K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-04-2011, 17:59   #1
markvart
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-03 2010
Indlæg: 10
Styrke: 15
markvart er ny på vejen
Hvordan får med en førtidspension...

Hejsa

Jeg har efterhånden et 5-6 års forløb med min kommune på Als
Er første gang jeg kom på sygdagpenge i en længere periode og siden på kontanthjælp.
Har fået konstateret slidgigt som 28 årige i højrer håndled (er højrehåndet)+ smerter i andre led skulrer,albuere,knæ,ankler og ryggen efter fysisk hårdt arbejde bla. lagermedarbejder,skraldemand,slagterimedarbejder+ andre jobs..

Kom til psykolog, da det var svært for mig at takle, hvad skal jeg så nu, hvor jeg ikke kan bruge min krop som før (fysisk) 1.90m høj 95 kg muskler og ikke overvægtig, men med svage led, som ingen kunne se, så heller ikke forstå. DU er jo en stor mand..

Omsiden skulle jeg omskoles på Vuc som var rigtigt godt, efter en arbejdsprøvning på Reva, som kom frem til at jeg ikke kunne lave ufaglært arbejde mere..
Er også ordblind så tog ekstra undervisning i flere fag, for at være forberet på skolegangen igen, efter alle de år væk fra skolebænken.
Gik ikke så godt for mig i skolen i mine unge år, for meget ballade og krudt i Røven, men mand er jo blevet ældre og mere moden, så var rigtigt opsat på det

Men efter 2-3 måneder gik det ikke så godt mere på vuc fagligt, og mig psygisk, kunne bare ikke få det til at kører på Vuc, igen et nederlag.

Kom til læge, da det ikke gik så godt derhjemme (psygisk) var sur,sur og mere sur og gad ingen ting.. Lægen sagde, jeg kan ikke hjælpe dig så fik en henvisning til en psykiater, efter noget tid kom han frem til at jeg havde ADHD
Så kom i behandling, er jeg i nu og sikkert for altid..

Men efter så lang tid i kamp med kommunen har jeg ingen tillid til systemet mere, og personligt ingen selvtillig,livsglæde,kampgejst og er en nedbrudt person som ikke kan se positiv på tingene mere efter alt det megative, jeg har været igemmen på det sidste...

Kæresten/familien kan heller ikke mere, og venneren er der heller ikke mange af tilbage, efter jeg er blevet sådan en sort-sere

Min speciallæge i psykiatri skriver i en 7 sider lang udvidet statusattest:
Jeg tror ikke, han kan bliver selvforsørgende. Han kan ikke længerevarenden klare sig på en arbejdsplads. bla,bla,bla. så jeg mener, man må konkludere, at han ingen erhvervsevne har overhovedet....
Det skriver han.

Kommunen siger: vi skal da lige prøve alle muligheder (dem er der jo altid flere af)



hilsen...

K.K
markvart er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2011, 18:22   #2
Andepigen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2010
Lokation: København
Indlæg: 157
Styrke: 14
Andepigen er ny på vejen
Ville du blive gladere af at få en førtidspension? Pardon my french men jeg synes bare ikke, det lyder til at det er dét, der er problemet

Du lyder som en, der trænger til hjælp til at komme op af hullet.
Der er garanteret masser af krudt i dig endnu! I.f.t. din familie og dine venner. Det med arbejde/omskoling er en bet at sluge, men tænk: du KAN risikere at finde en helt ny boldgade, som du aldrig havde fundet ellers. Det ved man jo ikke.

Smid de sorte briller, solen skinner - det er (snart) forår og du står overfor nye muligheder! Kan du ikke selv (smide de sorte briller), så ansøg din læge om en henvisning til psykolog....kunne måske være godt for dig

Sidst redigeret af Andepigen; 01-04-2011 kl. 18:23. Årsag: tastefejl
Andepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2011, 10:07   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Måske en pension kan give dig ro, så du kan bruge krudtet på at få styr på dit liv?

Men hvad vil du selv nu og på sigt?

Der er jo mulighed for at gøre en pension hvilende hvis din situation ændre sig!

Det er meget belastende at stå i en uafklaret situation i årevis.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2011, 13:50   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hvordan man får FP?

Det er en laaang sej og opslidende proces, specielt hvis man så samtidig har en sag fuld af fejl og ballade, det ved jeg ALT om.

Jeg er selv ADHD´er, har dårlige knæ og bækkenløsning (som jeg så har haft i 6½ år nu) Ingen af delene slipper jeg af med, sådan er det bare, og det har jeg heldigvis accepteret, systemet har ikke, men lige for nu er det vigtigste også mig selv

Jeg røg ud af systemet for nogle måneder siden, jeg har ikke ret til en dyt, og har anke samt en §17 forandliggende FP i ankenævnet.
Jeg var blevet drevet der ud hvor, jarmen det var uhyggeligt, jeg kunne ikke tage telefonen end ikke køre forbi kommunen / jobcenteret, ikke tage til læge alene, ja end ikke ringe til fx pizzariaet og bestille en pizza, uden at få det virkelig virkelig dårligt, og møde med sagsbehandler var/er umuligt jeg får simpelthen angstanfald.
Så røg jeg ud af systemet, og efter kort tid kunne jeg pludseligt ting jeg ikke har kunnet i årevis, jeg fik det skræmmende hurtigt rigtig rigtig godt psykisk, presset fra systemet er for mig 100 gange værre end det økonomiske pres, usikkerherheden og brkymringerne omkring det at ryge på røvsi, det er VAND! Men jeg er nu heller ikke i tvivl om at måden ADHD fungere på har en stor betydning i den henseene.

Så jeg ved ALT om hvad systemet gør ved et menneske, jeg ved alt om hvad det vil sige at være ADHD´er, at være ekstra modtagelig for udefrakommende ting, at være ADHD´er og totalt have mistet retten til at bestemme over sit eget liv, det er absolut no go, men sådan fungere systemet altså bare ikke.

Men jeg ved også at en ordentlig behandlinbg, og ro samt friheden til at være selvbestemmende, vil gøre mig arbejdsdulig i et hvist omfang, det har jeg hele tiden holdt på, og nu ved jeg at jeg havde ret, om end jeg faktisk havde mistyet troen på nogen sinde at få det nogen lunde med mig selv og livet igen. Jeg er begyndt at lede efter job på 12-16 timer, ikke at jeg tror jeg får det, for hvilken idiot vil betale mig fuld løn, får de kan få en fleksjobber til langt lavere udgift?? men man får det jo heller ikke ved ikke at forsøge... det bræmser mig ikke, nej mit største problem er faktik at finde noget jeg kan finde ud af, det eneste der er af jobs i nærheden (tingene skal også hænge sammen både med skånebehov og familielivet) kræver ret meget udd, og det har jeg ikke.

Nå men til din sag *ss*

Det lyder som om du har gode lægelige parpirer, hvilket et et skridt i den rigtige retning, MEN FP får man ikke på diagnose/r, det får man på arbejdsevne, at lægerne siger er systemet ligeglad med, fuldkommen, der skal fysiske beviser på bordet (og det er altså et problem når man som jeg har så meget angst for systemet som jeg, kan jeg godt hilse og sige)

Det betyder at du er tvunget til at deltage i arbejdsprøvning, det er nødvendigt at du får en speciallægeerklæring og en generel helbredsertæst fra egen læge, men disse ting er altså noget din kommune skal bede om.
Det kan du heldigvis presse på, for at få, hvilket du naturligvis skal gøre, men gør det ved at skrive, ikke ringe, men skrive, fordi du kun kan bevise de ting du har på skrift, og altså kun har klage/anke mulighed over ting du kan bevise.

Måske du allerede har være de ting i gennem, måske flere gange, og undrer dig over at du skal igen igen, grunden er at det bliver forældet efter ca et år, dvs kommunerne kan bare strække tiden (hvilket de faktisk er gode til) og så hovsa om igen.

Har du været i gennem en del af den slags, og står der i dine dokumenter at det du døjer med er varigt uhelbredeligt ol, så har du mulighed ofr at søge en §17 forandliggende FP, men der er det vigtigt at du er klar over at udfaldet sagtens kan gå hen og blive at de siger du hører til på fleks, og så er dine rettighedder altså stort set de samme som en alm arbejdsløs, dog er man der et skridt nærmere FP.

Et andet krav er at ALT behandling er afprøvet, velmedicineret osv osv (også selv om at du reelt ikke har behov for evt medicinering) OIg igen har vi et problem, for alene inden for ADHD er der faktisk mindst 11 (og sikkert flere, men 11 er hvad jeg lige har kunnet tælle mig frem til) forskellige mediciner du kan afprøve, der ud over kommer div paykofarmika, eller rettere medicin der enlig ikke er direkte beregnet til ADHD.

Og er din kommune helt firkantet kan de faktisk gå ind og sige at arbejdsprøvningerne ikke tæller før alt behandling har været afprøvet og at du over en længere periode har være i den behandling der virker mest optimal, fordi arbejdsprøvningen skal vise din max evne.

Fortvivl nu ikke over min ret dystre skrivning *ss* k10 er en genial side, med massere af hjælp viden og støtte, om du skal have FÅ er ikke op til os, men vi kan hjælpe dig i retningen af en ordentlig afklaring så din kommune kan få fundet ud af at plasere dig på den hylde systemet nu en gang siger du hører til på.

Hvis du ikke allerede har aktindsigt, vil jeg råde dig til at få det (du kan finde en formular til det i nyttige links, dem finder du i de grønne faner i toppen af denne side)

Der næst vil det være en hjælp for k10´erene hvis du tager og beskriver dit sagsforløb, hvad har du været i gennem, hvor længe og hvad er kommunens kommentare til det.

Grunden til at jeg beder dig om dette kæmpe arbejde, er for det første at vi her inde bedre kan fortælle hvad der mangler, hvad du bør gøre nu, men så sandelig også for din egen skyld, for du skal have rydet op i din sag (hvad er relevant og hvad er ikke) og have din egen private sagsmappe (ja det er en ordre *gg* der gives ud fra erfaring )

Og så i fremtiden tager du din kæreste mor, eller xxx hvem som helst med dig til møder på kommunen, plus du venner dig til sætningen, det vil jeg gerne have på skrift.

Et andet lille fif er at du efter hver møde tager og skriver samtlige spørgsmål ned, og sender dem til din sagsbehandler, og der kan det at optage samtalerne være et enormt pluds, specielt med din ADHD hukommelse (du behøver ikke fortælle dem at du optager, det er fuldt ud lovligt så længe den der holder optageren selv deltager i mødet)

Og så som allerede skrevet, alt på skrift, dvs er du fx blevet lovet noget på et møde, så skriv til din SB´er og bed om at få en bekræftigelse, eller hvis der er blevet sagt noget du ikke forstår eller syntes lyder underligt, af sted med det, og bed meget gerne om at få de love og §§ der siger at tingene er sådan.
Det gør at du er langt bedre sikret, du skal IKKE stole på at de overholder simpel retssikkerhed, eller for den sags skyld vejleder dig i det der kommer til din fordel at blive oplyst om.

Noget lidt andet er ekstra hjælp, får du noget af det?? Hvis ikke kunne en hjemmehosser (om ikke andet bare i en periode) bestemt være en ide (det er ikke så grimt som man først tænker det er) de kan bla hjælpe dig med at holde tungen lige i munden i forhold til din sag (kordinering) Der er også §100 merudgifter, der har du MÅSKE ret til noget.

Merudgifter vil sige udgifter du har som andre i samme livssituration og alder ikke har, hvilket bla kan være medicineringen, men også at du måske ødelægger tøj hurtigere end andre, får ting væk, har brug for rengøringshjælp og meget meget mere.

Mht medicin kan du også få kronikkertilskud, eller enkelttilskud, ordet er misvisende... hvis du får fx ritalin, så er der ikke offentligt tilskud, som på det meste andet recptpligtige medicin, og det er så det du får via enkelttilskud. Hvad der bedst kan betale sig for dig bygger på et mindre regnestykke, du altså selv må slås med (for mig er det enkelttilskudet) Det er noget din læge (den der udskriver medicin) søger for dig, og er ikke noget du skal kæmpe med, som med kommunen.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2011, 00:01   #5
markvart
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-03 2010
Indlæg: 10
Styrke: 15
markvart er ny på vejen
tak for svarene

ja, adhd er bare anderledels, og det kan jeg godt leve med der er bare så mange der ikke forstår en, er sgu nederen!!!
Særligt min sagsbehandler forstå bare ikke min, jeg kunne nogle gang over den behandling jeg får...

Får medicintilskud (1500-2000) pr. månede har jeg jo ikke lige, vildt at det skal være så dyrt..
Får snart besøg af en kontatkperson, så må jeg se hvad det bringer med sig.. kan bare ikke tage mig sammen til sådan noget mere, med at ringe og mange andre småting, øv øv. skal også snart finde en lejlighed da denne her er opsagt, men da jeg ikke orker det har jeg ikke rigtig søgt i nu

aktindsigt har jeg fået, er bare så meget at det ikke er til at finde rundt i, og ved ikke lige hvad jeg skal kigge efter
markvart er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2011, 04:11   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ja det vigtigste er heldigvis vi har det godt med den vi nu en gang er, om end det ikke bare kan være men er mega frustrende ikke at blive forstået, eller endnu værre blive lagt noget i munden man aldrig har sagt, det HADER! jeg

Fint fint der er styr over anden form for hjælp.
Ha haaaar tage sig sammen, jeg elsker overspringshandlinger *lol* Bare ikke lige når det er min søn som benytter dem Et lille fif er ikke at sætte dig selv større mål end du kan nå dem. og sætte en deadline før deadlinen (altså skal der ringes afbud til et eller andet, senest den 1 foreksempel, så laver jeg min egen deadline der siger aller senest en uge før, for så har jeg lidt at løbe på hvis det smutter alligevel)
Det med god tid gør jeg med stort set alt, har jeg ikke rigtig god til stresser jeg, og så går det galt, siger moren til 3... se lige os hvor vi skal i byen, her er faktisk ro på, ikke det der sidate øjebliks noget, OG tid til konflikter med ungerne, fordi jeg altid sætter god tid af, fordi jeg ved at hvis jeg ikke gør så skyder jeg mig selv og min familie i foden, er det mig alene der skal noget skal der sættes 2 timer af, er det os alle er 4 timer ikke for lidt.
Det betyder jeg ikke når lige så meget som andre (arbejdende) men hvad vil jeg helst, super dårlig stemning dårligt humør stress og en følelse af altid at have for lidt tid, eller have god tid, godt humør, tid til uforudseete ting, og ikke nå det andre kan nå på 1/10 af den tid jeg bruger? Her er altid rodet og rengørringen halter noget så grusomt, men jeg ved godt hvad jeg selst vil og hvad mine unger helst vil, og det er altså en glad sjov mor med tid, frem for en sur og stresset mor, som aldrig er spor morsom, uden tid, og så rod og skidt i hjørnerne (og mange andre steder *gg*)

Bla bla det jeg vil frem til er... hvad er alternativet og hvad vil du helst... hvad har DU det bedst med. Det giver bedre humør i hverdagen tro mig. (det her skal du altså ikke svare på *gg* det er lidt hjælp fra en ADHD´er til en anden)

Du vil gerne gå efter FP, MEN sagsmessigt skal der gås efter en afklaring af din situration, og der er det et fedt om du går efter fleks eller FP.

Først og fremmest er det vigtigt for k10 at vide:
1 hvad du har været i gennem
1a af lægelige dokumenter, jeg mener det kommunen har liggende, status´er fra egen læge og psyk (hvor mange hvad siger de, total uarbejdsdygtig varig behandling??) generelhelbreds undersøgelse, speciallæge (det er en psykiater kommunen har sendt dig til ikke vedkommende du er i behandling hos)
1b Arbejdsprøvninger praktikker ol.
2 hvor længe
3 kommentarene/vurderingerne fra kommunen til hver ting (det du har kommentare på)

Resourceprofil (som måske hedder arbejdsevnevurderingsjournal) har du sådan en? hvornår er den sidst opdateret? og hvad er konklutionen i forhold til lægeligt og arbejdsmessigt.

Du skal naturligvis ikke fortælle noget du ikke ønsker at fortælle *ss* men samtidig skal du vide at k10 er en side hvor vi hører en del ret private ting, og i mine mange år på siden har jeg endnu ikke set nogen få smidt i nakken at de jo også er det ene eller det andet og derfor ikke gode nok... her er tingene mere faktuelle, sammen med en forståelse for at diagnoser altså ikke gør folk mindre værd mere dumme osv end andre.

Mht aktindsigten kan du starte med at dele den i 3 bunker. En med alt omkring det lægelige, en med notaterne SB´erne har skrevet (det er de der, borger ringede vi snakkede om, bla bla bla) og en med alt det andet. Hver bunke ligger du i tidsorden, med det ældste bagerst.

Ja det er uoverskuligt, men det netop derfor det er vigtigt at få gjort, for mig tog det uger at få styr på tingene (men der er så også en 12 års sag)

Jeg har en del der ikke er relevant, både fordi det er forældet, men også fordi det omhandler klager over fx sagsbehandlingen, klage o0ver manglende aktindsigt, ting som ikke vedrøre min nuværende situration osv... ting der ikke er faktuelle i forhold til at kunne bruge i sagen nu eller i fremtiden (fx har jeg noget omkring størrelsen af reva ydelse, det har absolut intet at gøre med min sag nu, i det jeg for længst er blevet 25 og derfor skal have den høje ydelse, men også fordi jeg selt ikke er i revalidering)
Der er det alt der vedrøre arbejdsevne og lægelige ting der er relevante, sådan groft sat op.

Det ikke relevante har jeg proppet aller bagerst i min mappe, for så bliver min ADHD hjerne ikke forstyret af det, jeg har intet at gøre der omme, på den måde fylder min sag langt mindre end den entlig gør, jeg bliver ikke snot forvirret af det.

Det kunne være en ide for dig at lave en tidslinje:
Fx 1 sygedag den xx/xx-xxx
Første møde på kommunen den xx vi snakkede om bla bla bla (det du kan huske og evt se i notaterne fra aktindsigten)
Hold dato og år forset, det gør det nemmere at finde hvis du får brug for det.

Nej jeg får ikke lavet den tidslinje *gg* man er vel ADHD´er *shy* men det ændrer ikke på at det er en god ide, og gør det nemmere at danne sig et hurtigt overblik over ens sag, samt mange gange nemmere at finde det man skal bruge, fordi man kan se at det er den dato man skal lede efter i sagsakterne. Og det er netop noget af det du kan bede din hjemmehosser hjælpe dig med at huske at få gjort, der kan du også bede om hjælp til at få styr på sagsakterne.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvordan er førtidspension udregnet? Blueeyez Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 16-05-2013 20:16
Hvordan er chancen for førtidspension? Najah At søge førtidspension 7 01-11-2012 20:39
Førtidspension hvordan ??? SortenMuld At søge førtidspension 6 16-02-2012 00:18
Hvordan beregnes førtidspension? Fiselback Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 03-09-2010 10:32
Førtidspension - hvordan? Kathrine At søge førtidspension 42 21-09-2009 19:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension