K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-05-2014, 10:11   #1
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Ret til privatliv under ressourceforløb?

Jeg har endelig været til skema udfyldelse før pensionsvurdering. Selvfølgelig er mine chancer ring, så det mest sandsynlige er, at jeg skal igennem et ressourceforløb for en flexvurdering.

Under interviewet fik jeg at vide, at det drejer sig om at oppe enhver chance for at forbedre arbejdsevnen, herunder træning og husholdning! Alt, hvad der kunne tænkes at være en forhindring.
Jeg synes, at noget af det lød overgrebsagtigt.

1. Kan jeg afvise kommunen ved døren, hvis utidig indblanding i bliver vedtaget?
2. Kan jeg hindre, at de vil tvinge mig i en form for træning, jeg ikke er enig i og som er forkert i forhold til mine problematikker?
3. Når de nu vælger at se bort fra speciallægers udtalelser og afprøve mig selv, - vil de så kunne beslutte at afprøve mig på de mest ødelagte, hærgede fysiske dele (knæ og fødder)?
Det ER afprøvet, og det tog mig ½ år at komme over det).

Hvor megen kontrol bliver man underkastet?
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2014, 12:01   #2
Eng79
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
Eng79 er ny på vejen
Hej Mukke

Ressourceforløb jf. LAB §2.11 har samme rådigheds principper som hvis du er Aktivitetsparat/jobparat.(LAB §2.2/§2.3)

Dog kan ingen TVINGE dig til at udføre opgaver din krop ikke vil være med til.
Det at deltage i et forløb med arbejdsprøvning som øjemed, kan være med til at afklare din sag yderligere.

Hvis du bliver mødt med en plan du ikke ønsker, kan du klage over den, men skal stadig stå til rådighed for den indtil der er kommet en afgørelse.

Altså det at møde frem, og sige ; "Det kan jeg ikke." giver mere end at sygemelde sig i din endelige beskrivelse og afklaring.

*klip*

Det virker dog mærkeligt at man har valgt at se bort fra speciallægeerklæringer, som du skriver i dine post/ - tidligere post.

Jeg ville ønske jeg kunne se din samlede sag, da ville det være nemmere at rådgive dig, men det er jo ikke lige til :-)

I ressourceforløbet, bør der hvis kommunen gør sit arbejde ordenligt, ligge en plan for hvordan man vil nå det mål, der er sat for dit ressourceforløb.

Desuden er hele hoved formålet med ressourceforløb, at den indsats der sker omkring dig inddrager alle de forskellige parter. (Sundhedsvæsen, Jobcenter, socialafdelig ect.) altså en gennemgående tværfaglig indsats.

Desuden er der krav om opfølgning på udvikling i forløbet i henhold til Rehabiliteringsteamtes indstilling, mindst hver 2. måned.

Ressource forløb har oftest en varighed af 6 måneder - 1 år afh. af den pågældende sag.

Håber overstående er brugbart for dig.

Ps. dog er ressourceforløb ikke helt skidt, da du går fra kontanthjælp til ressourceforløbs ydelse der er en del højere :-)

Sidst redigeret af Eng79; 15-05-2014 kl. 12:43. Årsag: Tilføjelse
Eng79 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2014, 13:41   #3
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Tak for svaret.
Min største bekymring er sådan set, at de indtager mit private domæne, men det er nok en overdreven frygt.
Sagsbehandleren skrev bare, at jeg iflg hendes vurdering ikke tilhører kredsen af klienter, der kan/bør tilbydes pension Hun mener ikke, at ordene "Stationær" og "åbenbart formålsløst" har betydning, selvom de står i lægeudtalelser.
Vi får se.
Jeg vil da forelægge formuleringen for Den sociale Retshjælp, som har min sag.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2014, 14:09   #4
Eng79
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
Eng79 er ny på vejen
Umiddelbart kan jeg godt have forståelse for frygten i det.
Men om du er på kontanthjælp eller om Ressourceforløbs ydelse
har de hverken større eller mindre mulighed for at indvirke i dit privatliv.

Som sådan er et Ressourceforløn et tilbud, hvor der egentlig stilles øget krav
til den sagsbehandling du får.

dvs. at kommunen og andre der har med din sag at gøre, bliver pålagt
at afklare dig i henhold til fremtiden. Ressourceforløb ender ofte i Fleksjob eller Førtidspension i den anden ende.(Eller recvalideringsydelse alt efter sagens udgangspunkt.)

Det er ikke din sagsbehandler der som sådan afgør om du skal det ene, eller andet under et ressource forløb, det er pålagt af indstillingen fra Rehabiliteringsteamet, hvor din sagsbehandler er pålagt at opfylde nogle bestemte kriterier efterfølgende i forhold til sagsbehandlingen.

3. ting er at kommuner pt. er liderlige efter at give ressourceforløb, snarer en førtidspension og fleksjob, fordi beskæftigelsesministeriet har udlagt nogle forventninger til antal af ressourceforløb der skal skabes i hver kommune i år.

ærligt tror jeg ikke du kommer til at opleve det som en vildt stor forandring....
der er en god chance for at det blive positivt, da der er pålæg om at du er i centrum, med din individuelle sag, og ikke blot er en 'kontanthjælpsmodtager' der skal sættes igang. (det er i hvert fald den tænkte hensigt.)

Kan du sige noget om hvad der står i indstillingen til Ressourceforløb? da det vil kunne sige hvad der er tiltænkt af tilbud/støtte eller afklaring.

Udfra hvad du skriver din sagsbehandler har sagt, lyder det som om at Ressourceforløbet er en god mulighed for din vej til førtidspension.
Eng79 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2014, 14:26   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Tak for svaret.
Min største bekymring er sådan set, at de indtager mit private domæne, men det er nok en overdreven frygt.
Sagsbehandleren skrev bare, at jeg iflg hendes vurdering ikke tilhører kredsen af klienter, der kan/bør tilbydes pension Hun mener ikke, at ordene "Stationær" og "åbenbart formålsløst" har betydning, selvom de står i lægeudtalelser.
Vi får se.
Jeg vil da forelægge formuleringen for Den sociale Retshjælp, som har min sag.
Skal lige høre hvor skrev sb sin egen vurdering - for er det i rehabiliterings skemaet, så må det ikke indeholde sb's vurdering overhovedet.
Hun er i den process "kun" sparringspartner og sekretær som skal udfylde skemaet sammen med dig.

Skemaet skal tage udgangspunkt i din og laves så du kan genkende dig selv og din situation i papirerne.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2014, 18:15   #6
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Der er endnu ikke tale om indstilling til noget som helst. Sagsbehandleren fortalte bare, hvad ressourceforløb er.

I brevet til teamet, hvor hun fortæller, hvad hun har forklaret mig og slutter: Ut skønner ikke at betingelserne for at modtage førtidspension er opfyldt og henviser til at det kan være at A har en arb evne, men den er nedsat i et sådan omfang, at hun er be. t. Flex.
.....ikke udelukke, at beh. vil kunne forbedre tilstand psyk via psykiatrisk beh og fys. v. f.eks. træning.
Skønner, at det vil rel. at forelægge sagen for rehab team m. henblik på ressourceforløb.

Videre skriver hun at jeg har problemer med orden i hjemmet og træning......!
Jeg blev bare så paf over de spørgsmål.

Aspergers er ikke et psykiatrisk problem og min opererede skulder bliver aldrig helt ok, og det ved de godt i kommunen.
Ellers må jeg jo have fat i kirurgen igen!
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2014, 23:05   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Jeg har endelig været til skema udfyldelse før pensionsvurdering. Selvfølgelig er mine chancer ring, så det mest sandsynlige er, at jeg skal igennem et ressourceforløb for en flexvurdering.

Under interviewet fik jeg at vide, at det drejer sig om at oppe enhver chance for at forbedre arbejdsevnen, herunder træning og husholdning! Alt, hvad der kunne tænkes at være en forhindring.
Jeg synes, at noget af det lød overgrebsagtigt.

1. Kan jeg afvise kommunen ved døren, hvis utidig indblanding i bliver vedtaget?
2. Kan jeg hindre, at de vil tvinge mig i en form for træning, jeg ikke er enig i og som er forkert i forhold til mine problematikker?
3. Når de nu vælger at se bort fra speciallægers udtalelser og afprøve mig selv, - vil de så kunne beslutte at afprøve mig på de mest ødelagte, hærgede fysiske dele (knæ og fødder)?
Det ER afprøvet, og det tog mig ½ år at komme over det).

Hvor megen kontrol bliver man underkastet?
Da ressourceforløb kun er et tilbud må delelementerne også være tilbud frem for tvang.

Men jeg kommenterer alligevel dine spørgsmål.

1. Jeg ved ikke hvad du betegner "utidig indblanden"
De ting der indgår i forløbet er noget der bliver aftalt mellem dig og den koordinator der er ansvarlig for forløbet.
Jeg er sikker på der ikke kommer nogen og forsøget at klemme sig ind igennem en dør der står på klem, med mindre det er aftalt med dig på forhånd.

2. Som sagt er ressourceforløb ikke tvang.

3. Ressourceforløb er ikke fordi kommunen vil afprøve dig, men fordi de vil se om de kan optimere din arbejdsevne.

Om de vil afprøve de mest ødelagte dele...?
Jeg spørger, hvorfor skulle de dog det...!
Jeg tror ikke kommunen siger "hov her har vi en med ødelagte knæ og fødder, skal vi ikke sende vedkommende ud og prøvekøre ski" ?

Du er røget ind i en form for katastrofemønster hvor du reagerer voldsomt på alt fra kommunen, det er selvfølgelig fordi du er belastet af situationen, og det ser på sidelinjen faktisk ok ud med muligheden for at kunne komme i ressourceforløb, hvis der ikke kan vedtages andet før et sådan er gennemført.
Det er trods alt noget af det sidste man bliver tilbudt inden man er klar til fleks eller pension.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2014, 18:27   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det må hun altså ikke skrive til teamet. Hun skal "kun"aflevere alle oplysninger i din sag, ikke vurdere eller skønne noget - det er ikke hendes job eller på sin plads. Det er kun teamet som på baggrund af de oplysninger som forelægges dem som må skønne eller vurdere.

Jeg ville nægte at underskrive rehabiliteringsteamets forberedende del, så længe sådanne skrivelser er en del af materialet - og jeg ville promte klage til jobcenterchefen over at sb skønner og vurderer noget som hun ikke er kompetent til - det er udelukkende teamet som må skønne om du opfylder krav eller bedømme om du udviser erhvervsevne.

Hvis det var hendes job at skønne, vurdere eller bedømme så var hun en del af teamet - det er hun ikke. Hun må ikke komme med vurderinger hverken i skemaet eller i andre skrivelser til teamet.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2014, 19:52   #9
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Det er i journalrapporten fra "Jobsamtale samt vejledning om førtidspension", hun har skrevet alt dette. Den skal jeg ikke underskrive.
Det er kun listen over lægepapirer papirer. Her skal jeg finde dem, hun evt måtte have havde misset, og aftalen er, at jeg skal give lyd før fredag 23, hvis der er. Det er ikke meget, hun har fået med/valgt ud.
Her må jeg vel bemærke, at erklæringen fra Day Poulsen var så kritisabel, at jeg fik lov til at vælge en anden psykiater. Den bør ikke figurere.

Igennem tiderne er jeg blevet "givet" en personlighedsforstyrrelse, som 2 psykologer nu har dementeret overfor mig, men det står der stadig.
Måske hører hun mig igennem det filter?
Hun spørger mig om jeg er gør-det-selver, hvortil jeg svarer ja og fortæller, hvad jeg laver, samt at der i længere tid har stået så meget i kasser, at jeg har haft svært ved at træne hjemme. Derefter skriver hun, at jeg ikke rigtigt kan overskue tingene og ikke kan overskue at træne hjemme.....
Ofte kan jeg ikke genkende mine egne ord i sagsbehandlersproget.

Min private musikuddannelse, som, hvis man lægger det hele sammen svarer til 3-4 års konservatorieuddannelse, kalder hun diverse kurser.
Det har jeg protesteret over, for sådan er det blevet anskuet i alle årene FORDI jeg ikke har et afsluttende papir, - det, som den oprindelige afbrudte reva skulle have forsynet mig med.

Jeg er efterhånden helt rundt på gulvet og fatter ikke, hvad de tænker eller hører.

Hun sad og skrev skemaet på pc. Jeg underskrev ikke noget....så vidt jeg husker....
Jeg har ikke set skemaet, - kun den journalrapport fra konferencen.

Den her procedure er forvirrende.

Nu har jeg skrevet til hende og spurgt, om jeg ikke skulle se skemaet og skrive under efter at have set, om jeg genkender det, jeg har fortalt.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2014, 20:20   #10
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Er der andre end mig, der har på fornemmelsen, at de er ved at tage fusen på mig igen?
Hvis jeg selv skal finde ekstra akter frem, kan de jo bare sige, at det er forkert, - og så kører showet igen.
Undskyld mig, måske er jeg blevet paranoid, men jeg har 14 års erfaring i dårlig sagsbehandling.

Sagsbehandleren skønner og vurderer og gør ved. Hun sigter på ressourceforløb.
KAN HUN DET?
Det ser mest ud, som om, hun præparerer teamet.

Sidst redigeret af mukke; 17-05-2014 kl. 20:34.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension