K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-06-2014, 10:44   #1
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Hvad mere kan jeg gøre?

Den korte version:
Jeg sidder godt og grundigt fast i systemet.

Jeg er kronisk syg, psykisk. Stationær, ikke flere behandlingsmuligheder i forhold til bedring, kun for at forhindre forværring (bla gentagende depressioner)
Udtalelser fra psykiater, psykolog om at jeg har varigt nedsat arbejdsevne, og at jeg kan få det værre, hvis ikke de skånehensyn overholdes.

Jeg har været i arbejdsprøvninger - sidste sluttede i okt 13 efter ca 6 mdr.

Pt står jeg med en kommune der nægter mig rehabiliterings team møde. De nægter fordi de mener at der ikke er substans for er ressourceforløb og ikke mener at min arbejdsevne er afklaret i forhold til fleks. Min sagsbehandler mener dog at jeg burde foran rehabiliterings teamet - men chefen siger nej.

Jeg har to anker inde ved Ankestyrelsen, men dem forventer jeg ikke afgørelse på før næste forår. Jeg er ramt af gensidig forsørgerpligt, og min kæreste er ved at lede efter ny bolig, da vi på sigt ikke holder til dette.

Jobcenteret vil have mig i ny arbejdsprøvning før de vil tage stilling til mere i min sag - jeg er pt sygemeldt med depression, hvorfor jeg på ingen måde kan deltage i en arbejdsprøvning, og mener så heller ikke at den skulle være nødvendig. Sidste arbejdsprøvning endte på 12 timer.

Er der overhovedet mere jeg kan gøre pt., ud over st bryde min familie op?
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 11:21   #2
Vægten62
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2014
Indlæg: 24
Styrke: 10
Vægten62 er ny på vejen
Nu er jeg ikke en af eksperterne herinde, så jeg kan kun tale udfra mig selv, idet jeg tror vores sager ligner lidt hinanden.

Jeg lider særligt af depressioner, og har stort set været i depression siden jeg blev sygemeldt for 2 1/2 år siden. Er også stationær, og uden flere behandlingsmuligheder.

Det jeg først tænker, er at det er længe siden du sidst var i arbejdsprøvning, og derfor er det nok meget forståeligt at de vil ha en ny.

Det er hamrende hårdt at være i arbejdsprøvning når man er i depression - det er faktisk uhyggeligt at man skal udsættes for det, for det er bestemt ikke noget man bliver rask af, tværtimod. Men arbejdsprøvninger er nu engang det redskab kommunerne bruger, så der er ikke andet at gøre. Om ikke andet, må du møde op for at tage hjem igen, selvom det også er hårdt.

Hvor gammel er du, og hvor mange arbejdsprøvninger har du været i?

For mit eget vedkommende har jeg været i 4. Den forrige sluttede lige før jul sidste år, og den sidste slutter i dag.
Kommunen ville forlænge den arbejdsprøvning jeg slutter i dag. Men da gik jeg til egen læge, der henvendte sig til kommunen (LÆ 165) og som på det kraftigste frarådede at jeg forsatte.
Der var planlagt et møde med JK i onsdags, med det møde blev aflyst, og jeg har intet hørt siden til en forlængelse - der er dog planlagt møde med SB i næste uge.

Så spørgsmålet er, om du har været forbi din læge?

Og selvom du har været forbi lægen, og denne kontakter kommunen, så er det ingen garanti for at kommunen ikke kan forlange at du bliver sendt ud - i det tilfælde kan man så klage.

Det er barskt. Men det er sådan jeg oplever det, der svarer nok nogen der ved mere.

Sidst redigeret af Vægten62; 27-06-2014 kl. 11:41.
Vægten62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 12:26   #3
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Jeg rykkede for rehabiliterings team møde allerde imens jeg var i sidste arbejdsprøvning - men ja, de nægtede, og siden da har jeg forsøgt på alle tænkelige måder, og samme har min sagsbehandler, som også er frustreret over sagen ikke kan komme videre

Jeg er 32, og er vist 3 arbejdsprøvninger og 11 år i systemet

Jeg bliver ikke sendt i arbejdsprøvning, da jeg er sygemeldt, læge attest er udfyldt osv - men problemet er at min sag er strandet imens, hvilket jo ikke just hjælper på psyken .. Jeg blev depressiv under sidste arbejdsprøvning pga bekymringerne omkring det hele, det begyndte at lette lidt ved årsskiftet, men det væltede hurtigt igen pga den gensidige forsørgerpligt/al tryghed forsvandt/forudsigelig og uvis fremtids udsigter, bekymringer omkring hvad jeg byder mine børn osv i den dur.. Så ret selvforstærkende cirkel at stå i - og netop det, som psykiater advarer imod
Som min. mener jeg at de burde give mig 'ro' i form af et ressourceforløb, hvor en arbejdsprøvning jo også kunne blive en del af på sigt, men ja, det føles umuligt pt
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 12:45   #4
Vægten62
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2014
Indlæg: 24
Styrke: 10
Vægten62 er ny på vejen
Jeg kender så udemærket, den selvforstærkende cirkel at stå i, og som depressiv patient kommer hjernen på "overarbejde", når den udfordres med arbejdsprøvninger - jeg føler med dig.

Umiddelbart for mig at se, er der ligesom noget "modsatrettet" i din sag; 1. du kunne arbejde 12 timer/uge ved sidste arbejdsprøvning, 2. du er nu sygemeldt pga depression.

Set i det lys, tror jeg ikke du vil kunne undgå en ny arbejdsprøvning på et tidspunkt, når du har det lidt bedre.

Noget andet er, at man ikke selv kan forlange/søge om hverken fleks eller ressourceforløb, det er alene noget kommunen afgør.

Men som sagt, er jeg ikke ekspert, og taler kun ud fra egne oplevelser.

Jeg vil ønske dig god bedring og held og lykke fremover.
Vægten62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 12:52   #5
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Jeg er 'spået' gentagende depressioner resten af livet, så på et tidspunkt skal det 'opgives' at jage mig rundt pga det - en af grundene til at jeg skal have fleks er netop at forbygge at det sker så ofte, som det er sket indtil videre m

Man kan anmode om både fleks og ressourceforløb, at kommunen skal tage stilling - jeg har gjort begge men kommunen har ret til at spise en af med et afslag og gå uden om rehabiliteringsteamet - men det afslag man evt får, kan man anke
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 12:58   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
i forlængelse af "Whattodo"s indlæg

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=163259
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2014, 08:54   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du kan enten afvendte afgørelserne(men hvad går de ud på?)

Eller du kan ansøge om førtidspension(§17 stk2(foreliggende grundlag), således at kommunen bliver tvunget til at forelægge din sag for rehabiliteringsteamet.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2014, 10:21   #8
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Sag 1 - afslag på at behandle min flekssag, de mener at jeg bare skal blive selvforsørgende
Sag 2 - afslag på ressourceforløb

Paragraf 17 søgte jeg i desperation i foråret - kommunens modspil var at give teamet mundkurv på, med alt andet end pension
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2014, 16:31   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Når man søger en førtidspension på det foreliggende grundlag paragraf 17 stk. 2...så er det ikke at give rehabteamet mundkurv på når de kun skal se på om man er berettiget til førtidspension...

Det er jo det som står i loven at de skal undersøge...kun om man er berettiget til en førtidspension...og ikke andet...

Hvis man ikke havde søgt på det foreliggende grundlag paragraf 17 stk. 2....men alene en paragraf 17 i lov om social pension....ja så skulle de undersøge i forhold til alt inden for den sociale lovgivning...revalidering, fleksjob, ressourceforløb, førtidspension osv...

Problemet med at søge en almindelig paragraf 17....ja det er jo at det kan tage år for dem at kigge på sagen...

Nåå jeg skrev egentlig bare for at tydeliggøre at kommunen har gjort som de skal når de udelukkende kigger på om man er berettiget til en førtidspension hvis der er søgt efter paragraf 17 stk. 2...altså på det foreliggende grundlag...så her har de gjort som de skal og fulgt loven...da det eneste de skal, er at kigge på om man er berettiget til en førtidspension...

De kan blankt afvise sagen hvis der feks mangler lægelige papirer, der er tvivl om behandlingsmuligheder, hvis ens arbejdsevne ikke er undersøgt godt nok osv osv...

Skal man søge en paragraf 17 stk. 2 på foreliggende grundlag....og håbe på at den går igennem....ja så skal man være sikker på at ens sag er godt nok belyst fra alle sider...og dette ifølge kommunens krav og ikke ens egne...

Nogle gange kan man så bruge de begrundelser de kommer med som afslag på pension til at komme videre med sin sag....feks hvis de siger at der mangler dette eller hint....for så kan man forsøge at skaffe det som så mangler...

Var det manglende undersøgelse af din arbejdsevne som de gav som afslag på pension?

Eller hvad var deres begrundelse for afslag?

Har du klare lægepapirer der siger at dit helbred vil blive væsentligt forværret hvis de arbejdsprøvet dig?

Når de sender en i arbejdsprøvning ja så kan man klage over denne og hvis du har klare papirer der siger at dit helbred vil blive væsentligt forværret af en sådan ja så kan det jo være at du kan få dem overbevist om at de skal lytte til lægerne med hensyn til dit helbred...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2014, 17:40   #10
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Jeg ved godt at der lovmæssigt ikke er noget at klandre dem for, hvad angår paragraf 17, dog bør det nævnes at de har lov til at kigge på andre muligheder (fx fleksjob, ressourceforløb) under sådan et møde - jeg ved med sikkerhed at der er blevet givet mundkurv på den del

Nej, jeg har ikke lægepapirer der siger at jeg får det værre af arbejdsprøvning (eller jo pt under min nuværende sygemelding men ikke ellers) - men der står at skånebehov skal opfyldes for at forhindre forværring generelt

Afslaget var begrundet med der manglede nogle lægepapirer, fx var speciallæge erklæringen forældet, og de har ikke villet indhente nu - så den blev indirekte trumfet igennem, og er nu lavet
Og at min arbejdsevne ikke er dokumenteret manglende (hvilket jo er helt korrekt, jeg skal jo også have fleks).. Og så anbefaler de en arbejdsplads med skånehensyn - og henviser til endnu en arbejdsprøvning (som jo så jager mig nu)

Min grund til paragraf 17 var at blive hørt, og forhåbentlig trumfe nogle læge dokumenter igennem - ikke for at få pensionen

Det jeg finder skræmmende er at jeg står i en situation der tricker min psyke, med andre ord forværring, og kommunen er basalt ligeglad - og min sagsbehandler føler sig magtesløs

Sidst redigeret af Whattodo; 28-06-2014 kl. 17:43.
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension