K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-03-2016, 15:31   #1
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
Førtidspension og privat invalidepension

Min kommunes rehaliteringsteam har indstillet mig endeligt til førtidspension. Nu afventer jeg pensionsnævnets endelige afgørelse til maj.

Gennem min pensionordning har jeg som forsikringsordning fået tilkendt invalidepension. Mit pensionskasse har selv truffet afgørelsen, og det 100% uafhængigt af hvad kommunen beslutter.

Jeg har fået oplyst, at den månedlige invalidepension, jeg vil modtage fra min pensionskasse er skattepligtig.

Men det helt afgørende - kan jeg modtage kommunal førtidspension samtidig med en (privat) invalidepension fra mit pensionsselskab, som jeg har betalt til siden 1985? - Kort sagt, har kommunen ret til at modregne min privattegnede forsikringsbetingede invalidepension fra min pensionskasse i den kommunale/offentlige førtidspension?

Juridisk set mener jeg, at de to ting ikke har noget med hinanden at gøre, ligesom fx erstatninger fra ulykkesforsikringer både er skattefrie og efter det oplyste ikke må modregnes i kommunal førtidspension.

I mit tilfælde er der IKKE tale om en erhvervsevnetabsforsikring med deraf følgende ydelse. Det er som skrevet en privat invalidepensionsordning oprettet gennem mit pensionsselskab, og som jeg som nævnt selv har betalt til i årevis.

På forhånd mange tak, hvis nogen vil/kan byde ind med et svar!

Bedste hilsener

Erik V.
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2016, 16:40   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
De har ret til og vil modregne din udbetaling i pensionen

Det gør de også ved fx. Erhvevsevneerstatninger iforbindelse med arbejdsskader og alle andre udbetalinger der er skattepligtige.

Den indtægt man har om året ved siden at sin førtidspension på de første ca. 73.000kr modregnes ikke. Herefter fratrækkes man 30kr i pensionen for hver 100kr man har som indtægt.


Husk også at er du gift, kan du også nedsættes i pension pga. Ægtefælles indtægt.

Det som ikke modregnes er skattefri engangsudbetaliner.

Jeg bliver selv trukket for både pensionsinvalidepension og arbejdsskade erhvervstabs erstatning og finder det helt iorden. Ellers ville jeg jo tjene på at komme på pension ifht. Den løn jeg havde da jeg kunne arbejde.

Loven tillader ikke at man tjener mere på pension end man gjorde i arbejde - man må ikke kunne tjene på at komme på førtidspension, hvilke der er eksempler på tidligere

Jeg bliver dog også trukket i pension pga. Min mands indtjening hvilket jeg finder dybt uretfærdigt og gammeldags
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.

Sidst redigeret af gisne; 23-03-2016 kl. 16:44.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2016, 17:41   #3
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
Hej

Kæmpe tak for dit meget hurtige svar! Det ligner helt min situation, bortset fra, at der ikke er tale om en erhvervsevnetabssituation, men derimod en privat tegnet og indbetalt invalideforsikringsordning gennem et pensionsselskab. Her synes jeg hverken modregning i førtidspension er rimeligt og er stadig i tvivl om det er lovligt.

Og ellers enig i det helt urimelige i at ægtefællers indkomster skal indblandes - et totalt gammelt og formørket levn fra fortiden, men som åbenbart lever i bedste velgående!

Bedste hilsener

Erik V.
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2016, 17:45   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det er ligegyldigt om hvor pengene kommer fra. Så længe de er skattepligtige bliver de modregnet.

Jeg bliver modregnet for både erhvervstabs erstatning og invalidepension fra pensionskassen
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2016, 18:26   #5
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
Takker for hurtig oplysende respons!

Det er jo åbenlyst, at der ikke er nogen rimelighed i det her!

Og hvis vi så er nogen er er gift med egen indkomst - ja så vanker der jo nok ikke en krone i førtidspension!

Og alt det fordi man som dig og mig selv har sikret sig og betalt privat for fx invalidepension, erhvervsevnetab m.m. - en skandale!

Tilbage står så hvis det er et "gode", at man vel har ret til at søge en ældrebolig

Erik V.
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2016, 18:44   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg kan faktisk godt se rimeligheden i det, bortset fra ægtefællefratræk.

Jeg synes det er helt rimeligt, at jeg ikke ved hjælp af erstatninger/forsikringer kommer op og har en indkomst der er højere end da jeg arbejdede.

Mine månedige udbetalinger fra erstatning og invalidepension er jo et godt stykke over 20.000kr om måneden (før jeg bad om kapitaisering istedet for)(og som jeg ikke skal betale arbejdsmarkedsbidrag af), dertil skal jo så lægges førtids pensionen - hvilket samlet ville give en højere indtægt

Det er "kun" pga. Ægtefælletrækket at jeg kommer ca. 3000kr under min tidligere indægt (brutto)
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2016, 17:36   #7
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
Helt enig - det er ægtefælletrækket, jeg heller ikke synes er rimeligt.

Det repræsenterer et totalt gammeldags forsørgerbegreb-/syn.

M.v.h.

Erik V.
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2016, 23:41   #8
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Som gisne skriver, modregner Udbetaling Danmark andre indtægter, herunder invalidepension og ægtefælles/samlevers indtægt i førtidspensionen.
https://www.borger.dk/sider/saadan-b...ye-regler.aspx

Om det er rimeligt, er en smagssag. Jeg får ca 1000kr mindre efter skat i forhold til da jeg arbejdede. Jeg synes det er okay.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 15:03   #9
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
Det lyder så ikke som et helt tosset regnestykke for dig, men man kan sikkert finde eksempler på helt horrible modregninger.

Hvis man tilkendes førtidspension af kommunen, giver den så Udbetaling Danmark besked, eller er der noget man selv skal gøre i den forbindelse?

PS. Jeg forstår, man skal være meget omhyggelig med at tjekke, om Udbetaling Danmark regner rigtigt - det kan jo være komplicerede regnestykker - og synes nogen har skrevet, at man faktisk er nødt til at alliere sig med en revisor, men det er jo på den anden side bestemt ikke gratis, men man vil jo heller ikke snydes.

Mange hilsener og god Påske

Erik V.
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2016, 15:18   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Nej det sker helt automatisk.

UD får også løbende oplysninger fra skat.

Men altid en god ide, selv at tjekke.

Du får pensionsmeddelelser, når tallene evt ændrer sig.

Prøv at se på tallene, når du får dem.

Du kan fx finde regnestykker på aeldresagen.dk og info på borger.dk

http://www.aeldresagen.dk/faa-raad-o...r/default.aspx

Sidst redigeret af stampe; 25-03-2016 kl. 15:21.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension