K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-02-2011, 19:42   #11
Sass
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 12
Styrke: 14
Sass er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Hejsa.


Får du SU nu?
Du kan godt gå sygemeldt fra uddannelse i en periode og samtidig få SU.
Hvis det viser sig, at du ikke kan vende tilbage, må du så udmeldes og søge kontanthjælp.

Hvis du har været sygemeldt på SU (vigtigt MED lægeerklæring) har du mulighed for at få godtgjort SU-klippene for den periode du er syg i tilfælde af at du som studerende på sigt kommer til at mangle klip.
SU-klippene brugt under dokumenteret sygdom kan først godtgøres når det bliver aktuelt at have brug for dem.

Fordelen ved at være midlertidigt sygemeldt fra studiet er, at du så ikke bliver hevet gennem aktiveringsmøllen. Altså vil du have størst ro. Men du må tale med VUC om muligheden for sygemelding og så videre - få en samtale med studievejlederen.


Jeg syntes, at du lige skal vente lidt. Få snakket med studievejlederen og tal med din kæreste om plusser og minusser. Det jeg tænker på er, at du jo har valgt at starte på VUC af en grund. Det kan naturligvis ske for enhver at man har valgt forkert retning og stopper en uddannelse, men jeg syntes at det er vigtigt, at du er opmærksom på, at du har en depression og dine tanker er påvirket af den.



Med mindre du har formue (over 10.000 kr.) kan du få kontanthjælp.

Du får først kontanthjælp fra den dag du søger (hvis altså du er berettiget).
Du må ikke være tilmeldt studiet.
Hej Anna, tak for svaret.

Mit problem er, at jeg allerede er bagud med en kemirapport, og føler slet ikke at jeg kan følge med i undervisningen længere. Jeg kan ikke rigtigt få mig til at tale med min lærer omkring min depression og angst. Ja, jeg er 26, myndig og sågar voksen, men det er bare som om, at folk slet ikke kan relatere til mit problem. Hvis det var et dårligt hjerte det drejede sig om, så var det en helt anden sag. Psykiske lidelser er åbenbart stadig et tabu-emne i dag.

Jeg får S.U., men da det ikke er en videregående uddannelse, og kun faglig-supplering, mister jeg ikke SU-klip. Jeg har taget kemi og biologi på VUC med henblik på at blive optaget på optometri-uddannelsen, som er en videregående uddannelse.

Sådan som situationen er nu, kan jeg slet ikke overskue det, slet ikke eksamen. Eksamen er om 3½ md. Jeg læser kemi 0-B på ½-års hold. Det går forbandet stærkt, og det gør ikke sagen lettere at vi allerede har fået 3 nye lærere på under 2 måneder.

Jeg har allerede talt med min kæreste omkring dette. Mit mål er først og fremmest at finde en psykolog med fokus på kognitiv terapi, som jeg har en henvisning til, med kort ventetid. Derefter er planen, at jeg tager kemi C på sommerkursus som starter medio juli 2011. Som det er lige nu kan jeg ikke overskue kemi. Biologi har jeg det lidt lettere ved.

Egentlig drejer det sig om ikke at have en indtægt i 4-5 måneder. Så spørgsmålet er, om det er det hele værd for 4-5 måneder på kontanthjælp. Hvis min sag alligevel tager 3-4 måneder at behandle, så kan det vel være lige meget?

Som det er nu, kan jeg ikke overskue et arbejde. Jeg vil først og fremmest bare i behandling, så jeg kan få et andet tankemønster. Det her er bare ikke holdbart længere.
Sass er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 19:46   #12
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Kan godt forstå at du vil i behandling.

Jeg tror såmænd, at hvis du tager på kommunen og ansøger om kontanthjælp, så vil du få den (eller har du formue?).
Samtidig siger du så, at du er blevet udmeldt fra uddannelse på grund af psykisk sygdom, og at du skal i behandling nu. Fortæl, at din læge har sygemeldt dig.
Du skal ikke i aktivering-aktivering. Enten skal du være helt sygemeldt fra aktivering, eller også skal du tilknyttes et sted der kan støtte dig.
Der findes aktører hvor man fx. bare deltager i motionstilbud, kommer i en café og sådan noget.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 20:06   #13
Sass
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 12
Styrke: 14
Sass er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Kan godt forstå at du vil i behandling.

Jeg tror såmænd, at hvis du tager på kommunen og ansøger om kontanthjælp, så vil du få den (eller har du formue?).
Samtidig siger du så, at du er blevet udmeldt fra uddannelse på grund af psykisk sygdom, og at du skal i behandling nu. Fortæl, at din læge har sygemeldt dig.
Du skal ikke i aktivering-aktivering. Enten skal du være helt sygemeldt fra aktivering, eller også skal du tilknyttes et sted der kan støtte dig.
Der findes aktører hvor man fx. bare deltager i motionstilbud, kommer i en café og sådan noget.
Tak for rådet.

Jeg har ca. 15000kr. til at stå op min konto. Jeg har dog et lån på ca. 6000kr., som jeg betaler af til hver måned, så jeg ved ikke om det bliver modregnet? Synes det er lige lovligt overdrevet at kalde det en formue, og grænsen på 10000kr er da helt grotesk.

Men i bund og grund er jeg vel ikke berettiget?
Sass er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 20:12   #14
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Nej, du er ikke berettiget før du har brugt de 5000 kr.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 20:18   #15
Sass
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 12
Styrke: 14
Sass er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Nej, du er ikke berettiget før du har brugt de 5000 kr.
Ja, det siger jo sig selv

Har du en ide om hvor lang tid sådan en sag tager, før man får pengene? Jeg har læst skrækhistorier om at kommunen ikke er villig til at rykke sig en millimeter, og at der kan gå flere uger, måneder - ja, i værste tilfælde går man tomhændet derfra.

De tager vel også højde for hvor længe og hvor mange gange man har været på social ydelse?
Sass er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 21:04   #16
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Bare rolig.
Det besværlige er når det drejer sig om sygedagpenge, dagpenge, førtidspension osv.
Kontanthjælpsansøgning er en formsag når man står uden formue, ægtefælle og indtægt.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 22:39   #17
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
Hej Sass,

Skynd dig at søge kontanthjælp, det tæller først fra den dag du søger hvis du er berettiget. Søg også starthjælp samtidig, for såfremt din su som er forudbetalt sammen med kontanthjælp er bagudbetalt giver det hul.

Beslut dig så for om du vil være midlertidigt sygemeldt fra studie evt med kontanthjælp som forsørgelse.

Eller om du har opgivet studiet(i hvertfald for nu) pga af sygdom. Og søg om sygedagpenge hos kommunen medbringende de seneste 3 mdr lønsedler fra din ansættelse.
Dette kan du sagtens gøre sideløbende med din kontanthjælpsansøgning.

Det er muligt at få sygedagpenge såfremt du opfylder et beskæftigelseskrav selv om du ikke er i Akasse og ikke har dagpengeret. Men det er en vurderingssag og du skal have været beskæftiget i 13 uger op til sygemeldingen. Men hvis det nu forholder sig sådan at du sagde jobbet op pga begyndende depressionsproblemer for at slippe for arbejdspres og istedet tænkte det var bedre med su og knap så stressende skoleleforløb.

Fordelen ved dette valg skulle så være at du har en mulighed for evt at få tilkendt sygedagpenge som både økonomisk ogafklringsmæssigt stiller dig langt bedre, såfremt depressionen ender med at strække sig over en lang periode. Og får du afslag kan du anke det.

Jeg vil ikke give falske forhåbninger men prøv og læs sygedagpenge loven. Findes på forsiden under nyttigelinks. Jeg fik min mand tilkendt en halv sygedagpengesats (ikke a kasse medlem) trods langt timeløst forløb inden sygemelding, men den rest der kunne blive talt med rakte dog til noget.

Og da du samtidig søger kontalthjælp mister du ikke noget økonomisk ved at prøve, dog skal du så ikke være studerende fornuværende. Men du risikerer at blive forsinket på dit vidregående studie, .... men det gør du vel alligevel såfremt du ikke går til examen nu om 3 mdr?

Det er også vigtigt at tage din depression alvorligt og ikke forcere en raskmelding for det kan give bagslag senere.

Mht formuen på kontanthjælp kunne du jo betale en regning, købe stort ind til husholdning mm og evt dokumntere at en anden stor post forfalder om kort tid. Det vil være ok, men du må ikke indfri ex et lån.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.

Sidst redigeret af ladybird; 23-02-2011 kl. 22:52. Årsag: glemt noget
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 22:57   #18
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ladybird Se meddelelser
Skynd dig at søge kontanthjælp, det tæller først fra den dag du søger hvis du er berettiget. Søg også starthjælp samtidig, for såfremt din su som er forudbetalt sammen med kontanthjælp er bagudbetalt giver det hul.
Starthjælp er "kontanthjælp" for indvandrere (en lavere økonomisk ydelse end kontanthjælp), og dermed ikke aktuelt i denne sammenhæng.

Det man kan søge ved overgangen mellem SU og kontanthjælp er "overlevelseshjælp" (en enkeltydelse).
Det vil næppe være aktuelt for dig, eftersom du har "formue" som du kan bruge i det hul der bliver.

Hullet = SU er forudbetalt og kontanthjælp bagudbetalt. Dvs. du fik SU for februar måned d. 1. februar. Derfor kan du ikke få kontanthjælp for februar måned; kontanthjælp som i så fald ville være blevet udbetalt 28. februar. Dvs. at dagene omkring 1. marts får du ingen indtægt; eftersom du ikke længere får SU, og kontanthjælp for marts måned først udbetales 31. marts.
Derfor oplever man det som om at man har en måned uden indtægt...

Derfor:
Søg kontanthjælp nu.
Når du tager på kommunen for at søge kontanthjælp skal du medbringe dokumentation for alle dine udgifter (husleje osv.), for afbetalingen på dit lån og en udskrift af indestående på din bankkonto (bare sådan en fra hæveautomaten).

- og bare lige for at nævne det: Kontanthjælpen er over 9000 kr. om måneden. Jeg formoder, at du er på SU på ca. 5500 kr. månedligt fordi det er en ungdomsuddannelse. Eller hvad...?

Sidst redigeret af annagw; 23-02-2011 kl. 23:05.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 10:29   #19
Sass
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 12
Styrke: 14
Sass er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ladybird Se meddelelser
Hej Sass,

Skynd dig at søge kontanthjælp, det tæller først fra den dag du søger hvis du er berettiget. Søg også starthjælp samtidig, for såfremt din su som er forudbetalt sammen med kontanthjælp er bagudbetalt giver det hul.

Beslut dig så for om du vil være midlertidigt sygemeldt fra studie evt med kontanthjælp som forsørgelse.

Eller om du har opgivet studiet(i hvertfald for nu) pga af sygdom. Og søg om sygedagpenge hos kommunen medbringende de seneste 3 mdr lønsedler fra din ansættelse.
Dette kan du sagtens gøre sideløbende med din kontanthjælpsansøgning.

Det er muligt at få sygedagpenge såfremt du opfylder et beskæftigelseskrav selv om du ikke er i Akasse og ikke har dagpengeret. Men det er en vurderingssag og du skal have været beskæftiget i 13 uger op til sygemeldingen. Men hvis det nu forholder sig sådan at du sagde jobbet op pga begyndende depressionsproblemer for at slippe for arbejdspres og istedet tænkte det var bedre med su og knap så stressende skoleleforløb.

Fordelen ved dette valg skulle så være at du har en mulighed for evt at få tilkendt sygedagpenge som både økonomisk ogafklringsmæssigt stiller dig langt bedre, såfremt depressionen ender med at strække sig over en lang periode. Og får du afslag kan du anke det.

Jeg vil ikke give falske forhåbninger men prøv og læs sygedagpenge loven. Findes på forsiden under nyttigelinks. Jeg fik min mand tilkendt en halv sygedagpengesats (ikke a kasse medlem) trods langt timeløst forløb inden sygemelding, men den rest der kunne blive talt med rakte dog til noget.

Og da du samtidig søger kontalthjælp mister du ikke noget økonomisk ved at prøve, dog skal du så ikke være studerende fornuværende. Men du risikerer at blive forsinket på dit vidregående studie, .... men det gør du vel alligevel såfremt du ikke går til examen nu om 3 mdr?

Det er også vigtigt at tage din depression alvorligt og ikke forcere en raskmelding for det kan give bagslag senere.

Mht formuen på kontanthjælp kunne du jo betale en regning, købe stort ind til husholdning mm og evt dokumntere at en anden stor post forfalder om kort tid. Det vil være ok, men du må ikke indfri ex et lån.
Altså min plan havde hele tiden været at jeg skulle videre. Jeg udskød det i første omgang, da meningen var at jeg skulle stoppe på jobbet i august 2010. Jeg følte mig dog ikke klar til at starte på en uddannelse, og valgte derfor at udskyde det til januar 2011. På dette tidspunkt følte jeg mig klar og velforberedt, og det gik godt den første måned. Desværre gik jeg fuldstændig i baglås, når der var nogle opgaver jeg ikke helt forstod og min angst og depression begyndte så småt at vende tilbage. Nu er den, mildt sagt, i udbrud.

Som sagt så var min sidste arbejdsdag i børnehaven som pæd-medhjælper sidst i december måned. Jeg sagde selv op, og nu er vi i snart i marts måned. Jeg kan da umuligt være "kandidat" til sygedagpenge?

Jeg kan ikke rigtigt tage mig sammen til at gå ned til borgerservice og høre om mine muligheder. Jeg føler mig som en bedrager, og ja, min stolthed spiller da helt sikkert også en del ind her.

Hvis jeg var sikker på, at jeg var berettiget til dagpenge, så havde jeg uden tvivl benyttet mig af mit "krav".
Sass er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 11:20   #20
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
du er bestemt ikke en bedrager for at søge en ydelse du måske har ret til

eller at søge råd og vejledning inden du gør det

det er kun bedragerisk hvis du afgiver ukorrekt oplysninger og dokumentation i din sag

jeg tror du har gode muligeder for at kunne få kontanthjælp og det er dem der også afgør om du skal leve de 5000 op først

tænker dog du nok højst skal kunne leve af disse 1 mdr men jeg tror bestemt ikke du kan risikere at få noget du ikke har ret til og selv der kan du så gøre indsigelse hvis du er i tvivl om kommunens evt bevilling

jeg forstår godt din stolthed og det er helt op til dig hvad du vægter i dit liv og hvordan du vil forsørge dig

jeg ville bare som du indleder med at spørge om fortælle at man godt kan være sygedagpengeberettiget selvom man ikke står i a kasse

og at din begyndende/allerede underligende depression godt kunne have påvirket dine valg om opsigelse og uddannelse

det ved kun du selv

Og der er forskel på om man siger sit job op fordi man vil noget andet eller om man gør det fordi man er syg

Så jeg var på en eller anden måde bekymret for om dine valg kunne have set anderledes ud/ ville være prioriteret på en anden måde hvis du havde "været bagklog" eller mere bevidst om dit velbefinde.

Med al respekt for dig gætter jeg bare og prøver at se bagom forløbet.

Jeg er nok miljø skadet af mit arbejde som sygeplejeske og min skepsis om kommuner og sagsbehandling på dine og andres vegne.

Jeg håber ihvertfald for dig at du finder og får hjælp til den bedste løsning for dig.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kronisk depression kisser72 Alt det andet 4 13-01-2012 01:13
depression=ftp? knudsen Alt det andet 3 30-10-2008 14:49
Depression og flexjob Merje Spørgsmål ang fleksjob 3 15-03-2006 11:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension