K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2012, 08:24   #1
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
overførselsindkomst-nu kører de igen på kontanthjælpen

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/05/22/221654.htm
Arbejde kan ikke betale sig for 151.000 danskere
23. maj 2012 06.00 Penge Opdat.: 23. maj 2012 06.11

For omkring 151.000 personer kan det ikke betale sig at arbejde.

For disse danskere skønnes gevinsten ved at arbejde at være mindre end 2000 kroner om måneden.
Og af dem er der 58.000 personer, der får 1000 kroner mindre om måneden, hvis de er på overførelsesindkomster frem for at have et arbejde.

Det viser nye tal fra Økonomiministeriet.

Forklaringen på det svage økonomiske incitament til beskæftigelse er, at dagpenge-beløbet for lavtlønnede er relativt højt.

Vil ikke skære i kontanthjælp
Den økonomiske analyse fra ministeriet viser også, at når dagpengeretten udløber, typisk efter to år, stiger lysten til at finde et job markant.

I AE Rådet - det tidligere Arbejderbevægelsens Erhvervsråd - er direktør Lars Andersen imod tanken om at skære i overførselsindkomsterne.

- Der er jo andre instrumenter end at tage pengene fra folk. Hvis der nogle, som har det for godt ved at gå på dagpenge eller kontanthjælp, så er der også metoder, der hedder aktivering, hvor man får nogle tilbud, som man ikke kan afslå.

Og specielt i forhold til de unge, må man se på, om ikke man bør indføre uddannelsespligt, siger Lars Andersen.

Skattelettelse for arbejde
Han mener, at den kommende skattereform bør bruges som redskab til at øge incitamentet til at arbejde.

- Man kan øge beskæftigelsesfradraget - en skattelettelse, der gives, når man er i job. Man kunne endda gøre den endnu mere målrettet og specielt hæve den for enlige forsørgere, som er den gruppe, der har det mindste forskelsbeløb - altså den mindste gevinst ved at være i job, siger Lars Andersen.

For langt de fleste mennesker kan det dog betale sig at arbejde. Faktisk er den økonomiske gevinst ved at arbejde frem for at være på overførselsindkomst i gennemsnit 9.600 kroner om måneden.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 08:31   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tænker bare, hvem dælen vil ikke arbejde for 1000-2000 kr mere om måneden?? Det er da mange penge - penge der vitterlig kunne gøre en forskel + at man kom ud af systemet.

Mon ikke den gruppe der refereres til, er den gruppe der bare IKKE KAN??

Der er jo MEGA forskel på at blæse det op som det ikke kan svare sig - til at der er tale om folk der bare ikke KAN rykke sig.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 08:52   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Herudover at man blander dagpenge(ca.16.000) sammen med kontanthjælp(ca.10.500)sammen.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 08:53   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, jo flere tal, jo mere forvirring, og jo mere forargelse (hos dem der i forvejen er sure på kontanthjælpsmodtagerne!)....

det handler jo om spin, og at få den bredde befolkning med i ryggen. Og det gør man sådan!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 09:05   #5
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Tænker bare, hvem dælen vil ikke arbejde for 1000-2000 kr mere om måneden?? Det er da mange penge - penge der vitterlig kunne gøre en forskel + at man kom ud af systemet.

Mon ikke den gruppe der refereres til, er den gruppe der bare IKKE KAN??

Der er jo MEGA forskel på at blæse det op som det ikke kan svare sig - til at der er tale om folk der bare ikke KAN rykke sig.....
Det var også min tanke ville da gerne arbejde for 1000 - 2000 kr ekstra pr mdr...og mon ikke de fleste gerne vil det.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 09:11   #6
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
danmark er virkelig et dyrt land og leve i. Kontanthjælpen som jeg får kunne jeg virkelig ikke se hvordan jeg skulle leve for mindre! har levet af det i 3 år og hader mit liv! man kan jo heller ikke selv gøre for man er syg. hvorfor skal der køres sådan en ondskabsfuld hetz.!

syntes tit folk glemmer at mange syge er "fanget" på kontanthjælp i årevis" så den der med at halverer den osv vil kun gøre vi er mange der bliver hjemløse, kriminelle og voldelige for man får et had til sine omgivelser, og mister troen på empati!
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 09:17   #7
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Ja, jo flere tal, jo mere forvirring, og jo mere forargelse (hos dem der i forvejen er sure på kontanthjælpsmodtagerne!)....

det handler jo om spin, og at få den bredde befolkning med i ryggen. Og det gør man sådan!
det var også det som slog mig- og så netop nu hvor fleksreform er på tapetet.

mit gæt er at det lander på den laveste fællesnævner- kontanthjælps niveau med alle krav og få hensyn.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 12:10   #8
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Det er præcist sådan jeg også ser på det. Som et røgslør som skal lægges, så vi ikke opdager hvad der er i gære.

Fuldstændig som dig Ninja, så tror jeg også det er de mennesker 150.000, som er havnet imellem for syg til at være rask, for rask til at være syg på denne kontanthjælp.

Mennesker som vitterligt ikke kan gøre noget på arbejdsmarkedet for sygdom.

Og vi har jo også den sidste tid, set rigtig mange forkerte oplysninger i medierne omkring både det ene og det andet antal. Bare det lyder godt, så bliver det købt til spin imod noget andet.

Og gud hvor er jeg dog træt, af at der ikke mere findes journalister med en sag, men kun en pengepung. Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 13:23   #9
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Også fra dr om emnet:

Citat:
Flittige danskere: Vi arbejder selvom det ikke kan betale sig

Politikerne skal læse det rigtigt
- Hvis politikerne læser denne her undersøgelse som om, de skal ændre på ydelser eller skatteforhold, så kan de ikke læse en graf, siger Henning Jørgensen, professor ved center for Arbejdsmarkedsforskning.

Han mener, at undersøgelsen taler et tydeligt sprog, når langt de fleste i undersøgelsen arbejder trods en mindre økonomisk gevinst.
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/05/23/094051.htm

Læste også lige, at skatteudspillet kommer i næste uge (http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/05/23/084410.htm). Meget belejligende med specielt dén artikel, østerbro refererer til...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Så kører vi igen på felksjob! superhoax Politik og Samfund 167 02-09-2010 09:51
Er FP en overførselsindkomst? Ragdoll Politik og Samfund 4 18-09-2009 11:46
Så kører siden igen! Suncil Politik og Samfund 23 05-12-2008 14:33
Overførselsindkomst MxDK Spørgsmål ang fleksjob 8 13-10-2008 20:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension