K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-08-2019, 21:43   #1
henningv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2010
Lokation: hedensted
Indlæg: 176
Styrke: 0
henningv er ny på vejen
regler for 2003 fp vedrørende arbejde

Jeg fik pension i 2011 og nu mangler jeg svar på spørgsmål bl.a vedr frivillig arbejde - eks. på festival for at "tjene" til billet og "alm." arbejde på ca 10 timer pr uge.
Kommunen har svært ved at give mig et svar på om jeg må arbejde som ovenstående beskrevet - er der nogen af jer der ved noget?

Må jeg arbejde frivilligt for en billet?
Må jeg arbejde ca 10 timer i ugen?
Hvad må jeg tjene før de trækker i min fp?

På forhånd tusind tak
henningv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2019, 04:53   #2
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
kan svare på du må tjene 77300 før der modregnes på din pension med 30 kr pr 100 kr tjent .
men der findes ikke noget konkret svar på arbejde ved siden af hvilket nok afholder folk for at prøve af frygt for kommunen begynder at snakke flex ...ellers skal det være det som før hed skånejob (kan ikke huske hvad det hedder i dag ) eller frivilligt arbejde ..og indkomst behøver ikke at komme fra arbejde kan være fra værdipapirer eller supplerende udbetalinger fra forsikringer pensionsselskab ...så snakker vi arbejde på almindelige vilkår med lavt timeantal så drøft endelig dette med en sagsbehandler eller lign fra kommunen fremfor bare at gå igang .
__________________

Sidst redigeret af handy; 01-09-2019 kl. 05:18.
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2019, 14:19   #3
henningv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2010
Lokation: hedensted
Indlæg: 176
Styrke: 0
henningv er ny på vejen
nå nu har jeg kontaktet jobcentret
så må vi se om de rykker hovedet af mig
henningv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2019, 04:33   #4
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
ja åndsvagt det skal være så omsonst ....held og lykke .
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2019, 16:13   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg har heller ikke kunne finde noget sted for der var nævnt faste regler, så man ballancerer på en line som førtidspensionist på den nye ordning, hvis man ønsker at arbejde, enten frivilligt eller for en løn.

Men jeg vil mene at hvis du følger den regel at det antal timer du kunne klare dengang du fik tilkendt pension det må du formentligt godt arbejde, uden at risikere noget. De gav dig jo pension vel vidende at du havde den nævnte arbejdsevne og hvis du udnytter den har du jo ikke snydt nogen.

Derudover kan de fleste i kortere perioder arbejde flere timer, hvilket vil sige at hvis du havde en arbejdsevne på 3 timer da du blev visiteret til pension så kan du formodentligt også arbejde 5-6 timer i kortere perioder uden at nogen undrer sig, måske endda 10 timer.
Især hvis der er tale om at arbejde i sommerperioden (alt efter hvad du nu fejler) da mange syge har det bedre om sommeren og derfor også vil have en større arbejdsevne om sommeren end om vinteren.

Men hvis du over flere uger, måneder, år kan arbejde 10 timer er spørgsmålet om din arbejdsevne er blevet større siden dengang eller om du har holdt igen ved arbejdsprøvningen / arbejdsprøvningerne siden du nu kan arbejde 10 timer hvor du dengang landede på 3 timer (stadig mit hypotetiske tal).

Så det er efter min mening almindeligt at kunne arbejde et højere timeantal for en kortere bemærkning mens det kontinuerlige slid uge efter uge oftest gør at timeantallet falder.

Alt i alt afhænger det derfor af din arbejdsevne den dag du blev visiteret til pension.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2019, 05:55   #6
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Jeg har heller ikke kunne finde noget sted for der var nævnt faste regler, så man ballancerer på en line som førtidspensionist på den nye ordning, hvis man ønsker at arbejde, enten frivilligt eller for en løn.

Men jeg vil mene at hvis du følger den regel at det antal timer du kunne klare dengang du fik tilkendt pension det må du formentligt godt arbejde, uden at risikere noget. De gav dig jo pension vel vidende at du havde den nævnte arbejdsevne og hvis du udnytter den har du jo ikke snydt nogen.

Derudover kan de fleste i kortere perioder arbejde flere timer, hvilket vil sige at hvis du havde en arbejdsevne på 3 timer da du blev visiteret til pension så kan du formodentligt også arbejde 5-6 timer i kortere perioder uden at nogen undrer sig, måske endda 10 timer.
Især hvis der er tale om at arbejde i sommerperioden (alt efter hvad du nu fejler) da mange syge har det bedre om sommeren og derfor også vil have en større arbejdsevne om sommeren end om vinteren.

Men hvis du over flere uger, måneder, år kan arbejde 10 timer er spørgsmålet om din arbejdsevne er blevet større siden dengang eller om du har holdt igen ved arbejdsprøvningen / arbejdsprøvningerne siden du nu kan arbejde 10 timer hvor du dengang landede på 3 timer (stadig mit hypotetiske tal).

Så det er efter min mening almindeligt at kunne arbejde et højere timeantal for en kortere bemærkning mens det kontinuerlige slid uge efter uge oftest gør at timeantallet falder.

Alt i alt afhænger det derfor af din arbejdsevne den dag du blev visiteret til pension.
blev selv tilkendt pension i 2011 og der var ordlyden ingen eller ubetydelig rest arbejdsevne eller var det jo flex der blev tilkendt når bare de kunne finde lidt timer så folk kunne parkeres på flexydelse i stedet
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2019, 15:41   #7
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af handy Se meddelelser
blev selv tilkendt pension i 2011 og der var ordlyden ingen eller ubetydelig rest arbejdsevne eller var det jo flex der blev tilkendt når bare de kunne finde lidt timer så folk kunne parkeres på flexydelse i stedet
Ja, det er rigtigt, men alligevel, hvis du ser bort for deres formulering, så må du jo også have været igennem mindst en arbejdsprøvning og kommet frem til et timeantal, det er dette timeantal jeg refererer til?

Hvis en borger bliver bevilget pension efter ud fra en funktionsbeskrivelse fordi man kom frem til at arbejdsprøvning var no go, så vil jeg også mene at samme borger ikke senere kan arbejde 10 timer om ugen for sin billet som trådstarter nævner uden at kontakte kommunen og oplyse at der er sket forbedring i arbejdsevnen.

Men hvis en borger har fået bevilget pension ud fra en arbejdsevne på eksempelvis 5 timer om ugen, så vil samme person nok også kunne arbejde disse timer senere, måske endda flere timer over en kortere bane, uanset om det er lønnet eller ulønnet arbejde.

Det var det jeg mente med mit indlæg.

Jeg mener at det er at ballancere på et knivsæg og risikere at få genoptaget sagen hvis der er for stor forskel mellem det timeantal der blev præsteret i en arbejdsprøvning og det der efterfølgende kan ydes på eksempelvis en festival.

Jeg tror faktisk at der er stor forskel på hvilken praksis de forskellige kommuner har og har haft og derfor vil man måske i en kommune godt kunne få pension med en arbejdsevne på 5 timer mens andre kommuner end ikke tilbyder pension til en person der kun kan arbejde 40 minutter (oven i købet opdelt i 2).
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2019, 03:14   #8
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Ja, det er rigtigt, men alligevel, hvis du ser bort for deres formulering, så må du jo også have været igennem mindst en arbejdsprøvning og kommet frem til et timeantal, det er dette timeantal jeg refererer til?

Hvis en borger bliver bevilget pension efter ud fra en funktionsbeskrivelse fordi man kom frem til at arbejdsprøvning var no go, så vil jeg også mene at samme borger ikke senere kan arbejde 10 timer om ugen for sin billet som trådstarter nævner uden at kontakte kommunen og oplyse at der er sket forbedring i arbejdsevnen.

Men hvis en borger har fået bevilget pension ud fra en arbejdsevne på eksempelvis 5 timer om ugen, så vil samme person nok også kunne arbejde disse timer senere, måske endda flere timer over en kortere bane, uanset om det er lønnet eller ulønnet arbejde.

Det var det jeg mente med mit indlæg.

Jeg mener at det er at ballancere på et knivsæg og risikere at få genoptaget sagen hvis der er for stor forskel mellem det timeantal der blev præsteret i en arbejdsprøvning og det der efterfølgende kan ydes på eksempelvis en festival.

Jeg tror faktisk at der er stor forskel på hvilken praksis de forskellige kommuner har og har haft og derfor vil man måske i en kommune godt kunne få pension med en arbejdsevne på 5 timer mens andre kommuner end ikke tilbyder pension til en person der kun kan arbejde 40 minutter (oven i købet opdelt i 2).
jeg har ikke været i arbejdsprøvning så har ikke noget timeantal ..men ja nok nemmere når man har dette og referere til ...men for dårligt der ikke er nogle mere klare regler på området tror det afholder mange ...et par tusind kr på månedsplan ville gi et løft da man jo ikke bliver velhavende på pension (i hvert fald ikke uden forsikring eller andet der udløser engangsbeløbeller løbende udbetalinger ) og ikke mindst kontakten til kollegaer .

god dag
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2019, 12:09   #9
henningv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2010
Lokation: hedensted
Indlæg: 176
Styrke: 0
henningv er ny på vejen
nå det blev et klart nej øv
henningv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2019, 03:31   #10
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af henningv Se meddelelser
nå det blev et klart nej øv
trist men godt du forhørte dig først for ikke ligepludselig at skulle trækkes igennem et forløb for forsikre sig sin berettelse til FP...nu ved jeg ikke hvor gammel du er men er der ikke noget med en førtids pension ikke kan fratages igen når man er fyldt 60 år så måske til den tid er der en mulighed for at arbejde evt at arbejde 5 timer ugentligt

god weekend .
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension