K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2011, 09:03   #11
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser

Har man ikke tålmodighed til at kommunen selv søger pension til en, så kan man selv gøre det -
Så længe der ikke ligger en afgørelse fra ankenævnet (eller hvad det nu hedder), så tror jeg vi skal passe meget på med, at anbefale en fleks'er på ledighedsydelse, at søge en fp selv (en §17).

Jeg ville selv meget nødigt stå i en situation, hvor jeg har været skyld i, at en bruger fra K10 har mistet sit forsørgelsesgrundlag.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 10:15   #12
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Så vidt jeg kan se, ligger der ikke nogle sager hos Beskæftigelses Ankenævnet med den problem stilling.

Og som Zentamor og vovse skriver, hvis man er til rådighed, dvs. deltager i arbejdsprøvning og lign. er der ingen fare på færde. Hvis man ikke deltager er det logisk nok ligesom alt andet, så mister man ydelsen. At deltage er at møde op, og gøre hvad man kan, med en positiv indstilling.

Jeg kan ikke lige finde den, men der er en afgørelse fra nævnet om at hvis man f.eks. møder op, men så bare sidder og glor, og surmuler, så regnes dette ikke som at deltage. Men det ser jeg nu ikke ske i denne situation.

Mht. førtidspensionen, så er det jo lidt tveægget her i sagen. Hvis der bare er lidt timer i dig, så får du højst sandsynligt ikke en pension, men omvendt kan du jo glæde dig over at du så kan bevare en vis tilknytning til arbejdsmarkedet...

Håber den smøre gav lidt mening...

Og hvis de skulle driste sig til at stoppe ledighedsydelsen, mens der arbejdes på en pensionssag, så garanterer jeg at de kommer i medier og alt muligt andet træls. For at gå fra fleks til pension er jo en "naturlig" overgang...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 11:09   #13
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du kan IKKE se afgørelser fra Beskæftigels ankenævnet!

Du mener vel Ankestyrelsen!
(Må undre mig lidt over din viden???? Er du den du siger???
Har du uddannelsen som socialrådgiver, eller er du uddannet i kommuneregi?).

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 11:14   #14
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Så længe der ikke ligger en afgørelse fra ankenævnet (eller hvad det nu hedder), så tror jeg vi skal passe meget på med, at anbefale en fleks'er på ledighedsydelse, at søge en fp selv (en §17).

Jeg ville selv meget nødigt stå i en situation, hvor jeg har været skyld i, at en bruger fra K10 har mistet sit forsørgelsesgrundlag.
Vovse.

Jeg anbefaler bestemt ikke at man selv søger pension, og vil ikke have skyld for, muligvis, at en bruger af k10 mister sin ydelse.

Sikke dog noget at skrive.

Anbefaler JEG noget, så er det netop at tale med jobkonsulenten og/eller melde sig syg, hos lægen - så sagen kører derfra, på ledighedsydelse. Jeg skrev også det er bedst.

Men man kan altså godt søge pension selv, uden følger for en ledighedsydelse, så længe man ikke nægter de tiltag kommunen ansèr som rimelige for at kunne oppebære ledighedsydelse. At søge pension selv, er ikke det samme som at nægte tilbud om fleksjob/afklaring/aktivering. Såvidt jeg husker ligger der principafgørelser - så jeg prøver lige at finde en brugbar afgørelse. En hurtig tur rundt i k10`s system, viser også, at emnet har været debatteret flere gange.

Forøvrigt, så var jeg først fleksjobber og så senere pensionist og KUNNE have søgt pension selv, men valgte at det var bedst via lægen, at blive sygemeldt på ledighedsydelse. Kort fortalt endte det med en pension, UDEN flere arbejdsprøvninger.

Kigger lige i afgørelserne og vender tilbage.

Det var hurtig klaret.

www.ast.dk og kig under principafgørelse med journalnr. 2100314-10. Eller indtast ledighedsydelse som søgeord. Der vil poppe adskillige afgørelser op, der understøtter, at det hele handler om rådighed, også når man selv søger pension, på en ledighedsydelse.

Sidst redigeret af Zentamor; 15-11-2011 kl. 13:50.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 12:33   #15
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Andersine har osse lagt princip afgørelser op omkring emnet at man ikke mister sin ledighedsydelse, ved afslag på pension så længe man står til rådighed.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 14:45   #16
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Så vidt jeg kan se, ligger der ikke nogle sager hos Beskæftigelses Ankenævnet med den problem stilling.

Og som Zentamor og vovse skriver, hvis man er til rådighed, dvs. deltager i arbejdsprøvning og lign. er der ingen fare på færde. Hvis man ikke deltager er det logisk nok ligesom alt andet, så mister man ydelsen. At deltage er at møde op, og gøre hvad man kan, med en positiv indstilling.

Jeg kan ikke lige finde den, men der er en afgørelse fra nævnet om at hvis man f.eks. møder op, men så bare sidder og glor, og surmuler, så regnes dette ikke som at deltage. Men det ser jeg nu ikke ske i denne situation.

Mht. førtidspensionen, så er det jo lidt tveægget her i sagen. Hvis der bare er lidt timer i dig, så får du højst sandsynligt ikke en pension, men omvendt kan du jo glæde dig over at du så kan bevare en vis tilknytning til arbejdsmarkedet...

Håber den smøre gav lidt mening...

Og hvis de skulle driste sig til at stoppe ledighedsydelsen, mens der arbejdes på en pensionssag, så garanterer jeg at de kommer i medier og alt muligt andet træls. For at gå fra fleks til pension er jo en "naturlig" overgang...
Ricky, bare for at være på tværs - hvem i alverden foretager vurderingen "sidder og surmuler"? Der står ingen steder at man ikke må "surmule" og at man SKAL være positiv.

Kommunefrynser o.l, er som regel IKKE i stand til at vurdere "surmuleri" - jeg kan love dig, at sidder man dybt deprimeret og/eller angstplaget eller dybt smerteplaget, så er verden snæver og der er lukket af for smil og positivitet. Du ved nok, at man kun bliver fritaget hvis en læge direkte forbyder en arbejdsprøvning eller et forløb.

For hulen da - hvor det er en almindelig kommuneholdning, mød op og vær glad og positiv, vi gør det her fordi det er vigtigt at bevare en glad holdning til fortsat tilknytning til arbejdsmarkedet, du skulle jo nødigt gå helt i frø og den smule angst og smerter kan jo ikke betyde det helt store.

Hold da fest, hvor har jeg mødt mange uvidende sagsbehandlere - man kunne nogen gange godt ønske dem en mindre depression og et enkelt angstanfald og mindst 3 uger med smerter døgnet rundt, så de ikke kan sove eller tænke to tanker, eller et lille iltapperat tilsluttet bare et par dage - og så være flue på væggen, når de vader rundt med et smil og boblende af positivitet. Hvad der gælder for mig, må også gælde for dem.

Møder man op, og gør hvad man formår og magter - så må det være nok. For rigtig mange syge, kniber det helt utroligt med smilet.

Jeg er normalt glad og positiv - men der var s.. intet at smile af eller være positiv over i mit forløb, det er og var aldeles rædselsfuldt og glæden og smilet er først tilbage nu - næsten 2 år efter pension blev givet. Rigtig mange ender som systeminvalider med psykiske sygdomme oveni. Fordi systemet er fuldstændig vanvittigt og totalt uvidende om hvad det kan gøre ved folk. Der er såmænd også skrevet bøger om det, af folk som selv har været i systemet - på begge sider af "skranken".

Så "surmuleri" m.m kan ganske enkelt være symptom på folks sygdomme og er ikke det mindste forbudt.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 22:24   #17
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
Vovse.

Jeg anbefaler bestemt ikke at man selv søger pension, og vil ikke have skyld for, muligvis, at en bruger af k10 mister sin ydelse.

Sikke dog noget at skrive.
Hmmm, tidligere i dag skrev du:
"Har man ikke tålmodighed til at kommunen selv søger pension til en, så kan man selv gøre det - også på en ledighedsydelse, men stadigvæk er det vigtigt IKKE at afslå/nægte de tilbud kommunen finder rimelige."

Desværre orker jeg ikke at lede efter afgørelser pt, både ungerne og jeg selv kæmper mod influenzaen i disse dage, øøøh uger.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 23:11   #18
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
Ricky, bare for at være på tværs - hvem i alverden foretager vurderingen "sidder og surmuler"? Der står ingen steder at man ikke må "surmule" og at man SKAL være positiv.

Kommunefrynser o.l, er som regel IKKE i stand til at vurdere "surmuleri" - jeg kan love dig, at sidder man dybt deprimeret og/eller angstplaget eller dybt smerteplaget, så er verden snæver og der er lukket af for smil og positivitet. Du ved nok, at man kun bliver fritaget hvis en læge direkte forbyder en arbejdsprøvning eller et forløb.

For hulen da - hvor det er en almindelig kommuneholdning, mød op og vær glad og positiv, vi gør det her fordi det er vigtigt at bevare en glad holdning til fortsat tilknytning til arbejdsmarkedet, du skulle jo nødigt gå helt i frø og den smule angst og smerter kan jo ikke betyde det helt store.

Hold da fest, hvor har jeg mødt mange uvidende sagsbehandlere - man kunne nogen gange godt ønske dem en mindre depression og et enkelt angstanfald og mindst 3 uger med smerter døgnet rundt, så de ikke kan sove eller tænke to tanker, eller et lille iltapperat tilsluttet bare et par dage - og så være flue på væggen, når de vader rundt med et smil og boblende af positivitet. Hvad der gælder for mig, må også gælde for dem.

Møder man op, og gør hvad man formår og magter - så må det være nok. For rigtig mange syge, kniber det helt utroligt med smilet.

Jeg er normalt glad og positiv - men der var s.. intet at smile af eller være positiv over i mit forløb, det er og var aldeles rædselsfuldt og glæden og smilet er først tilbage nu - næsten 2 år efter pension blev givet. Rigtig mange ender som systeminvalider med psykiske sygdomme oveni. Fordi systemet er fuldstændig vanvittigt og totalt uvidende om hvad det kan gøre ved folk. Der er såmænd også skrevet bøger om det, af folk som selv har været i systemet - på begge sider af "skranken".

Så "surmuleri" m.m kan ganske enkelt være symptom på folks sygdomme og er ikke det mindste forbudt.
"Pgl. sidder og ser ud som om han / hun ikke vil deltage i værkstedets daglige arbejde"

Citat: fra en jobkonsulent uden socialfaglig baggrund, efter observation af borger i afklaring...!

Så nej, det står ikke nedskrevet at man ikke må, men som det meste andet herinde, var det ment som et godt råd. Og jo der ligger en ankesag et sted, hvor det udfra en jobkonsulents vurdering som den ovenfor, blev vurderet at boregen ikke deltog aktivt i egen sag... Resultat: ingen medhold i klage, fortsat stop for ydelse.

Jeg kender SGU godt til depressioner, angst, skizoide tilstande og en hel del mere og det burde de fleste andre socialrådgivere også, og der er problemet! Dem som vurderer ude i selve arbejdsprøvningen er sjældent uddannet til at se disse tegn, endsige tage en dybere snak med en borger der har det dårligt.

Jeg mener også at jeg flere gange herinde i adskillige tråde har rådet andre til at sige fra når de ikke kan mere, helst lige før det punkt, da der gerne skulle være lidt energi til resten af privatlivet...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 23:15   #19
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Du kan IKKE se afgørelser fra Beskæftigels ankenævnet!

Du mener vel Ankestyrelsen!
(Må undre mig lidt over din viden???? Er du den du siger???
Har du uddannelsen som socialrådgiver, eller er du uddannet i kommuneregi?).

VH POpiae
Offentligheden har ikke adgang til BAN afgørelser, men de bruges på socialrådgiver studiet, samt selvfølgelig ude i kommunerne...

Nu mener jeg ikke man kan tage uddannelsen til socialrådgiver ude hos kommunerne, og nej jeg er ikke HK'er...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 23:35   #20
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Så længe der ikke ligger en afgørelse fra ankenævnet (eller hvad det nu hedder), så tror jeg vi skal passe meget på med, at anbefale en fleks'er på ledighedsydelse, at søge en fp selv (en §17).

Jeg ville selv meget nødigt stå i en situation, hvor jeg har været skyld i, at en bruger fra K10 har mistet sit forsørgelsesgrundlag.
Meget fin og respektfuld holdning i sidste passage - at man ikke vil råde K10's brugere til noget, man ikke selv er 120% sikker på har hold i virkeligheden :-)

Både flexbevilling og førtidspension er varige ydelser og vil ikke blive frataget, medmindre man i den grad "forbryder sig" mod det tildelte.

Betingelserne for at bibeholde førstnævnte er allerede nævnt af flere og i sidstnævnte tilfælde kan man være sikker på at få frataget sin førtidspension, hvis man driver en "blomstrende virksomhed med betydelig omsætning".
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning nuller Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 13-10-2013 19:06
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
Arbejdsprøvning/ikke arbejdsprøvning empowerment Dit og Dat 15 08-12-2010 16:30
Arbejdsprøvning lillemis Dit og Dat 4 11-05-2009 18:45
arbejdsprøvning. ?? 2840 Alt det andet 2 19-03-2009 20:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension