K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-07-2008, 10:46   #1
susannering
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2006
Indlæg: 5
Styrke: 0
susannering er ny på vejen
fritidjob sammen med fleksjob

Hej.

Jeg håber nogen ved reglerne med at have en fritidsjob ved siden af sin fleksjob.
Jeg ved dem der er på førtidspension kan tjene omkring 100000 kr. om året samtidig de får førtidspension.
Jeg er lidt usikker om man kan det når man er i fleksjob.
Jeg har ikke finde nogen regler for det.

Hilsen
Susannering
susannering er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2008, 14:41   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hej Susannering

Er du i fleksjob på fuld tid....altså 37 timer pr uge....

Jeg spørger fordi at de fleste herinde er på nedsat tid....og er man på nedsat tid.....ja så kan man ikke have noget job ved siden af sit fleksjob.....
Det kan man ikke fordi man i så fald ville få at vide at man skal gå op på fuld tid i sit nuværende job....
Det er vel egentlig også rimeligt nok....da fleksjob i sit udgangs punkt er ansættelse på fuld tid....

Nedsat tid er et skånehensyn...

Men er man i job på fuld tid....så kender jeg faktisk ikke reglene....men jeg vil da kigge efter dem og vender tilbage hvis jeg finder noget...
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2008, 15:00   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af susannering Se meddelelser
Hej.

Jeg håber nogen ved reglerne med at have en fritidsjob ved siden af sin fleksjob.
Jeg ved dem der er på førtidspension kan tjene omkring 100000 kr. om året samtidig de får førtidspension.
Jeg er lidt usikker om man kan det når man er i fleksjob.
Jeg har ikke finde nogen regler for det.

Hilsen
Susannering
Kan man tjene mange penge ved siden af førtidspensionen, risikerer førtidspensionisten at få at vide, at han/hun så kan være selvforsørgende.

Og i den gamle ordning før 2003 må man vist gerne tjene penge op til et vist beløb. (Jeg er ikke helt inde i reglerne.) Det kommer vel også an på timelønnen.

Mht. fleksjob vil jeg tro, at hvis man er i stand til at tjene mange penge på et fritidsjob, så er der noget "galt" i vurderingen af arbejdsevnen.

Får man udbetalt fuld løn for 37 timer pr. uge, uanset om man er til stede på arbejdspladsen 12,5 timer eller 37 timer (afhængig af skånebehov), så er man i min optik fejlvisiteret, da det i fleksordningen er meningen, at man arbejder flest mulige timer, fordi man IKKE kan blive selvforsørgende.

Sagt på en anden måde, så får man tilskud af kommunen uberettiget, fordi arbejdsevnen så er større, end tilskuddet berettiger til.

Måske det svarer til at arbejde samtidig med kontanthjælp... hvis man trækker det hårdt op.

Fleksjobtilskuddet gives jo kun, hvis man ikke magter at arbejde på "fuld kraft".

Har man skånehensyn, hvor kommunen yder 2/3 tilskud, og man arbejder ved siden af, bør tilskuddet ændres til 1/2 eller måske helt fjernes.

Hvis man tager de briller på, der hedder "selvforsørgelse", så behøver man ret beset ikke fleksjobtilskuddet, hvis man kan klare sig uden.

Får man et lønnet fritidsjob, vil jeg også anbefale, at man taler med kommunen om det, når der revurderes, så tingene er på det rene... også i ressourceprofilen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2008, 17:34   #4
susannering
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2006
Indlæg: 5
Styrke: 0
susannering er ny på vejen
Hej Webmaster og Zuza.

Jeg er i fleksjob på fuldtid, det vil sige 37 timer. Kommunen yder tilskud med 2/3 del.
Jeg har ikke et fritidsjob, men har snakket med andre som gerne ville have et. Men føler at der er forskel behandling af fleksjobber og førtidspensionister. Min mening er lidt det samme at når man for førtidspension er det fordi man ikke kan klare et job overhovedet, men alligevel kan tage et job samtidig med.
Der er mange forskellige slags fleksjobbere som har forskellige årsag til at have et fleksjob, måske fysisk årsager eller psysiske. Jeg kan godt se at det er dum at have et fritidsjob når man ikke kan klare fuldtidjob.
Hvad dem der har et fritidsintresse som de også de går meget op i. Det kræver også noget, det burde man så hellere ikke have.
Jeg ved ikke om jeg forklaret mig godt nok. Jeg har lidt svært med at få det ned med ord.
susannering er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2008, 21:00   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
forskel behandling af fleksjobber og førtidspensionister
Det er altså også meget, meget indviklet, og jeg fatter heller ikke lovgivningen, som virker underlig.

Men det handler for mig at se om SELVFORSØRGELSE. Og det er jo ikke alt, man ved om de førtidspensionister, der har arbejde ved siden af pensionen, vel? Mange er alt for hurtige til at dømme ham, der sidder på bænken og drikker.... "Han skal bare på afvænning, så kan han arbejde."

Men det holder IKKE at sidde og løfte pegefinger, for vi kender IKKE baggrunden... lægepapirer, forhistorie, økonomi, sociale problemer, osv. osv.

Det er muligt, at nogle pensionister på den gamle ordning kan arbejde nogle timer, men så bliver trukket i pensionen osv. osv.

På den nye ordning får man måske 10-20 kroner i timen i skånejob, fordi den effektive arbejdsindsats er langt fra den raskes.

Der er så mange ting, der får indflydelse på et menneskes arbejdsevne, at vi andre IKKE kan dømme udefra, om det er ok eller ej. (Kun i meget få tilfælde.)

Man SKAL arbejde, hvis man kan.

Man SKAL arbejde mest muligt... uden det offentliges hjælp.

Ved førtidspension er arbejdsevnen så nedsat, at man IKKE kan blive selvforsørgende ved et arbejde... heller ikke i fleksjob, men man kan måske godt klare et skånejob... evt. mange timer i en periode, og så intet senere.

En fleksjobber har mulighed for at blive selvforsørgende ved et fleksjob.

En førtidspensionist bliver trukket i pension, hvis der arbejdes. Pensionen er jo kun som a-kasse.

Forskellen er måske på, hvor strikse kommunernes vurdering af arbejdsevnen er... og om de ignorerer helbredsproblemer eller arbejdsevne.

Så i praksis kan en fleksjobber sagtens have en ringere arbejdsevne end en førtidspensionist... både pga. kommunernes forskellige praksis, men også helbredsmæssigt.

Men både fleksjobbere og førtidspensionster bliver jo vurderet og kontrolleret i hoved og r... konstant, så lovgivningen er god nok på det felt. Der kan kontrolleres RIGELIGT.

En ulønnet fritidsinteresse må man ifølge lovgivningen gerne have.

Hvor er vi henne, hvis man heller ikke må have hund, se tv, tegne krusseduller, pille næse, lave mad, samle på frimærker, spille computerspil, slægtsforske osv.? Lidt privatliv skal man have lov at have... og fritidsinteresser bliver man jo IKKE nødvendigvis selvforsørgende af.

Men jeg kan da godt se, at har man fået pension pga. et fysisk skrøbeligt helbred, og hvis man så kan grave have 37 timer om ugen, så kan det udefra se noget "tåbeligt" ud.

Måske andre kan forklare det bedre... jeg kan ikke.

Men man skal helt klart vogte sig for at dømme andre udefra, for man kender sjældent HELE baggrunden for, hvorfor andre har fået fleksjob eller pension.

Der kan være mange årsager, som de ikke ønsker, andre skal kende, og som måske kun viser sig, når de er på job... eller privat bag lukkede døre.



Jeg fik lige en ide, som måske kan "opklare" forvirringen.

Der er forskel på at kunne klare et job og på at være selvforsørgende.

Der er også forskel på at kunne knokle som en gal med en fritidsinteresse og så det at kunne leve op til kravene på et arbejdsmarked.

En fritidsinteresse kan man passe, når og hvis man har overskud til det. Sådan er arbejdsmarkedet ikke indrettet.

Håber, jeg fik forklaret mig klarere denne gang.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flytte sammen med FP'er?? Misse76 Dit og Dat 2 28-11-2012 19:55
Bo sammen??? med sin mor jette2 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 15-05-2012 14:00
Bo sammen ??? jette2 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 01-12-2011 16:02
Fleksjob og pensionsindbetaling hvordan hænger det sammen???? vinterpige Spørgsmål ang fleksjob 1 04-04-2011 08:42
Hej alle sammen karsten1983 Dit og Dat 12 19-12-2010 23:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension