K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-12-2011, 19:53   #51
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
"Erhvervslivet ønsker i dag en socialpolitik, der først og fremmest disciplinerer arbejdskraften, så angsten for nedsynkning i de offentligt forsørgedes triste rækker bliver så stor, at man retter ind og stort set finder sig i alt."

Disciplineringen er drevet så vidt, at alvorligt syge medmennesker nu udsættes for en behandling, der føjer psykiske problemer til primære fysiske lidelser, siger Hanne Reintift dec. 2011:

http://arbejderen.dk/artikel/2011-12...stat-tur-retur

"I 1700-tallet havde man ridefogeder til at disciplinere arbejdskraften. Når man observerer tonen på mange jobcentre i dag, er tiden til at spørge, om nutiden også har ridefogeder. Lovgivning kan løse nogle af disse problemer, men det løser ikke holdningsproblemet. Det er meget vigtigt, at vi forstår og diskuterer dette."

"Det haster, hvis kultur, menneskerettigheder og værdighed skal generobres", siger Hanne Reintoft:

http://arbejderen.dk/artikel/2011-12...stat-tur-retur
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2011, 10:58   #52
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Tusinde tak, Katharina for link til Arbejderen og dermed Hanne Reintofts tale ved socialpolitiske høring i Kbh. i nov. i år.

Den kan klart anbefales at læse, en vægtig tale i debatten omkr. socialpolitik af en dame, der om nogen har fulgt udviklingen via eget arbejde, og ikke mindst også kigget bagud i historisk udvikling af vores socialpoltik i Norden.

Dette er derfor en af de få stemmer i debatten om et forsat velfærdssamfund, der nu er stærkt truet af en manglende politiske debat, hvor reel argumenttion i retorisk forstand helt udelades. Dtte skete allerede i Nyrups tid, forsatte med langt større kraft i Fogh årti, og kan jeg frygte eft. deres start også forsætter i denne regerings tid.

Og hvorfor mon, spørger jeg retorisk?

Ja, Chr. Kock tager i sin bog: "De svarer ikke" et Orwells udtryk op igen: "newspeak" ("ord der kan påføre den person, der bruger dem, en ønskelig mental holdning." Kock døber dette udtryk fra Orwell til "omvendt lommetyveri" (dvs.:
Citat:
"Listige mennesker putter med deres sprogbrug noget ned i lommerne på os uden at vi opdager det - nemlig holdninger og synsmåder som er ønskelige for dem.")
Ovenstående citater og definitioner taget fra side 37 og 38 i ovennævnte bog.

Det skal hertil siges, at ovennævnte begreber ikke er nye, men at jeg finder dem brugt i større og større grad netop pga. af den politiske debat ikke bærer megen præg af argumentation, som har til formål, at give mennesker mulighed for selv at kunne afveje hvad der er rigtigt, relevant og vægtig, og derudfra tage selvstædnig stilling til poltitiske emner såvel dagligt som til kommune. og folketingsvalg.

Ole Thyssens sprobrug er et rigtigt godt eks. på netop dette begreb, efter min mening noget beskæmmende, når en mand med hans akademiske baggrund ikke gør opmærksom på, at han har forladt sit fags logik for gyldige argumenter (præmissserne), ej heller gør brug af retorikkens def. af et godt argument, men netop forfalder til "Newspeak" el. "omvendt lommetyveri".

Det står ham jo selvfølgelig frit for, men jeg finder det også problematisk at f.eks. DR så præsenterer ham med titel prof. i filosofi uden nærmere defintion af, hvad det så indebærer, at han f.eks. nu er ansat på CBS, og hvad dette kan indebære af politisk grundholdning og forskning.

Hanne Reintoft def. bl.a. det forrige årti med flg.:

Citat:
Piskens årti

Og så kom vi ind i det årti, som vi lige har forladt og alle kender til.

Pisk og atter pisk. Fattigdomsydelser og fikse ideer om, at alle bare er ude på noget og ikke gider bestille noget. Anfægtelse af det universelle nordiske princip, der har medført helt andre former for velfærdstænkning end i lande, der stadig betjener sig af almisseprincipperne.

Universaliteten medfører altid en fare for mellemlagenes misbrug, men må være at foretrække og nødvendig at fastholde.

Vi har set en konsekvent linje, der skal disciplinere arbejdskraften, nedbryde organiseringen af denne antagelig med den skjulte dagsorden, at arbejdsmarkedet igen skal blive anarkistisk og lønfastsættelsen individuel og elendighedsbaseret.
Det er netop omvendt lommetyveri, når der nu har bredt sig en mening om: "at alle er ude på noget og ikke gider bestille noget." Og her forsætter de tidl. nævnte mininster i tråden her til denne newspeak/omvendt lommetyveri i deres retoriske form af one lineres uden indhold af argumentation for, hvorfor vi skal tilbage til diciplinering af arbejdskraften og nedbrydning af faglige organisering, mens man vel og mærket selv sikres sig mod netop dette.

Hanne Reintoft sagde også flg:

Citat:
Den manglende solidaritet og foragten for de, der har behov for hjælp, breder sig nu også til de allermest sårbare.
At der trampes nedad er jo heller ikke nogen ny probematik, undskyld udfordring, men at man også trampes til sidemanden ryster mig voldsomt.

Hvorfor jeg synes H. Reintoft sidste ord fra talen er et yderst relevant wake up call til alle:

Citat:
se udvikling af private institutioner for de formuende og dannede, mens fattiggårdenes spøgelse dukker op for de sølle og fattige.

Det kan forekomme utroligt, at en så dybtgående samfundsforandring har kunnet komme så hurtigt. Det haster, hvis kultur, menneskerettigheder og værdighed skal generobres.


Min fremhvæning.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 26-12-2011 kl. 11:11.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 19:31   #53
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
“…Ole Pass, der er formand for socialcheferne, kalder det fornuftigt, at enlige førtidspensionister får en frist på 14 dage til at underskriver en tro og love-erklæring om, at de ikke lever sammen med nogen….”

Det ser altså ud til, at som førtidspensionist skal man sidde og være lakket til i dk, uden mulighed til at tage fks. på ferie.
Fristen på et svar brev/erklæring er kun på 14 dage.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/12/27/120056.htm

Klar provokation fra kommunens side. Kommunens paranoia er gået over gevindet.

Kvinden som har modtaget brevet har fuldstendigt ret i det hun siger.

Sidst redigeret af Karo; 27-12-2011 kl. 19:56.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 20:17   #54
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
“…Ole Pass, der er formand for socialcheferne, kalder det fornuftigt, at enlige førtidspensionister får en frist på 14 dage til at underskriver en tro og love-erklæring om, at de ikke lever sammen med nogen….”

Det ser altså ud til, at som førtidspensionist skal man sidde og være lakket til i dk, uden mulighed til at tage fks. på ferie.
Fristen på et svar brev/erklæring er kun på 14 dage.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/12/27/120056.htm

Klar provokation fra kommunens side. Kommunens paranoia er gået over gevindet.

Kvinden som har modtaget brevet har fuldstendigt ret i det hun siger.
Hvis du læser videre, Karo, så er slutcitatet en afgørende pointe for forståelsen.

Forsørgelsespligt skal fjernes
Ole Pass så gerne, at man fjernede den gensidige forsørgelsespligt, fordi den er årsag til problemet.

- Det vil betyde, at det er underordnet, om man er samlevende eller ej. Man får samme offentlige hjælp uanset forsørgelsesniveauet. Det er nok ikke politisk muligt nu, for det vil koste mange penge, men jeg håber man vil se på det. Citat slut.

Dette er en rigtig god tanke.

Synes selv jeg modtager et sådan brev en gang om året, typisk omkring Januar.
Men jeg modtog det vist også da jeg var på kontanthjælp.

Synes det er fint nok. Men indrømmer at brevet måske lugter lidt af, at man ikke selv kan finde på at oplyse de ændringer der måtte komme, og at de hellere må sende en reminder. Den tanke er lidt ærekrænkende for mit vedkommende, da jeg altid er meget påpasselig med oplyse om ændringer.

Mht de 14 dage, så er den jo tosset, da man jo kan være indlagt, på ferie, eller på anden måde være forhindret i at svare indenfor tidsfristen. Førtidspensionister har jo lov til at være væk i længere perioder. Så den del er dum.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 20:25   #55
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser

Mht de 14 dage, så er den jo tosset, da man jo kan være indlagt, på ferie, eller på anden måde være forhindret i at svare indenfor tidsfristen. Førtidspensionister har jo lov til at være væk i længere perioder. Så den del er dum.
Det vil de selvfølgelig se bort fra, hvis man kommer med den forklaring og bevis på, at man har været indlagt... Og førtidspensionister, som skal rejse væk i lang mener jeg da, at de har pligt til at melde det til kommunen. Dog ved jeg ikke, hvor længe, det drejer sig om... 14 dage synes jeg nu godt, det kan være 30 dage i stedet for... Da mange kan være på ferie i 14 dage, hvilket kan være ganske normalt...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 20:32   #56
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Det vil de selvfølgelig se bort fra, hvis man kommer med den forklaring og bevis på, at man har været indlagt... Og førtidspensionister, som skal rejse væk i lang mener jeg da, at de har pligt til at melde det til kommunen. Dog ved jeg ikke, hvor længe, det drejer sig om... 14 dage synes jeg nu godt, det kan være 30 dage i stedet for... Da mange kan være på ferie i 14 dage, hvilket kan være ganske normalt...
Du kan læse udrejsereglerne her :

https://docs.google.com/viewer?a=v&q...jl59uCtLIQ7irg

Der er ingen regler for rejsens længde, så længe det er indenfor EU/EØS.

Er det udenfor fx Syrien, Libanon mf, så kan man kun rejse 2 mdr uden meddelelsespligt - så vidt jeg forstår reglerne.

Så svarfrist på 14 dage, hmmmm......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 20:38   #57
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Det vil de selvfølgelig se bort fra, hvis man kommer med den forklaring og bevis på, at man har været indlagt... Og førtidspensionister, som skal rejse væk i lang mener jeg da, at de har pligt til at melde det til kommunen. Dog ved jeg ikke, hvor længe, det drejer sig om... 14 dage synes jeg nu godt, det kan være 30 dage i stedet for... Da mange kan være på ferie i 14 dage, hvilket kan være ganske normalt...
Nix curls.
Det eneste som kontanthjælp og førtidspension har tilfældes er det, at begge disse forsørgelsesgrundlag hører under overførselsindkomster.

Som førtidspensionist bestemmer man selv hvad man vil bruge sin tid til. Man kan rejse frit ud af Danmark, så tosset man vil ( i alt under 6 måneder om året/EU ).

At give enlige førtidspensionister 14 dagens frist til at skrive under erklæringen, er ikke andet end provokation.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 20:41   #58
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Nix curls.
Det eneste som kontanthjælp og førtidspension har tilfældes er det, at begge disse forsørgelsesgrundlag hører under overførselsindkomster.

Som førtidspensionist bestemmer man selv hvad man vil bruge sin tid til. Man kan rejse frit ud af Danmark, så tosset man vil ( i alt under 6 måneder om året/EU ).

At give enlige førtidspensionister 14 dagens frist til at skrive under erklæringen, er ikke andet end provokation.
Njaaa Karo, der er faktisk nogle regler man skal følge, alt efter hvor rejsen går hen. Selvom man er førtidspensionist.

Se evt mit link.

Men enig. De 14 dages svarfrist virker meget besynderligt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 20:49   #59
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
EU lande/ næsten 6 måneder om året. Disse regler gælder også folkepensionister.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 20:56   #60
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
EU lande/ næsten 6 måneder om året. Disse regler gælder også folkepensionister.
Jaja, men hvis man fx skal ud af EU i mere end 2 mdr, så skal man melde det.......så HELT fri som førtidspensionist kan man ikke sige man er.

Selv holder jeg utrolig meget af Syrien (Damaskus) i ikke urolige tider.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du været mistænkt for social bedrageri ? DSH Metropol Politik og Samfund 18 26-05-2013 23:20
social bedrageri hvornår ? nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 01-07-2011 13:58
DR 21 søndag Odenseaneren Lægekonsulenternes Rolle 17 21-06-2011 01:51
social bedrageri - misbrug af kommende regler. adbib Politik og Samfund 88 01-08-2010 11:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension