K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-06-2013, 10:26   #1
BubberDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 60
Styrke: 12
BubberDK er ny på vejen
Sygedagpenge med tilbagevirkende kraft modregnes kontanthjælp?

Hej alle.

Jeg har igennem et år, kæmpet en kamp med beskæftigelsesankenævnet. Kommunen valgte at stoppe mine sygedagpenge pr 7/1-2012 og smide mig direkte på kontanthjælp. Jeg fik medhold i sagen, da kommunen valgte at undlade at bruge en vurdering fra psykologen som ville have gavnet min sag. Så jeg har fået tilkendt at jeg burde have haft sygedagpenge frem til 1/10-2012 istedet for. Fra januar sidste år og frem til idag er jeg stadigvæk på kontanthjælp og nu venter jeg "blot" på at de udbetaler differencen til mig. Jeg har fået bekræftet fra 2 steder ved kommunen at dette beløb de skylder mig i manglende sygedagpene, IKKE skal modregnes kontanthjælpen fremover.. Indtil idag... Manden der sidder med udbetalingen er nu i tvivl om det går under formue og derfor skal modregnes.. Så mine spørgsmål er følgene..

1: De skal vel IKKE modregnes kontanthjælpen da det er penge kommunen skylder mig og har betalt for lidt?

2: Hos mit tidligere arbejde havde jeg i ferieperioden 2011-2012 optjent ferie. Denne ferie kunne jeg ikke afholde indenfor perioden, da jeg gik sygemeldt. Den ferie holdte jeg så efter ferieperioden, fik pengene udbetalt og de blev så modregnet kontanthjælpen.. Men hvad nu, hvor jeg i teorien burde havde været på sygedagpenge på det tidspunkt? Ville ferien også være blevet modregnet sygedagpengene når jeg ikke kunne nå og afholde ferien indenfor perioden? For så skal jeg vel også have dette beløb udbetalt ved siden af?

Håber nogle kan hjælpe mig..

På forhånd tak..

Sidst redigeret af BubberDK; 19-06-2013 kl. 10:53.
BubberDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 14:14   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg staar selv i samme situation. Det vil blive betragter som formue, sdp med tilbagevirkende kraft. Tough luck..

Jeg syntes ogsaa det er pisse uretfaerdigt, at ban ikke tager stilling til det videre forloeb, og at de stoler blindt paa at kommunerne traeffer en saglig afgoerelse, i mit tilfaelde foelger de ikke lovgivningen og tilsidesaetter alt. men det er hvad jeg har faaet af vide af min sagsbehandler og ydelsesraadgiver

Principafgørelse nummer 107-12:

Resumé:
Principafgørelsen fastslår

Indtægter skal trækkes fra i kontanthjælp
Efter aktivlovens § 30 fratrækkes indtægter som hovedregel i kontanthjælpen. Udbetaling af for eksempel sygedagpenge er ikke omfattet af undtagelsesbestemmelserne hertil. Efterbetalte sygedagpenge, som udbetales samtidig med kontanthjælp, skal derfor fratrækkes i kontanthjælpen.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 14:53   #3
BubberDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 60
Styrke: 12
BubberDK er ny på vejen
Det håber jeg godtnok ikke er rigtigt... Det er på ingen måde fair... Kommunen smider mig af sygedagpenge og ban har givet mig medhold i de ikke skulle have gjort det og dette har medført kommunen skylder mig penge.. Så kan det ikke være fair at de siger det skal modregnes kontanthjælpen, for det er jo penge jeg skulle have haft tidligere... Så det kan ikke være rigtigt at kommunen bare kan spare pengene ved at modregne dem kontanthjælpen og derved koster hele sagen dem ikke en krone og jeg ikke får noget ud af det... Og to medarbejdere fra kommunen har også på forhånd fortalt mig at det ikke ville modregnes, for ellers ville der jo ikke være grund til at køre sådan en sag i ban.
BubberDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 15:26   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ja jeg kan udemaerket godt se dit synspunkt, og jeg har ogsaa taenkt mig at klage over det, jeg er som sagt selv i samme situation.

Dem som siger det ikke bliver modregnet maa have en princip afgoerelse paa det, eller bekendtgoerelse om lov. Proev at spoerg
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 15:34   #5
BubberDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 60
Styrke: 12
BubberDK er ny på vejen
Det er et par rådgivere fra kommunen som selv fortalte mig det ikke skulle modregnes - men så en tredje rådgiver siger han nu er i tvivl om vil undersøge det hos en 4. rådgiver.. Det bliver mere og mere spændende - eller noget... :S

Men ud fra den princip afgørelse du kom med, fandt jeg følgene:
"Hvis kontanthjælpen er bevilget fra den 19. oktober, er det kun indtægter, der er udbetalt efter denne dato, der trækkes fra. Det vil sige, at en indtægt, f.eks. sygedagpenge, der er udbetalt den 6. oktober, ikke skal fratrækkes."... Jeg fik stoppet mine sdp pr 8/1 og overgik til kontanthjælp 10 januar (hvis jeg husker rigtigt), men ban gav mig ret i dette var forkert og kommunen har nu besluttet at jeg burde have fået sdp indtil 1/10, for så at overgå til kontanthjælp derefter.. Så jeg burde jo have fået pengene INDEN jeg overgik til kontanthjælpen og derfor mener jeg jo ikke det skal modregnes.
BubberDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 15:47   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det skal modregnes fordi at du har/faar en formue, alt over 10k or enlige og 20k or gifte er formue.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 15:53   #7
BubberDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 60
Styrke: 12
BubberDK er ny på vejen
Ja helt enig med dig der

Men synes bare ikke det hænger sammen hvis det passer.. Altså.. Så vil det jo egentlig betyde at alle dem kommunen kaster af sygedagpenge og smider på kontanthjælp, aldrig ville kunne få retfærdighed i sådanne sager.. Jo man kan få medhold i BAN, men så bliver man modregnet alligevel.. Det kan ikke passe at sådan noget ikke får konsekvenser for kommunen og kommer borgeren til gode.

Hvertfald ikke logisk i min lille verden
BubberDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 16:00   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
BAN's beslutning har ikke opsættende virkning på kommunen, du skal "bare" være glad for at din kommune har rettet sig ind efter ban og du i det hele taget er blevet eftergivet pengene.

Hvad så med din sag fremadrettet?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 16:05   #9
BubberDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 60
Styrke: 12
BubberDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
BAN's beslutning har ikke opsættende virkning på kommunen, du skal "bare" være glad for at din kommune har rettet sig ind efter ban og du i det hele taget er blevet eftergivet pengene.

Hvad så med din sag fremadrettet?
Jamen der er jo ingenting at være glad for i denne sag, selvom jeg har fået medhold.. For hvis det Bodrum siger (samt den ene medarbejder der er i tvivl hos kommunen), at den manglende sygedagpenge som kommunen skylder mig, skal modregnes min kontanthjælp fremover, så er der jo overhovedet ingen grund til at klage over kommunens afgørelse til BAN dengang.. For uanset om jeg fik medhold el ej, så får jeg jo ikke erstatningen alligevel selvom jeg er blevet tilkendt det.. :S

Synes det lyder helt mærkeligt.. :S
BubberDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 16:25   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeg kan ikke af din tråd lige se hvilken erstatning der er tale om? Hvis den er fra ASK og i forbindelse med en arbejdsskade må de ikke modregne i evt. kh. herefter er alt lovligt for kommunen altså.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 19-06-2013 kl. 16:47.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpenge med tilbagevirkende kraft.? simsons Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 25-04-2013 01:41
Kontanthjælp tilbagebetaling med tilbagevirkende kraft? Freddy282 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 09-03-2013 14:49
§100 med tilbagevirkende kraft? Road66 Alt det andet 4 26-01-2012 11:59
med tilbagevirkende kraft fortvivletpige At søge førtidspension 1 12-06-2008 19:48
FØP med tilbagevirkende kraft ????? Silke Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 29-04-2008 09:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension