K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-10-2010, 08:11   #1
develler
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2009
Lokation: Sønderborg
Alder: 56
Indlæg: 21
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
develler er ny på vejen
Bliver ledige flexjobber også "jagtet"

Har bare lige et lille ? - bliver ledige flexjobbere også jagtet og aktiveret på samme måde som alm. ledige og sygemeldte.

Jeg blev visiteret til flex 1. juli 2010 men har INTET hørt fra kommunen, når jeg ringer til dem siger de at det er fordi jeg endnu ikke er blevet tildelt en "sagsbehandler/konsulent"
develler er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 09:01   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja du skal i aktivering som alle andre
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 09:02   #3
garage50
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Indlæg: 63
Styrke: 14
garage50 er ny på vejen
Hej develler

Jeg kan ikke helt forstå... Er du ikke kommet med på et hold for ledige flexjobbere?

Inden jeg kom i job for 1 år siden, var jeg på et kursus hvor man havde ansat 3 personer fra AS3, til at hjælpe os med at komme i job.

Hjælp var desværre nok ikke lige det vi fik. Vi blev virkelige stresset til at søge alt. Også 37 timers job, vi skulle bare skrive nederst i vores ansøgning, at vi var på nedsat tid.

Så mit svar er, at ja vi blev jagtet i den grad. Heldigvis fik jeg et job efter at have været i praktik 13 uger, for jeg havde det simpelhen så dårligt på det kursus. Som jeg før har omtalt her på K10, så fik vi at vide at flexjobber ikke var syge mennesker, bare personer på nesat tid......!

Jeg har også en bekendt som kun var få gange på kurset, hun blev mere og mere syg af at være der. Heligvis omgik man så reglerne og hun fik et puljejob, selv om hun kun havde været tilkendt flexjob i ca 4 måneder.

Så nu er hun da fredet de næste 11 måneder...
garage50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 09:18   #4
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Jeg har 5 timers arbejdsevne, så Jeg er ikke blevet jagtet.
Men samtaler er overholdt til tiden.
Nu er der gået næsten 6 måneder og Jeg er "tilbudt" at få lov at søge jobpraktik uden løn i 3 måneder, og gratis for arbejdspladsen.
Ideen er at få mine timer op, som jo ikke kan være rigtige.

Jeg er så jublende glad, kan I forstå.

Hvis Jeg ikke lystede det nu, ville jeg skulle når der er gået 1 år.
Jeg har selv fundet et sted , hvor Jeg kan være.
(Håber at skrå et hjørne på 6 måneder)

Latterligt.
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 09:32   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kunne nogen af jer der er i aktivering ikke godt gøre mig den tjeneste at sende mig den § de henviser til når de aktivere jer ?

der skal være noget der bedre arbejdsevnen på den ene eller den anden måde.

Når man sendes i aktivering skal der være en plan for det der skal være en § henvisning der skal være en kontrakt der fortæller hvor længe og hvorfor i er der hvad ved ulykker osv ...

Derudover er det altid godt at gøre kommunen opmærksom på at man på skrift vil have at de tager ansvaret ved evt forværring af helbredet som kan føres tilbage til aktiveringen ...

Jeg vil hele tiden sige at der ikke var noget i loven der blev lavet om i 06 som gjorde det legitimt at aktivere flekser på den måde som mange beskriver herinde... MEN jeg vil ikke sige at de ikke aktivere for det kan jeg jo se at de gør , men jeg vil meget gerne have at vide efter hvilke § de aktivere flekser efter ...

Så hvis en af jer gider at finde jeres papir og lige skrive det til mig så vil jeg være mere end glad


Det jeg kan finde omkring aktivering i loven er det her


Ret og pligt til første tilbud for personer, der er fyldt 30 år

§ 95. Personer, der er fyldt 30 år, og som er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, har senest efter en sammenhængende periode på 9 måneder med kontanthjælp eller starthjælp fra første henvendelse om hjælp til kommunen ret og pligt til at påbegynde tilbud efter kapitel 10-12.

Ret og pligt til efterfølgende tilbud

§ 96. Når en person, der er omfattet af § 92, har afsluttet det første tilbud, har personen ret og pligt til at påbegynde et nyt tilbud, hver gang den pågældende har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på 6 måneder.

Stk. 2. Når en person, der er omfattet af § 95, har afsluttet det første tilbud, har personen ret og pligt til at påbegynde et nyt tilbud, hver gang den pågældende har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på 6 måneder. Hvis personen har modtaget og afsluttet det første tilbud, før personen har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på 9 måneder, og personen efter afslutning af tilbuddet har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på mindst 6 måneder, har den pågældende dog først ret og pligt til at påbegynde et efterfølgende tilbud, når personen har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en sammenhængende periode på 9 måneder fra første henvendelse om hjælp til kommunen.


Det er den eneste jeg kan se at de aktivere efter , men som flekser (på ledighedsydelse dem på kontanthjælp har andre regler og love end dem på ledighedsydelse selv om de er flekser ) er det der hedder en §2 stk 7 , ellers kunne man godt tro at det her har noget med refusion at gøre (ikke tro det er nok lige så sikkert som at de syge og de ledige bliver dumme aktiveret for at kommunen kan få flere penge i kassen )

Men jeg har altså brug for en § de aktivere jer efter ... i skal også huske at i altid ved aktivering , har mulighed for at anke en aktivering klage over den eller hvis jeres læger kan stå inde for at det kan skade jer, så ikke deltage ...

MEEEEN en § please
  Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 09:46   #6
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
de § har været skrevet mange gange her inde men skal se om jeg kan fidne det brev igen lidt off topic alle ved det er kun for at de kan får flere % retur fra staten kom til at se lidt fra de unge mødre ved en fejl igår 1 md til en skulle starte i uddanelse så skulle hun da i aktivering og lære at skrive andsøgninger jo jo igen bevis på national tv at de er kun for at tjene penge ikke for at hjælpe

Sidst redigeret af superkok; 18-10-2010 kl. 09:48.
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 11:02   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Superkok ved jeg godt men det er lige de aktuelle her jeg gerne vil vide hvilke § de bruger ... men for at du ikke skal lede dig grøn i hovedet så er der en af de mere uddybende tråde her og nok den mest relevante http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...job+aktivering tak for hjælpen

Og jer andre ... vil stadig gerne vide efter hvilke § i er i aktivering ... kender flere flekser der får efter forskellige § noget tyder på at end ikke kommunen ved hvad de laver og hvordan de skal aktivere flekser og HUSK få det altid på skrift og vær selv aktive i det at alle jeres skånehensyn varetages ....

Som det fremgår af loven så er det jo sådan her


§ 32. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, kan få tilbud om vejledning og opkvalificering, der kan bestå af følgende:

1) Korte vejlednings- og afklaringsforløb,

2) særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet og danskundervisning, eller

3) ordinære uddannelsesforløb.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og 74 i efter lov om aktiv socialpolitik, kan få tilbud efter stk. 1, nr. 1 og 2.


Det vil sige at det skal være et kort vejlednings og afklaringsforløb ELLER særlig tilrettelagt projekt og uddanelseforløb ...

Det vil sige at de flekser vi pt ser blive send i aktivering indtil de får job (det er det de oplyses ) kan forlange at der er en plan for hvordan netop det de sendes ud i kan forbedre deres arbejdsevne hvad formålet er hvor længe det vare osv osv ...

OG de skal have en ankevejledning vedlagt sådan at de har mulighed for at anke det kursus eller hvad de sendes i ... der SKAL være et formål tager man bare afsted og gør som de siger uden at holde på sine rettigheder så ender flekser hvor vi i dag har alle ledige ... vi skal lære at være fugle og stable skumfiduser

Sidst redigeret af Hejdien; 18-10-2010 kl. 11:12.
  Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 13:51   #8
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Citat:
Superkok ved jeg godt men det er lige de aktuelle her jeg gerne vil vide hvilke § de bruger ... men for at du ikke skal lede dig grøn i hovedet så er der en af de mere uddybende tråde her og nok den mest relevante http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...job+aktivering tak for hjælpen
hehe har slet ikke haft hoved til at kigge efter inu men venter også brev fra komunen det er nu snart 1 md siden jeg var til møde ang aktivering eneste jeg fik avide var du får et brev ja hvornår lol

Citat:
Ingen Emner på den pågældende adresse. Hvis du trykkede på et link fra siden, bedes du venligst kontakte Webmaster Emnet kan også være slettet!
det er den besked jeg får når jeg klikker på dit linkhttp://www.k10.dk/showthread.php?t=1...job+aktivering

Citat:
så ender flekser hvor vi i dag har alle ledige ... vi skal lære at være fugle og stable skumfiduser
eller kigge på en rød postkasse forde den farve kan fjerne lette ens smerte jo jo undskyld kunne ikke ladevær men desvære sandt

Sidst redigeret af superkok; 18-10-2010 kl. 13:53.
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 13:52   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så er det om at huske den her tråd der er § at hente og så skal der selvfølgelig være en plan med din aktivering .. og hvis de vil have dig til at stable skum fiduser så sikker dig lige at du må spise dem bagefter
  Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 20:17   #10
Atlanten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2009
Lokation: Midtjylland
Alder: 54
Indlæg: 7
Styrke: 0
Atlanten er ny på vejen
Hej Hejdien!

Her er de § som jeg blev henvist til af min sagsbehandler, da jeg spurgte:

Lov om aktiv socialpolitik § 74b stk. 1 pkt. 3 og stk. 3
§ 74 b. Det er en forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse,
1) at modtageren opfylder betingelserne for at få et fleksjob,
2) at modtageren ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i fleksjob,
3) at modtageren tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde,
4) at modtageren ikke er selvforskyldt ledig efter et fleksjob, og
5) at modtageren deltager i opfølgningssamtaler efter § 74 c og samtaler i et individuelt kontaktforløb.
Stk. 2. Stk. 1, nr. 2, 3 og 4, gælder dog ikke, hvis den pågældende har en gyldig grund til ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 4 og 5.
Stk. 3. Opstår der tvivl om modtagerens rådighed, skal kommunen afprøve modtagerens rådighed. Dette kan ske ved tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Hvis kommunen vurderer, at den pågældende ikke er til rådighed for fleksjob, mister den pågældende retten til ledighedsydelse. Ledighedsydelse kan fortsat udbetales, hvis kommunen har påbegyndt behandling af en sag om pension. Ledighedsydelse kan udbetales, så længe sagen behandles. Ledighedsydelse skal tilbagebetales, hvis der senere udbetales pension for samme periode.
Derudover Lov om aktiv socialpolitik § 74c stk. 3 pkt. 1
§ 74 c. Kommunen skal vurdere, om betingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Herefter skal kommunen revurdere sagen, hver gang personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder med ledighedsydelse under barsel medregnes ikke.
Stk. 2. Ved vurderingen skal kommunen anvende tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 3. Grundlaget for vurderingen skal bestå af
1) en redegørelse for, at der er anvendt tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem, som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen opfattelse af forholdene,
3) en redegørelse for, hvorfor den pågældendes arbejdsevne fortsat anses for varigt nedsat, og
4) en redegørelse for, at det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension.

Derudover Lov om aktiv beskæftigelsesindsats § 73c
§ 73 c. Personer, der er visiteret til fleksjob, har ret til at blive henvist til anden aktør med henblik på etablering af fleksjob, når personen har modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse i 6 måneder inden for 9 måneder efter visitationen til fleksjob. Det samme gælder, når personen har været i fleksjob eller ordinær beskæftigelse i 9 måneder inden for 18 måneder og derefter har modtaget ledighedsydelse i 6 måneder inden for 9 måneder. Perioder med ydelse under barsel medregnes ikke.
Stk. 2. Personer, der er visiteret til fleksjob, og som jobcenteret har vurderet fortsat opfylder betingelserne for fleksjob, jf. § 74 c i lov om aktiv socialpolitik, skal henvises til anden aktør med henblik på etablering af fleksjob, når personen har modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse i 12 måneder inden for 18 måneder efter visitationen til fleksjob. Det samme gælder, når personen har været i fleksjob eller ordinær beskæftigelse i 9 måneder inden for 18 måneder og derefter har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder med ydelse under barsel medregnes ikke.

Og Lov om aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 10 § 32
§ 32. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, kan få tilbud om vejledning og opkvalificering, der kan bestå af følgende:
1) Korte vejlednings- og afklaringsforløb,
2) særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet og danskundervisning, eller
3) ordinære uddannelsesforløb.
Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og 74 i efter lov om aktiv socialpolitik, kan få tilbud efter stk. 1, nr. 1 og 2.
Stk. 3. Tilbuddet skal udvikle eller afdække den lediges faglige, sociale eller sproglige kompetencer med henblik på opkvalificering til arbejdsmarkedet.
Stk. 4. Praktikperioder under særligt tilrettelagte uddannelsesforløb, jf. stk. 1, nr. 2, kan sammenlagt have en varighed på højst 3 måneder, og hver enkelt praktikperiode kan højst have en varighed på 1 måned. I praktikperioden finder § 43 tilsvarende anvendelse.

Du kan prøve, om du kan få noget fornuftigt ud af §érne

Jeg var først tilknyttet nystartet privat aktør, hvor forløbet var angivet til at vare 12 uger, kort før disse udløb fik vi besked om at "kurset" fortsatte indtil vi var i arbejde....

Jeg var hos den private aktør i ½ år, men han (eller jeg selv) fandt desværre ikke arbejde til mig.... Så nu er jeg startet i et nyt aktiveringsforløb -nystartet kommunalt forløb... og her skal vi så igen "opfinde" den dybe tallerken ang. tider, relevant indhold i undervisning.... og dybest set har de forskellige dage forskellige "overskrifter".... MEN i bund og grund er det det samme vi foretager os: samling, med gennemgang af hvem, der er hvor langt iforhold til samtale/praktik/kursus m.m. Derefter går vi til PCéren og kigger efter ledige stillinger.... Så gik den dag!!!

Atlanten, som håber på snarlig ansættelse i relevant fleksjob
Atlanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
Holbæk Kommune kan også "sylte" buster Det er da strengt ! 0 25-09-2008 21:13
"Feriepenge", hvordan som flexjobber ? perbeer Spørgsmål ang fleksjob 12 25-06-2008 15:48
Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp Stella Politik og Samfund 47 09-04-2008 11:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension