K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-04-2012, 19:42   #1
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Helt ny med Bistandshjælp, hjælp/råd søges

Jeg bliver smidt ud af min A-kasse søndag d 15 april 2012, efter 2 års arbejdsløshed. Så skal jeg jo søge Bistandshjælp og jeg har aldrig være på Bistandshjælp før. Jeg er 47, mand, og enlig forsørger med en hjemmeboende datter på 15 år, som skal starte på Gymnasiet efter sommerferien.

Jeg har søgt og søgt og læst og læst, og har et par spørgsmål jeg ikke har kunne få svar på, måske nogle herinde ved det.

Jeg fik af vide at først dagen efter d 15 april, dvs mandag d 16 april, kan jeg gå på jobcenter og få et ansøgningsskema som skal udfyldes til Ydelsesservice København, Sønder Boulevard 35.

Men er det lige meget hvilket jobcenter man henvender sig til ?

Først hørte jeg til Jobcenter København Musvågevej 15, 2400 København NV, men blev så "flyttet" til Arbejdsmarkedscentret/jobcenter Vester Søgade 10, 4. sal. 1601 København V.

Jeg har også ringet til Ydelsesservice København Tlf.: 82 56 43 00 og blev nr 48 i køen, det gad jeg ikke vente på, ringede så til Borgerservice, de vidste ikke ret meget, dog sagde de at man ikke i Kbh's kommune kan søge online.


----------------------------------------------

Mht dokumentation.
De skriver:
"Hav din dokumentation klar!
Når du søger om kontanthjælp, skal du dokumentere alle de oplysninger, du giver os. Det er vigtigt, at du sender al dokumentation
sammen med din ansøgning, så vi kan behandle den hurtigst muligt. Hvis du ikke har alt med, vil vi sende din ansøgning tilbage til
dig sammen med en forklaring på, hvad der mangler. Først når du igen sender ansøgningen med al dokumentation, kan vi beslutte,
om du har ret til kontanthjælp eller ej.
Derudover skal du medsende kopi af;
• billedlegitimation, fx pas eller kørekort
• opholdstilladelse, hvis du er udenlandsk statsborger
• bevilling af separation eller skilsmisse, hvis dette er sket for nylig"

Er det nok med kopier af mine BS oversigter, næsten alle mine regninger bliver jo betalt via BS i min bank.

----------------------------------------------

De skriver:
5. Oplysninger om hvorfor du ikke er i arbejde

Jeg har selv sagt mit arbejde op, fra dato: Jeg har afbrudt min uddannelse, fra dato:
Jeg er blevet opsagt af min arbejdsplads, fra dato: Jeg har orlov fra min uddannelse, fra dato: (vedlæg orlovserklæring)
Jeg har haft en midlertidig ansættelse (vedlæg kontrakt/jobaftale)
Jeg har gennemført og afsluttet min uddannelse (vedlæg eksamenspapir)
Jeg har ikke længere ret til dagpenge/arbejdsløshedsunderstøttelse (vedlæg dokumentation fra a-kassen)
Jeg er på barsel, dato for forventet fødsel: (vedlæg dokumentation, fx vandrejournalen)
Jeg har ikke længere ret til sygedagpenge (vedlæg dokumentation)
Anden årsag til at jeg er arbejdsløs. Fortæl hvorfor du søger kontanthjælp:

1, min Dagpengeperiode udløber.
2. Skal man virkelig skrive noget i nederste spørgsmål ?
Det eneste jeg kan komme på er, "Anden årsag til at jeg er arbejdsløs" Finanskrisen, mange der er arbejdsløse, "Fortæl hvorfor du søger kontanthjælp" så jeg kan betale husleje og udgifter samt få mad på bordet.

Hvad skal man ellers svare ?

----------------------------------------------

10. Oplysninger om din formue (vedlæg dokumentation for alle oplysninger du giver os)

Ja, jeg har en Børneopsparing til min datter på ca 20000 kr.
Vil de sige at de penge skal bruges ?

Så har jeg en gammel bil WV Polo fra 96, er måske 5000 kr værd, hvad vil de sige der ?

----------------------------------------------

11. Oplysninger om dine boligforhold (vedlæg dokumentation hvis du søger særlig støtte til dine boligudgifter)

Vi bor til leje gennem FSB.
Jeg får Boligsikring, 1988,- kr pr mdl, er det noget der vil blive modregnet ?

Hvad er "særlig støtte til dine boligudgifter" ?
----------------------------------------------

Hvad når man er enlig forsørger, er der så noget man kan søge ekstra ?

Jeg læser her: http://www.bm.dk/Tal%20og%20tendense...anthjaelp.aspx

Hjælp til forsørgelse Fyldt 25, forsørger børn 13.732 kr. månedligt

Hvad er dette så ? :

Loft over kontanthjælpen
Enlige, forsørgere 17.131 kr. månedligt

Starthjælp
Forsørgertillæg, enlige 1.666 kr. månedligt

Engangshjælp
Hjemmeboende under 25 år (maks.) 2.745 kr. månedligt

Børnestøttebeløb, ikke optjent pensionsret 2.778 kr. månedligt

Særlig støtte, grænsebeløb, boligudgift
Forsørgere med et hjemmeboende barn 3.900 kr. månedligt

.-----------------------------------------------------

Jeg håber en venlig person kort vil svar under hver af mine spørgsmål.

Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2012, 21:07   #2
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
Jeg bliver smidt ud af min A-kasse søndag d 15 april 2012, efter 2 års arbejdsløshed. Så skal jeg jo søge Bistandshjælp og jeg har aldrig være på Bistandshjælp før. Jeg er 47, mand, og enlig forsørger med en hjemmeboende datter på 15 år, som skal starte på Gymnasiet efter sommerferien.

Jeg har søgt og søgt og læst og læst, og har et par spørgsmål jeg ikke har kunne få svar på, måske nogle herinde ved det.

Jeg fik af vide at først dagen efter d 15 april, dvs mandag d 16 april, kan jeg gå på jobcenter og få et ansøgningsskema som skal udfyldes til Ydelsesservice København, Sønder Boulevard 35.

Men er det lige meget hvilket jobcenter man henvender sig til ?
tror jeg ikke, men kan ikke vide det med sikkerhed
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
Først hørte jeg til Jobcenter København Musvågevej 15, 2400 København NV, men blev så "flyttet" til Arbejdsmarkedscentret/jobcenter Vester Søgade 10, 4. sal. 1601 København V.

Jeg har også ringet til Ydelsesservice København Tlf.: 82 56 43 00 og blev nr 48 i køen, det gad jeg ikke vente på, ringede så til Borgerservice, de vidste ikke ret meget, dog sagde de at man ikke i Kbh's kommune kan søge online.


----------------------------------------------

Mht dokumentation.
De skriver:
"Hav din dokumentation klar!
Når du søger om kontanthjælp, skal du dokumentere alle de oplysninger, du giver os. Det er vigtigt, at du sender al dokumentation
sammen med din ansøgning, så vi kan behandle den hurtigst muligt. Hvis du ikke har alt med, vil vi sende din ansøgning tilbage til
dig sammen med en forklaring på, hvad der mangler. Først når du igen sender ansøgningen med al dokumentation, kan vi beslutte,
om du har ret til kontanthjælp eller ej.
Derudover skal du medsende kopi af;
• billedlegitimation, fx pas eller kørekort
• opholdstilladelse, hvis du er udenlandsk statsborger
• bevilling af separation eller skilsmisse, hvis dette er sket for nylig"

Er det nok med kopier af mine BS oversigter, næsten alle mine regninger bliver jo betalt via BS i min bank.
ja samt medbring kontiudtog for de seneste tre måneder, du må gerne strege eventuelle betalinger over, men er er der sket store udtræk vil de have en forklaring

----------------------------------------------
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
De skriver:
5. Oplysninger om hvorfor du ikke er i arbejde

Jeg har selv sagt mit arbejde op, fra dato: Jeg har afbrudt min uddannelse, fra dato:
Jeg er blevet opsagt af min arbejdsplads, fra dato: Jeg har orlov fra min uddannelse, fra dato: (vedlæg orlovserklæring)
Jeg har haft en midlertidig ansættelse (vedlæg kontrakt/jobaftale)
Jeg har gennemført og afsluttet min uddannelse (vedlæg eksamenspapir)
Jeg har ikke længere ret til dagpenge/arbejdsløshedsunderstøttelse (vedlæg dokumentation fra a-kassen)
Jeg er på barsel, dato for forventet fødsel: (vedlæg dokumentation, fx vandrejournalen)
Jeg har ikke længere ret til sygedagpenge (vedlæg dokumentation)
Anden årsag til at jeg er arbejdsløs. Fortæl hvorfor du søger kontanthjælp:

1, min Dagpengeperiode udløber.
2. Skal man virkelig skrive noget i nederste spørgsmål ?
Det eneste jeg kan komme på er, "Anden årsag til at jeg er arbejdsløs" Finanskrisen, mange der er arbejdsløse, "Fortæl hvorfor du søger kontanthjælp" så jeg kan betale husleje og udgifter samt få mad på bordet.

Hvad skal man ellers svare ?
fint det du har tænkt dig at skrive, skrev vist ikke rigtig noget der

----------------------------------------------
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
10. Oplysninger om din formue (vedlæg dokumentation for alle oplysninger du giver os)

Ja, jeg har en Børneopsparing til min datter på ca 20000 kr.
Vil de sige at de penge skal bruges ?
børneopsparingen på 20000 står vil forhåbenlig i din datters navn og er således hendes penge og vil først blive frigivet efter den aftale du indgik med banken i sin tid.... er den oprettet rigtig og ikke bare penge du selv har lagt til side som en tanke om at din datter skulle have dem, kan de ikke røres og det er ikke dine penge.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser

Så har jeg en gammel bil WV Polo fra 96, er måske 5000 kr værd, hvad vil de sige der ?
få en vurdering fra en brugtvognsforhandler på den, eller print lignenede biler udfra bil basen så du kan dokumentere værdien ikke er mere end 10000 kr.

----------------------------------------------
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
11. Oplysninger om dine boligforhold (vedlæg dokumentation hvis du søger særlig støtte til dine boligudgifter)

Vi bor til leje gennem FSB.
Jeg får Boligsikring, 1988,- kr pr mdl, er det noget der vil blive modregnet ?

Hvad er "særlig støtte til dine boligudgifter" ?
man kan få noget der hedder §34 tillæg de fleste kommuner beregner det automatisk ved ansøgning om kontanthjælp
----------------------------------------------
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
Hvad når man er enlig forsørger, er der så noget man kan søge ekstra ?

Jeg læser her: http://www.bm.dk/Tal%20og%20tendense...anthjaelp.aspx

Hjælp til forsørgelse Fyldt 25, forsørger børn 13.732 kr. månedligt

Hvad er dette så ? :

Loft over kontanthjælpen
Enlige, forsørgere 17.131 kr. månedligt

Starthjælp
Forsørgertillæg, enlige 1.666 kr. månedligt

Engangshjælp
Hjemmeboende under 25 år (maks.) 2.745 kr. månedligt

Børnestøttebeløb, ikke optjent pensionsret 2.778 kr. månedligt

Særlig støtte, grænsebeløb, boligudgift
Forsørgere med et hjemmeboende barn 3.900 kr. månedligt
loft over kontanthjælp og starthjælp mv er afskaffet pr 1-1-2012
.-----------------------------------------------------
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
Jeg håber en venlig person kort vil svar under hver af mine spørgsmål.

Mvh Kim
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2012, 22:32   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
11. Oplysninger om dine boligforhold (vedlæg dokumentation hvis du søger særlig støtte til dine boligudgifter)
Jeg tror, at der her menes boligsikring.

Hvis dine dagpenge har været højere end kontanthjælpen, så er der jo en chance for, at du vil få lidt mere i boligsikring.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2012, 22:44   #4
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Ang. bolig:
Du skal oplyse dine boligforhold fordi en ejerbolig kan betragtes som formue, og fordi at du, hvis du har meget høje boligudgifter, måske vil være berettiget til særlig støtte.
Nej, boligsikring modregnes ikke i kontanthjælp. Tværtimod skal du tage kontakt til boligsikringskontoret så du kan få rettet den nye indkomst og dermed formodentlig få højere boligsikring.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2012, 09:48   #5
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
@sourceful Skrev:

Oprindeligt indsendt af Kio r
10. Oplysninger om din formue (vedlæg dokumentation for alle oplysninger du giver os)

Ja, jeg har en Børneopsparing til min datter på ca 20000 kr.
Vil de sige at de penge skal bruges ?


børneopsparingen på 20000 står vil forhåbenlig i din datters navn og er således hendes penge og vil først blive frigivet efter den aftale du indgik med banken i sin tid.... er den oprettet rigtig og ikke bare penge du selv har lagt til side som en tanke om at din datter skulle have dem, kan de ikke røres og det er ikke dine penge.


Jo, børneopsparingen står selvfølgelig i min datter navn, ellers vil det jo ikke være en børneopsparing... og er ikke penge jeg selv har lagt til side til mig selv.
Hvornår de bliver udbetalt til min datter kan jeg ikke huske, må kontakte banken på tirsdag.

Det er måden de skriver det på der gør en i tvivl:
http://www.kk.dk/Borger/Oekonomi/Oko...4CDF0CF41.ashx

"Alle indtægter, såvel egne som evt. ægtefælles indtægter, trækkes som hovedregel fra kontanthjælpen, og beregningen tager udgangspunkt
i tidspunktet for udbetalingen, ikke tidspunktet for optjeningen. Hvis du begynder på et arbejde eller en uddannelse og
overgår til forudbetalt løn eller SU, vil du ikke være berettiget til den optjente kontanthjælp.

Eksempler på formue, som du skal fortælle os om:

• penge i bank (herunder boligopsparing og børneopsparing), obligationer, aktier, pantebreve, investeringsbeviser, anparter, kapitalpensioner,
erstatning, arv, gevinst og lignende"



Hvorfor skal de have at vide hvad der står på ens børneopsparing til ens barn så ?

Og hvad så hvis der står 22000 eller 30000 på min datter børneopsparing,
hvad er max beløbet ?

Hvad hvis man flytter hele børneopsparingen over til barnet egen private konto ?

Og hvor meget dokumentation fra banken vil de have, det hele ?


Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2012, 10:55   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er ingen regler for, hvor mange penge der må stå på en børneopsparing. Det er jo ikke penge du kan leve for alligevel, da de ofte er ''låst'' indtil barnet fylder 18 eller 21.

De vil bare have dokumentation på, at du ikke pludselig har overført store beløb til børneopsparingen (selvom det vist i princippet ikke engang kan lade sig gøre), eller at du sætter så store beløb ind hver måned, at du reelt vil kunne leve for dem.

Det er bare en formsag - det plejer at være helt uproblematisk - jeg har selv været på kontanthjælp og haft 4 børneopsparinger, med beløb langt over formuegrænsen på 10.000 kr.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2012, 11:01   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
• penge i bank (herunder boligopsparing og børneopsparing), obligationer, aktier, pantebreve, investeringsbeviser, anparter, kapitalpensioner,
erstatning, arv, gevinst og lignende"[/I]
Det der menes her er, hvis du selv har en børneopsparing.

Hvis du f.eks. er 20 år, du bliver arb.løs og er ikke i fagforening, derfor ryger du på kontanthjælp. Hvis dine forældre så har lavet en børneopsparing til dig, som du kan hæve når du fylder 21, så vil kommunen beregne hvor længe du skal leve af denne børneopsparing, og først når den er spist op, så kan du få kontanthjælp igen.

D.v.s. det gælder en børneopsparing som er lavet til dig, som du kan hæve når du bliver 18 eller 21 år.

Det har ikke noget at gøre med den børneopsparing, som du har lavet til dit barn, for de penge er jo ikke dine, du kan ikke selv hæve dem.

Så lad du bare dit barn børneopsparing være hvor den er, den har ingen indflydelse på din kontanthjælp.

Jeg har selv været på kh, med 2 børn, og dertilhørende børneopsparinger, kommunen har aldrig blandet sig i dem.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2012, 15:11   #8
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
vovse er spot on

Som vovse rigtig skriver er teksten mere myndet på folk under 21 som er sidste år hvor man kan få opsparingen udbetalt. Børneopsparingen kan være låst indtil barnet fylder 21.

I øvrigt er børneopsparing dit barn private penge.... du kan på ingen måde få dem udbetalt til dig selv.

Sidst redigeret af sourceful; 08-04-2012 kl. 15:15.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2012, 09:27   #9
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Og hvor meget dokumentation fra banken vil de have ?


Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2012, 10:40   #10
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
jeg blev bedt om kontoudtog fra de sidste 3 måneder
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til helt ny FP søgende Michael1966 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 10-02-2013 15:50
Bistandshjælp .. Gaaab Dit og Dat 18 08-08-2011 13:21
Hjælp til gennemskulighed af systemet, er helt på bar bund. ping Alt det andet 2 24-05-2010 12:50
Hjælp - er helt alene mantrordetikke Alt det andet 34 28-02-2010 13:14
Bistandshjælp når man er gift Bea Alt det andet 4 24-09-2006 19:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension