K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-02-2012, 21:19   #1
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
Førtidspension + engangsbeløb?

Hej K10

Jeg har et par spørgsmål om førtidspension og engangsbeløb fra mit pensionsselskab. Jeg har søgt efter, og læst tilsvarende tråde, men jeg ved ikke om flere ting er ændret siden årsskiftet, og der er et par områder der ikke er stillet spørgsmål til.

Jeg blev førtidspensionist pr 1/12-2011, og får derfor et engangsbeløb og månedlige ydelser fra pensionsselskabet.
Jeg er klar over at de månedlige ydelser bliver med/mod-regnet min førtidspension og boligydelse.

Mine spørgsmål omhandler derfor engangsbeløbet:

1) Påvirker engangsbeløbet min førtidspension eller boligydelse?

2) Hvis jeg har engangsbeløbet stående på en almindelig konto, påvirker det så min mulighed for eks hjælp til tandbehandling eller andet?

3) I andre tråde, tales der om at oprette en såkaldt kreditorbeskyttet konto. Er det relevant eller nødvendigt i forhold til dette engangsbeløb som førtidspensionist. (jeg har ikke fået engangsbeløbet udbetalt endnu, så jeg kan stadig nå at oprette en sådan konto)?

På forhånd mange tak for hjælpen
Mvh Vimse
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 21:33   #2
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vimse88 Se meddelelser
Hej K10

Jeg har et par spørgsmål om førtidspension og engangsbeløb fra mit pensionsselskab. Jeg har søgt efter, og læst tilsvarende tråde, men jeg ved ikke om flere ting er ændret siden årsskiftet, og der er et par områder der ikke er stillet spørgsmål til.

Jeg blev førtidspensionist pr 1/12-2011, og får derfor et engangsbeløb og månedlige ydelser fra pensionsselskabet.
Jeg er klar over at de månedlige ydelser bliver med/mod-regnet min førtidspension og boligydelse.

Mine spørgsmål omhandler derfor engangsbeløbet:

1) Påvirker engangsbeløbet min førtidspension eller boligydelse?

2) Hvis jeg har engangsbeløbet stående på en almindelig konto, påvirker det så min mulighed for eks hjælp til tandbehandling eller andet?

3) I andre tråde, tales der om at oprette en såkaldt kreditorbeskyttet konto. Er det relevant eller nødvendigt i forhold til dette engangsbeløb som førtidspensionist. (jeg har ikke fået engangsbeløbet udbetalt endnu, så jeg kan stadig nå at oprette en sådan konto)?

På forhånd mange tak for hjælpen
Mvh Vimse
Hej og velkommen til k10 Vimse88

Da jeg fik engangsbeløb fra FOA da havde det ingen indflydelse på hverken pension eller boligsikring..
Hvis det engangsbeløb er på mill så får det indflydelse på din pension

Ja, jeg vil tro at hvis du søger hjælp til tandlæge at dit indestående i banken skal oplyses.. og det er vel også mest fair

Nej, en debitorbeskyttet konto skal oprettes inden du får det der engangsbeløb..

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 21:35   #3
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Hvis det er et engangsbeløb, der er betalt 40% skat af, INDEN du får dem udbetalt, så sker der INTET med din pension.

Det har jeg selv prøvet.....

De papirer eller mail du har fået ang. engangsbeløbet, der står om der er betalt skat inden du får dem, og gør der ikke det så er der IKKE betalt skat, og det får indvirkning på din pension....
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 00:42   #4
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
Hej Lunasdatter

Tak for dine svar og velkomsten
Jeg er klar over at en debitorbeskyttet konto skal oprettes inden udbetalingen, og som jeg skriver i mit oprindelige indlæg, har jeg endnu ikke fået udbetalingen, så jeg kan stadig nå det.
Det er dejligt at høre, at det ikke har nogen indflydelse på pensionen eller boligydelsen. Beløbet er på 130.000kr

Jeg ved så ikke, om en debitorbeskyttet konto kan sikre mig hjælp til evt tandbehandling, eller om det er ligegyldigt om pengene står på denne debitorbeskyttede konto eller en almindelig konto?

Det kan være meget rimeligt, at de medregner mit engangsbeløb ved tandbehandling, men omvendt er det beløb min eneste sikkerhed i rigtig mange mange år, så jeg forsøger blot at sikre, at det holder så længe som muligt, og tandlægeregninger kan virkelig gøre en stor forskel.


Hej Te-pigen
Tak for dit svar

Det fremgår af den skrivelse jeg har modtaget, at engangsbeløbet er skattefrit.
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 01:01   #5
pamfilius
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
pamfilius er ny på vejen
Hej

Er også blevet førtidspensionist pr. 1-12-11 men har da fået at vide der ikke er noget hjælp at hente til noget som helst, hverken tandlæge eller andet.

Men tilgengæld sagde kommunen at engangsbeløb var de ligeglade med, jeg skulle kun oplyse hvis jeg fik månedlige beløb udbetalt.

mvh
pamfilius
pamfilius er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 01:02   #6
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vimse88 Se meddelelser
Hej K10

Jeg har et par spørgsmål om førtidspension og engangsbeløb fra mit pensionsselskab. Jeg har søgt efter, og læst tilsvarende tråde, men jeg ved ikke om flere ting er ændret siden årsskiftet, og der er et par områder der ikke er stillet spørgsmål til.

Jeg blev førtidspensionist pr 1/12-2011, og får derfor et engangsbeløb og månedlige ydelser fra pensionsselskabet.
Jeg er klar over at de månedlige ydelser bliver med/mod-regnet min førtidspension og boligydelse.

Mine spørgsmål omhandler derfor engangsbeløbet:

1) Påvirker engangsbeløbet min førtidspension eller boligydelse?

2) Hvis jeg har engangsbeløbet stående på en almindelig konto, påvirker det så min mulighed for eks hjælp til tandbehandling eller andet?

3) I andre tråde, tales der om at oprette en såkaldt kreditorbeskyttet konto. Er det relevant eller nødvendigt i forhold til dette engangsbeløb som førtidspensionist. (jeg har ikke fået engangsbeløbet udbetalt endnu, så jeg kan stadig nå at oprette en sådan konto)?

På forhånd mange tak for hjælpen
Mvh Vimse
Jeg har fået 100.000 kr. skattefrit i engangsbeløb + løbende invalidepension
fra pensionsselskab sidste år.
Ingen af delene har har betydet Kommunen har beskåret ft.pensionen. Beløbet har kommunen notert og udråbt til de ikke skal indgå i formueopgørelsen.

Jeg fik min erstatning indsat på min almindelige lønkonto, men det ærger mig jeg ikke fik oprettet en speciel konto i en anden bank til de penge, så man om nogle år altid kan henvise til, at dem skal de se bort fra i formuopgørelsen.

Hvis du er enlig og kommer til at få mere end 69.800 kr i invalidepension eller andre indtægter ved siden af førtidspensionen, skal ft.pensionen reguleres ned af kommunen. Men du kan undgå beskæring, ved at indbetale på rate- eller kapitalpension og få fradrag i din personlige indkomst.

Du kan finde de nye satser på følgende link

Se https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=138766

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 01:25   #7
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
Hej pamfilius

Tak for dit svar

Jeg har modtaget skrivelser fra kommunen i forbindelse med tildelingen af førtidspension, hvor de oplyser om ens rettighedder for tilskud. Du har ret i, at man mister retten til næsten alle typer af hjælp, når man overgår til førtidspension, men netop ved tandbehandling har man ret til hjælp. Jeg kan ikke sige om der er forskel på de enkelte kommuner, men jeg tror det er ens.

Hej mr x

Tak for dine svar

Det er dejligt at høre, at beløbet ikke bliver medregnet som formue. Du taler om, at man evt kunne oprette en konto i en anden bank(eller måske blot en seperat konto), så de ikke medregner beløbet som formue. Mit spørgsmål er så, om det er nok, eller om en debitorbeskytttet konto er det rigtige, for at sikre at de ikke medregner engangsbeløbet ved eks tandlægebehandling?

Jeg ved endnu ikke hvor stor den månedlige ydelse fra pensionselskabet er, men det er rart at vide, at de første 69.800kr/år ikke fratrækkes pensionen. Jeg har andet steds læst, at beløbet stadig kan have indflydelse på boligsikringen, men jeg ved ikke om det er tilfældet.
Jeg er enlig, og har absolut ingen arbejdsevne, og har ingen indtægter af anden art.

Mvh
Vimse

Sidst redigeret af Vimse88; 06-02-2012 kl. 01:41.
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 10:44   #8
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vimse88 Se meddelelser
Hej mr x

Tak for dine svar

Det er dejligt at høre, at beløbet ikke bliver medregnet som formue. Du taler om, at man evt kunne oprette en konto i en anden bank(eller måske blot en seperat konto), så de ikke medregner beløbet som formue. Mit spørgsmål er så, om det er nok, eller om en debitorbeskytttet konto er det rigtige, for at sikre at de ikke medregner engangsbeløbet ved eks tandlægebehandling?

Jeg ved endnu ikke hvor stor den månedlige ydelse fra pensionselskabet er, men det er rart at vide, at de første 69.800kr/år ikke fratrækkes pensionen. Jeg har andet steds læst, at beløbet stadig kan have indflydelse på boligsikringen, men jeg ved ikke om det er tilfældet.
Jeg er enlig, og har absolut ingen arbejdsevne, og har ingen indtægter af anden art.

Mvh
Vimse
Hej Vimse

At jeg nævnte at oprette en kreditor konto i anden bank, hænger det blot i, at hvis jeg lægger denne konto sammen med mine andre kontoer, kommer det om 5-10 år over indskydergarantien 750.000 kr. , hvis banken krakker. Så for at være lidt forudsende, kan jeg ligeså godt sprede mine sparepenge, så jeg ikke risikere at miste nogle ved bankkrak.


Der trækkes skat af hele din invalidepension, dvs både over og under grænsen på 69.800 kr. Men du undgår modregning, hvis du holder personlig indkomst under (204.900kr + 69.800) 274.700 kr.

Her er en beregner du kan beregne din førtidspension https://www.borger.dk/Selvbetjening/...spx?sbid=15021

På følgende link https://www.borger.dk/selvbetjening/...spx?sbid=56527 kan du beregne, om du sandsynligvis er berettiget til boligsikring for førtidspensionister.

Min boligsikring ophørte, da jeg fik invalidepension. Boligsikring er også afhængig af din personlige indkomst. På beregneren kunne jeg se med mine tal, at jeg ville kunne få boligsikring igen, hvis jeg indbetalte 50.000 kr på ratepension. Dog vil jeg dog sætte så mange penge til side, så det koster mig boligsikringen

Boligsikringen falder vist væk ved en personlig indkomst på 230.000 - 240.000 kr.

Du kan selv prøve at lege lidt med tallene, og se resultatet.
1. Førtidspension ved max beløb for enlige (lov § 49, stk. 1, nr. 8) 204.900kr. årlig kr. - 17.075 kr. mdl.

Prøv også at se mine indlæg nr. 6 og 10 i denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?p=200588#post200588

http://www.k10.dk/showpost.php?p=200537&postcount=6
http://www.k10.dk/showpost.php?p=200588&postcount=10

Jeg har ikke undersøgt om der findes en speciel regel, at man kan få økonomisk hjælp til tandbehandling. Men må ikke det kommer på det offentslige sygehusregning, hvis man har været uheldig at få omrokeret sine tænder i et trafikuheld.
Men lad endelig høre fra dig, hvis du få hjælp til det.

Jeg mener ikke min kommune har oplyst om hvad jeg kunne få hjælp til, ellers er det bare ikke banket ind i hukommelsen, udover en blanket til DSB + pensionistkort.

Hvad oplyser kommunen til dig, hvad du kan få af hjælp? evt. et link

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 10:59   #9
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vimse88 Se meddelelser
Hej Te-pigen
Tak for dit svar

Det fremgår af den skrivelse jeg har modtaget, at engangsbeløbet er skattefrit.
Så skal du se at få fat på kommunen, og oplyse dette, for jeg fik at vide at hvis det er et beløb der IKKE er betalt skat af inden du modtager det, så bliver det modregnet i pensionen, og det vil være rigtig ærgeligt lige pludselig at blive bedt om at betale tilbage.....
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 11:01   #10
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Post Tilskud

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vimse88 Se meddelelser
Hej Lunasdatter

Tak for dine svar og velkomsten
Jeg er klar over at en debitorbeskyttet konto skal oprettes inden udbetalingen, og som jeg skriver i mit oprindelige indlæg, har jeg endnu ikke fået udbetalingen, så jeg kan stadig nå det.
Det er dejligt at høre, at det ikke har nogen indflydelse på pensionen eller boligydelsen. Beløbet er på 130.000kr

Jeg ved så ikke, om en debitorbeskyttet konto kan sikre mig hjælp til evt tandbehandling, eller om det er ligegyldigt om pengene står på denne debitorbeskyttede konto eller en almindelig konto?

Det kan være meget rimeligt, at de medregner mit engangsbeløb ved tandbehandling, men omvendt er det beløb min eneste sikkerhed i rigtig mange mange år, så jeg forsøger blot at sikre, at det holder så længe som muligt, og tandlægeregninger kan virkelig gøre en stor forskel.


Hej Te-pigen
Tak for dit svar

Det fremgår af den skrivelse jeg har modtaget, at engangsbeløbet er skattefrit.
Er bange for, at det er ligegyldigt, hvorvidt pengene står på en debitorbeskyttet konto eller en alm.

Kommunen forlanger engagementoversigt over samtlig konti, fra alle dine banker ved en evt anmodning om tandbehandlingstilskud.

Er selv igang med at ansøge. Det gamle gebis løber op i 60.000 kroner, og jeg har KUN gæld, så her er der sgu ette noget at rutte med.

Pedro
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
? vedr. engangsbeløb m.v. pamfilius Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 05-11-2011 19:55
Engangsbeløb som førtidspensionist onmyway Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 02-11-2011 13:08
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53
Engangsbeløb fra fagforening ved førtidspension. lony Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 18-01-2011 11:05
Modregnes ledighedsydelse af engangsbeløb fra pensionsselskab? MineBørnsMor Alt det andet 3 31-10-2010 03:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension