K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2012, 00:16   #1
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Hvordan finder en psyk skånebehov?

Jeg har netop fået lavet en speciallægeerklæring ved en psykiater og denne var blevet spurgt om skånebehov. Jeg blev så spurgt hvad jeg selv mente jeg havde, men det ved jeg da ikke?! Jeg troede faktisk skånebehov kom frem ved arbejdsprøvninger og mere i den dur?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 00:28   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
har du overhovdet nogen psykisk diagnose?

men det er psykiateren som skal beskrive dine skånebehov, hvis der er nogen.
skånebehov er rigtig mange ting, lige fra et hæve/sænke bord til pauser

så du må have en lille idé om det, men du har måske ikke været i en arbejdsprøvning endnu
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 00:41   #3
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Ja jeg har psykiske diagnoser.

Og jeg har ikke været i arbejdsprøvning.

Men skal skånebehov så bare stilles ud fra 1½ times samtale?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 00:44   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Ja jeg har psykiske diagnoser.

Og jeg har ikke været i arbejdsprøvning.

Men skal skånebehov så bare stilles ud fra 1½ times samtale?
Ved psykiske diagnoser (ligesom fysiske) er der jo en del generelle skånebehov som passer ind i diagnoserne... Og så kan du jo supplere med hvad du føler er et skånebehov...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 00:50   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Mine skånebehov i min nuværende arbejdsprøvning, som foregår på et bramfrit sy-værksted med folk jeg holder meget af, er: tid. Efter 15 min, knækker jeg... meget mærkeligt, men alligevel ikke da jeg også plejer at tage hvil der hjemme hvert 15 - 30 minut.

Vi skal huske på hvad vi plejer at gøre for at "over" - leve.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 10:49   #6
panti
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 153
Styrke: 13
panti er ny på vejen
Tja... de 3 psykiatere jeg var til samt Espelundens specialteam kunne ikke pege på nogen som helst skånebehov idet skånebehovet var ikke at have nogle forpligtelser i hverdagen udover mit barn.....
panti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 13:06   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Skånebehovene er VIGTIGE! at få beskrevet i detaljer uanset om det er fysisk eller psykisk.

Nok er der nogle typiske skånebehov ud fra diagnosen/erne alene men de er bestemt ikke generelle (undskyld Ricky) Fx ADHD det er typisk at være stres følsom, men at være ADHD´er ikke nødvendigvis det samme som at være stres følsom, flertallet er det ja, men man behøver ikke være det.

Og hvad er stres følsom lige? hvad betyder det for den enkelte, altså den ene kan jo tåle noget som den anden ikke kan magte det er vidt forskelligt, og derfor er det vigtigt at få beskrevet i detaljer.

Fx har jeg meget meget svært ved stres jeg ikke selv har bedt om, fx hvis vi skal i byen, den stress er hård ved mig, men jeg kan takle det fordi jeg ved det kommer og selv har sagt ja til at tage den (så kan jeg planlægge efter at jeg skal have massere af tid) men bliver jeg fx ringet op at om 30 min skal jeg det og det, så går jeg i sort, især hvis det er noget jeg forbinder med noget ubehageligt (så får jeg angst) Det eneste sted hvor jeg kan takle sådan en er hvis det er beredskabet, men der ved jeg så også hvad jeg skal når jeg møder op, jeg er tryg ved samtlige kollegaer (der er mange kendte faktore) lige som at jeg bare kan sige at jeg ikke kan/vil hvis jeg føler det kokser, der er ingen tvang uanset hvordan det bliver formuleret at jeg gerne skal komme NU!

Andre ADHD´ere har det sik modsat, det er bedst for dem hvis de bliver kastet hovedkuls ud i det uden for meget varsel, mens de blanker helt af ved tanke om at der sker noget hvor de vil blive stressede om fx en måned.

Er det noget for mig ubehageligt skal jeg have god tid, men heller ikke for meget, jeg skal have tid til at få tænkt tingene i gennem, vænne mig til tanken, men får jeg for meget tid, går jeg over i at spekulere, og så går det også galt, en 14 dage 3 uger (alt efter hvad det er jeg skal) er for mig rimelig tid. Her ER det beskrevet skånebehov, men desværre ikke beskrevet detaljeret (og der ved ubrugeligt) med andre ord står der bare at jeg skal have rimelig tid, til at vænne mig til nye ting, samt at jeg har brug for trygge omgivelser (og hvad er trygge omgivelser så lige?? ja jeg ved det godt, men ikke en læge har villet beskrive det = det er 100% op til systemet hvad de syntes det skal være uanset om det fungere for mig eller ej)

Så at tingene bliver beskrevet i detaljer er temmelig vigtig, uanset om vi taler fysik eller psyke, fx fysisk borger må ikke foretage tunge løft, jamen det er også fint nok, men hvad er tunge løft for lige det her menneske, er det ikke beskrevet er det op til systemet selv at tage stilling til hvad de syntes det er, samme problematik er der med psyken, bare med den forskel at det gerne er mange gange svære at få beskrevet i detaljer når det er psyken det handler om fordi det i høj grad handler om den situation borgeren er ude i, mens fysikken er den samme uanset hvor man befinder sig, samtidig kender de med psykiske ting slet ikke sig selv godt nok (så skal man over i border) eller har svært ved at formulere i detaljer, oven i det er det meget langt fra at psykkerne er beviste om hvor detaljeret tingene helst skal beskrives.

Så at sætte sig ned, både med sig selv og sine nærmeste og få snakket i gennem, hvad man gør anderledes end andre (hvornår man kokser) og hvorfor, er faktisk ret vigtigt, fordi det vil føre en mere detaljeret beskrivelse med sig når det kommer til skånehensyn.

Der er lavet en Mn ADHD formular (liste er mere korrekt) til hjælp til netop at beskrive svagheder og styrker.
Der er forudindsat de mest generelle ADHD ting, som at: Jeg har svært ved at huske, jeg bliver nemt stresset, osv osv, det er et godt redskab, som andre grupper helt sikkert også kan bruge, om ikke andet til inspiration til at få lavet deres egen liste, som så vil kunne bruges i sags og læge sammenhænge, bruges til at beskrive mere detaljeret.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvordan søger/finder man et fleksjob? Mama Spørgsmål ang fleksjob 8 17-06-2011 12:23
Hvordan finder du ud af hvilken lægekonsulent defrost Alt det andet 15 12-05-2011 18:29
Hvordan finder jeg de tråde - Physen Hjælp til Forum Brug 8 10-04-2010 03:13
Hvordan finder jeg flexjob? Barbara Spørgsmål ang fleksjob 11 01-08-2009 20:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension