K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-07-2015, 22:50   #1
BSØ
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2014
Indlæg: 37
Styrke: 10
BSØ er ny på vejen
Sygedapenge og betaling til a-kasse

Hej

Jeg har lige brug for nogle gode råd.
Min kæreste er sygemeldt og modtager sygedagpenge. Han får ca. 7500 kr. på kontoen hver måned.
Han har i knap fem år været medlem af en a-kasse, men desværre er hans sats regnet ud fra et arbejde, hvor han ikke har fået knap halvdelen af sin løn udbetalt, så derfor får han så lidt, trods en kontrakt med god løn og optjente timer.
Han betaler nu 500 kr. til a-kassen hver måned, og han har måtte afmelde fagforeningen, da der med 7500 kr ikke er meget at gøre med. Han kan kun være på sygedagpenge indtil 30. september, og derefter overgår han til kontanthjælp. Og lige nu ser desværre ud til, at han er sygemeldt mindst resten af 2015.
Spørgsmålet er så, om han skal opsige a-kassen? Han mister jo de optjente timer, men satsen er også så lav, at skulle han få arbejde næste år og derefter blive ledig, vil kontanthjælp faktisk give en anelse mere.

På forhånd tak for hjælpen.
BSØ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2015, 23:29   #2
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Jeg tror ikke, det ville være god ide. Jeg har været sygemeldt i meget lang tid. Men jeg betaler A kasse regelmæssigt. Hver gang jeg skulle komme ud af sygedagpenge (også pension) var dagpenge min redning.Heldigvis får jeg fuld dagpenge.
Kontanthjælp er ikke god alternativ. Når man bliver rask skal han prøve at finde en vikar eller afløser job med fuld løn i kun 3 måneder, så får han fuld dagpenge.
Der er ikke bedre mulighed
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2015, 23:44   #3
BSØ
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2014
Indlæg: 37
Styrke: 10
BSØ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Jeg tror ikke, det ville være god ide. Jeg har været sygemeldt i meget lang tid. Men jeg betaler A kasse regelmæssigt. Hver gang jeg skulle komme ud af sygedagpenge (også pension) var dagpenge min redning.Heldigvis får jeg fuld dagpenge.
Kontanthjælp er ikke god alternativ. Når man bliver rask skal han prøve at finde en vikar eller afløser job med fuld løn i kun 3 måneder, så får han fuld dagpenge.
Der er ikke bedre mulighed
Han skulle have beregnet ny sats her d. 30. januar, men han havde kun kontrakt på 10 uger inden da, og det skal desværre være 12. Ellers havde han også fået den højeste sats.
Når han nu ikke kan få sygedagpenge så længe endnu, så ryger han jo på kh, men hvornår kan han så overgå til sygedagpenge igen, hvis det bliver aktuelt?
Han ville få små 500 kr. mere på kh end sygedagpenge lige pt.
BSØ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2015, 00:03   #4
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Selv han går i kontanthjælp, er det stadigvæk god ide at betale kontingent. På et eller andet tidspunkt, får han jo et job. Han får fradrag for kontingent. Så betaler han reel 300 kr.

Sidst redigeret af Abdul; 15-07-2015 kl. 00:12.
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2015, 06:35   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Hvos han stadig er sygemeldt når sygedagpengene stopper skal han på jobafklaringsforløb.

Ydelsen her er på kontanthjælpssats, men der er ikke fratræk af formue og gensidig forsørgerpligt.

http://star.dk/da/Indsatser-og-ordni...gsforloeb.aspx
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension