K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-11-2011, 16:33   #11
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Jeg er ikke så meget inde i tingene endnu, men jeg ville kontakte SB og høre hvad det sidste brev går ud på.
Det lyder for mig som om, at de stadig ser dig som syg og at dine SDP ikke er/bliver stoppet.

Måske andre har erfaringer/viden som kan afklare/forklare dette..

Mange hilsner fra

Piamus

Sidst redigeret af Piamus; 04-11-2011 kl. 19:18.
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 19:16   #12
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sara7 Se meddelelser
Jeg har fået de to breve fra jobcentret og jeg forstår ikke brev nr.2
Er der nogen der kan hjælpe med at belyse det her.

Først får jeg det brev:

Partshøring vedr. påtænkt stop af sygedagpenge

I henhold til §19 i Forvaltningsloven skal du have mulighed for at komme med en udtalelse, før der traffes en afgørelse i din sag.
........
Lægens status att. som jeg har skrevet tråden.
........
Ovenstående indebærer, at du ikke længere vurderes uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom og dermed ikke længere er omfattet af retten til sygedagpenge jf.§ 7 stk 1 i Lov om sygdgp. Din udbetaling af sygdgp. påtænkes derfor ophørt med sidste udbetaling den 04.11.2011

Såfremt du har kommentarer til overstående oplysninger, skal du kontakte mig senest den 31.10.2011. Hvis kommunen ikke inden for tidsfristen den 31.10.2011 modtager en mundtlig eller skr. udtalelse fra dig, vil der blive trf. en afgørelse på det foreliggende grundlag.

Det brev får jeg den 26.11.2011, næste dag får jeg kontakt til min fagforening som fortæller at jeg skal skrive en mail til min sagsbehandler hvor jeg giver hende samtykke til at hun må indhente og udveksle oplysninger med KRIFA og at jeg ikke er enig i afgørelsen da jeg stadig er fulduarbejdsdygtig. Og det skulle jeg gøre hurtigt da fristen er meget kort.

Det gør jeg også. I min overstående historie står der hvad der alt skete.

d. 31.10 skulle jeg til samtale med sagsbehandleren hvor hun fastholder at mine sygedagpenge stoppes pr. 4.11 og jeg skal søge kontanthjælp.
Det er med meget meget kort varsen da det kom som lyn fra en klar himmel.

Igår får jeg dette brev:


Samlet vurdering
Samlet vurdering, herunder borgerens samlede behov for indsats og behovet for anden indsats, jf. §15 i Lov om sygedagpenge: Grundet SC fortæller hun er syg og det går ikke godt på grund af mavesmerterne i venstre side, vurderes det hensigtsmæssigt, at der tages telefonisk kontakt til læge XXXX, for at få afklaret om der er yderligere helbredsmæssige oplysninger, som kan belyse sygedagpengesagen yderligere.

Aktuel kategorisering
Match 2

Overodnet mål/Delmål
Raskmelding til beskæftigelse på ordinær vilkår

Genopt. arbejdstid
Er borgeren i stand til delvis genoptagelse af arbejde: Nej
Kommentar: Intet at tilføje

Hvad skal jeg gøre??? Skal jeg søge kontanthjælp på mandag???
Skal jeg skrive til sagsbehandleren/ hvad skal jeg skrive???
Hej sara7,

Puha, først har jeg skrevet alt det der kommer efter og så ser jeg at at du højst sandsynligt er havnet på kh, siden de skriver match 2, har jeg ret ???

Mht. sygedagpenge og den første partshøring havde jeg flg. kommentarer, men har du modtaget sygedagpengestop endeligt som vel er idag ?? For så kan du såmænd bruge det samme, du skal i al fald klage og sygedagpenge stoppet og det har du 4 uger til. Jeg skrev først som flg. :

Jeg ved en del om sygedagpenge og forlængelse af disse efter varighedsbegrænsningens udløb. Det er fint nok at du forklarer en masse om dine sygedomme og din første læge mm. Jeg har al forståelse herfor, men indtil videre skal du arbejde med dette for dit eget bedste. Du skal ikke, som andre skriver indhente yderligere rapporter, lad kommunen om dette i en evt. partshøring.

Det du har modtaget ovenfor er netop en "partshøring", det er altså et brev om varsling af sygedagpenge(sdp) stop, hvor du har mulighed for at komme med indvendinger for forslag iht. evt. dokumentation omkring hvilke pkt. i sdp. loven som du bør forlænges efter.

Det er vigtigt at du kort sætter dig ind i sdp. lovens 7 forlængelses punkter, de ligger under K10´s forside på flg. http://www.k10.dk
/index.php?pageid=sygedagpengestop

Da du er ny her og, som det virker, ret forvirret vil jeg citere §27 stk. 1 her, for den bliver din bibel indtil du enten er blevet forlænget på sdp. eller ej:


§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.


Som §27 starter med at citere, så syntes den meget snæver og det er den. For hvis du ikke kan komme under et af de 7 punkter kan du ikke forlænges på sdp. Endvidere kræves det at din(e) lidelser er stationære, dvs. afklaret rent lægeligt, alternativt kan det blive meget svært at forlænge dig, da kommunen jo f. eks. ikke må sende dig i arbejdsprøvning, hvis dine lidelser ikke er stationære.

Læs lidt på det, jeg gætter på at §27 også er citeret i den partshøring du har modtaget ??

Ps. Jeg røg selv ud af sdp. i 2007, uden at fatte noget som helst, så du er ikke alene og tro mig fagforeningen er heller ikke for skarpe ang. sdp.

Føler du at kommunen bør indhente yderligere lægelig dokumentation, skal dette naturligvis også skrives i din partshøring/stop. Denne skal ligge til grund for hvorfor dine sdp. ikke skal stoppes, men forlænges iht. §27 stk. 1 pkt.???!!!

Sidste ps.: op til 6 timer efter dit indlæg kan du trykke i højre side på "redigér" knappen og rette dette, således at du ikke skal skrive flere nye indlæg efter hinanden, det bryder web, sig nemlig ikke om.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 04-11-2011 kl. 19:22.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 19:25   #13
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
I den sag ser det ud til, at det er din praktiserende læge som vil have en medalje for fup og fidus.
Hvis det var mig ville jeg uden at blinke skrive til ham og informere ham om, at jeg ville klage over ham til Patientklagenævnet samt hvorfor og sende samtidigt kopi af det brev til jobcenter/SB.

Hvis du intet svar få fra ham inden 2 uger ( på skrift ), burde du sende klagen videre til Patientklagenævnet i korte træk, som hier på K10.

Du blive altså nyd til at få dig Sara en anden læge, ellers få du kun problemer. Og gør det nu, så længe du endnu har lidt af overskud.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 19:40   #14
sara7
Elsker at være her på K10
 
sara7s avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Indlæg: 55
Styrke: 13
sara7 er ny på vejen
Åååårrrh Gud

Jeg græder som et barn det er simpelhen så super sødt af jer at hjælpe. Lige nu er jeg simpelthen så rystet, diffus og meeeeeget ked af det, at jeg ikke kan overskue noget. Ligeså snart at jeg igen kan tænke bare lidt klart vil jeg kigge nærmere på jeres gode råd. Bliv endelig ved med at skrive!!!! Det hjælper meget!!! Siden jeg kom på sygedagpenge pga depression og fortalte "venner" at jeg er på antidepresiv medicin flygter de fra mig som fra pesten. dEpression smitter altså ikke!!!! Så ingen at snakke med overhovedet, kun en 7 årig dreng som ikke forstå hvorfor mor er så ked af det. Hvis det ikke var for min dreng så havde jeg for længst taget mit liv, man er alligevel kasseret af både venner og systemet. Jeg kan ikke forstå at en læge kan gøre det mod sin patient, når han ved hvordan jeg har det.
Tusind tak for at jeg har fundet jer!!!
sara7 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 19:51   #15
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej sara7.

Du har skrevet følgende:



Jeg har snakket med lægen som lavede statusattesten idag og han sagde:
" det er en stor misforståelse det hele, den statusattest jeg har sendt til kommunen er en attest som er forældet, og den skulle aldrig have været sendt af sted. Der er lavet en efterspørgsel på den midt i min somerferie og jeg opdagede først i oktober mdr. at den har jeg ikke sendt, derfor skyndte jeg mig til at sende den af sted. Jeg vidste ikke at de vil give så dårlige konsekvenser for dig. Det har jeg prøvet at forklare din sagsbehandler som lovede at se lyst på sagen igen...det kan jeg slet ikke forstå at hun stoper dine sygdagpenge."

Mit svar til ovenstående:

Jeg tænker, at du må jo vælge at klage over afgørelsen og nævne det til kommunen det lægen har fortalt dig. Lægen burde også ud fra sin samvittighed selv rette henvendelse til kommunen og og evt. lave en ny statusattest... Eller at din nye læge så må lave en ny statusattest med anmodning fra kommunen. Du kan også fortælle i klagen, at lægen har oplyst fejlen til sagsbehandleren (de bør lave notatpligt om sådan noget i deres journal).

Man kan godt klage til patientklagenævnet for lægens fejl, hvis du ønsker dette.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 20:02   #16
sara7
Elsker at være her på K10
 
sara7s avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Indlæg: 55
Styrke: 13
sara7 er ny på vejen
Jeg tror ikke på det lægen siger....han siger noget til mig, og når han endeligt har kommunen i røret så kan jeg kun gætte mig til at det ikke er i hans interesse at være i konflikt med kommunen.
Jeg er kun glad for at jeg har skiftet læge....
Jeg vil skrive en klage til jobcenteret pr mail.

Men hvordan klager man til patientklagenævnet???

Der er nogen der skriver at jeg ikke må søge kontanthjælp. Både kommunen og fagforeningen siger jeg skal !!!! Hvad skal min søn og jeg jeg leve af??

Sidst redigeret af sara7; 04-11-2011 kl. 20:09.
sara7 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 20:10   #17
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sara7 Se meddelelser
Jeg tror ikke på det lægen siger....han siger noget til mig, og når han endeligt har kommunen i røret så kan jeg kun gætte mig til at det ikke er i hans interesse at være i konflikt med kommunen.
Jeg er kun glad for at jeg har skiftet læge....
Jeg vil skrive en klage til jobcenteret pr mail.

Men hvordan klager man til patientklagenævnet???
Ked af at høre, du har det sådan med den læge.

Jeg så lige at patientklagenævnet har flyttet område, så at det hedder patientombuddet. Man kan klage det herfra:
http://www.patientombuddet.dk/da/Sag...entklager.aspx

Hvis du klage over mail, så husk at skrive tydeligt med overskrift: KLAGE OVER STOP AF SYGEDAGPENGE

Håber du kan få nydt weekenden trods alt - også for din drengs skyld. Den lille gut.

Du bør søge kontanthjælp, synes jeg... Hvis kommunen eller ankenævnet senere finder ud af at du alligevel skal have været fortsat på sygedagpenge, vil de supplere pengene op fra kontanthjælp til sygedagpenge....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 20:29   #18
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
HVAD DER IKKE SLÅR DIG IHJEL,GØR DIG STÆRKERE
Det er der en her der skriver - ok jeg spørger så HVORFOR FANDEN SKAL JEG VÆRE SÅ STÆRK ?
Jeg ved godt det er ment som en trøst, men drop det lige ikk. Jeg brugte en del af mine meget unge voksne år på at tænke - puha hvad har jeg dog i vente, siden jeg skal gøres så stærk....
Og det sidder så indgroet i mig at du tror det er løgn !
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 20:33   #19
sara7
Elsker at være her på K10
 
sara7s avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Indlæg: 55
Styrke: 13
sara7 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Ked af at høre, du har det sådan med den læge.

Jeg så lige at patientklagenævnet har flyttet område, så at det hedder patientombuddet. Man kan klage det herfra:
http://www.patientombuddet.dk/da/Sag...entklager.aspx

Hvis du klage over mail, så husk at skrive tydeligt med overskrift: KLAGE OVER STOP AF SYGEDAGPENGE

Håber du kan få nydt weekenden trods alt - også for din drengs skyld. Den lille gut.

Du bør søge kontanthjælp, synes jeg... Hvis kommunen eller ankenævnet senere finder ud af at du alligevel skal have været fortsat på sygedagpenge, vil de supplere pengene op fra kontanthjælp til sygedagpenge....
Tusind tak for dit svar, jeg har ikke meget andet end en dejlig varm kram jeg kan sende til dig
sara7 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 20:37   #20
sara7
Elsker at være her på K10
 
sara7s avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2011
Indlæg: 55
Styrke: 13
sara7 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser
HVAD DER IKKE SLÅR DIG IHJEL,GØR DIG STÆRKERE
Det er der en her der skriver - ok jeg spørger så HVORFOR FANDEN SKAL JEG VÆRE SÅ STÆRK ?
Jeg ved godt det er ment som en trøst, men drop det lige ikk. Jeg brugte en del af mine meget unge voksne år på at tænke - puha hvad har jeg dog i vente, siden jeg skal gøres så stærk....
Og det sidder så indgroet i mig at du tror det er løgn !
Tak Maja jeg tænker præcis det samme...
hvad jeg har været igennem i mit liv så burde jeg nu være så stærk at ikke engang en lastbil ville kunne køre mig over. Jeg kalder det erfaring som jeg har betalt en stor pris for.
Men det har fnm ikke gjort mig stærkere tværtimod, jeg har mistet hår, helbred og en del af mit liv

Sidst redigeret af sara7; 04-11-2011 kl. 20:44.
sara7 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Hjælp hjælp Fra flex-job til pension. Berit p At søge førtidspension 3 30-12-2007 00:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension