K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-06-2014, 18:38   #1
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Hvis man siger nej til ressourceforløb?

Hypotetisk spørgsmål: Hvis man bliver idømt et langt udsigtsløst ressourceforløb og siger nej af denne grund.....Hvad sker der så?
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2014, 18:44   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Hvis man siger nej tak til tilbuddet om ressourceforløb, så er man hvor man i forvejen er.

Så sker der jo ikke mere og det vil højst sansynlig hedde kontanthjælp og gensidig forsørgelse.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2014, 18:46   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ressourceforløbet kan vare mellem 1 og 5 år - så det er jo spørgsmålet om det er langt og udsigtsløs. Det skulle jo gerne give en afklaring.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2014, 18:51   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg googlede dit spørgsmål

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=...rceforl%C3%B8b


Spørgsmål 2 b ( borger ønsker selv et ressource-forløb):
En borger ønsker selv et ressourceforløb. Har vi pligt til at sende denne anmodning gennem rehabiliteringsteam og videre til ”Kommunen” som i vores tilfælde er Bevillingsforum. Og hvis man her siger nej, er det så at betragte som en afgørelse som kan påklages.
Og gør man det på ”det foreliggende grundlag” som ved pensioner eller skal der indhentes LÆ 265 og udarbejdes forberedende del skønt vi ikke er indstillet på at bevilge.

Jeg har forsøgt at finde frem til, hvorvidt en borger selv kan ansøge om et ressourceforløb. Jeg er klar over, at en borger ikke kan ansøge om/kræve, at sagen forelægges rehabiliteringsteamet til generel vurdering, ligesom der ikke kan klages over, at kommunen ikke vil forelægge sagen for rehabiliteringsteamet. Men en beslutning om at iværksætte et ressourceforløb må vel være en afgørelse i forvaltningsretlig forstand, og der er vel intet til hinder for, at en borger kan ansøge herom, på samme måde som en borger kan ansøge om at blive visiteret til fleksjob eller bevilget førtidspension?
Og hvis borgeren søger om et ressourceforløb, og der gives afslag, kan denne afgørelse vel også påklages?
Svar:
Det er Arbejdsmarkedsstyrelsens opfattelse, at man ikke kan ansøge om komme i et ressourceforløb. Man kan i den forstand heller ikke nægte at blive visiteret til ressourceforløb (man kan naturligvis klage over en sådan afgørelse). Som du selv er inde på kan man heller ikke forlange at komme for rehabiliteringsteamet. Der er tale som sagsbehandlingsskridt og ikke afgørelser. Hvis kommunen mener borgeren måske kunne være i målgruppen for ressourceforløb, skal kommunen forelægge sagen for teamet osv.
*
Kommunen kan kun træffe afgørelse om ressourceforløb (positiv eller negativ) efter forelæggelse for teamet.
*
Borgere har ret til at ansøge om FØP på det foreliggende grundlag fordi der er en direkte hjemmel hertil i førtidspensionsloven. Der er ikke en tilsvarende bestemmelse i lov om aktiv socialpolitik.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-06-2014, 19:46   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg tolker det som om man bliver pålagt et ressourceforløb, og at man ved at takke nej, modvirker afklaring af ens situation.

Dvs det svarer til at takke ned til aktivering, således at man kan miste sin kontanthjælp ved at nægte at deltage.

Så man skal nok have sin læge i ryggen og en virkeligt god grund, for at kunne undgå det, særligt i og med man i et ressourceforløb kan gives fred og slet ikke skal lave noget..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2014, 19:50   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er enig

et nej til ressourceforløb er lig med kontanthjælp til man kan få folkepension.
meget længere er den ikke
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2014, 20:07   #7
henrikb
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2014
Indlæg: 117
Styrke: 10
henrikb er ny på vejen
Det lyder mere i mine øre som om et nej betyder ingen hjælp heller ikke kontanthjælp
henrikb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2014, 20:18   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af henrikb Se meddelelser
Det lyder mere i mine øre som om et nej betyder ingen hjælp heller ikke kontanthjælp
tror jeg faktisk du har ret i, da man så ikke er samarbejdsvillig

samt et ressourceforløb kan forlænges når man har været i gennem det femte år.

for hvis man skal følge de sager omkring pension ned under en time om ugen
så ser det svært ud med pension efterhånden.

dog skal der skulle kunne ses en udvikling i et forløb
men hvad er det, det stå ikke nogen steder.
kan det være at forbedre ens arbejdsevne med et par min over 10 år i et ressourceforløb

tænk at det er SOC der har lavet den lov
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2014, 20:26   #9
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 11
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af henrikb Se meddelelser
Det lyder mere i mine øre som om et nej betyder ingen hjælp heller ikke kontanthjælp
Det må være din egen frie fortolkning.

Kontanthjælp har man altid ret til hvis man opfylder betingelserne i lovgivningen, ingen midler, ikke forsørge sig selv osv.

mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2014, 21:21   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du skal bare huske at man har forpligtelser når man er på kontanthjælp
uanset om man er syg eller ej.

så hvis man ikke er samarbejdsvillig på nogen måde, kan der trækkes i ens kontanthjælp
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension