K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-01-2010, 11:43   #21
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Tusind tak Tutti.

Jamen jamen........................

Prøvede at sandsynliggøre min kørsel da jeg ikke orkede minutiøst at gennemgå den. Det har jeg så alligevel gjort, og regnestykket ser så sådan her ud;

Kørsel svømmehal
21
1,9
130
kr. 5.187,00
Småindkøb, kan ikke købe stort ind
15
1,9
104
kr. 2.964,00
Læge
15
1,9
5
kr. 142,50
kørsel til fysioterapi
24
1,9
26
kr. 1.185,60
Apotek
5
1,9
6
kr. 57,00
Neurolog i Middelfart
70
1,9
2
kr. 266,00
Scanning Middelfart
70
1,9
2
kr. 266,00
Reumatolog Ringe
50
1,9
1
kr. 95,00
Kørsel venindebesøg
15
1,9
12
kr. 342,00
Kørsel ifm. bevilling af bil, test og afhentning
20
1,9
2
kr. 76,00
Kørsel til røntgen, blodprøve
16
1,9
2
kr. 60,80
Kørsel frisør
15
1,9
8
kr. 228,00
Div. Trivselskørsel, f.eks. Shopping, bankbesøg
500
1,9
1
kr. 950,00
Bibliotek
15
1,9
6
kr. 171,00




kr. 11.990,90
Fradrag periodekort fynbus

12
177
kr. 2.124,00
Merudgift befordring efter fradrag af prisen for off. Transport


kr. 9.866,90







Der var jeg vist lige ved at snyde mig selv - tak for "sparket".

kram
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2010, 12:06   #22
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Super. Skriv bare det hele på. Dog kigger de på at det skal være sandsynliggjorte FREMTIDIGE udgifter, men skriv du da stadig på omkring scanning og afprøvning af bil alligevel. Så kan de se at der er et behov, samt at de har noget at "skære væk". Forresten går jeg ud fra, at bilen også skal til service samt have skiftet til sommer/vinterdæk på værksted - der skal du da også køre til og fra, så det kan du også lige så godt tage med.
Jeg tænkte nok at der gemte sig en masse kilometer, som det gør hos mig. Hvis du har mindre børn, skal du da også til forældremøder og andre ting med skolen. Du har slet ikke medtaget transport, hvor du skal med dine børn nogle steder hen - fx. læge, tandlæge m.v. hvis du vil have dette med også.

MEN selvom kørsel burde være nok, så husk stadig at lave et bilag omkring håndsrækninger (ca 1000,- hvor du kan give dem der hjælper en blomst, chokolade m.v.) , kontingenter, enkeltudgifter du vil havde dækket, handicaprettede kurser - hvis du fx. vil til generalforsamling i HMS foreningen, vil dette også kræve såvel de ca 50 kr i gebyr samt ikke mindst mange kilometer i kørsel, ligesom de jo årligt har flere arrangementer med foredrag af fysioterapeuter m.fl. også her kan du søge om betaling til, da det kan komme ind under "handicaprettede kurser". Du kan lige så godt tage det hele med og mere til. Bare rolig - sagsbehandleren skal nok fjerne meget af det alligevel, men dette blot for at sandsynliggøre dit behov. Hvis du har egenbetaling til medicin skal denne medtages også i skemaform. Du kan få udskrift fra CTR-saldoen ved henvendelse til kommunen, eller du kan selv udskrive fra din side fra Sygeforsikringen Danmark et år tilbage. Tjek for en sikkerheds skyld den side, det kunne jo være, at der har været en udbetaling/egenbetaling. Det er egenbetalingen du kan få over § 100.

Du kunne evt. forespørge hvorvidt tilskud til ferieture (som du jo kan holde nu du er førtidspensionist). Der er jo nok nogle ting, hvor du pga. din store funktionsnedsættelse får svært ved at indgå på samme vilkår som andre, hvilket kan komme til at koste ekstra. Tag forholdsregler omkring ansøgning omkring enkeltudgifter i forbindelse hermed. Fx. kan det være, at du bliver nødt til at have et handicapvenligt hotel, eller et mere handicapvenligt værelse på samme, hvilket kan koste nogle hundrede kroner ekstra og i den dur.

Rigtig god fornøjelse - og så er det vel bare om at få tingene sendt afsted.

Mange XXXXX fingre herfra

hilsen Tutti
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2010, 12:18   #23
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Hej igen

Du har da helt ret - børnene har jeg ikke på. De indgår vist nærmest i de 500 km. trivselskørsel. Men kan de ikke hævde, at jeg så også skal modregne børnenes bilet til offentlig transport - den er jo sådan set sparet?

Omkring kontingenter, så ligger der vist principafgørelse på at det ikke er nødvendigt. Generelforsamling er heller ikke en nødvendighed for den daglige livsførelse (kan du fornemme jeg kender min kommunes argumenter??)

Jeg har fået en aftale i stand med dukh - de ringer i næste uge og gennemgår anken med mig.

For 1 time siden var jeg sikker på at slaget var tabt - at jeg nok ikke fik noget. Nu tror jeg dog ikke de kan komme udenom de km - det ligger der jo principafg. på.

Tusind tak for hjælpen
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2010, 19:19   #24
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Til Odenseaneren.
Du bør nok undersøge om du som førtidspensionist ikke har ret til at få dækket dine udgifter til transport til læge og behandling efter transportbestemmelserne for pensionister. Jeg er ret sikker på at man som pensionist har ret til fri befordring til behandlinger.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2010, 12:01   #25
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Hej Velcro

Det jeg kan finde omhandler høj transport mv. - ikke noget med kørsel i egen bil

Har du et link?

DUKH ringer til mig torsdag morgen, og så får vi pudset anken af.

Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2010, 15:27   #26
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Jeg linker lige fra Odense Kommunes hjemmeside, der gælder transport til læge og speciallæge:
http://www.odense.dk/Topmenu/Politik...aegebesog.aspx

Og til OUHs hjemmeside der gælder til transport til behandling på sygehus:
http://www.ouh.dk/default.asp?id=280141

Håber det er svar nok.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2010, 23:52   #27
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Så nærmer anken sig vist sit endelige udseende, men hører fortsat gerne om gode input, ideer, begrundelser

Citat:
Odense Kommune


 
 
 
 
 
 
 
Blommenslyst, den

 
 
Jeg er af Ankestyrelsen blevet godkendt til værende i personkredsen til §100 – merudgifter handicappede voksne – pr. 01.01.09.

Jeg har af Odense kommune modtaget afslag af 26. Januar 2010 på mine udgifter, begrundet i jeg ikke når bagatel grænsen på kr. 6000,00. Afslaget er vedlagt journalnotater.

Jeg kan af journalnotaterne ikke se mine kommentarer til partshøringen, og ej heller se sagsbehandlerens forholder sig til mine bemærkninger. Journalnotaterne indeholder derfor alene sagsbehandlerens synspunkter, og ikke mine argumenter/kommentarer, hvorfor mine kommentarer til partshøringen bedes indgå sammen med denne skrivelse, som anke i min sag.

Det fremgår af journalnotaterne, at der skulle være fremsendt aftaleskema i forbindelse med partshøring. Af Indenrigs- og Socialministeriets hjemmeside fremgår det, at aftaleskemaet skal indeholde; forslag til kompensation (drøftelse og ikke beslutning) samt målet (ændring eller forbedring i forhold til borgerens hverdag og aktiviteter). Under forslag notér også relevante muligheder, som kommunen ikke kan hjælpe med, og hvilken rådgivning, der er givet vedr. disse. Dette er ikke tilfældet, og jeg genkender derfor ikke et aftaleskema i min sag.

Udfra partshøringen er det tydeligt, at der ikke er foretaget en helhedsvurdering omkring f.eks. bil og håndsrækninger. Der er ikke undersøgt hvilke behov jeg måtte have for hjælp til børnepasning/-ledsagelse. Ligeledes er der ej heller foretaget en vurdering af min mands mulighed for at hjælpe (alt dette ville være blevet afklaret ved et korrekt udfyldt aftaleskema). Det vil således ikke være i overensstemmelse med lovgivningen at lægge vægt på enkelte elementer af borgerens funktionsnedsættelse. Der skal derimod foretages en helhedsvurdering af hele min hverdag.

Jf. bekendtgørelse nr. 1124 af 25/11 2008 §6 stk. 2 fremgår; "Kommunen laver et overslag over de sandsynliggjorte merudgifter. Overslaget over merudgifterne fastlægges ud fra kendskabet til niveauet generelt for de omhandlede udgifter. Dette ses intetsteds i min sag.

Af Indenrigs- og Socialministeriets skrivelse nr. 9003 af 5/1 2010 fremgår;

at der skal lægges vægt på en samlet helhedsvurdering af borgerens funktionsnedsættelse. Det er borgerens evne til at fungere i det daglige, som skal vurderes. Borgerens funktionsevne på en række områder indgår i det samlede billede af, hvordan borgeren klarer den daglige tilværelse
I forhold til betingelsen om ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger kan det udledes af de tre principafgørelser, at der både må lægges vægt på, hvad kommunen stiller til rådighed af hjælpemidler, praktisk hjælp m.v. og den hjælp og støtte, som familien og det private netværk yder i det daglige. Det er således den samlede hjælp og hjælpebehovet i øvrigt, der må tages i betragtning.

Det kan utrolig nemt komme til at virke som om, at Odense Kommune har mere travlt med at give afslag, end på at se hvad mine behov egentlig er! Jeg finder det fortsat kritisabelt, at jeg skal fastholdes hos en sagsbehandler, jeg ingen tillid har til, og som jeg gentagne gange har anmodet om at komme væk fra. Jeg er bekendt med at jeg ikke jf. loven har krav på et sagsbehandlerskift. Omvendt er det god skik at imødegå borgerens ønske, såfremt det er muligt for forvaltningen.

Omkring udgifter til bil – købt med støtte jf. servicelovens §114. – se gerne principafgørelse C-2-06

Som skrevet i partshøringen, har vi 2 biler, hvoraf den ene er bevilliget med støtte jf. §114, som direkte konsekvens af mit handicap. Det er drønærgeligt at bruge såvel egne som andres resourcer, på at udarbejde en partshøring, som ikke implementeres i afgørelsen, og som åbenbart ikke tjener noget formål. I forbindelse med partshøringen gjorde jeg netop meget ud af at synliggøre, at vi fortsat har behov for 2 biler. Alligevel fremgår det ikke tydeligt af afslaget, at vi ikke har kunnet spare en bil væk, ligesom afslaget vægter at min mand har lønarbejde i forhold til bil – men han har jo sin egen bil!

I forbindelse med partshøringen efterlyste jeg en individuel vurdering af behovet for 2 biler i vores husstand, under hensyntagen til behovet for træning og behandling, særlige kørselsbehov mv. Denne individuelle vurdering ser jeg fortsat ikke i sagen, og jeg mener derfor ikke sagen er tilstrækkelig belyst.

Der vægtes at vi bor i udkanten af Odense kommune. Der er dog rigtig gode rutebil-forbindelser, da vi bor ud til en hovedvej, og rutebilen kører lige udenfor vores stuevindue. Desværre har jeg - grundet min funktionsnedsættelse - ikke mulighed for at benytte denne offentlige transport uden ledsager. Rutebilen kører direkte til såvel læge, indkøbsmuligheder samt til Odense centrum, og er derfor et ganske udmærket alternativ til bil nr. 2 for folk uden funktionsnedsættelse.

Jeg skal derfor venligst henvise til min skrivelse i forbindelse med partshøringen, hvor jeg har beskrevet hvorfor vi behov for 2 biler, og hvorfor jeg mener bil nr. 2. er en direkte merudgift som følge af mit handicap.

Principafgørelse C-2-06 er anvendelig i min sag, fordi;
Jf. principafgørelse C-2-06 kan der i særlige tilfælde dækkes driftsudgifter til bil, hvis det kan sandsynliggøres, at en person ikke ville have haft bil, hvis der ikke var et særligt kørselsbehov som følge af den nedsatte funktionsevne.
I C-2-06 er der blandt andet vægtet, at ansøger bor i et område med offentlig transport, som hun ikke kan benytte. Dette er ligeledes gældende for mig.

Der skrives i journalen "husstanden har inden bilstøtte efter servicelovens §114 rådet over 2 biler". Denne formulering kan misforstås således, at man kan antage vi nu kun råder over 1 bil, hvilket er vildledende og faktuelt forkert.

Jf. Ankestyrelsens afgørelse af 15. December 2009 anerkendes, at min evne til at færdes ude og inde er reduceret væsentligt.

Jeg finder at vejledningens pkt. 99 er opfyldt, idet jeg ikke ville råde over egen bil (2 biler i husstanden), såfremt jeg ikke havde haft pågældende funktionsnedsættelse.

Jf. øget benzinforbrug – se gerne principafgørelse C-11-01

Som skrevet i partshøringen, er vores benzinforbrug steget med ca. kr. 360,00 pr. måned som direkte konsekvens af, at jeg har fået bil efter §114. Der er således tale om en direkte konsekvens af mit nedsatte funktionsniveau, og beløbet er dokumenterbart jf. kontoudtog fra OK Benzin.

Det fremgår af sagsbehandler Knud Henriksens journalnotater, at Citröen Berlingo kører 14,9 km/l ved bykørsel og 21,3 km/l ved landevejskørsel. Dette er faktuelt forkert jf. tekniske specifikationskort på Berlingoen. Heraf fremgår tværtimod at den kører 9,3/9,0 ved bykørsel, 14,7/14,5 ved landevejskørsel samt 12,2/11,9 ved blandet kørsel. Det er hovedsageligt bykørsel jeg benytter bilen til. Vores egen måling af benzinforbruget viser et forbrug på 1 liter benzin pr. kørte 10 km.

Principafgørelse C-11-01 bør her inddrages, idet jeg netop er bevilliget en større personbil pga. min funktionsnedsættelse, med deraf øget brændstofforbrug. Af C-11-01 fremgår blandt andet " Ved vurderingen af merudgifter burde indgå et rimeligt behov for kørsel til de nævnte formål, herunder hensyn til de geografiske afstande. Endelig måtte der indgå oplysninger om benzinforbrug og andre driftsudgifter (reparationsudgifter) for familiens tidligere bil i forhold til handicapbussen."

 
Jf. befordringsudgifter – se gerne principafgørelse C-31-06

Odense Kommune anerkender kørsel til fysioterapeut hver 14. Dag – lig med 23 gange om året. Der er her en regnefejl, da der er 52 uger på et år, og det vil således være 26 gange. Dertil kommer anslået 3-4 akutbesøg om året, således behandling udgør anslået 30 gange om året, i alt kr. 1.368,00.

På DUKH’s hjemmeside fremgår; "Reglen er, at hvis en borger på grund af nedsat funktionsevne ikke er i stand til at benytte offentlige befordringsmidler, kan der ydes tilskud til nødvendige merudgifter til befordring i egen bil i fritiden. Der er ikke bestemte grænser for, hvor meget der kan ydes, dvs. hvor mange fritidsaktiviteter du kan gå til."

Befordring til svømmehal mener jeg derfor kan dækkes jf. ovenstående, eventuelt med fradrag af den udgift jeg ellers ville have til offentlig transport. Principafgørelse C-31-06 kan eventuelt være relevant her.

Jf. principafgørelse C-31-06 fremgår " Udgifterne til fritidskørsel, herunder kørsel til fysioterapi, indkøb og besøg hos ansøgers forældre". Jeg er ikke blevet vejledt om, at jeg ligeledes kan søge om øget udgifter til transport ifm. indkøb og forældre-/venindebesøg, apotek, bibliotek osv. Jeg skal derfor ansøge om dækning af disse udgifter også, naturligvis med fradrag af billetprisen til offentlig transport.

Jeg ønsker derfor – på grund af ny viden – at korrigere min ansøgte beløb for merudgift i forbindelse med kørsel, se bilag bagerst i denne anke (beløbet er fratrukket prisen jeg skulle give for brug af offentlig transport.)

Træning

Det fremgår uddybende af min partshøring, at der er rigelig lægelig dokumentation for vigtigheden af træning for mig. Træningen er – for mig – en direkte konsekvens at mit nedsatte funktionsniveau. Jeg har ikke samme muligheder som andre for at træne på land og/eller på hold, og der kan ikke peges på anden træning der kan sættes i stedet for. Almindelige gåture er ikke nok i forhold til mit handicap, løbeture er en umulighed. Egen læge samt egen fysioterapeut støtter op omkring træning i vand for mig. Jeg skal anmode om at egen læge/egen fysioterapeut inddrages, for at oplyse sagen tilstrækkeligt.

Jf. servicelovens § 1, stk. 2 fremgår; Formålet med hjælpen efter denne lov er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Træningen er min eneste mulighed for at forsøge at opretholde nuværende funktionsniveau, samt forhindre/forhale en forringelse af mit helbred, med deraf følgende forringelse af livskvaliteten og selvhjulpenhed.

Støttende fodtøj/indlæg og tøj

Der foreligger dokumentation fra fysioterapeut om, at behovet for indlæg er der, som følge af diagnosen Ehlers Danlos / hypermobiliteten. Behovet er således en direkte følge af mit nedsatte funktionsniveau.

Omkring fodtøj har jeg – på grund af udslettede fodbuer/forsvang måtte købe dyrere sko, for at mindske smerter ved gang. Førtidspensionen udgør ikke et økonomisk grundlag for køb af dyre sko, og jeg kender således ikke til andre førtidspensionister der vælger det dyre par sko. Havde jeg således ikke haft problemer omkring mine fødder/ben/hofter, ville jeg foretrække sko til ca. kr. 200,00 fra Føtex. Denne mulighed har jeg ikke.

Jeg er af kyndig vejleder blevet gjort opmærksom på, at jeg har ret til at søge om ekstraordinært slid på tøj, på grund af brug af bandager (velcroen river tøjet). Jeg skal derfor venligst udvide min ansøgning med dette. Beløbet vil jeg anslå til kr. 1.500,00

Rengøringshjælp

Jeg skal venligst anmode om, at mine kommentarer til partshøringen omkring ansøgte rengøringshjælp, inddrages i denne anke.

Håndsrækninger – se gerne principafgørelse C-17-01

Min mand har skiftende arbejdstider, således kan hans mødetid skifte fra ca. kl. 13 og frem til kl. ca. 19.30, ligesom arbejdsophør svinger fra ca. kl. 01.30 til 05.30, dog med mulighed for overarbejde. Dertil kommer, at min mand også kan tilkaldes til dagvagter, ved sygemeldinger mv. ligesom der forekommer kurser i dagtimerne. Det er ikke ualmindeligt at min mands arbejdstid ændres med dags varsel, hvilket fremgår af hans lønsedler, hvor der så udbetales varsko. Min mands arbejdstider skifter, og planlægges/ændres for 1-2 måneder ad gangen. Min mands vagtplan indeholder ikke faste fridage, disse skifter ligeledes løbende. Det er ikke muligt at planlægge hans arbejdstider efter skolearrangementer eller behandlings- og træningsaftaler for vores datter og jeg.

Det ansøgte beløb til håndsrækninger er primært sat udfra de situationer, hvor min mand grundet arbejde/behovet for søvn mellem arbejdsvagter, ikke har mulighed for at give mig de nødvendige håndsrækninger. Det vil således ikke være muligt udelukkende at modtage hjælpen fra min mand, såfremt han skal bibeholde sin tilknytning til arbejdsmarkedet.

Det fremgår tydeligt af min ansøgning, at behovet for pasning er relateret direkte til de perioder, hvor jeg grundet mit handicap har mange smerter. Der er således ikke tale om pasningsproblemer, som omtalt i afslaget. Det er derfor vildledende at tolke ansøgte håndsrækninger som værende sammenlignelige med pasningsproblemer i familier uden funktionsnedsættelse.

I afslaget vægtes det, at der i børnefamilier vil forekomme situationer, hvor forældre ikke kan deltage i børns aktiviteter. Denne argumentation finder jeg ikke i overensstemmelse med §100 intentioner. Tværtimod er det lovens intention at den skal kompensere, således at vi kan leve et så normalt liv som muligt trods funktionsnedsættelsen, altså at mit handicap skal afhjælpes så vidt muligt!

Jf. principafgørelse C-17-01 fremgår, at det at have en rask ægtefælle ikke automatisk udelukker behovet for håndsrækninger/hjælp, ligesom Ankestyrelsen lagde til grund, at der ikke aktuelt var mulighed for at ansøgers samlever kunne ændre sin arbejdstid. Jeg skal anmode om at C-17-01 danner grundlag for min ansøgning om håndsrækninger.

Jf. vejledning til §100 står om formålet; "73. Det overordnede formål med merudgiftsydelsen er at yde kompensation til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne for de merudgifter, som er en konsekvens af funktionsnedsættelsen. Formålet er endvidere at medvirke til, at disse personer og deres familier kan leve et almindeligt liv som andre ikke-handicappede på samme alder og i samme livssituation.
Merudgiftsydelsen skal sikre, at en person med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne kan få dækket de nødvendige merudgifter, som er en forudsætning for at få dagligdagen til at fungere.
Sigtet med tilskud til merudgifter generelt er at give modtageren mulighed for selv at tilrettelægge, hvordan hans eller hendes behov bedst kan dækkes."

Af vejledning 5 til serviceloven fremgår blandt andet;

106. Hvis en person på grund af nedsat funktionsevne ikke er i stand til at varetage opgaver, som er nødvendige for at få en almindelig dagligdag til at fungere, kan der ydes tilskud til nødvendige merudgifter i form af håndsrækninger. Der kan fx være tale om
– at købe ind, herunder gaveindkøb, (f.eks. hjælp til større indkøb og køb af tøj)
– at ledsage børn til dagtilbud, skole, behandling, fritidstilbud e.l.,
– at hjælpe med at pakke taske og bære ind og ud, hvor adgangsforholdende ikke er egnede,
108. Der kan ydes tilskud til merudgifter i forbindelse med nødvendige håndsrækninger, fx snerydning af fortov og flisegang, slåning af græs, malerarbejde, etc. Der kan også være tale om hjælp til praktiske gøremål mv. i forbindelse med den pågældendes særlige handicap.
I den forbindelse bør kommunen være opmærksom på, hvilket handicap den pågældende har. Kommunen kan, for at få afdækket den enkelte handicappedes behov, søge oplysninger om de specielle forhold, der gør sig gældende for forskellige sygdoms- og handicapgrupper ved at rette henvendelse til de relevante patientforeninger og handicaporganisationer/foreninger.

Jf. afgørelse af 15. December 2009 fra Ankestyrelsen, er der vægtet det samlede billede af, hvordan den daglige tilværelse klares af mig. Ankestyrelsen har vægtet mine begrænsninger i flere sammenhænge, mine fritidsaktiviteter og socialt samvær er reduceret. Ankestyrelsen har bemærket i afgørelsen, at jeg er afhængig af hjælp fra min ægtefælle. Det er således anerkendt fra Ankestyrelsen at jeg har behov for håndsrækninger fra min ægtefælle. Når han er på arbejde, vil jeg derfor have behov for hjælpen fra anden side.

Ankestyrelsen finder at min funktionsnedsættelse er af indgribende karakter i min daglige tilværelse, hvilket jeg mener understøtter mit behov for håndsrækninger.

Fodpleje – se gerne principafgørelse C-14-06

Jf. partshøringen fremgår, at fodpleje ikke kan anses som nødvendig merudgift, idet man mener at min mand må påtage sig denne opgave

Jf. pr. 73 i vejledningen "Formålet med ydelsen er at medvirke til, at en person med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og dennes familie kan leve et almindeligt liv som andre ikke-handicappede på samme alder og i samme livssituation.". Det har ALDRIG været almindeligt i vores familie, at min mand skal hjælpe mig med personlig pleje. Dette er absolut heller ikke noget der sker i andre ikke-handicappede familier i vores omgangskreds.

For at opretholde en tilnærmelsesvis normal hverdag for mig/os, er det vigtigt for mig at min mand ikke skal inddrages i den personlige pleje! Jo flere hjælpeopgaver min mand tillægges, jo sværere er det for os at være almindelig mand og kone.

Jf. SM-afgørelse C-14-06 fremgår desuden "Ankestyrelsen fandt derfor, at mandens ansøgning om dækning af merudgifter i form af blandt andet egenbetaling til medicin, diætkost og fodpleje skulle behandles efter servicelovens § 84". Her er fodpleje direkte nævnt, og dækning mener jeg derfor kan finde sted via §100.

Jeg mener ikke man kan pålægge ægtefælle at varetage personlig pleje.

Jf. dokument fra Hvidovre Kommune fremgår; "ved almindelig fodbehandling (ikke diabetes) medregnes den fulde betaling. Jf. dokument fra Horsens kommune fremgår "fodpleje max 1 x mdl. Såfremt borgeren ikke selv er i stand at klare almindelig fodpleje. Det undrer mig at Odense – i modsætning til såvel Hvidovre som Horsens kommune – ikke bevilliger fodpleje. Jeg mener ikke der bør finde forskelsbehandling sted kommunerne imellem indenfor §100.

111. Udover de ovennævnte udgifter kan der i det konkrete tilfælde være andre eksempler på nødvendige merudgifter så som:
– Udgifter til daglig vask (tøjvask) og hygiejne.

 
Falckabonnement til elcykel

Dette abonnement knytter sig direkte til et bevilliget hjælpemiddel.

Udskiftning af service

Der er bevilliget andre hjælpemidler for at imødegå mine begrænsninger med manglende muskelstyrke/-udholdenhed, f.eks. køkkenmaskine, sigte til gryder, karkludevrider mv. Således er denne begrænsning kendt for kommunen og forsøgt afhjulpet, og behovet er dokumenteret. Udskiftning af servicet er derfor en direkte konsekvens af min funktionsnedsættelse, og en forudsætning for at jeg kan fungere i min hverdag i køkkenet.

Øget el-forbrug

Såvel el til seng som el til cykel er udgifter, jeg har fået som direkte konsekvens af mit handicap. Det er derfor for mig en direkte merudgift. Elseng og elcykel er bevilliget – og fungerer for mig - udelukkende som hjælpemiddel. Dette understøttes også af, at jeg – forud for nævnte bevillinger – ikke var indehaver af hverken elseng eller elcykel.

Medicin

Det er korrekt, at der ikke er ansøgt om medicinudgifter for 2009. Det skyldes, at jeg på det tidspunkt fik refunderet udgiften af Danmark, da jeg var medlem i den dyre gruppe. Dette er ændret, så jeg for 2010 ansøger om medicinudgifter for anslået kr. 1000,00

Kørsel til Gigtsanatorium i Middelfart

Afhængig af opholds varighed ansøger jeg i 2010 om kørsel hertil. Anslået kr. 2.600,00

Udgifter til ejendomsmægler, flytning og evt. merudgifter i nyt hus

Under forudsætning af huset bliver solgt i 2010. Jeg skal i den forbindelse efterlyse påbegyndelse af sag i Odense Kommune, - der er rettet henvendelse omkring dette første gang i september 2009. Knud Henriksen har indført dette i min journal, men ikke oplyst sagsbehandlingstid – ej heller videresendt sagen til rette vedkommende (erfarer jeg i januar 2010).

Handicaprettet kursus i Ehlers Danlos foreningen

Der er tale om handicaprettede kurser i Ehlers Danlos foreningen. Det er specialviden, der ikke umiddelbart kan tilegnes andre steder. Egen læge har minimalt kendskab til diagnosen Ehlers Danlos.

7. - 9. maj 2010 Årskursus (tidligere Familiekursus) Hotel Nørrevang, Marielyst, Falster

Venligst inddrag tjeklisten for Ehlers Danlos, udarbejdet af Sjældne diagnoser, i denne sagsbehandling.

Af vejledning 5 til serviceloven fremgår;

Også et skøn over kursusudgifter indgår i oversigten, herunder også kurser der normalt finder sted, men som ikke er annonceret på det tidspunkt, hvor beregningerne foretages. Det vil typisk dreje sig om kursusudgifter som følge af den pågældendes og eventuelle børn eller pårørendes nødvendige deltagelse, fx deltagelse i tegnsprogskurser eller kurser som tager sigte på at sætte de pågældende i stand til at leve et almindeligt liv.

 
 
Sammendrag merudgifter;

Overslag for 2009 – er godkendt til personkredsen med tilbagevirkende kraft





km
sats
antal

Forsikring, bil



kr. 5.700,00
Vinterdæk



kr. 3.000,00
Merforbrug benzin pga. uøkonomisk invalidebil

363
12
kr. 4.356,00
Udgift svømmehal
13

130
kr. 1.690,00




kr. 14.746,00





Kørsel svømmehal
21
1,9
130
kr. 5.187,00
Småindkøb, kan ikke købe stort ind
15
1,9
104
kr. 2.964,00
Læge
15
1,9
5
kr. 142,50
kørsel til fysioterapi
24
1,9
30
kr. 1.368,00
Apotek
5
1,9
6
kr. 57,00
Neurolog i Middelfart
70
1,9
2
kr. 266,00
Scanning Middelfart
70
1,9
2
kr. 266,00
Reumatolog Ringe
50
1,9
1
kr. 95,00
Kørsel venindebesøg
15
1,9
12
kr. 342,00
Kørsel ifm. bevilling af bil, test og afhentning
20
1,9
2
kr. 76,00
Kørsel til røntgen, blodprøve
16
1,9
2
kr. 60,80
Kørsel frisør
15
1,9
8
kr. 228,00
Div. Trivselskørsel, f.eks. Shopping, bankbesøg
500
1,9
1
kr. 950,00
Bibliotek
15
1,9
6
kr. 171,00




kr. 12.173,30
Fradrag periodekort fynbus

12
177
kr. 2.124,00
Merudgift befordring efter fradrag af prisen for off. Transport


kr. 10.049,30





Merforbrug af strøm til el-seng og el-cykel, anslået



kr. 500,00
Ekstra slid af tøj pga. bandager



kr. 1.500,00
Rengøringshjælp



kr. 7.800,00
Udskiftning af service til letvægt



kr. 1.000,00
Håndsrækninger, Katja ridning



kr. 500,00
Håndsrækninger relateret til mig



kr. 500,00




kr. 10.300,00
Samlet ansøgt for 2009



kr. 36.595,30


 
 
 
Overslag for 2010









Forsikring, bil



kr. 6.142,00
Merforbrug benzin pga. uøkonomisk invalidebil

363
12
kr. 4.356,00
Udgift svømmehal
13

130
kr. 1.690,00




kr. 12.188,00





Kørsel svømmehal
21
1,9
130
kr. 5.187,00
Småindkøb, kan ikke købe stort ind
15
1,9
104
kr. 2.964,00
Læge
15
1,9
5
kr. 142,50
kørsel til fysioterapi
24
1,9
30
kr. 1.368,00
Apotek
5
1,9
6
kr. 57,00
Gigtsanatoriet Middelfart anslået 4 uger
70
1,9
20
kr. 2.660,00
Kørsel venindebesøg
15
1,9
12
kr. 342,00
Kørsel ridefysioterapi (pr. 5. Februar og fremefter)
18
1,9
40
kr. 1.368,00
Kørsel frisør
15
1,9
8
kr. 228,00
Div. Trivselskørsel, f.eks. Shopping, bankbesøg
500
1,9
1
kr. 950,00
Bibliotek
15
1,9
6
kr. 171,00




kr. 15.437,50
Fradrag periodekort fynbus

12
177
kr. 2.124,00
Merudgift befordring efter fradrag af prisen for off. Transport



kr. 13.313,50





Merforbrug af strøm til elevationsseng og el-cykel



kr. 500,00
Rengøringshjælp



kr. 7.800,00
Handicaprettet kursus Ehlers Danlos forening. Incl. Kørsel



kr. 3.000,00
Fodtøj
3
400

kr. 1.200,00
Fodpleje
8
300

kr. 2.400,00
Salg af hus samt flytning - beløb søges når det er en realitet



Medicin efter tilskud fra Danmark



kr. 1.000,00
Ekstra slid på tøj pga. bandager



kr. 1.500,00
Håndsrækninger, Katja ridning
30
46

kr. 1.380,00
Håndsrækninger, pasning af børn pga. min sygdom
10
110

kr. 1.100,00
Håndsrækninger relateret til mig



kr. 500,00




kr. 18.880,00
Samlet ansøgt for 2010



kr. 44.513,50


 
 
De ansøgte merudgifter kan for hovedparten understøttes af sammenlignelige princip-afgørelser. Da retspraksis således er udstukket, skal jeg appellere til, at min sag ikke forhales unødvendigt, ved at fastholde afslag i strid med gældende principafgørelser. Dette skal ses i lyset af den allerede lange sagsbehandlingstid der har været i denne sag, og hvor jeg er berettiget til ydelsen med tilbagevirkende kraft for indtil nu 13 måneder, - en stor udgiftspost på en førtidspension.

Jeg skal venligst anmode Odense Kommune genvurdere min ansøgning. Fastholdes afslaget, bedes sagen videresendes til Det Sociale Nævn

 
Med venlig hilsen




beløbene står noget træls herinde, men er i nydeligt skema i originalen.

Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2010, 02:45   #28
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 59
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
konstruktivt input

hejsa

kommentarer:

1. hvis det som du har skrevet i tråden lige før mit indlæg er en KLAGE til kommunen over ikke at få bevilget §100 merudgifter, så:

1.1 spild af krudt, det er nok blot at skrive til kommunen at du klager over deres afgørelse, selvfølgelig indenfor de 4 ugers tidsfrist fra afgørelses datoen

1.2 hvorfor? jo for kommunen er ligeglade med dine kommentarer, og det er meget mere vigtigt at gemme dine klage punkter til det sociale nævn har skrevet til dig og bedt om kommentarer

2. hvis du følger mit forslag, så er dine klage kommentarer formuleret og opsat forkert.

2.1 når der skal skrives klage kommentarer til nævnet skal det være kortet ned til minimum og være meget præcist formuleret, specifikt hvad kommunen ikke mener du opfylder, dine begrundelse samt dokumentation mm

2.2 når tiden er hvor du skal sende klage kommentarer til nævnet mail et udkast til mig på [email protected] og jeg retter det korrekt til.

2.3 synes du skal kigge i vejledning nr 5 til serviceloven, her står om mrudgifter, og vejledningen er opdateret sidste år.

2.4 det som man skal lægge vægt på er sandsynliggjorte merudgifter, og sammenligne før ulykken/sygdom og efter

eksempel:

Vedr Fodterapeut

FØR:
før ulykken har jeg aldrig haft behov for at gå til en fodterapeut.

Efter:
efter ulykken grundet brækket ben og varig nedsat funktionsevne må jeg gå til en fodterapeut da jeg ikke selv kan klippe mine negle, og det er hver 6 uge a kr xxx pr gang. Bliver mine negle ikke vedligeholdt påvirker det min gang med smerter således at jeg ikke kan vedligeholde min træning, handle osv

Hermed sandsynliggjort en årlig merudgift på kr x.xxx,xx

osv


håber du synes om mine kommentarer

hilsen
jan
__________________
Mvh
Jan
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 13:57   #29
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Måske du kan få glæde af den her, selvom den kommer lidt sent.

Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen Syddanmark har gennemført en
Citat:
praksisundersøgelse af kommunale afgørelser om bevilling af merudgifter i form af håndsrækninger jf. serviceloven § 100.


http://www.statsforvaltning.dk/Evere...d=091218131304

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2010, 23:04   #30
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Lige en update. Jeg synes efterhånden at sagsbehandler går rigtig langt for at køre mig træt

Jeg har valgt at kontakte Det Sociale Nævn direkte, med kopi til rådmanden.

Min skrivelse er her;

Citat:
Jeg skal hermed bede Det Sociale Nævn tage stilling til min ansøgning om §100.

Jeg er af Ankestyrelsen blevet godkendt til Personkredsen, og mangler således at få sagsbehandlet mine ansøgte beløb. Ankestyrelsen gav mig medhold d. 15. december 2009

Jeg har gentagne gange måtte rykke Odense Kommune om at starte sagsbehandlingen omkring ansøgte beløb. D. 16. december 2009 sendte jeg således afgørelsen indscannet. Odense Kommune ønskede ikke at sagsbehandle udfra denne, hvorefter jeg som borger måtte kontakte Ankestyrelsen, og bede dem fremsende afgørelsen til Odense Kommune påny.

D. 26. januar 2010 modtager jeg så afslag på stort set samtlige beløb. Dette afslag anker jeg d. 4. februar 2010, og får oplyst at jeg vil få svar på genvurdering af anke i uge 8.

I uge 8 modtager jeg skrivelse, at fristen ikke kan overholdes, og jeg kan forvente svar i uge 12.

I forbindelse med aktindsigt i min sag har jeg nu erfaret, at Odense Kommune beder om status hus egen læge d. 17. februar 2010 - altså 1 uge før anken skulle være genbehandlet.

Der er i LÆ121 anmodet om sygehistorie, diagnoser, prognose, evt. planlagt/igangværende behandling og andre oplysninger. Derudover beder de om lægens vurdering af helbredsforholdenes betydning af sagen. Omtalte LÆ 121 mener jeg - såfremt den var relevant for sagen - skulle være indhentet inden Odense Kommune vurderede om jeg var i personkredsen til §100 - altså tilbage i 2008.

Da jeg - af Ankestyrelsen - allerede er godkendt til personkredsen for §100, mener jeg der sker en kraftig og uberettiget forhalelse af min sag.

Samtidig prøver sagsbehandler x- jf. vedhæftede referat af telefonsamtale - at påvirke andre forvaltningers sagsbehandling af mine ansøgninger. Omkring vedhæftede referat, bemærk da venligst at x ikke har set min bolig, og derfor ingen forudsætning har for at udtale sig om denne.

Da sagen allerede 1 gang har været gennem samtlige klageinstanser, og beløbet vedrøre 01.01.09 - dato, håber jeg på en snarlig afgørelse.

Med venlig hilsen
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til sag om førtidspension - partshøring Holdud Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 17-01-2013 18:25
Hjælp til partshøring imzadi Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 13 30-11-2011 13:05
Merudgifter §100 og hjælp til bil 40manne Alt det andet 0 23-08-2011 16:45
ressourceprofil i partshøring, HJÆLP! Marolle Alt det andet 19 27-03-2009 09:25
§ 100 merudgifter,hjælp pjuske Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 19-12-2008 12:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension