K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-05-2012, 21:27   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Thomas, men hvorfor kan det mon så være, at to kontanthjælpsmodtagere der bor sammen, IKKE bliver trukket??

Hvorfor kun når to førtidspensionister bor sammen??

Brude reglerne ikke gælde for alle, eller er det kun rimeligt at det er førtidspensionisterne der skal rammes hvis de får en kæreste??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2012, 21:40   #12
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ja el..hvis det utrolige skulle ske..at 2 revalider bor sammen..mig bekendt blir de heller ikke trukket el.fleksjobber..

sidder og tænker thomas er du enlig el.har du ikke forsørgerpligt..
jeg synes det er en oldnordisk regel...ja alt koster ikke dobbelt..men stat
en ka jo så på mange områder spare penge..vi ka sjældendt få ekstra hjælp til de hjemlige ting og vi passer hinanden længere end en enlig ville kunne..forstået på den måde,at de måske sku indlægges ,på plejehjem og lign...der spare staten jo også..

jeg ka ikke rigtig se jeg skal straffes økonomisk af staten - bare fordi jeg har valgt at gifte mig

hilsen en gift førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2012, 22:14   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, jeg er enlig, og det bliver jeg ved med at være. Bare tanken om at jeg skulle møde en mand som kommer til at trække læsset fordi jeg er syg, har fjernet en hver tanke om et forhold - det kan man sgu da ikke byde andre mennesker!?

Havde jeg været gift INDEN jeg blev syg osv, jamen så var det jo en del af forholdet og uheldet.

Men jeg går fandfløjteme ikke ud og finder en mand på de her betingelser.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2012, 22:16   #14
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ninja...

du finder også bare lige ordene...
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 00:02   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Ja, jeg er enlig, og det bliver jeg ved med at være. Bare tanken om at jeg skulle møde en mand som kommer til at trække læsset fordi jeg er syg, har fjernet en hver tanke om et forhold - det kan man sgu da ikke byde andre mennesker!?

Havde jeg været gift INDEN jeg blev syg osv, jamen så var det jo en del af forholdet og uheldet.

Men jeg går fandfløjteme ikke ud og finder en mand på de her betingelser.
Jeg har det sådan set på samme måde.

Jeg er alene med 2 børn, d.v.s. at en evt. samlever reelt skal være med til, at forsørge både mig og mine børn, til trods for, at han ikke har forsørgerpligten over nogen af os.

Det er i orden, og fuldt forståeligt, at man mister sin boligsikring hvis en samlever flytter ind, husstandsindkomsten ændres jo.

Hvis jeg skulle gå hen og finde et godt stykke mandfolk, så skal han være lige så god til, at være alene som jeg selv er, for der bliver ikke noget af, at flytte sammen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 00:11   #16
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ninja og vovse...
'

hvor er jeg glad for at stemningen er god og vi ka jokke lidt ..

tak.jeg blir sgu i godt humør

hilsen stribe
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 08:04   #17
Synf
Føler sig hjemme på K10
 
Synfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 46
Styrke: 14
Synf er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af thomas75 Se meddelelser
Den regel der gælder for pensionister er jo ikke gensidig forsørgerpligt. Det er bare et udtryk for, at der er en del udgifter der bliver mindre, når man er 2 om at betale dem.
Det er jo nøjagtig det samme som at en enlig forsørger flytter sammen med sin kæreste, her forsvinder en del tillæg jo også; ikke fordi kæresten skal forsørge, men fordi man nu er 2 om udgifterne.
Du kan aldrig risikere, at du ingen penge får som samlevende pensionist, ligesom du kan med kontanthjælp. Men hvis du lader en kæreste flytte ind, så er der trods alt en del udgifter der mindskes, idet man nu er 2 om at betale.
Så vidt jeg ved, kan en kontanthjælpmodtager sagtens flytte sammen med en anden, UDEN at der skal trækkes her og dér. Så længe de ikke er gift..
Men ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.

Men du har ganske ret - vi er to om at betale, og det gør vi også gerne. Jeg er førtidspensionist og han arbejder, men jeg blev allerede trukket omkring 3000 kr årligt, bare ved at flytte sammen med ham! Det er der vidst ingen andre der gør?? Uanset om man er gift eller ej. Vi er IKKE gift, selvom det i vores tilfælde kunne være hip som hap.

Dét der ligger i det er så, at min "mand" aldrig vil kunne tage en ekstra tjans på arbejdet, så vi kunne have bare lidt mere at gøre godt med. Vi har kun min pension og hans løn. Jeg har nemlig ikke fået nogen form for erstatning eller har en pension ved siden af - så det ville jo være rigtigt dejligt. Men nej!

Sidste år var han "kommet" til, at tjene 20.000 kr. mere på et år, end året før - og det gør så, at min pension nedsættes med 6000 kr./år.
Og sådan vil det være hele tiden. Hver gang han tjener 1000 kr. så trækker de 300 ved mig. Når vi så har betalt skat - så kan du næsten selv regne ud, hvor meget der er tilbage af hans ekstra indsats. Sådan er der vidst heller ikke andre, der har det? Ret mig gerne igen, hvis jeg tager fejl.

Manden på kommunen syntes forøvrigt, at det da ikke var meget, at blive trukket 500 kr. pr. måned - men når grundbeløbet ikke er højere, så er det faktisk noget, der kan mærkes.
Og vi kan ikke komme ud af det, vel? For som sagt, tjener han mere, så trækkes der noget ved mig.

Joh.. Manden på kommunen sagde noget om, at når min "mand" kom over 390.000 kr (tror jeg det var), så trak de ikke mere af min pension. Men for det første skal han ud over det, tjene de penge ind, som jeg har mistet (for at få det samme rådighedsbeløb, som andre ville have haft) - og for det andet, så har han med sit arbejde og løn ingen chance for, at komme i nærheden af at tjene sådan - uden at slidde sig selv op, og det er jo ligesom ikke meningen - "bare fordi" han har valgt at flytte sammen med en førtidspensionist!

Nu snakker regeringen så også om, at man skal arbejde mere - ja, de snakker endda om at der skal arbejdes på 2 helligdage - og hvem tror du, der kommer til at betale for det? Os! Han tjener mere - jeg trækkes.

Vi er stavnsbundne, og kan ikke gøre en dyt. Jeg synes, at det er dybt uretfærdigt, at forskelsbehandle folk på den måde! Vi har ikke en chance. Hverken for at han kan tjene lidt ekstra - eller at jeg kan blive rask og begynde at arbejde igen.
Jeg ønskede bestemt ikke, at mit liv og mit helbred skulle ende på denne måde. Men sådan blev det - og sådan er det. Jeg bliver bare ked af det, når jeg føler, at jeg - og især en anden - skal straffes for det økonomisk.

Og ja - jeg føler også nogle gange, at han var bedre stillet uden mig!

Kh. Synf

Sidst redigeret af Synf; 28-05-2012 kl. 08:15.
Synf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 08:53   #18
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Jamen jeg kan sagtens se dilemmaet, jeg er bare godt tilfreds med det, jeg kan få. Og jeg kan godt forstå, at jeg ikke kan det samme som andre, og at når husstandsindkomsten stiger, så falder ydelsen.

Jeg har det sådan, at jeg synes, det er logisk, at der er en grænse, når det offentlige skal betale, og jeg ser det egentlig ikke som en straf. Jeg synes, det er ærgerligt, at der sidder nogle derude og føler sig mindre værd ift at finde en samlever pga deres situation, men det handler om selvværd og ikke om penge!

Nu kan jeg kun tale for mig selv, men det jeg sparede ved at få en samlever er højere end det jeg mistede. Bare det huslejen mv blev halveret, det var faktisk mange penge.

Det er bare min mening, men vi behøver jo heller ikke være enige
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 09:44   #19
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Folk på pension rammes på forskellige måder, jeg har selv et barn og er flyttet sammen med en anden førtidspensionist, det første der sker er at hans sats bliver sat ned med lidt over 2500 for at flytte sammen med mig (før skat) så bliver jeg sat ned med lidt over 2500 for at flytte sammen med ham, så mister jeg boligsikring på 1800 kr , jeg mister forhøjet og ekstra ordinært børnetilskud til mit barn som ikke er hans ..

Så jo det kan godt mærkes , hvis jeg var flyttet sammen med en der også havde arbejde var det endnu mere, har en enlig veninde med to hjemmeboende børn , hendes kæreste tjener så meget at hvis de vælger at flytte sammen så vil hun blive trukket så meget at der ikke er noget tilbage når hun har betalt sin del af udgifterne...

Det vil sige at han skal stå med udgifter til tøj og mad til hende og hendes børn, det vil han gerne men hun vil ikke... hun føler at hun skal bede om penge for at kunne købe tøj osv til sine børn og i min verden kan jeg godt forstå hende..

En anden kan få hjemmehjælp og personlig pleje pga sit handicap, hvis hun flytter sammen med sin kæreste så vil han skulle varetage disse opgaver, samtidig med at han skal passe job...

ergo han skal betale for det, så tror nu ikke det har så meget med dårlig selvværd at gøre som det har med økonomi og uafhængighed at gøre-..

Det er værd at huske på at mange mennesker inden de bliver syge er mange år på arbejdsmarkedet og har lagt deres til fællesskabet, man skal også huske på at mange der bliver modregnet samleveres indkomst også står i det dilemma at de IKKE kan tage ekstra arbejde for at få råd til lidt mere...

ergo skal man som rask i arbejde være villig til at indgå i et forhold med en stor forsørgerbyrde, samt en stor arbejdsindsats og det er KUN pensionister der rammes af denne regel heller ikke kontanthjælpsmodtager rammes hvis de ikke er gift...

Derudover kan man jo så tænke på hvad det koster samfundet både menneskeligt men også økonomisk at så mange vælger at forblive enlige ...

det er der aldrig lavet nogen konsekvens beregning på , lige som man kan tænke på alle de unge der kommer ud i voksen livet og har brug for de mindre lejligheder, men ikke kan få dem fordi det er der enlige pensionister bor ... og hvem ved hvor mange enlige pensionister der er ...


Jeg kan godt se at man ikke har råd til at fjerne den gensidig forsørgerpligt men man kunne kigge på beløbene og måske sætte en beløbsgrænse på , som det er i dag så er det nok at flytte sammen med en så ryger de første 2500 også selv om det er sådan at den man flytter sammen med har en 0 indtægt ...

og politikker kommentar til hvorfor vi har den gensidige forsørgerpligt for pensionister viser jo også klart at de ikke vil diskuttere den og retfærdigheden i den ... for kommentaren er ... sådan har det altid været ...

Så næææ i min verden så burde der om ikke andet så være noget økonomisk beregning med i det, os der havner på pension har trods alt været med til at betale ind til fællesskabet
mange på pension er havnet der pga arbejdsmarkedet så det burde være en selvfølge at de der har taget sig af de andre og mistet erhvervsevnen ved det også burde kunne leve et anstændigt liv efterfølgende ..
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 09:54   #20
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg får 116oo kr brutto og min mand tjener mange penge...men mere ka man ikke bliive trukket ..det er grænsen...
synf.. de´r er en anden tråd for kort tid siden hvor vi diskuterede beløb og hvor meget vi blev trukket..

er du som mig ftp efter 2oo3 er det mindste du ka få brutto...er det fair - NEJ NEJ OG ATTER NEJ...

nu ved jeg godt nogen tænker - ja når min mand tjener så meget lider vi ingen nød og det gør vi heller ikke..det er MÅDEN..

MEN DET ER SLEMMERE for dem før 2oo3..vi får trods alt mere..
så ka det være en trøst ka i ku trækkes dertil..

men jeg synes det er en latterlig lov


hilsen stribe førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gensidig forsørgelsespligt! Lotus Politik og Samfund 73 10-12-2013 17:58
Artikel på EB om Gensidig forsørgelsespligt Ragdoll Politik og Samfund 9 14-05-2012 11:58
Gensidig forsørgelsespligt! FrkSilverfox Politik og Samfund 29 23-12-2011 11:09
gensidig forsørgelsespligt når begge på FP? sane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 04-03-2011 09:45
Gensidig forsørgelsespligt Hammershus Politik og Samfund 35 09-12-2009 11:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension