K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-02-2014, 12:19   #1
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Rehabiliteringsteam og ressorceforløb 2 år!

Jeg er en af de "heldige" der netop har fået tilkendt ressourceforløb i stedet for en førtidspension!

Jeg har været til møde med Rehabiliteringsteamet i dec. og få dage efter indstillet til et Ressourceforløb i 2 år og hvor jeg ingen ydelse får, da jeg for nylig har fået tilkendt en privat invalidepension som bliver modregnet.

Rehabiliteringsteamet lægger til grund for et ressourceforløb, at det ikke udelukkes, at der kan udvikles beskæftigelsesmæssige ressourcer under skånehensyn.

Her er en klar diskrepans mellem teamets vurdering af mit helbred /arbejdsevne og vurderingerne fra egen læge, psykiater og psykolog.

Har i 2013 været igennem grundige udredninger hos egen læge, psykiater og psykolog som uafhængigt af hinanden, har dokumenteret at mit helbred er stationær, funktionsevne er lige nul, ingen rest arbejdsevne overhovedet, og ingen behandlingsmuligheder og alligevel er jeg indstillet til 2 år på et meningsløst ressouceforløb, hvor teamet og kommunen tilsidesætter læge- og speciallægeerklæringer, samt udtalelse fra psykolog.

Jeg har skrevet til beskæftigelsesminister og politiske partier og fået enkelte svar. Men summa summarum, så har vi nu fået et system i Danmark, hvor man sætter livet på stand by for personer som mig. Vi kan vente, vente og vente. Man kunne ligeså godt aflive os, det ville både være mere humant og billigere, hvis jeg må komme med et forslag.

Vi lever i et velfærdssamfund, hvor vi alle sammen skal bidrage til samfundets opretholdelse, og det har jeg gjort og gør, men det er ikke rimeligt at have en sådan kassetænkning, der gør os mere syge og belastede.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 13:05   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
" og få dage efter indstillet til et Ressourceforløb i 2 år og hvor jeg ingen ydelse får, da jeg for nylig har fået tilkendt en privat invalidepension som bliver modregnet." citat.

Jeg mener at ydelsen på disse ressourceforløb, IKKE må modregnes i div. andre pensioner og lign.

Tjek med dig farforening, eller lign.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 13:34   #3
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Ingen ydelse og anke over ressourceforløb og ikke en førtidspension

Tak for din tilbagemelding. Jeg har talt med min fagforening og fået oplyst, at mens jeg var på sygedagpenge så modregnes privat invalidepension ikke, men pensionen bliver modregnet i ressourceforløbsydelse. Mega øv og dyrt selv at betale for ressourceforløb i to år. Så lige nu har jeg kun til de faste udgifter og ingen penge til mad til min datter og jeg.

Har sendt en anke på Ressourceteamets indstilling med ressourceforløb og at jeg ikke blev indstilling til en førtidspension. Må nu vente 6 til 9 måneder før en afgørelse. Tænker at jeg har en god sag med de grundige lægeerklæringer jeg har. Men drøjt og yderligere belastende for helbredet og samtidig være positiv i min kommunikation med sagsbehandler.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 14:09   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, det er desværre korrekt...

Nu har jeg lige sakset fra en tilfældig, men her er forklaringen!

100 % modregning under ressourceforløb

Under et ressourceforløb får du en ressourceforløbsydelse. Den svarer normalt til kontanthjælp eller sygedagpenge. Mens du er i ressourceforløb bliver invalidepensionen fra pensionsordningen modregnet 100 %.

Derfor har Industriens Pension ændret forsikringsbetingelserne, så medlemmer i ressourceforløb ikke får udbetalt den månedlige invalidepension, hvis ressourceforløbsydelsen er større end invalidepensionen. Den er typisk på 5.000 kr. På den måde undgås det, at medlemmerne kommer til at betale for en dækning, der kun kommer de offentlige kasser til gode.

”Vi har forgæves søgt at påvirke reformen for at undgå den skrappe modregning, fordi vi gerne vil sikre medlemmerne i pensionsordningen en god levestandard, selv om de mister deres erhvervsevne. Førtidspensionsreformen betyder, at vi desværre ikke kan gøre det i samme omfang som tidligere. Vi sikrer dog fortsat medlemmerne et stort engangsbeløb, som ikke bliver modregnet, og opsparingen til pensionen fortsætter som hidtil”, pointerer Joan Alsing, der er forsikringsdirektør i Industriens Pension.

https://www.industrienspension.dk/ny..._fortidsreform
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 14:23   #5
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Tak for info og øv, at mit pensionsselskab ikke har samme ordning.

Samtidig udsigten til 2 år på et meningsløst forløb er laaaang tid.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 14:37   #6
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BEH Se meddelelser
Tak for info og øv, at mit pensionsselskab ikke har samme ordning.

Samtidig udsigten til 2 år på et meningsløst forløb er laaaang tid.
Jeg er enig med dig i at det er øv øv.

En positiv ting er der dog, du har stadig din forsikring, og du har vel også præmiefritagelse på din pensionsordning. Herved fortsættes opsparing på din pensionsordning, det er da heller ikke at kimse af.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 14:52   #7
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Hej igen

Da jeg i efteråret fik tilkendt invalidepensionen, valgte jeg at få invalidepensionen udbetalt i 15 år i stedet for en livslang og får derfor en større månedlige ydelse. Dette ud fra min helbredshistorik med mange alvorlige sygdomme såsom: kræft, blodprop, ustabilt og højt blodtryk, bilulykke med skader på ryg, bækken og nakken og senest kronisk belastningssyndrom med daglige hovedpiner og træthed pga. 20 år med sygdom og forskellige belastninger arbejdsmæssigt, økonomisk, mm.

Jeg får det bedste ud af situationen men uforståeligt at vi syge borgere skal igennem yderligere belastninger når vi er nedslidte og især når der er udførlige læge- og speciallægeerklæringer der dokumenterer ingen arbejdsevne, nul funktionsniveau, stationær og ingen behandlingsmuligheder.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 00:27   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ja, det er HELT og ALDELES urimmelig forhold, syge rammes af.

Sygdom/skade er rigeligt, men, næ nej, samfundet har bestemt, at du skal straffes, økonomisk, også, for at blive syg, og/eller komme til skade.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 01:59   #9
zaza
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2014
Indlæg: 27
Styrke: 11
zaza er ny på vejen
Det godt nok surt.
At være syg og blive straffet oveni er ikke sjov for dem det går ud over.
Og vi skulle være et velfærdssamfund!

tak fordi du deler din historie med andre.
Nu ved jeg hvad jeg kan forvente af kommende møde med kommunen.
zaza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 16:40   #10
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Tak tak - Jeg håber nu at du er mere heldig end jeg.

Heldigvis har jeg haft dygtig jurist til at skrive min anke, netop da resourceteamet flere gange modsiger sig selv. Så nu må jeg få det bedste ud af den lange ventetid i Ankestyrelsen.

I ventetiden har jeg netop kontaktet beskæftigelsesministeren og andre politiker og senest medier inkl. DR og TV2, så der kan komme fokus og debat omkring lovgivningen, som Jobcentrene har svært ved at tolke i forhold til hvornår det er formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen. Så forhåbentlig kommer der noget godt ud af mine henvendelser til gavn for alle de syge borgere der som jeg, hænger fast.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension