K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Midlertidig Førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Midlertidig Førtidspension Her vil vi sætte fokus på emnet midlertidig førtidspension, samt følge meget nøje med i hvordan politikkernes revurdering af førtidspensions loven forløber.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-06-2008, 14:30   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ankestyrelse om midlertidig førtidspension

Ankestyrelsen har netop beskrevet noget om midlertidig førtidspension.

Læs her:

Citat:
Beskæftigelsesudvalget henviste til det anførte i bemærkningerne til § 16 og § 20 i lov om social pension, hvorefter der i ganske særlige tilfælde kunne tilkendes førtidspension, selvom det ikke helt kunne udelukkes, at der på længere sigt kunne opnås en vis forbedring af arbejdsevnen ved yderligere forsøg på behandling.

Der skulle dog være tale om personer med en alvorlig lidelse, som betød, at de på afgørelsestidspunktet vurderedes at være ude af stand til at kunne blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde som udgangspunkt indenfor en længere periode på omkring 5 år. Behovet for en afgørelse om ny vurdering kunne især forekomme, når der var tale om pension til unge, og ved visse sygdomme, der erfaringsmæssigt havde et uforudsigeligt forløb.
Citat:
I den anledning henledte Beskæftigelsesudvalget kommunens opmærksomhed på, at der ikke var hjemmel til at tilkende midlertidig pension, idet tilkendelse af pension forudsatte, at arbejdsevnen var varigt nedsat, og at nedsættelsen var af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke ville være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, jf. § 16, stk. 2, i den sociale pensionslov.

Det fremgik af ressourceprofilen, at kommunen efter arbejdsprøvning gennem Reva havde vurderet, at ansøger kun havde en ubetydelig arbejdsevne tilbage og hverken ville kunne få tilknytning til arbejdsmarkedet ved fleksjob eller i ansættelse med løntilskud.
http://cms.ast.dk/afgoerelser/princi...de=vis&ID=4862
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 02-06-2008 kl. 14:33.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2008, 14:41   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
de har også noget om stop af sygedagpenge som kan være interessant for mange prøv at læse her http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...de=vis&ID=4859

Citat:
Resumé: Kommunens afgørelse om standsning af udbetaling af sygedagpenge ansås for ugyldig. Der var tale om ophør af en erhvervsrettet foranstaltning. Kommunen burde derfor have inddraget retssikkerhedslovens bestemmelse om erhvervsrettede foranstaltninger i behandlingen af sagen med hensyn til tilrettelæggelse af hjælpen og yderligere foranstaltninger for at bringe den sygemeldte tilbage på arbejdsmarkedet.

Kommunen burde ligeledes have opdateret ressourceprofilen med oplysninger om udfald af pensionssag og opdatering af seneste helbredsmæssige oplysninger, forinden den traf afgørelse om standsning af sygedagpenge.
  Besvar med citat
Gammel 02-06-2008, 15:01   #3
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Ankestyrelsen har netop beskrevet noget om midlertidig førtidspension.

Læs her:





http://cms.ast.dk/afgoerelser/princi...de=vis&ID=4862

Vi havde en tråd om dette for kort tid siden og det bekræfter jo sådan set at mange af de genvurderinger efter 3 og 5 år kommunerne næsten automatisk er begyndt at sætte på ved yngre er i strid med reglerne og at man har en god mulighed for at slippe for genvurderingen hvis man klager...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2008, 15:05   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, der skal helt særlige betingelser til, før de kan gøre en førtidspension midlertidig.

Men hvem orker at klage, hvis man først har fået sin pension?

Men de, der har fået en midlertidig pension, kan jo printe afgørelserne ud og gemme til den dag, hvor deres sag skal genvurderes.

Så kan de da slappe af i mellemtiden og IKKE bekymre sig om fremtiden.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2008, 15:13   #5
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Men hvem orker at klage, hvis man først har fået sin pension?
Det er rigtigt zuza at det er ikke alle der orker det... men alle der orker bør gøre det ellers fortsætter reglerne bare med at blive misbrugt, og jeg tror egentligt det vil give en anden fred for dem det går ud over hvis man ikke har en genvurdering hængene over hovedet, et eller andet sted går livet stand by når ting ikke er helt afsluttet... og især hvis man ved at det ikke er afsluttet på trods af reglerne som nu er helt klare

__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2008, 15:18   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du har ret, Hexi, men jeg tænker bare på, hvor nedbrudte folk er efter flere års kamp for at få ret.

Og flere er bekymrede pga. den midlertidige pension, men nu kan de da slappe af med de afgørelser i hånden.

Så kan de jo ALTID tage det op den dag, de har overskud til det.

Det haster jo ikke.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2008, 23:35   #7
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Slappe af i mellemtiden

zuza, hvordan kan jeg slappe af i mellemtiden. Jeg har fået 2 år til at "slappe af i " så min midlertidige pension skal tages op 1.okt 2008. Jeg ved ikke hvad jeg skal tilbyde arb.markedet, da min situation ikke har ændret sig. Jeg er blevet mere slidt op indefra, desværrer...
Jeg begyndte allerede sep. 2007 at tænke, hvad hvis jeg skal hele møllen om igen, dette giver ingen ro sammen med at jeg har 2 alvorligt syge børnebørn, hvor der sker noget hele tiden, i den forkerte retning.
Jeg har ikke energi til at læse alle de mange regler o.s.v men jeg er da sikker på hvis jeg havde overskud til dette, står der sikkert også noget om den situation jeg befinder mig i.

En god nat til alle her på tråden og så lige et fra bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 00:21   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
zuza, hvordan kan jeg slappe af i mellemtiden. Jeg har fået 2 år til at "slappe af i " så min midlertidige pension skal tages op 1.okt 2008
Nej, det er jo lige om hjørnet.

Men som jeg læser loven, så er det ugyldigt med en midlertidig pension, medmindre du har en af de diagnoser eller opfylder de betingelser, som Ankestyrelsen beskriver.

Måske Hejdien kan huske mere om det end jeg, men jeg er næsten 100 procent sikker på, at det ikke er lovligt.

(Men vi har jo netop set, at regeringen laver love med tilbagevirkende kraft, så intet er sikkert mere i dagens Danmark.)

Men hvis dit helbred er det samme eller værre, skulle der ikke være nogen ko på isen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 01:18   #9
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hej zuza

Det med at det ikke er lovligt at tilkende midlertidig førtidspension medmindre man har en af de diagnoser eller opfylder de betingelser, som Ankestyrelsen beskriver...
Det står i det citat du selv har indsat øverst... så du husker rigtigt

Citat:
I den anledning henledte Beskæftigelsesudvalget kommunens opmærksomhed på, at der ikke var hjemmel til at tilkende midlertidig pension, idet tilkendelse af pension forudsatte, at arbejdsevnen var varigt nedsat, og at nedsættelsen var af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke ville være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, jf. § 16, stk. 2, i den sociale pensionslov.
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2008, 10:12   #10
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bmdc Se meddelelser
zuza, hvordan kan jeg slappe af i mellemtiden. Jeg har fået 2 år til at "slappe af i " så min midlertidige pension skal tages op 1.okt 2008. Jeg ved ikke hvad jeg skal tilbyde arb.markedet, da min situation ikke har ændret sig. Jeg er blevet mere slidt op indefra, desværrer...
Jeg begyndte allerede sep. 2007 at tænke, hvad hvis jeg skal hele møllen om igen, dette giver ingen ro sammen med at jeg har 2 alvorligt syge børnebørn, hvor der sker noget hele tiden, i den forkerte retning.
Jeg har ikke energi til at læse alle de mange regler o.s.v men jeg er da sikker på hvis jeg havde overskud til dette, står der sikkert også noget om den situation jeg befinder mig i.

En god nat til alle her på tråden og så lige et fra bmdc
Du kan trøste dig med at det kun er ved uforudsigelige lidelser hvor der sker en helbredelse at man i praksis stopper pensionen.

Så længe du ikke kan bestride et job bliver din pension heller ikke stoppet.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
midlertidig førtidspension? Bato Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 06-05-2011 16:44
Midlertidig førtidspension? Peja Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 26 13-03-2009 15:24
Midlertidig førtidspension??? Nanna Midlertidig Førtidspension 15 02-10-2008 18:41
Midlertidig førtidspension m.v. zuza Nyt om loven 1 02-06-2008 14:52
midlertidig førtidspension? cirkeline Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 15-10-2006 21:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension