K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-12-2010, 18:02   #1
Bare Mig
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2010
Indlæg: 11
Styrke: 14
Bare Mig er ny på vejen
Hvad skal jeg sende med til en §17 - Hjælp

Jeg har i dag fået brev om partshøring, da "afgørelse om at førtidspensionssag behandles", fordi jeg har søgt en §17 - på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Men de oplysninger og dokumenter min sagsbehandler vil lægge til grunde for en §17, er urigtige og mangelfulde. Bla. mangler oplysninger fra min egen læge og fra min psykiater + en speciallægeerklæring fra en reumatolog.

Så her kommer mit spørgsmål, hvad skal jeg selv søger for kommer med

Mit eget bud er selvfølgelig de manglene bilag fra læge, psykiater og reumatolog.
Men så tænkte jeg endvidre på de ting jeg har skrevet om hvordan jeg har det, og sådan en dagbogs linene notat jeg har skrevet om mit tidliger job, og arbejdspraktikken ?? vil det ikke også være relavant ??

Så vil jeg tilføje et notat til den fejl notering hun har lavet i oplysningeskemaet.

Jeg har også skrevet en længer fyldesgørene indsigelse til partshøringen ang. stop af sygedagpenge, kunne den være god og sende med ??

Og hvad evt. med nogle udskrifter fra nettet om hvad mine diagnoser "består af" ??

Kom gerne med imput, jeg har virkelig brug for det, jeg har til på tirsdag, der skal det senest være afleveret.

På forhånd tak
Bare Mig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 23:03   #2
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej Bare Mig!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Bare Mig Se meddelelser
Jeg har i dag fået brev om partshøring, da "afgørelse om at førtidspensionssag behandles", fordi jeg har søgt en §17 - på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Men de oplysninger og dokumenter min sagsbehandler vil lægge til grunde for en §17, er urigtige og mangelfulde. Bla. mangler oplysninger fra min egen læge og fra min psykiater + en speciallægeerklæring fra en reumatolog.

Så her kommer mit spørgsmål, hvad skal jeg selv søger for kommer med

Mit eget bud er selvfølgelig de manglende bilag fra læge, psykiater og reumatolog.

Enig! Bilag fra læge, psykiater og reumatolog er et must at vedlægge sag. Og citer på særskilte papirer de essentielle diagnoser og konklusioner fra henholdsvis læge, psykiater og reumatolog. Underskriv dine egne uddrag af det væsentlige af hver af lægernes diagnoser og konklusioner og giv dem til sagsbehandler - så skal hun indarbejde disse essentielle lægefaglige oplysninger og vurderinger i din ressourceprofil under punkt: "Helbredsmæssige oplysninger", som er et meget vigtigt punkt i ressourceprofilen - det er det næstsidste punkt i Ressourceprofil.

Men så tænkte jeg endvidre på de ting jeg har skrevet om hvordan jeg har det, og sådan en dagbogs lignende notat jeg har skrevet om mit tidligere job, og arbejdspraktikken ?? vil det ikke også være relevant ??

Ja - meget relevant! Er der også en officiel grundig og fyldestgørende vurdering fra arbejdspraktik? Er vigtige vurderinger i dennne arbejdsprøvevurdering citeret korrekt i din ressourceprofil? Det er vigtigt at have med!

Så vil jeg tilføje et notat til den fejl notering hun har lavet i oplysningeskemaet.

Ja!

Jeg har også skrevet en længere fyldestgørende indsigelse til partshøringen ang. stop af sygedagpenge, kunne den være god og sende med ??

Ja! Send også den med!

Og hvad evt. med nogle udskrifter fra nettet om hvad mine diagnoser "består af" ??

En rigtig god idé!

Kom gerne med imput, jeg har virkelig brug for det, jeg har til på tirsdag, der skal det senest være afleveret.

Held og lykke med proces at kommentere ressourceprofil. Jeg synes, du har gode ideer og god struktur på, hvad der er vigtigt at fokusere på og få med
De 2 vigtigste afsnit i ressourceprofilen er de 2 sidste afsnit: "Helbredsmæssige forhold" og "Samlet vurdering".

Er dine lægeerklæringers diagnoser og konklusioner citeret præcist og fyldestgørende i afsnit om "Helbredsmæssige forhold"?

Er lægeerklæringer og arbejdsprøvevurdering videre citeret fyldestgørende og dækkende i afsnit: "Samlet vurdering"?

Præcise citater af lægefaglige vurderinger og af arbejdsprøvevurdering er vigtig for korrekt samlet vurdering med opfølgende velbegrundet anbefaling af arbejdsmarkedsrettet foranstaltning m.h.p. videre selvforsørgelse i din sag: Ved ordinært arbejde, ved revalidering, ved fleksjob, ved førtidspension.

Der har været debat i september 2010 her på K10, hvad sygedagpengekontorer vægter i forbindelse med visitation til ftp/fleks. Her vil jeg gengive noget fra debat, som du kan bruge som pejlemærke m.h.t. krav til lægefaglig og socialfaglig dokumentation i ressourceprofil i ftp-sag/fleksjobsag:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=125366#post125366


"For at komme i nærheden af en førtidspension, skal


1) sygdommen være stationær

2) behandlingsmulighederne være udtømte

3) funktionsevnen være beskrevet (funktionsevne betydeligt og varigt nedsat?)

4) arbejdsevnen være reduceret til det ubetydelige eller næsten ubetydelige


Ad pkt. 1: Det væsentlige her er formodentlig, at der ikke er en statistisk chance af en vis størrelse for at sygdommen bedres.

Ad pkt 2: Her er tale om anerkendte og relevante behandlinger

Ad pkt 3: Det er lægen der skal beskrive funktionsevnen

Ad pkt 4: Det er her arbejdsprøvningen kommer ind i billedet - med mindre den fra lægelig side frarådes (er kontraindiceret)."

Fortsat god weekend!

Held og lykke med din proces med kommentarer til ressourceprofil! Og held og lykke videre i din proces! :-)

Læs også lige Webs gode råd til LUM, som er på vej i samme proces som dig med § 17 ansøgning om ftp på foreliggende grundlag:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=137759#post137759

Og læs TimeGuests og Andersines råd til MineBørnsMor også i sag om § 17 ftp ansøgning på foreliggende grundlag:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=11857&page=6

mvh Katharina

Sidst redigeret af Katharina; 03-12-2010 kl. 23:26.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 23:10   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Skrevet af Katharina:
"Underskriv dine egne uddrag af det væsentlige af hver af lægernes diagnoser og konklusioner og giv dem til sagsbehandler - så skal hun indarbejde disse essentielle lægefaglige oplysninger og vurderinger"

Jeg har lige en enkelt tilføjelse til Katharinas svar.
Husk endelig at få en kvittering på at det er modtaget når du afleverer noget på kommunen.

Ting har det med at forsvinde i det regi, især når det er noget der ikke falder i sb's smag.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 23:22   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Tilader mig at citere Web, fra et svar til mig tidligere.

Citat:

Så kan du læne dig helt tilbage ang ressourceprofilen....og dine opdateringer til den....

Dette fordi at hvis kommunen træffer en afgørelse i din sag.....og din ressourceprofil ligger til grund for afgørelsen....ja så er afgørelsen ugyldig hvis ikke profilen er partshørt og helt opdateret....

Så det er deres problem.....og jeg er da også sikker på at de nok lige alligevel vil partshøre dig i sidste øjeblik...da de godt ved at den ikke holder hvis du klager over den afgørelse de kommer med...

Der var en anden bruger som ikke vidste om kommunen skulle opdatere ressourceprofilen når det er på foreliggende grundlag....til den bruger kan jeg kun sige at det skal de....det er faktisk det eneste de må lave i sagen...

De må ikke sætte en i arbejdsprøvning eller hente nye lægepapirer osv osv

Hvis du gerne vil have orden på din sag og være sikker på at alt er som det skal være i den.....så skal du fastholde den §17 på foreliggende grundlag...

Det selv om du måske ikke regner med at få en pension...

Det er trist at sige dette....men det er en af de bedste måder at få en sag der er gået skævt....rettet op igen...

Fordi kommunen ved at alt vil blive gået igennem hvis du klager over et evt afslag på pension...
Du bliver jo indbudt (ikke indkaldt) til at foreligge din sag for nævnet (det SKAL du tilbydes) om du vil deltage er op til dig.

Du kan naturligvis også skrive tingene ned nu og sende med, eller bække dele

Men samtidig skal du huske at du selvfølgelig kan anke et afslag, og ser du så på det Web har skrevet, vil din sag blive gennemgået fra A-Z ved sådan en anke, så på det led behøver du ikke gøre opmærksom på noget du allerede tidligere har gjort opmærksom på eller kritiseret (så længe du er sikker på det ligger i sagsakterne, derfor søger man "altid" fuld aktindsigt kort før man søger §17 forandligende)

Så reelt set behøver du enlig ikke gøre noget som helst (så længe du har kritiseret/klaget og det ligger i sagen) andet end at vente og deltage i evt opdatering af RP/AB, og så læne dig tilbage og vente på at få det du går efter eller få afslag, og ved afslag anke.

Jeg selv har grundlag for at bruge §70 og Helsingør dommen, og derfor føler jeg, at jeg er nød til at bevise at lægerne er enige om min situation, fordi kommunen vurdere noget helt andet... jeg beviser at jeg er altså er livslang uhelbredelig handicappet, og at lægerne er enige om at jeg aldrig nogen sinde (mere) kommer til at kunne passe et alm job, heller ikke efter evt reva... de stiller tvivl om, om fleks overhovedet er en mulighed, ude i fremtiden efter ubestemt tid med behandling.

Der til kan jeg pga min angst ikke deltage i det tilbudte møde derfor, har jeg kun papir muligheden for at fremsætte mine synspunkter.

Så jeg sys jeg er nød til at skrive en længere tekst. Men kunne jeg deltage i mødet, ville jeg gøre det, og der fremføre de ting (jeg er knap så lang i tale som i skrift) Og naturligvis have det hele på skrift til dem også, så det kan ligges i sagen til en evt anke.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2010, 20:43   #5
Bare Mig
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2010
Indlæg: 11
Styrke: 14
Bare Mig er ny på vejen
1000 tak for jeres svar

Ang. "Du bliver jo indbudt (ikke indkaldt) til at foreligge din sag for nævnet (det SKAL du tilbydes) om du vil deltage er op til dig."

Står det på skrift nogle steder ?? for har snakket med en anden, der nu ikke var sikker på at det var lov, men jeg har ikke kunne finde det

Jeg er ret sikker på at jeg får afslag på FP, min funktionsevnen er ikke nedsat til ubetydlig, og jeg ønsker heller ikke FP, men fleks.

Desværre har sagsbehandleren lavet et regnestykke, for for denne går op med ordinær job, da denne mener at: funktionsevnen vureret i afklaringforløb + sagsbehandlerens vurdering af min funktionsevnen iht interesser er = funktionsevnen til ordinær job !!!

Altså sagsbehandleren vurder at laver jeg intet andet end at arbejde og sove, burte jeg have funktionsevnen nok til et ordinærjob...

Det var dette jeg lige syntes jeg havde en bemærking eller 2 til...
+ at de af sagsbehandleren relevante dokumenter, var de få der støtter denne i dennes vurdering, og ikke dem der taler for varig nedsat funktionsevnen.

Men igen 1000 tak for svarene, det har været nogle gode imput
Bare Mig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2010, 21:01   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bare Mig Se meddelelser
1000 tak for jeres svar

Ang. "Du bliver jo indbudt (ikke indkaldt) til at foreligge din sag for nævnet (det SKAL du tilbydes) om du vil deltage er op til dig."

Står det på skrift nogle steder ?? for har snakket med en anden, der nu ikke var sikker på at det var lov, men jeg har ikke kunne finde det
Ja, det står i pensionslovens §20, stk. 3.

"§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.

Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen
."
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er deer regler for hvad de må sende ledig fleksjobber ud i??? lillesine Spørgsmål ang fleksjob 6 27-03-2012 19:13
Hjælp, hvad skal jeg nu?! PutteHundested Alt det andet 31 21-08-2011 18:51
Hvem skal jeg sende klagen til? sanne68 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 16-09-2010 11:13
hjælp hvad skal jeg gøre ? jbf Din historie 5 21-12-2009 20:39
Skal kommunen ikke sende mig i arbejdsprøvning? Hurtig svar please... Helenevind Alt det andet 3 12-09-2008 07:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension