K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-09-2016, 13:22   #1
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
Beregning af førtidspension - beregningsterminer

Hej

Måske nogen af jer her i dette glimrende forum - har prøvet det samme som mig.

Det handler om, at jeg har fået besked fra Udbetaling Danmark (UD) om, at min førtidspension skal omberegnes, og uanset hvilken grund til dette, oplyser UD, at en omberegning altid først træder i kraft fra den 1. i den efterfølgende måned. Det betyder så, at hvis årsagen til, at man fx skal have beregnet en højere førtidspension, er indtruffet i starten af en måned (det kunne fx være den 3.), ja så får man først den rigtige - højere - førtidspension fra den efterfølgende måned.

Jeg har ikke kunnet finde reglerne om dette, men det forekommer da ikke hverken logisk eller rimeligt, at man om man så må sige ikke kan "skævberegne" førtidspensionen, så den beregnes fra den eksakte dato, hvor ændringen, der udløser en omberegning, er indtrådt. Det har man da altid kunnet gøre, når det fx gælder lønudbetaling.

Så er der nogen, der ved noget om dette - har prøvet det samme?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mange hilsener

Assistance
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2016, 19:46   #2
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Svaret på dit spørgsmål findes i § 39 i "Bekendtgørelse af lov om social pension" hvor der står følgende:

Citat:
Kapitel 6

Årlig fastsættelse, omregning, bortfald, tilbagebetaling mv.

§ 39. Pensionen fastsættes hver 1. januar på grundlag af indtægten opgjort efter §§ 27, 29 og 32 a.

Stk. 2. Pensionen i kalenderåret omregnes i løbet af året, hvis

1) det månedligt opgjorte indtægtsgrundlag afviger fra det hidtil anvendte indtægtsgrundlag og en beregning på grundlag af det opgjorte indtægtsgrundlag fører til en ændring af pensionens størrelse eller

2) der sker en ændring af de personlige forhold, som har betydning for pensionens størrelse, eller

3) pensionistens ægtefælle eller samlever dør.

Stk. 3. Omregning efter stk. 2, nr. 1, sker med virkning for hele opgørelsesperioden. Helbredstillæg omregnes dog kun med virkning fra den 1. i førstkommende måned, hvor pensionen i øvrigt beregnes på grundlag af det nye indtægtsgrundlag.

Stk. 4. Omregning efter stk. 2, nr. 2, sker med virkning fra den 1. i måneden efter de ændrede forhold.

Stk. 5. Omregning efter stk. 2, nr. 3, sker med virkning fra dagen efter pensionistens ægtefælles eller samlevers dødsfald. For en efterlevende ægtefælle eller samlever, der modtager efterlevelsespension, omregnes pensionen med virkning fra dagen efter ophør af udbetaling af efterlevelsespension, jf. § 48.

Stk. 6. Ved omregning af pension efter stk. 2, nr. 2 og 3, ændres opgørelsesperioden for indtægtsgrundlaget til perioden fra det tidspunkt, som pensionen omregnes med virkning fra, til kalenderårets udgang.

Stk. 7. Den supplerende pensionsydelse efterbetales, hvis Udbetaling Danmark inden 6 måneder efter udgangen af januar modtager nye oplysninger fra pensionisten om formuen pr. 1. januar, som viser, at formuen ikke oversteg formuegrænsen, og betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.

Stk. 8. Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold kan fastsætte regler, der sikrer, at Udbetaling Danmark og kommunalbestyrelsen modtager oplysninger, der har betydning for den årlige fastsættelse og omregning af pensionen.
Nu har du ikke nævnt årsagen til omregning af din pension men ændring af civilstatus eller flytning til/fra udlandet vil eksempelvis falde ind under §39 stk. 4 - "Omregning efter stk. 2, nr. 2, sker med virkning fra den 1. i måneden efter de ændrede forhold."

Citat:
Oprindeligt indsendt af Assistance Se meddelelser
Hej

Måske nogen af jer her i dette glimrende forum - har prøvet det samme som mig.

Det handler om, at jeg har fået besked fra Udbetaling Danmark (UD) om, at min førtidspension skal omberegnes, og uanset hvilken grund til dette, oplyser UD, at en omberegning altid først træder i kraft fra den 1. i den efterfølgende måned. Det betyder så, at hvis årsagen til, at man fx skal have beregnet en højere førtidspension, er indtruffet i starten af en måned (det kunne fx være den 3.), ja så får man først den rigtige - højere - førtidspension fra den efterfølgende måned.
Lidt surt for dig, men på den anden side så får man jo også først en lavere pension fra den efterfølgende måned.

Jeg flyttede til Bangkok for omkring et år siden, den 1. august og troede så at nedsættelse af min førtidspension skulle gælde fra samme dato men blev da glædelig overrasket, da jeg fik besked om, at det først skulle gælde fra den efterfølgende måned. Skulle jeg en dag flytte tilbage bliver det så på den sidste dag i måneden, så jeg allerede kan få en højere pension fra næsten samme dag
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2016, 20:47   #3
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Da der kun er udbetaling en gang om måneden betyder det jo ikke noget om hvilken dato man beregner fra.
Den samlede beregning af pensionen er for hele året sammenlagt, og således går det op i den sidste ende.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2016, 10:03   #4
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
Hej Job og KageØre

Mange tak for jeres meget hurtige og meget grundige svar! I mit tilfælde handler det om at jeg skal have en højere førtidspension, men kan godt se, at det sådan set glattes ud over året.

Og godt at vide, at Udbetaling Danmark har nogle regler de skal overholde - så det ikke bare er vilkårlige beslutninger.

Bedste hilsener

Assistance
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2016, 10:15   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Træder altid i kraft måneden efter afgørelsen. Er der ved ændring af fx mellemste til højeste fp gået mere end de 3 måneder, får man udbetalt de måneder fristen er overskredet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension