K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-12-2011, 11:48   #11
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Jeg fik bekræftet af Liaison at jeg ikke er hypokonder, så det var sådan set også ok.
Hvad fejlede du så Karo en psykisk eller fysisk lidelse ?

Super indlæg af dig også Tante Ana, min psykiater havde selv fat i Bispebjergs "special afdeling" på et tidspunkt, men sagde at den overlæge, der kørte afdelingen for psykiske patienter med bl.a somatiske symptomer var langtids sygemeldt ?? Gad vide hvem det var ? Jeg er dog sikker på at det var Liason afd. han henvendte sig til.

Når min sag forhåbentlig primo det nye år er afsluttet, så vil jeg se om ikke jeg kan henstilles til Liason i stedet for min psykiater for at komme videre med mit "smerte scenarie".
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 11:58   #12
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Smile

Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
min psykiater havde selv fat i Bispebjergs "special afdeling" på et tidspunkt, men sagde at den overlæge, der kørte afdelingen for psykiske patienter med bl.a somatiske symptomer var langtids sygemeldt ?? Gad vide hvem det var ?
Det kommer an på hvornår det var. Før var det den berygtede "psykopat-ekspert", overlæge Morten Birket-Smith, mens nu er det overlæge Jens Nørbæk. Denne "special afdeling" hedder Liaisonpsykiatrisk Enhed og hvad-hvor-hvordan kan læses om her.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 12:09   #13
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se meddelelser



Det er netop det, der ikke er ligegyldigt, MTVRV1. Det er helt efter bogen, når Liaisonpsykiatri beskæftiger sig med psykiatriske sygdomme. Det er det, psykiatrien er til for, også Liaisonpsykiatri. Derimod går det galt, når Liaisonpsykiatrien listes ind i medicinske sygdomme.

Det er ikke ligegyldigt, når Liasonpsykiatri bruges til f.eks. udskifte fysiske diagnoser, med psykiatriske, som bl.a. er beskrevet af @PerChr i tråden Pension af Psykisk årsag i stedet for den reelle fysiske?

Det er heller ikke ligegyldigt, når Liaisonpsykiatri benyttes til at regulere førtidspensioner, som f.eks. beskrevet i tråden Somatiseringsekspert: psykisk syge tilbage til arbejdsmarkedet (efter at mange med fysiske sygdome, fik i stedet psykiatriske diagnoser af Liaisonpsykiatere), eller Psykiater om midlertidig førtidspension.



Når det gælder psykiske sygdomme, er der ikke hold i kritik af Liasonpsykatri, men når det gælder de medicinske sygdomme, kan det ikke advares nok, ofte nok og højt nok - mod at lade Liasonpsykiatrien blive indblandet i diagnose- og behandlingsforløb, eller i ens sag hos de sociale myndigheder.



Jamen, i din gerning som privat sagsbehandler, Ricky M. - vil det virkelig være nyttigt for dig at udforske TERM-modellen, fordi denne "model" er udviklet og udarbejdet af.... Liaisonpsykiatri i Danmark, og guderne må vide, hvor mange af dem du møder i fremtiden, får deres sag forplumret af Liaisonpsykiatere.

TERM-modellen er det "værktøj" lægestuderende og lægestanden trænes op i brugen af og formålet er: sortering af patienter.

Det nævnte "værktøj" kan du læse om i tråden Hypokonder-manual til praktiserende læger.

Ellers får du en hel del at vide i Sådan behandles din sygdom - TERM-modellen, og om eksempel på hvordan visse læger endda går op i denne "model", kan du læse i TERM-overlæge Claus Rasmussen.

Søgning på K10, med søgeord TERM-modellen finder 58 emner hvor den er omtalt.
Jeg vidste at jeg havde hørt det før i min psykundervisning:

Så vidt jeg er undervist i, er TERM-modellen udviklet (her i Danmark) af Aarhus Universitetshospital i samarbejde med mange . Herunder med indragelse af deres stedlige eksperter i psykiatri og herunder også Liasion (liasion er fransk og betyder sammenhæng i dette tilfælde).

Liasion-psykiatri er en gren af psykiatrien som fokuserer på at finde evt. sammenhænge i patientens tilstand, og er IKKE udviklet for at "pådutte" evt. nye lidelser. (Det har aldrig været dens formål)

Her er "formåles-paragraffen":


Formål for TERM-modellen

De overordnede mål med dette efteruddannelsesprogram er:
1. At give lægerne en bedre forståelse af somatoforme og funktionelle
lidelsers natur.
2. At forbedre lægernes evne til at diagnosticere somatoforme og
funktionelle lidelser.
3. Igennem praktisk færdighedstræning at forbedre lægernes færdigheder i:
− at behandle lettere tilfælde af somatoforme lidelser og funktionelle
symptomer
− at håndtere kroniske tilfælde af somatoforme og funktionelle lidelser
4. At få alment praktiserende læger til at føle sig mere sikre over for denne
patientgruppe og dermed mindre belastet af denne patientgruppe


Det de beskriver som værende det store problem er når alment praktiserende læger har haft patienter med fysiske lidelser som ikke præsenterer sig selv udtalt (svære at diagnosticere) og lægen samtidig har haft mistanke om noget psykisk, så har lægerne ikke været gode nok til at dele fokusset, så de har undersøgt for både fysisk og psykisk lidelse.

Påstanden er at psykiske lidelser, kan præsentere sig, som fysiske smerter, HVIS der i forvejen er en fysisk lidelse.

Her er linket til selve efteruddannelses håndbogen:

TERM-Modellen

At nogle læger (kvaksalvere) så bruger det i sygedagpenge sager til at flytte fokus, så forlængelses muligheder og lign, forsvinder som dug for solen er jo helt hen i hampen.

Men omvendt, man skal slet ikke afskrive at der i visse tilfælde kan være den førnævnte årsagssammenhæng. Jeg har da haft borgere der er kommet meget tættere på normale tilstande, når først vi fik mistanken om at der var noget psykisk der forstærkede de fysiske signaler (smerter). Det var sjældent det var personlighedsforstyrrelser og lign. men derimod det man populært kalder "ondt i livet" dvs. depressioner og lignende tilstande.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 12:38   #14
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Du har ret, Ricky M. og alligevel misser du pointen. Pointen er, at det er alene op til lægen at vurdere, om patienten er hypokonder, eller medicinsk syg. Når lægen så ikke kan gennemskue patientens tilstand, bliver patienten sorteret ind i hypokonder-gruppen og kommer ikke videre i udredningen.

Mennesker er døde af det, Ricky M. Hjertesyge, mennesker med kræft - lægerne behandlede med kognitiv terapi og antidepressiva, indtil det blev for sent. Mennesker med tarmsygdom, der kom til at ligne kz-fanger, mens de blev behandlet med kognitiv terapi og nervemedicin. Det er ikke så få og det er ikke småting. Anbefaler at læse lidt mere om denne vinkel på den sag.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 12:41   #15
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Har skam ikke misset nogen pointe, vælger bare at fokusere på det oprindelige formål med opgaven / Term.

Jeg bruger også ordet kvaksalver i mit indlæg...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 12:43   #16
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se meddelelser
Det kommer an på hvornår det var. Før var det den berygtede "psykopat-ekspert", overlæge Morten Birket-Smith, mens nu er det overlæge Jens Nørbæk. Denne "special afdeling" hedder Liaisonpsykiatrisk Enhed og hvad-hvor-hvordan kan læses om her.

alså nu har jeg selv været der
har både fysiske og psykiske ting
alt er anderkendt og deres konklusion
stærkt nedsat funktionsevne som ikke kan bedres
grunden til jeg overhovedet ikke genkender det billede som folk skriver om det

er ikke med i noget forsøg eller andet
Nej var der en gang og fik lavet en 7 sider rapport
alle mine lægeoplysninger var indhentede
de vidste næsten mere omkring mine sygdomme, end jeg selv gør

de havde et par forslag til min livskvalitet.
igen uden opfølgning af nogen art

alså jeg har været igennem de første 60 læger igennem 10 år
så har en udmærket erfaring til at kunne sige om en læge er god eller ej
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 13:21   #17
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeg er også blevet udredt fysisk og fejler ikke noget der. Hjerte og nyre er scannet, har fået taget alverdens blodprøver, målt stofskifte osv. Har ej heller fibromyalgi, så det hele sidder psykisk bl.a i form af smerter i krop og psyke.

Jeg må være oplagt til Liason og håber at komme til en dag.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 14:27   #18
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Det er desværre blevet moderne af lægekonsulenterne rundt omkring, at når de ikke kan bestride fysiske skader/skavanker/lidelser, så antyder de at der kan være noget psykisk, hvilket så "låser" sagsbehandleren, og tvinger dem til at bede om en psykisk udredning, som ikke alene forhaler afslutningen af sagen, men også presser borgeren endnu mere.
...det gælder desværre ikke kun lægekonsulenter, men også somatiske speciallæger i deres speciallægeerklæringer til Jobcenter...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 16:43   #19
Lotte68
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2010
Indlæg: 318
Styrke: 14
Lotte68 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Jeg gjorde også opmærksom på at jeg anker og på at det er ulovligt at henvise borgere til forskning som forsøgspersoner hos Liaison-psyk. da det udelukkende er forskning hvor man kun gør brug af forsøgspersoner.
Jeg gjorde opmærksom på at det på ingen måde udover ulovligheden er et reelt behandlingstilbud til syge borgere at henvise borgeren til at stille sig selv og sin krop til rådighed for eksperimenter for medicinalindustrien.
Jeg gjorde også opmærksom på at sådanne formaninger er en overskridelse af helt basale menneskerettigheder.


det er alså en påstand helt ude i hampen
kender 3 og mig selv som har og har haft forbindelse med Liaison-psyk

den bedste beskrivelse af mit sygeforløb og konklusion
er netop kommet fra Liaison-psyk

alle mine fysiske ting er 100 procent anderkendt af Liaison-psyk

bare så andre som bliver henvist til Liaison-psyk
nok lige skal tage alle påstande om Liaison-psyk med et gran salt
Jamen det er fint du mener det er ude i hampen og fint for dig, at du har en god oplevelse der.

Men det ændrer ikke på at Liaisonpsykiatrisk ER forskning, hvor man KUN gør brug af forsøgspersoner, og der er ulovligt at pålægge borgere deltagelse i forskningsprojekter.

Du nævner at det jeg skriver er påstande, nej det er ting jeg kan dokumentere, jeg har skam en hel Liaison-mappe på computeren hvor også TERM-modellen beskrives indgående.

Det der var vigtigt for mig var at påpege at INGEN skal føle sig tvunget til henvisning til Liaison-psyk, hvis man ønsker at stille som forsøgsperson i deres forskning, så skal det være på frivillig basis.

Flere herinde har udtrykt deres bekymring over at have følt sig presset til Liaison-behandling, inklusiv mig - så derfor synes jeg det er af meget stor vigtighed at informere om at det er ulovligt at pålægge en borger at stille op/stille sin krop og psyke til rådighed for forskning.

Og at Liaison er forskning er indiskutabelt - Liaison er forskning bl.a. finansieret af medicinalindustrien og Trygfonden.
Lotte68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 16:47   #20
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
"Og at Liaison er forskning er indiskutabelt - Liaison er forskning bl.a. finansieret af medicinalindustrien og Trygfonden."

Bare fordi det er støttet af medicinal industrien og andre fonde er ikke ensbetydende med at det er forskning, og at du så er forsøgskanin.

Så er alle der modtager en eller anden form for behandling jo det nærmest. Trygfonden giver også millioner til hjerte-forskning, døve forskning, og så videre og så videre
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Psyk. Rene Klysner annoa Alt det andet 4 23-08-2012 19:46
Problemer med Psyk i Aalborg! FrkSilverfox Dit og Dat 0 12-05-2012 22:38
Skabelon til psyk-dagbog? Håber Alt det andet 2 19-01-2012 16:38
Hvordan finder en psyk skånebehov? Håber Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 11-01-2012 13:06
psyk. sparkongefre Spørgsmål ang fleksjob 15 14-12-2009 12:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension