyder så at jeg kan få svært ved at nå at anke inden 4 uger.( i alt fald på en uddybende måde). hvad vil være fornuftigt at skrive ind i anken.Hvad skal der lægges vægt på.

Og som mange andre har jeg problemer med økonomien, hvilket er en stor belastning.

Jeg har en anerkendt arbejdsskade fra 2000 med nedsættelse af erhversevnen med 20 %.Her blev jeg revalideret via kommunen og blev på arbejdsmarkedet med stor glæde.

Jeg kan slet ikke være sammen med mange mennesker jeg ikke kender pga angst.
Alt hvad der kan omhandle mit tidligere job-gør mig syg, bare det at se tv, hvori emner der omhandler mit tidl.job betyder jeg begynder at svede og ikke kan sove om natten.

Håber der er nogen, der kan give mig gode råd.
Jeg har frist til slut september.

Sidst redigeret af kalona; 15-09-2010 kl. 01:44. Årsag: ikke afslag på ftp, men påbegyndelse af sag.
kalona er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 02:07   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du kan ihvertfald be om at få fristen for anken udsat, således at du har rimmelig tid for at klage, efter at du modtager aktindsigten.

Skriv til sagsbehandler, til vedkomne på afgørelse af afslag på pension, og helst socialdirktør.

Husk at få kvitering for brev(stempel og kopi til dig selv)/mail du aflevere/sender.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 07:02   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvilken ydelse er du på nu?

Hvis du er på kontanthjælp har du intet at miste ved at søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Men vent med at gøre det til du har fået aktindsigt, så du har set om de har hvad der skal bruges.

Og som popiae skriver har du ret til at få ankefristen udsat, indtil du har modtaget din aktindsigt, og så lige nogle dage, så du kan få det set igennem.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 10:34   #4
kalona
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2010
Lokation: odense
Alder: 65
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
kalona er ny på vejen
Jeg er endnu ikke på kontanthjælp, men afventer i øjeblikket.Siden agslaget har er jeg sendt rundt i systemet og kunne ikke få svar på hvem min sagsbehandler er, da min tidligere er på barsel.Endelig fik jeg fat i en, men hun var fra vikarbureau og stopper idag!!!!!!!!

Tak for rådene, dem vil jeg bruge.
kalona er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 11:43   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kalona Se meddelelser
Jeg er endnu ikke på kontanthjælp

Hvorfor ikke? Hvad lever du så af?
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 12:02   #6
kalona
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2010
Lokation: odense
Alder: 65
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
kalona er ny på vejen
Jeg har stadig mine sygedagpenge efter sidste forlængelse, hvor jeg beholdt dem indtil en afgørelse.Og det er der jo nu.
kalona er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 12:27   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Aktindsigt er lovbundne.........

VEJ nr 137 af 21/06/2000
som stadig er gældende http://147.29.88.28/Social.dk/lovgiv..._21062000.html

hvor der ifb med sagsbehandlingsfrister nævnes:

"8.4 Sagsbehandlingsfrister

Der findes to typer sagsbehandlingsfrister:

· De lovbundne.

· De lokalt fastsatte.

8.4.1 Lovbundne frister

Der er tre lovbundne frister, der er relevante i førtidspensionssager:

· 10-dagesfristen for at efterkomme en anmodning om aktindsigt, FVL § 16, stk. 2.

· 8-ugersfristen for stillingtagen til »forsørgelses-anmodning«, RTL § 7.

· 3-månedersfristen for afgørelse af en pensionssag, PL § 20 a, stk. 3.

Alle disse frister er kalenderfrister, også 10-dages fristen. Det vil sige, at fristerne løber fra den dag, hvor anmodningen er modtaget i kommunen, også selvom den først når frem til sagsbehandleren én eller nogle dage senere. 3-månedersfristen løber dog fra den dag, hvor der er truffet afgørelse om at påbegynde en sag om førtidspension.

8-ugersfristen er ufravigelig. I de to øvrige tilfælde kan fristen overskrides, men det skal i så fald meddeles skriftligt til borgeren, og der skal gives en begrundelse for, hvorfor fristen ikke kan overholdes. Ordet »kan« betyder, at kun forhold, som sagsbehandleren og forvaltningen ikke er herre over, er acceptable begrundelser for, at fristen ikke overholdes. Følgende type af begrundelser vil derfor være i orden, hvis der er tale om en reel begrundelse:

»Vi kan ikke overholde fristen for afgørelse af sagen, fordi der er en ventetid på speciallægeerklæring på x måneder hos NN«Derimod er det på kanten eller måske endda direkte ulovligt at begrunde en overskridelse af fristen med f.eks. interne fejlekspeditioner, pensionsnævnets mødefrekvens eller travlhed, ferie og sygdom. Der bør ikke forekomme begrundelser, som vedrører forhold, som forvaltningen kunne tage højde for ved planlægning, styring og eventuel omlægning af arbejdsgange, overarbejde eller lignende.

Vær opmærksom på, at i visse sager kan 8-ugersfristen og 3-månedersfristen løbe umiddelbart i forlængelse af hinanden. Det gælder i de tilfælde, hvor der på grund af helbredsmæssige forhold åbenlyst kan eller skal tilkendes pension, og dette kan ses ved borgerens første henvendelse.

8.4.2 Lokalt fastsatte frister

De sagsbehandlingsfrister, kommunen selv skal fastsætte efter RTL § 3, stk. 2, håndteres på samme måde som de lovbundne."



Hilsen

Sidst redigeret af phhmw; 15-09-2010 kl. 12:34.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 22:37   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
hvordan blev du forlænget, altså med hvilken begrundelse?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2010, 09:56   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Kopi fra tråden: "sagsbehandler ubekendt"

Citat:
Har lige læst din anden tråd *ss* både for din egen skyld, men og for overblikkets skyld er det en god ide at holde sig så vit muligt til samme tråd.

Shit du lyder som ADHD´er det er da heeelt enormt *gg* (håber ikke jeg støder dig, jeg er selv ADHD´er så intet negativt i det)

Nå men... og nu blander jeg selv tingene/trådene sammen undskyld....

Du skriver et brev til din kommune (du skriver bare til chefen for det område du er under)
Først skriver du noget i retningen af, i henhold til afgørelsenb af (dato) hvor det beskrives at alle behandlings muligheder ikke er udtømte, ønsker jeg at vide hvilke behandlings muligheder, Odensekommune mener mangler af blive afprøvet? (henvis evt til at du af gode grunde ikke kan afprøve noget du ikke ved hvad er)

Jeg ønsker at vide hvad der videre skal ske i min sag, dette forventer jeg Odense kommune svare på inden for x tid (giv dem fx 14 dage)

Lige så forventer jeg at få udsat muligheden for at anke afslaget på førtidspension § 17?18? (det der nu er søgt) til 4 uger efter jeg har modtaget min fulde aktindsigt, samt 4 uger efter jeg har modtaget en uddybning på hvilke behandlings mulighedder Odensekommunen mener der mangler at blive afprøvet.

Så længe jeg intet hører fra Odense kommune, angående disse krav går jeg ud fra dette accepteres.

Noget i den stil, med dine egne ord. Dog er det ret vigtigt at du får meningen i det sidste stykke med, for så kan de ikke komme bag efter og sige at §§ siger at du har været for langsom, for så har de jo selv accepteret forholdene
Jo den virker også i en evt senere klage, for naturligvis har man ret til udsættelse af ens sag til man har modtaget de nødvendige ting for at man kan deltage i ens egen sag, og det ved Odense godt, ved at du så bruger betegnelsen forventer (eller et tilsvarende, uden direkte at skrive kræve) fortæller du Odense at du lige så vel som de ved at udsættelse og ordentlig forklaring (mulighed for deltagelse i egen sag) er en selvfølge, du viser at du er stærk, og ved hvad du har ret til.

Det der med talt med... drop det, og måske endnu mere fordi du hører til Odense, det er en af de kommuner som er super gode til tankegangen: går det så går det, og sige et i telefonen men gøre noget andet, glemme notats pligten osv osv, tja det går jo nemt, specielt hvis borgeren ingen beviser har.
Så fra nu af foregår tingene pr skrift, brug rigtig gerne outlook, den kan du sætte til at bede om bekræftelse på modtagelse af mail (modtager skal bekræfte INDEN denne kan læse selve mailen = de kan ikke sige at de ikke har modtaget den) Lige så beder du din rådgiver fra DSA om at skrive.

Er du i fagforening, så hiv fat i den, de kan helt sikkert hjælpe dig.

Gå ikke til møder med kommunen uden en besidder, rigtig gerne en fra fagforeningen, men din gamle oldemor, kan så men også bruges, kan/vil fagforeningen ikke, vil du gøre klogt i at finde en der kender dig godt, netop fordi du nemt bliver forvirret, det slet ikke så tosset at en kan afbryde og... hovsa det her forstår Kalona vist ikke helt, forklar det lige igen.

Optag gerne møderne (hemmeligt det er helt ok og lovligt) Du lytter det i gennem og skriver så til kommunen at du forstod på jeres samtale dato) at bla bla bla, og spørger om det er korrekt forstået. Er der direkte noget du sys... det kan altså ikke passe, så spørg efter hvilken § i hvilken lov der siger det (fx jeg forstod at kommunen mener jeg skal anbringe mine børn frivilligt for at få overskud til at passe et job, er det korrekt forstået? i så fald vil jeg gerne oplyses om hvilken § kommunen forholder sig til med den udtalelse) du slutter naturligvis af med at forvente at det bliver lagt ind i din sag.
Det gode ved den fremgangs måde er både at du giver dig selv et bedre overblik over din sag, men så sandelig også at det evt volapyk kommunen kommer med, eller det du har misforstået bliver rettet ud over det at sådan et referat, vil få dem til at stoppe med deres forsøg på at løbe om hjørner med dig ved at sige et men gøre noget andet, fordi det kommer med videre ved evt klage, og det squitte så heldigt for dem

Lige så dropper du selv evt telefon samtaler, og skulle du smutte gentager du med referatet, men det er hel ok at sige at man ikke har tid lige nu, eller at man ønsker at få det på skrift og derfor vælger at ligge på (og så bare ligger på) de har nemlig ikke krav på at kunne komme i kontakt med dig pr tlf.

Lige for en god ordens skyld, ligger jeg en kopi af dette ind i den anden tråd også, så tingene kan holdes samlet der *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2010, 13:08   #10
kalona
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2010
Lokation: odense
Alder: 65
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
kalona er ny på vejen
sagsbehandler ubekendt

Hej.
mange mange tak for dit indlæg, det giver mig i alt fald noget at gå efter.
Jeg er ikke så god til at gennemskue alt det med trådene, men det kommer.
endnu engang tak.
hilsen Kalona
kalona er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Evt afslag på FP maybeline2you Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 65 08-10-2012 13:35
Afslag rose Alt det andet 6 08-02-2012 13:27
Afslag på førtidspension - Hjælp til afslag FTP ansøger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 27-10-2011 12:36
bliver snart vanvittig afslag aflsag afslag mams Hjælpemidler til handicappede 36 11-07-2011 16:26
Afslag §34 pruttenQ34 Alt det andet 7 26-03-2009 10:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension