K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-08-2015, 22:10   #1
Balder2014
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2015
Lokation: sjælland
Indlæg: 9
Styrke: 0
Balder2014 er ny på vejen
Hvad kan der søges?

hejsa

jeg er enlig mor til 3 (en bor her fast) de to andre er samværs børn.
jeg er på barsel med den mindste endnu frem til januar 2016.
her skulle jeg været startet på det studie jeg gik fra sidste år (min barsel er forlænget grundet for tidlig født baby og denne er så ikke startet i dagpleje endnu)
i mellem tiden har undervisningsministeriet ændret kravene på uddannelsen så jeg mangler to fag på A niveau - og for at skulle gennemfører skulle jeg så være startet her 1/8 da jeg ikke kunne dette, skulle jeg selv sørge for at tage dem som fjern studie - mens jeg så ville beholde min SU.
Det krævede så en ekstra udgift på bøger og en Pc som jeg søger kommunen om, men men men de anser det ikke som en nødvendig udgift og afslog at hjælpe, jeg klager og får afslag på denne også så den er røget i anke styrelsen.
jeg kan så ikke overholde min udannelses aftale om at jeg skal læse dine fag og bliver dd. meldt ud af uddannelsen
jeg har så søgt kontant hjælp meldt mig ledig på jobnet, velvidende jeg ikke kan tage et job med en lille hjemme.
det er ikke mit problem

sådan som jeg ser svarene herinde er det så rigtigt følgende

jeg modtager kun kontanthjælp fra 19-31/8 til udbetaling d 1?
jeg får bolig sikring

jeg vil på ingen måde kunne klare mig for det beløb d 1
mine faste udgifter ser ud som følgende

husleje 6100
varme 1070
el 1000
vand 700
bidrag til de stores sfo ( til faderen )980

og det vil jeg jo på ingen måde få

hvad kan jeg så søge og er der nogen der har ide om hvad man kan få ?
Balder2014 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2015, 22:53   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså vi taler tilskud som kontanthjælpsmodtager?
I så fald, faldt du i indtægt da du overgik til barsel/kontanthjælp?
Har du udgifter til medicin og lignende?
Har du en uddannelse i forvejen, og er du over eller under 30 år? (det er nemlig muligt at søge noget til uddannelse, hvis man får uddannelsespålæg af kommunen. Man får uddannelsespålæg hvis man er under 30 år, og ikke har en uddannelse)

Så længe du har ret til barselloven, skal du ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Du skal selvfølgelig huske at tjekke post, ikke have formue, og opholde dig i danmark, men du er fritaget fra jobsøgning og aktivering under din barsel.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2015, 22:57   #3
Balder2014
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2015
Lokation: sjælland
Indlæg: 9
Styrke: 0
Balder2014 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Altså vi taler tilskud som kontanthjælpsmodtager?
I så fald, faldt du i indtægt da du overgik til barsel/kontanthjælp?
Har du udgifter til medicin og lignende?
Har du en uddannelse i forvejen, og er du over eller under 30 år? (det er nemlig muligt at søge noget til uddannelse, hvis man får uddannelsespålæg af kommunen. Man får uddannelsespålæg hvis man er under 30 år, og ikke har en uddannelse)

Så længe du har ret til barselloven, skal du ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Du skal selvfølgelig huske at tjekke post, ikke have formue, og opholde dig i danmark, men du er fritaget fra jobsøgning og aktivering under din barsel.
Jeg er gået fra su til kontanthjælp så ja en su er med forsæger tillæg små 9000 plus su lån
Så det er mindre
Jeg er 33 ikke uddannet endnu og ingen væsenlige medicin udgiftee
Mit problem er jeg vel ikke får noget udbetalt den 1-9
Balder2014 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2015, 22:59   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Som forsørger 30+ år, skal du gerne få 14416 kr før skat i kontanthjælp.
Hvad fik du før du søgte kontanthjælp?
Og hvilken dato søgte du kontanthjælp?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2015, 23:02   #5
Balder2014
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2015
Lokation: sjælland
Indlæg: 9
Styrke: 0
Balder2014 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Som forsørger 30+ år, skal du gerne få 14416 kr før skat i kontanthjælp.
Hvad fik du før du søgte kontanthjælp?
Og hvilken dato søgte du kontanthjælp?
Jeg søgte idag og jeg fik su indtil da
Balder2014 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2015, 23:02   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvornår var sidste udbetaling af su?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2015, 23:03   #7
Balder2014
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2015
Lokation: sjælland
Indlæg: 9
Styrke: 0
Balder2014 er ny på vejen
31/7 fik jeg den sidste
Balder2014 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2015, 23:09   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du har vel fået SU der dækker frem til d.1/9.. så du skal ikke have kontanthjælp for de dage i august..
Du kan så få kontanthjælp fra 1/9, men de er bagudbetalt, så de kommer først til udbetaling sidst i september.
Så du kan søge en enkeltydelse som du kan klare dig for i september.
Normalt skal man have sparet op til det, da det er en forudset udgift at man går fra forudbetalt su og til bagudbetalt arbejde, så måske bliver det mod tilbagebetaling.

Det kan nok godt svare sig at kigge på dit vand samt elforbrug, du ligger meget højt.. måske er der noget vand der siver et eller andet sted. Jeg bor med min søn på 14, og vi betaler ikke mere end 200,- for vand og 600,- for el, på trods af at computerne kører i døgndrift.

Det er også meget at give til sfo, når det er samværsbørn - hvis det er fordi du så ikke skal betale børnebidrag, bør du regne på om det ikke bedre kan betale sig. Der får du trods alt en stor skattefordel, og far vil få et langt større beløb ud af det. Og så skal du hverken tænke på tøj eller sfo, så skal far betale alle de udgifter.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2015, 23:11   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så forventer de at det er dit forsørgelsesgrundlag for august måned.
Så september (31/8) får du 13 dages kontanthjælp. Omkring 6000 kr før skat.

Du skal prøve at søge to ting:
1: §25a aktivloven, det der hedder engangshjælp. Det er noget kommunen kan give, når man f.eks. går fra forudbetalt til bagudbetalt, og derfor står i situationer som din.
2: §81 aktivloven. Det er også kaldet enkeltydelse, og bruges også som overlevelseshjælp. Hvis de mener at du ikke kan søge den med grundlaget "situationen var ikke uforudset", gør du dem opmærksomme på sidste sætning i den paragraf, der nemlig lyder: "Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.".

Husk at insistere på at søge dem, og hvis de siger at du f.eks. ikke kan søge den, siger du "det afslag vil jeg gerne have på skrift, så jeg kan klage over den afgørelse".
Husk at bede om en kvittering på at du har søgt hjælpen, så de ikke senere kan påstå at du ikke har søgt det.

Alle kommuner skal sætte sagsbehandlingstider, så hvis du spørger dem hvad sagsbehandlingstiden er, skal de oplyse den. De skal faktisk offentliggøre den, men mange kommuner er dårlige til den del.
Hvis de ikke kan overholde deres sagsbehandlingstid, skal de meddele sig skriftligt hvornår de forventer at have behandlet din ansøgning
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2015, 23:13   #10
Balder2014
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2015
Lokation: sjælland
Indlæg: 9
Styrke: 0
Balder2014 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Du har vel fået SU der dækker frem til d.1/9.. så du skal ikke have kontanthjælp for de dage i august..
Du kan så få kontanthjælp fra 1/9, men de er bagudbetalt, så de kommer først til udbetaling sidst i september.
Så du kan søge en enkeltydelse som du kan klare dig for i september.
Normalt skal man have sparet op til det, da det er en forudset udgift at man går fra forudbetalt su og til bagudbetalt arbejde, så måske bliver det mod tilbagebetaling.

Det kan nok godt svare sig at kigge på dit vand samt elforbrug, du ligger meget højt.. måske er der noget vand der siver et eller andet sted. Jeg bor med min søn på 14, og vi betaler ikke mere end 200,- for vand og 600,- for el, på trods af at computerne kører i døgndrift.

Det er også meget at give til sfo, når det er samværsbørn - hvis det er fordi du så ikke skal betale børnebidrag, bør du regne på om det ikke bedre kan betale sig. Der får du trods alt en stor skattefordel, og far vil få et langt større beløb ud af det. Og så skal du hverken tænke på tøj eller sfo, så skal far betale alle de udgifter.
Vandet kan jeg ikke gøre så meget ved vi bor i danmarka dyreste kommune og det er a conto sammen med huslejen
El går også meget til fyret desværre
Jeg er fra forvaltningen side pålagt at jeg skal betale den efter en lang sag med deres far så slipper ikke det er for to børn
Varmen igen det er natur gas og aconto så igen kan jeg ikke pille ved det

Suen er stoppet pr dags dato så der kommer ikke noget den første så den mulighed har jeg ikke
Balder2014 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension